zrušení účtu

Dotaz: Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu k tomuto problému: V roce 2011 jsem zřídil termínovaný vklad s revolvingem u čs. spořitelny. Po nějaké době jsem požádal o zrušení revolvingu z důvodu využití peněz pro nákup nemovitosti. Hledání vhodného objektu se však protahuje a tak jsem začal z tohoto účtu vybírat menší částky. Výběry byly realizovány po uplynutí poslední revolvingové periody. Dva výběry proběhly bez problémů. Když jsem však do banky přišel vybrat hotovost potřetí, byl mi výběr odepřen s tím, že se jedná o „prostředky čekající na výběr“, protože účet byl prý zrušen. O zrušení účtu mně banka nijak neinformovala. Také dva uskutečněné výběry menších částek svědčí o možnosti peníze takto používat. Vedoucí pobočky mi sdělila, že si peníze buď můžu vybrat vcelku, nebo převodem na jiný účet. Na otázku jak to, že mi umo6nili na stejné pobočce dva předchozí výběry, Reagovala slovy „Udělali jsme chybu no a co“ Všeobecné obchodní podmínky čs, Spořitelny, definují způsoby výpovědi účtu ze strany zákazníka a ze strany banky / bod 9.6 a 9.8 VOP!. O důsledcích ukončení revolvingu se VOP nezmiňují. /Podepsal jsem skutečně smlouvu o ukončení revolvingu. O ukončení účtu v tomto dokumentu není zmínka. Jednání vedoucí pobočky bylo nepřijatelně, podal jsem stížnost ředitelce retailových služeb. Ta sice během ústního jednání konstatovala chybné jednání vedoucí pobočky a zařídila, abych mohl z účtu peníze postupně i nadále. Nevím, co zařídila, ale zatím to jde. Nebyl jsem však spokojen s písemným sdělením ředitelky, především chybělo explicitní přiznání pochybení, tak jsem se obrátil na útvar ombudsmana čs. spořitelny. Ten konstatoval, že jsem účet vlastně vypověděl já, zrušením revolvingu, s čím nesouhlasím. Následovalo pár vaágních a nic neříkajících omluv prosím o odpověď na tyto otázky: 1.Znamená zrušení revolvingu automaticky výpověď účtu? Jestli ano z čeho to plyne. 2.Jaká je promlčecí doba vkladu, ve které je třeba vybrat peníze, Starší verze VOP r. 2009/2011 v kapitole 4 hovoří dost nejasně mezi 3 až 10 lety. Podle jakého předpisu? 3.Jak eskalovat stížnost na jednání spořitelny, když mně verdikt ombudsmana spořitelny neuspokojil? \\odepření výběru vkladu po částech spolu s dalšími okolnostmi a způsobem jednání považuji za závažný zásah do mých práv. Děkuji, s pozdravem, OH



Odpověď:

Dobrý den,

aniž bych prostudoval podmínky banky z doby, kdy jste uzavíral smlouvu o účtu s revolvingem, tak nemohu odpovědně odpovědět na Vaše dotazy. To by bylo pro finančního poradce, který se zabývá prodejem daného produktu pro banku.

Nicméně z obecného hlediska:

ad 1) Podle mého názoru zrušení revolvingu neznamená zrušení účtu, pokud to nevyplývalo přímo z VOP banky. Muselo by to tam být jasně uvedeno.

ad 2) Promlčení se řídí u vkladu s účinností od 1. ledna 2014 novým občanským zákoníkem. Lhůta je tříletá, podle obchodního zákoníku byla 4 letá (u smluv uzavřených do jeho zrušení). Lze si ale dohodnout i lhůtu jinou. Majetková práva se promlčují až za 10 let. Z toho pro Vás ale vyplývá, že čím delší lhůta, tím pro Vás jako věřitele lépe. Nicméně Vy jste si svou pohledávku za bankou jasně definoval (chcete peníze vyplácet), takže lhůta o promlčení u Vás, podle mého názoru, nehrozí.

ad 3) Můžete podat podnět samostatnému odboru ochrany spotřebitele u ČNB, Na Příkopě 28, Praha 1 (adresa je na www.cnb.cz). Jen nelze předpokládat, že se budou zabývat přímo řešením stížnosti, jen bude podnět pro přezkum, zda banka postupovala podle platných právních předpisů a svých podmínek.

Pozn. Bohužel u finačnního arbitra ČR si stěžovat asi nemůžete. Pokud byste však u něj podal stížnost, že si nemůžete vybrat své peníze (tzn. nemůžete realizovat výběr z účtu), pak by to asi šlo. Poraďte se v kanceláři FA nebo a přes internet.



Otakar Schlossberger



Zobrazit všechny dotazy