Poplaty, které sežraly zůstatek 2500 Kč, je to možné?

Dotaz: Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala zda mi dokážete poradit. Nyní je mi 25 let, ještě v době, kdy jsem nebyla plnoletá mi rodiče zřídili u Raiffeisenbank stavební spoření. Pak se po určité době rozhodli, že chtějí peníze vybrat, avšak aby bylo možné peníze získat ve zkráceném termínu, bylo nutné podepsat další dokumenty, mezi kterými bylo to, že se zřizuje nový účet stavebního spoření. Pracovníkem RB však bylo rodičům sděleno, že na účet mohou peníze posílat, pokud nebudou nebo přestanou, tak se účet automaticky zruší. Pak maminka peníze na účet přestala posílat a ptala se pracovníka co s účtem, ten jí řekl, že se uzavře. Nyní, po 7 letech mi od Raiffeisenbank přišel POPRVÉ dopis, že mám vůči nim dlužnou částku. Jednak mě to překvapilo, protože mi rodiče řekli, že účet byl uzavřen a pak také zejména proto, že celých sedm let nedorazil žádný výpis z účtu. Při zjišťování proč tomu tak bylo mi bylo bankou řečeno, že se jim výpis vrátil s poznámkou od pošty - adresát na uvedené adrese neznámý a pak je už prý neposílali a nechávali v centrále společnosti. Zde určitě také udělala chybu Česká pošta, tatínka, který na adrese žije se nikdo z pošťaček na mě neptal (byla jsem na studiích a nebyla proto doma každý den, trvalý popis tu mám pořád), navíc se nejedná o doporučené dopisy, ale o obyčejný dopis, který stačí hodit do schránky, tak jako to udělali teď po 7 letech. Když jsem si nechala zaslat zpětně výpisy, zjistila jsem, že vložených 2500 Kč banka po celou dobu využívala na poplatky a nyní až se účet dostal do mínusu kvůli poplatkům, tak mi po 7 letech zaslali dopis. Zajímavé, že další roky mi jej už nezkoušeli poslat a nechávali jej v centrále. Dopis s poznámkou od České pošty už prý skartovali, napsali mi proto prohlášení, že jim výpis pošta vrátila a pak je proto již nezasílali. O tom, že se účet nezrušil jsem nevěděla, zvláště když žádný výpis po celou dobu nepřišel. Chtěla bych se Vás proto zeptat jak bych měla nejlépe postupovat. Přijde mi škoda, že kvůli špatným informacím od pracovníka RB a nedoručování dopisů ČP musím teď zaplatit dluh za poplatky a taky to, že vložená částka 2500 Kč byla využita pouze na poplatky. Chystám se podat reklamaci na Českou poštu, kvůli jejímž pracovníkům jsem nedostala první zaslaný výpis. Dluh u RB pravděpodobně budu muset zaplatit, ale nechce se mi s tímto principem fungování smířit a ráda bych částku 2500 Kč získala zpět. Budu velice vděčná za Váš názor a rady jak situaci vyřešit. Děkuju a přeju hezký den,



Odpověď:

Dobrý den,

vyřizovat reklamaci po tolika letech je celkem obtížné. Důležité je, co bylo uvedeno ve smlouvě o stavením spoření. Podle mého názoru nemůže účet "jen tak zaniknout", pokud to není buď uvedeno přímo ve smlouvě nebo neprojivil vůli majitel účtu. V sazebníku spořitelny je jistě poplatek za vedení účtu, který bývá u nich roční. Jistě, reklamaci můžete podat, ale je nutné také mít "v ruce" argumenty, které lze použít, resp. doložit. Musí to být hlavně smlouva. Co se týká České pošty, obávám se, že tam se ničeho nedovoláte.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy