Elektronická evidence tržeb odstartovala. Zatím funguje


01. 12. 2016  12:53     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Nejočekávanější událost tohoto roku se stala dnešního dne realitou. Začala platit povinnost vést elektronickou evidenci tržeb, tedy EET u některých podnikatelských činností, zejména u restaurací a hotelů. Zatím vše s občasnými menšími problémy funguje.

Elektronická evidence tržeb odstartovala. Zatím funguje




Žádná tragédie se nekoná

Žádná tragédie se s příchodem Elektronické evidence tržeb nekoná. Varování před hromadným zavíráním restaurací, nebo masovým zdražováním se nepotvrzují. Podnikatelé si na EET zatím zvykají, ale systém s menšími problémy poměrně dobře funguje. Podle nejnovějších informací již bylo do systému registrováno 500 000 účtenek do cca poledne prvního dne běhu EET.

Během několika dnů po zavedení systému se očekává jeho stabilizace a optimalizace, která systém vyladí ke kvalitnějšímu a spolehlivějšímu používání.

K masovému zdražování v restauracích nedochází

V médiích se v posledních dnech objevilo několik informací o očekávaném zdražování jídel a nápojů v restauracích. Jako důkaz sloužilo několik oslovených provozovatelů restaurací. Ve skutečnosti se žádné masové zdražování neděje. Restaurace mají v podstatě stejné ceny či obdobné ceny jako před týdnem, což potvrzují i aktuální ceny poledních, obědových menu. Zdražování cen by navíc nebylo odůvodněné, protože ze stejně vysoké ceny odvede nyní restauratér místo 21, pouze 15 procent. Z jedné stokoruny tak provozovatelé restaurací ušetří na dani z přidaného hodnoty několik korun.

Pokud by přeci jen došlo u některé z restaurací ke zdražení, bude se jednat o účelovou úpravu cen, kterou se snaží provozovatel restaurace svalit právě na povinnost vést EET. Otázkou je, do jaké míry nákladově zatíží restauratéra vydání jedné účtenky ze systému elektronické evidence tržeb. Jednorázovou investici kolem 5 tisíc korun na pořízení zařízení pro vydávání účtenek a realizace evidence už většina podnikatelů vydala a mohou si tuto částku uplatnit jako náklad.

Nejen větší výnos z daní, ale také lepší podnikatelské prostředí

Už z důvodové zprávy k zákonu o elektronické evidenci tržeb vyplývá, že důvodem zavedení EET není jen vyšší výnos do státního rozpočtu z DPH a daně příjmů, ale také narovnání podnikatelské prostředí. Dalším zatím neuváděným pozitivním dopadem bude realističtější zmapování skutečného výkonu a příjmů v oblasti služeb spojených se stravováním a ubytováním. Tyto výkony byly dosud výrazně zkresleny právě tím, že mnoho příjmů či zisků se dosud nepřiznávalo a tedy se ani oficiálně neevidovalo. Zavedení elektronické evidence tržeb, tak do velké míry odkrývá a osvětluje dosud šedý prostor ekonomiky. Jeho velikost a objem se dosud realisticky nevyčísloval.

Systéme elektronické evidence tržeb byl relativně levný

Pokud systém elektronické evidence tržeb zvládne nápor téměř 40 tisíc podnikatelů, kteří jsou povinni ho ihned od počátku používat, bude se jednat o velký úspěch vlády a především ministerstva financí. Jednalo se o projekt, který se připravoval pouze několik měsíců, nejsou s ním spojeny žádné neprůhledné machinace a výběrová řízení a tento projekt s několika chybami v podstatě dobře funguje a plní svůj účel. Je třeba připomenout, že zavádění těchto aplikací a vývoj IT produktů pro stát byl v minulosti zdrojem pro podvody a korupci. Stačí si vzpomenout na projekt elektronických zdravotních knížek, nebo pražské elektronické karty, či systém pro kontrolu a výplatu sociálních dávek na MPSV.

Na svou velikost a rozsah byl projekt elektronické evidence tržeb velmi levný a nebyl zdrojem neodůvodněných zisků pro žádnou IT firmu.



Elektronická evidence tržeb odstartovala. Zatím funguje

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více