FINANČNÍ GRAMOTNOST:
Jak nejlépe změnit svou banku?


18. 04. 2017  00:21     Miroslav Zeman     komentáře (0)

SERIÁL FINANČNÍ GRAMOTNOST: Změna banky je stále pro mnoho lidí něco neznámého, komplikovaného, nepochopitelného. Vězte, že není nic jednoduššího než změnit svou banku, včetně všech trvalých příkazů. ČTĚTE DÁLE!

FINANČNÍ GRAMOTNOST: Jak nejlépe změnit svou banku?




Nejste spokojeni se svou bankou? Změňte ji a neohlížejte se nostalgicky zpět. S příchodem nových nízkonákladových bank, nových produktů a služeb, se v posledních letech fluktuace klientů z jedné banky do jiné výrazně zvýšila. I přesto jsou Češi v oblasti finančních služeb nadmíru konzervativní a svou banku, nebo pojišťovnu neradi mění. Deklarovaným důvodem je nedostatek času nebo složitost vyřízení. Ve skutečnosti jsou však lidé spíše pohodlní a nechce se jim změně věnovat čas a úsilí.

Změna banky není nic složitého

Změny bank podporuje snadná realizovatelnost, relativně krátké lhůty na vyřízení a celkový komfort, který na klienty neklade výraznější požadavky. Ke změně banky stačí navštívit pobočku nové banky a požádat u ní o převedení svého účtu a to i se všemi trvalým příkazy a inkasy. Nová banka už následně vše vyřídí. Novela zákona o platebním styku umožnila klientům bank při změně banky využít rychlejších lhůt pro realizaci převodu účtu k jiné bance, než tomu bylo doposud. Oproti lhůtě v Kodexu mobilita klientů se tato lhůta zkrátila z 15 na maximálně 12 dnů, ode dne doručení žádosti nové bance. Banky tak budou nuceny rychleji komunikovat mezi sebou a celý proces změny se nebude zbytečně brzdit. Podle průzkumu Evropské komise, který si nechala zpracovat v roce 2011, vyšlo najevo, že pouze 20 % účtu v ČR bylo převedeno včetně všech trvalých příkazů a inkas. Banky převedly pouze samotný účet, a trvalé příkazy a inkasa si tak klient musel zadávat znovu. Nyní už banky bez problémů převádí veškeré položky starého účtu.

Výběr banky? Každý se rozhoduje jinak

Pro změnu banky se lidé rozhodují jak z důvodu zlevnění využívaných služeb, tak na doporučení přátel, nebo z důvodu využití jiného produktu. Velkou roli také hraje nespokojenost klientů s přístupem a chováním zaměstnanců. Pro výběr nové banky lze využít nejen kalkulátory a srovnávače, ale také hodnocení a ratingy bank, které sledují jejich aktivitu, zavádění nových produktů, inovací, vstřícnost a další parametry. Takovým hodnocením je například první klientský rating bank v ČR GEEN Vstřícná banka, který hodnotí banky každé čtvrtletí už sedmým rokem.

Změna banky - refinancování a konsolidace úvěrů

Změnu banky motivovaly také nové produkty, kterými banky přímo soupeří o nové klienty. V současné době tak pozorujeme boom refinancování půjček a hypoték, nebo jejich konsolidace, které banky nabízejí za stále výhodnějších podmínek a snaží se tím přetáhnout klienty jiných bank k sobě. Logicky existuje jistý předpoklad, že klient, který si refinancuje úvěr, pak do nové banky může převést i svůj běžný účet.

Převod čísla bankovního účtu není možný

Ideální pro každého klienta by samozřejmě bylo, kdyby si mohl sebou vzít i číslo svého bankovního účtu, jak to funguje například u mobilních operátorů. Vyřešila by se tím řada problémů, které klientům při převedení účtu k jiné bance vznikají - například upozornit partnery na změnu účtu, změna vizitek, faktur, informování různých dodavatelů či odběratelů. Překážkou k převodu čísla účtu je například kód banky, který musí každé bankovní číslo obsahovat. I kdyby tedy byl převod čísla možný, musel by se změnit kód banky. Stejně tak nelze vyřešit situaci, kdy stejné číslu u jiné banky už někdo vlastní. V případě zrušení starého čísla účtu je pak na rozhodnutí banky, zda číslo zcela vyřadí ze své nabídky, nebo ho nabídne novému klientovi.

CELÝ SERIÁL O FINANČNÍ GRAMOTNOSTI NALEZNETE ZDE!

hlava_papiry



FINANČNÍ GRAMOTNOST: Jak nejlépe změnit svou banku?

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více