Hyde park:
DPH na knihy se snížilo na 10 procent. Pocítili jste to někdo?
Vždy když se zvýší DPH (daň z přidané hodnoty), automaticky se zvýši úměrně i ceny příslušných produktů a služeb. Naopak, pokud dochází ke snižování DPH, pak ceny těchto produtků klesají spíše vyjímečně. O ušetřenou daň si totiž zvýší svou marži prodejci či poskytovatelé služeb. Otázkou pak je, jaký smysl by mělo snižování DPH na jakékoliv zboží nebo služby.
Komentář Jakovleva:
Šel jsem do knihy si nakoupit nějaké zajímavé tématické knížky a ty ceny mě opravdu vyděsily. Dát jako za knížku 500 korun je opravdu dost síla. Tyhle ceny si navíc knížky udržují i poté, co se snížila daň z přídaného hodnoty na polovinu. Kde je vidět těch deset nebo jedenáct procent, o které se snížila daň z přidané hodnoty u knížek? Pak by knížka nemohla stát třeba těch 500, ale jen 450. Není to sice o moc, ale každá úspora by byla dobrá. Bohužel si nahrabou zase jen prodejci a lidí se snížení nedotkne. Takže se sníží daň, cena se nesníží a obchodník si vydělá. Samozřejmě na úkor státu. Skvělý systém. Až se bude někdy zvyšovat daň na knížky třeba zpátky na 21 procent, tak už vidím jak se o deset procent zvednou ceny knížek. Moje knížka už nebude stát těch přemrštěných 500, ale krásných 550. Super systém. Proč teda stát daň snižuje, když nemá páky na to, aby o stejnou, nebo dejme tomu aspoň poloviční částku, snížili obchodníci i ceny? Snížení depeháčka přece stát neudělal pro obchodníky, ale pro lidi, aby knížky byly dostupnější a více se prodávali ne?
Komentář našeho serveru:
Souhlasíme s tím, že snížení DPH je vždy mířeno spíše ve prospěch spotřebitelů, nikoliv ve prospěch obchodníků, ačkoliv pak tomu tak skutečně není a obchodníci si pak pouze o sníženou daň zvýší marže, a ceny ponechají stejné. Otázkou je, jak obchodníky k tomuto donutit. Funguje zde tržní prostředí a stát nemůže diktovat ceny soukromým subjektům. Tím spíše, kdy se nejedná o regulované položky, nebo třeba léky. Jsou ale i komodity, kde se i snížení DPH velmi dobře a vplném rozsahu projevuje. Jsou to například dodávky energií, funguje to i u pohonných hmot. Nástroje by také mohla být dohoda největších subjektů na trhu se státem, že v případě snížení DPH sníží také ceny. Proč? Protože nižší ceny znamenají vždy i vyšší prodej či zájem. I proto samotný pokles cen v důsledku snížení DPH může být pro obchodníky zajímavý. Pokud pak velcí prodejci skutečně sníží ceny, musí na to ti menší reagovat také snížením cen, jinak by na trhu neobstály.