dTest:
Řekněte předváděcím akcím ne


07. 02. 2013  13:29     dTest     komentáře (0)

Informace o tom, co jsou předváděcí akce, a proč je lépe se jim vyhnout, se v médiích objevují stále častěji. Je ovšem zřejmé, že to nestačí. Realitou zůstává narůstající počet stížností podvedených seniorů.

dTest: Řekněte předváděcím akcím ne




„Vyšší informovanost o uvedené problematice přinesla určité výsledky. Senioři i jejich blízcí si uvědomují, že se kvůli předváděcí akci dostali do vážných problémů, které musí řešit,“ říká vedoucí poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Jen za minulý rok zaznamenala tato poradna více než 2000 stížností seniorů na pořadatele předváděcích akcí. Vyplývá z nich, že organizátoři vyvíjejí stále promyšlenější praktiky, jak dosáhnout svého cíle. Ten přitom zůstává stejný: prodat předražené a často nekvalitní zboží.


Prodejci na předváděcích akcích zdaleka nevyužívají jen nenápadné psychologické metody. Naopak - jejich praktiky se přibližují často spíše tvrdému psychologickému nátlaku a mnohdy zacházejí i k vydírání a výhružkám. „Případy, se kterými se na poradenské lince setkáváme, jsou skutečně drsné, zejména v kontextu toho, že se jedná o seniory. Někdy „zabere“ metoda cukru a biče, jindy teče alkohol proudem, nebo nastoupí vyhrožování a hrubé jednání. Jednomu ze zákazníků například po odmítnutí nákupu neumožnili pořadatelé nastoupit znovu do autobusu a ponechali jej bez pomoci několik desítek kilometrů od jeho bydliště, na neznámém místě,“ uvádí Lukáš Zelený.
Mnozí zákazníci stále nevědí, že od smlouvy uzavřené na předváděcí akci mají právo písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření. Žádné sankce se obávat nemusejí. Právo ovšem nelze uplatnit při prezentaci a prodeji zboží v klasické prodejně. Obchodníci se snaží i toto ustanovení zneužít a účelově nahlašují své provozovny v místech, kde obvykle prodej vůbec nerealizují, např. v hotelových sálech či ve vilách na krajích měst. Takový postup ale představuje obcházení zákona.


Další oblíbenou taktikou je nechat zákazníka podepsat kromě kupní smlouvy i smlouvu o opravě a údržbě zakoupených či starších věcí. „Samozřejmě nic neopravují a pouze spoléhají, že se schovají za zákonnou výjimku z práva na odstoupení od smlouvy a nebudou muset spotřebiteli vracet peníze. Nemají ovšem pravdu, neboť smlouva, která obchází zákon, je neplatná,“ upřesňuje Lukáš Zelený.


Nejlepší rada je podobným akcím se vyhýbat. Senioři ale někdy těžko odolávají nabídce lákavého výletu s dárky a pestrými zážitky. „Účinným argumentem, proč říct předváděcím akcím NE, má být i dokument „Šmejdi“. Jeho autorky Silvie Dymáková a Romana Mazalová navštěvovaly v převleku akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů, přináší film i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Dokument se ještě před svou oficiální premiérou bude promítat v rámci festivalu lidských práv Jeden svět, který začíná 4. března 2013 v Praze, a poté se přesouvá do 40 měst České republiky.



dTest: Řekněte předváděcím akcím ne

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16498162608

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1550
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4670
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8270
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3610
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6875
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0552
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více