Hlavní zásadou je komunikovat, mluvit pravdu a neodkládat řešení, říká Pezlarová


09. 08. 2012  12:50     ar     komentáře (0)

O oddlužovacích společnostech jsme vám v minulém týdnu přinesli rozsáhlý materiál a nyní se k němu opět vracíme. O rozhovor jsme požádali Lucii Pezlarovou, ředitelku Odboru právního vymáhání společnosti Home Credit. Jak se na problematiku dívá ona?





BP.com: Web BP.com informoval o problematice oddlužovacích společností jak v roce 2010, tak v roce 2011. Firmy, slibující dlužníkům v nouzi pomoc, avšak ve skutečnosti je dostávající ještě pod větší tlak, řádily jako černá ruka. Jaká je siuace na úvěrovém trhu nyní?

O takzvaných oddlužovacích společnostech se možná v současnosti v médiích tolik nemluví, rozhodně to ale neznamená, že by nějak ustaly se svou aktivitou. Koneckonců stačí do internetového vyhledávače zadat heslo "oddlužení" a objeví se desítky odkazů s nabídkou podobných služeb. Home Credit před těmito subjekty své klienty nadále varuje a jednoznačně doporučuje, aby klienti nepředávali řešení svých závazků jinému subjektu a své dluhy řešili přímo s věřitelem.

.

BP.com: Po medializaci určitého problému se zúčastněné subjekty často stáhnou nebo změní strategii. Mají "oddlužovací" společnosti nějaké nové finty na spotřebitele?

Strategie těchto společností zůstává v principu stejná - slib pomoci, jehož cílem je ve skutečnosti z dlužníka vytáhnout co nejvíc peněž za službu, která mu ve výsledku nepřinese žádnou pomoc. Bohužel se setkáváme i s novými triky, například v podobě příslibu vymazání jména z registru dlužníků, což pravidla úvěrových registrů rozhodně neumožňují.

.

BP.com: Předpokládám, že se názor vaší společnosti na tyto firmy a jejich reálnou přidanou hodnotu ve vztahu dlužník-věřitel nezměnil. Nebo se pletu?

Jak bylo řečeno výše, Home Credit před těmito subjekty své klienty nadále varuje a jednoznačně doporučuje, aby klienti nepředávali řešení svých závazků jinému subjektu a své dluhy řešili přímo s věřitelem. Oddlužovací společnosti nemají k dispozici žádný prostředek, který by neměli sami klienti – tedy především zavolat věřiteli. Bohužel jsme se také setkali s klienty, kteří byli oddlužovací společností přímo podvedeni. Tato společnost jejich platby neposílala na splácení závazku, nechávala si je pro sebe, a tím došlo naopak k vyššímu prodlení, žalobám a velkému rozčarování na straně klienta.

V situaci vzniklé finanční tísně je třeba zachovat chladnou hlavu a k řešení problému přistupovat s rozumem:

  • hlavní zásada je: komunikovat, mluvit pravdu, nevyhýbat se, neodkládat řešení
  • doporučujeme kontaktovat klientskou linku a vysvětlit svoji situaci
  • klient by si rozhodně neměl brát další spotřebitelský úvěr či půjčku jen proto, aby splatil původní závazek, s velkou pravděpodobností by se tak dostal do ještě větších potíží.
.

BP.com: O finanční gramotnosti se v poslední době hodně mluví a vznikla řada projektů, které si její zlepšování berou za cíl. Jak se na ně díváte Vy - myslíte si, že se finanční uvažování Čechů a Češek zlepšuje?

Média, státní instituce, neziskové organizace i samotné banky a značkové bankovní společnosti v posledních letech vložily velké úsilí i prostředky do projektů na podporu finanční gramotnosti české veřejnosti. Konkrétní statistiku, která by jednoznačně ukazovala na to, že se finanční gramotnost a chování zlepšuje či naopak zhoršuje, k dispozici nemáme. Podíváme-li se na data společnosti Home Credit, vidíme, že počet nesplácených úvěrů v čase neustále mírně klesá, což je dobré znamení. Otázkou ale zůstává, nakolik se do tohoto trendu promítá zodpovědný přístup klientů a nakolik zodpovědnost a jistá "přísnost" věřitele.

 .  

BP.com: Jak byste hodnotil současnou situaci úvěrového trhu v ČR?

(Odpovídá David Bystrzycki, generální ředitel Home Creditu):

Trh úvěrů se stává čím dál tím více konkurenčním prostředím, na němž je stále složitější najít potenciál nového růstu. V jistých oblastech úvěrového trhu - například v oblasti nákupů na splátky se dá očekávat pokles. Existují ovšem i oblasti s velkým potenciálem. Daří a do budoucna se bude dařit těm společnostem, kteřré budou schopny myslet inovativně - nabídnout produkty, které budou inovativní, konkurenceschopné, osloví zákazníka, a to navíc opakovaně. Základem je samozřejmě zodpovědný přístup k úvěrování. 



Hlavní zásadou je komunikovat, mluvit pravdu a neodkládat řešení, říká Pezlarová

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15452173712

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2630
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7210
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8170
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,4815
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0370
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4200
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0782
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více