Poplatky za sms

Dotaz:

Součástí mého internetového účtu jsou i mailové zprávy od ČS, která v něm uvádí, že budou zpoplatněny sms zprávy,které informují o zůstatku účtu všem klientům. Kdyžbych neměla internetové bankovnictví, zprávu bych asi nedostala. O co se banka opírá, když najednou ze svého popudu bude účtovat sms, které do 1.2. byly zdarma? Jak se proti tomu bránit a je povinna informovat o této placené službě? Co když o to klient nestojí?





Odpověď:

Dobrý den nebo večer,

tak to je typická změna či zavedení popaltku za službu v době trvání smluvního vztahu s klientem. Mně osobně se takovýto postup nelíbí, že z ničeho nic najednou banka stanoví nový poplatek, na který klient v podstatě "musí" přistoupit. No, vlastně nemusí. Podle jednoho výkladu soudce vrchního soudu můžete poplatek odmítnout a banka je povinna držet původní ceny za služby. Jenže na druhou stranu banka Vám můžte ve smyslu platného práva uvedeného v obchodním zákoníku vypovědět smlouvu i bez udání důvodu. To víte, když to odmítenete platit, tak Vám banka může službu asi vypovědět, což asi udělá. Není to, bohužel, rovný přístup mezi bankou a klientem. Banka se mnohdy hájí, že má ve smlouvě o vedení účtu či v podmínkách, že si vyhrazuje právo měnit výši poplatků. Podle mého názoru je tato záležitost chybná, protože Vás uvádí do "nejistoty". Ona Vám vlastně oznamuje dopředu, že se něco stane, ale není řečeno ani kdy a ani o kolik - zda dolů nebo nahoru. Je to jakási domněnka, která může, ale nemusí nastat. Podle mne není právně relevantní, tedy není platná. Je to čistý alibismus, na který jsme si zvykli. Pokud tato věc nebude dána k soudu k rozhodnutí, asi se daleko nedostaneme. Jisté kroky již podnikala SOS (Sdružení obrany spotřebitele), ale osobně nevím, s jakým výsledkem. Finanční arbitr výši poplatků ani jejich změny řešit nesmí.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy