FINANČNÍ GRAMOTNOST:
Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky


27. 11. 2017  08:33     Miroslav Zeman     komentáře (0)

FINANČNÍ GRAMOTNOST: Překotné zavádění vyspělých digitálních technologií do naší komunikace většina společnosti vítá. Tyto prostředky nám usnadňují život, na druhé straně mohou znamenat nebezpečí a riziko. Anonymita prostředí internetu a sociálních sítí je totiž ideálním prostředím pro nejrůznější nepoctivce.

FINANČNÍ GRAMOTNOST: Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky




Uzavírání smluv na dálku (mailem nebo telefonicky), vnímají lidé jako rizikový postup. Zejména rozšíření možnosti uzavírání smluv telefonicky, zvýšil nejistotu a důvěryhodnost tohoto způsobu sjednávání obchodu. Hlavním záměrem přitom bylo výrazně zjednodušit uzavírání obchodů s ohledem na rychlý rozvoj internetových a telefonických služeb.

Pozor na souhlas po telefonu

Právě telefonického souhlasu využívají nejrůznější podvodníci a pochybné společnosti. Základem je nastavení správného telefonického marketingu a vhodného oslovení volaného. Šikovný zástupce takové společnosti může překvapenému zákazníkovi vnutit nějakou službu nebo produkt dříve, než si klient uvědomí, že udělal chybu nebo že by měl za údajně „bezplatnou“ službu něco platit. Výhodou, kterou spotřebitelům dává zákon, je možnost od takové smlouvy odstoupit do 14 dnů od dodání výrobku, nebo počátku realizace služby. Ne vždy však lidé tuto lhůtu stihnou, protože faktury za služby jim přicházejí takticky až později. Proč? Teprve v tu chvíli totiž velká část lidí zjistí, že si vlastně objednali něco, co původně ani nechtěli. Z důvodu velkého množství sporů a problémů, které přinesla zákonná možnost uzavírání smluv pomocí telefonu, se uvažuje o novelizaci části zákona, která dá podnikateli povinnost po předchozím předběžném souhlasu spotřebitele, mu zaslat závaznou nabídku písemně.

Živnostníci a drobní podnikatelé nejsou spotřebitelé

Zajímavé je, že ačkoliv jsou uvedeným jednáním ohroženi nejen spotřebitelé, ale také malí podnikatelé a živnostníci, nemají tito právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů a nemají ani jiná práva, která mají „spotřebitelé“. Tato skupina, ač se jedná v podstatě o obyčejné lidi, není odpovídajícím způsobem chráněna. Zákon totiž předpokládá, že jako podnikatelé si mají být vědomi rizik, která jim hrozí a být k tomu dostatečně odborně vybaveni. Živnostník není dle litery zákona spotřebitel.

Barevné linky

Při volání na telefonní čísla dodavatele, operátora nebo banky, je třeba dávat velký pozor na označení příslušné linky. Může se jedna buď o linku zelenou, bílou nebo modrou. U zelené linky (800) hradí veškeré náklady na telefonní hovor volaná společnost. V případě bílé linky (840, 841, 842, 847, 848, 849) hradí celý hovor volající. V případě modré linky (81, 83, 843, 844, 845, 846, 855) hradí část nákladů volající a část volaná společnost. U bílých a modrých linek může tedy volající zaplatit za hovor celkem dost peněz a to zejména v momentě, kdy bezúčelně čeká na uvolnění operátora.

Datové schránky jsou užitečné

V rámci digitalizace státní správy vznikl zajímavý nástroj - datová schránka - která je v současné době provozována Českou poštou. Pro podnikatele je povinná. Datová schránka umožňuje komunikovat se státními institucemi, tedy úřady, soudy, policií, exekutory atd., elektronicky. Výhodou datových schránek je, že nemusíte chodit na poštu vyzvedávat si zásilky a pokud datovou schránku pravidelně navštěvujete, nemůže se stát, že promeškáte vyzvednutí nějaké důležité zásilky. Mnoho lidí totiž bývá neoprávněně odsouzeno z důvodu, že jim chodí zásilky od soudu na bydliště, kde už dávno nežijí. Datové schránky toto nebezpečí a riziko výrazně eliminují.

DALŠÍ ČLÁNKY VĚNUJÍCÍ SE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI NALEZNETE ZDE!



FINANČNÍ GRAMOTNOST: Jak komunikovat s institucemi telefonicky i elektronicky

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více