Exkluzivně na BP.com:
30 tisíc klientů nejlépe hodnotí dostupnost bankovních poboček
Pardubický kraj – čekací doba na pobočkách na výbornou pro méně klientů než ve zbytku republiky
Jihomoravský kraj a čekací doba na pobočkách bank – nespokojených více než ve zbytku republiky
Ústecký kraj – čekací doba na pobočkách mírně horší než ve zbytku ČR
Moravskoslezský kraj – čekací doba na pobočkách v porovnání s ČR pokulhává
Portál www.bankovnipoplatky.com nabízí klientům jednotlivých bank možnost vystavit těmto bankám vysvědčení v podobě známkování základních charakteristik poskytování bankovních služeb, a to v sekci Dotazníky. Výhodou tohoto anonymního výzkumu je, že jej vyplní kdo chce, kdy chce a stráví s tím libovolně dlouhou dobu (i když to zabere pár desítek vteřin). Naše on-line dotazníky o retailovém bankovnictví zatím vyplnilo necelých třicet tisíc (ano, čtete správně) klientů různých českých bank. S čím jsou nejvíce spokojeni?
Průzkum strukturuje klienty podle osmi základních kategorií. Jak vidíte v následující tabulce, z výsledného souboru jde tedy získat velmi zajímavé výsledky, například, zda existují rozdíly hodnocení mezi muži nebo ženami, jak jsou spokojeni různě vzdělané skupiny, jak jsou klienti spokojeni v jednotlivých krajích, atd.
Tabulka – Jak jsou klienti strukturováni?
Kritéria pro dělení klientů v dotazníku |
věk |
pohlaví |
vzdělání |
příjmová kategorie |
hodnocená banka |
kraj |
město |
adresa pobočky |
Každý, kdo se rozhodne vystavit své bance vysvědčení v podobě odpovědí na náš dotazník, tak může učinit – zachováme-li školní terminologii, v následujících devíti „předmětech":
- Dostupnost pobočky (Hodnotí se vzdálenost od MHD, přístupnost k místu, kde pobočka sídlí, označení pobočky, bezbariérovost…)
- Otevírací doba (Vyhovuje otevírací doba pobočky? Je banka otevřená v rozumnou dobu?)
- Celkový subjektivní pocit z návštěvy pobočky (Jak na vás působí interiér? V jakých podmínkách jsou přijímáni klienti? Cítíte se v bance příjemně? Máte se kam posadit? Je jednání diskrétní?)
- Čekací doby (Není čas strávený v bance nepřiměřeně dlouhý? Fungují všechna obslužná místa? Nabízí banka v době čekání nějaké služby, např. vodu zdarma?)
- Komplexnost služeb (Nabízí banka ucelený přístup ke službám, např. svých dceřiných společností?)
- Přístup úředníků ke klientům (Jsou zaměstnanci banky ochotní? Snaží se hledat řešení problému, nebo spíše proč něco nejde?)
- Odborné znalosti úředníků o poskytovaných službách (Umí věcně vysvětlit podstatu produktu, problému, návrhu řešení? Jsou jejich rady spolehlivé a užitečné?)
- Přístupnost k informačním materiálům (Jak (ne)snadno se dostanete k informacím ze sazebníků, obchodních podmínek, či přehledům nabízených produktů a služeb? Dává banka tyto materiály na pobočce volně k dispozici?)
- Znalost úředníků o produktech dceřiných společností (Umí bankéř doporučit stavební spoření, investiční fond, hypotéku, pojištění nebo třeba povinné ručení?)
Školní tématika je rozhodně na místě, neboť se známkuje stejně jako ve škole, tedy na stupnici jedna (výborně) až pět (nedostatečně).
.KLIENTE, OZNÁMKUJ SVOJI BANKU!
.Také vás zajímá, jak si bankovní sektor v České republice jako celek u klientů vede? Souhrnné výsledky znázorňuje následující tabulka.
Tabulka – Jak si vede český bankovní sektor?
Kategorie | Průměrná známka |
Dostupnost bankovní pobočky |
1,74 |
Otevírací doba |
2,40 |
Celkový subjektivní pocit z návštěvy pobočky |
2,23 |
Čekací doba v pobočce |
2,51 |
Komplexnost služeb |
2,19 |
Přístup úředníků (bankéřů) ke klientům |
1,89 |
Odborné znalosti bankéřů o poskytovaných službách |
2,09 |
Přístup k informačním materiálům |
2,03 |
Znalost úředníků (bankéřů) o produktech dceřiných společností |
2,21 |
Z nabízených možností má nejlepší výslednou průměrnou známku hned první kategorie týkající se DOSTUPNOSTI BANKY – klienti bankám udělili známku 1,74. „Pro někoho to může být překvapivé, ale vzhledem k sídelní struktuře v České republice a počtu kamenných poboček téměř v každém větším městečku, hustě pokrytá velká města samozřejmě nevyjímaje, skutečně není problém se do banky dostat. Otázka stojí spíše tak, co se děje poté, co se klient do banky dostane,“ hodnotí výsledky analytik Aleš Rod.
Pod hranicí známky dvě, i když velmi těsně s průměrnou známkou 1,89, se pohybuje i hodnocení v kategorii ochoty a přístupu úředníků ke klientům. Jelikož hodnocení od tak velkého vzorku klientů nelze brát na lehkou váhu, rozhodně to znamená, že to v českých bankách s přístupem zaměstnanců ke klientům není až tak špatné, jak by se mohlo zdát například z příběhů v naší sekci Vrba. Na pomyslném třetím místě se pak umístila kategorie „Přístup k informačním materiálům“, jako jsou sazebníky, obchodní podmínky, nebo produktové přehledy.
Nejhůře klienti naopak hodnotí čekání na pobočkách bank a služby, které jim banky v době čekání (ne)poskytují. Průměrná známka za tuto kategorii je 2,51.
.V následujících týdnech budeme zveřejňovat výstupy z těchto průzkumů. Zajímá vás nějaká konkrétní informace? Napište nám…
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,1550 | |
1 USD | 23,4670 | |
1 PLN | 5,8270 | |
1 GBP | 29,3610 | |
1 CHF | 25,6875 | |
100 HUF | 6,4000 | |
1 RON | 5,0552 |
Zprávy z devizového trhu
- Indikátor důvěry v domácí ekonomiku roste
25. 04. 2024 - Dolar včera neustál výsledky PMI z Evropy
24. 04. 2024 - Co dnes řekne ČNB v San Piego city?
23. 04. 2024 - Bitcoinové třesky plesky
22. 04. 2024 - Exploze v Iránu zahýbala i korunou
19. 04. 2024 - Středa! Inflace třeba?
18. 04. 2024 - Polský zlotý nečekaně ztrácí
17. 04. 2024