Hyde park:
Finanční gramotnost a banky? To nejde dohromady, říká čtenář


12. 01. 2016  00:35     Miroslav Zeman     komentáře (0)

ÚTERNÍ SERIÁL - HYDE PARK: Čtenář se pozastavuje nad tím, že se banky pasují do garanta vzdělávání svých klientů a zvyšování jejich finanční gramotnosti. Vysoká finanční gramotnost přitom není v zájmu bank, říká čtenář. Naše redakce se s tímto názorem neztotožňuje. ČTĚTE DÁLE!

Hyde park: Finanční gramotnost a banky? To nejde dohromady, říká čtenář




Ano, na první pohled se může zdát, že bankám o vzdělávání a osvětu klientů vůbec nejde. Potřebují prodat co nejvíce svých půjček, hypoték a dalších produktů. Klienty přitom lákají na nejrůznější zjednodušené reklamy, které jako by říkaly - "nepřemýšlej a pojď si půjčit. Máme právě nízké úroky nebo nové bonusy". Na druhý pohled je však zřejmé, že banky potřebují vzdělané a odpovědné klienty. Právě klienti, kteří jsou finančně silní, přemýšlivý a vzdělaní vyžadují sofistikovanější a náročnější produkty, které také bankám přináší největší zisky. Stejně tak je i v zájmu bank vzdělávat lidi s nižším vzděláním a příjmy, aby uměli odpovědně reagovat na zhoršenou finanční situaci, nemožnost splácet, nebo se zbytečně nepředlužovat.

Komentář Hedrixe X:

Článek o tom jak velká banka podporuje a financuje zvyšování finanční gramotnosti lidí. Je to absurdní a nesmyslné. Banky potřebují bezohledně prodávat, lifrovat půjčky mezi lidi a její jí úplně jedno, co si lidi myslí. Ideální pak je, když lidi nemyslí vůbec a jen se zadlužují a platí a platí. Když neplatí, tak si na nich ještě vezmeme něco v rámci exekuce. Stačí se podívat na reklamy bank. Lákají lidi za každou cenu a odpovědnost nebo apel na rozum v žádné z reklam určitě nenajdete. Je tak tedy jasné o co ve skutečnosti bankám jde. Jakékoliv prezentování podpory finančního vzdělávání je už jen zastírací manévr, ale ve skutečnosti to vůbec prioritou bank není a ani být nemůže.

Reakce naší redakce:

Dobrý den, naše redakce se určitě s tímto názorem neztotožňuje. Banky postupem času pochopily a v drtivé většině si to uvědomují, že je pro ně nejvýznamnější odpovědný a vzdělaný klient. Vzdělanost a odpovědnost je přitom důležitá jak u bohatších tak méně majetných klientů. Banky například reflektují tuto odpovědnost tím, že postupně zpřísnili podmínky pro poskytování úvěru, kde si žadatele o úvěr pečlivě prověřují. Pokud by bankám bylo jedno, komu půjčují a šlo by jim jen o velký objem úvěrů, pak by se tímto způsobem neomezovaly. Vzdělaný klient s vysokou finanční gramotností je pro banku důležitý i z jiného hlediska. Předně tento klient ocení složitější služby s vyšší přidanou hodnotou, které jsou pro banku nejefektivnější. Stejně tak si vzdělaný a odpovědný klient uvědomuje, co musí udělat v případě, kdy se dostane do finančních problémů a jak má celou věc řešit. Cílem také je, aby se gramotný klient do situace, kdy nebude mít na splácení svou odpovědností, vůbec nedostal.

Ano, banky v reklamách zjednodušují, ale to přeci dělá téměř každý, kdo něco nabízí v omezeném reklamním čase, ať už se jedná o banku, nebo prodejce léčiv a léků. Právě zvyšování finanční gramotnosti lidí má vést k tomu, aby lidé dokázali rozlišit, kdy půjčku skutečně potřebují, kdy ne a zda je pro ně půjčka výhodná či nikoliv.

Z naší konkrétní zkušenosti pak vyplývá, že banky mají skutečně snahu o zvyšování finanční gramotnosti svých klientů. Příkladem jsou jak velké banky jako například Česká spořitelna, která nedávno představila výsledky svého průzkumu o finanční vzdělanosti, tak i malé banky jako Air Bank, která podporuje projekty zvyšování finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol. Příkladem je například projekt soutěže Ideální banka 21. století, která probíhá již osmým rokem.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ NÁZORY NAŠICH ČTENÁŘŮ V SEKCI HYDE PARK NALEZNETE ZDE!



Hyde park: Finanční gramotnost a banky? To nejde dohromady, říká čtenář

Diskutovat (0)