Ideální banka 2012:
Představujeme dvacítku nejlepších prácí


24. 09. 2012  01:18     BP.com     komentáře (0)

Jak jsme slíbili v minulém týdnu, přinášíme vám seriál Ideální bannka 2012. V něm budeme postupně představovat nejlepší studentské práce tohoto ročníku soutěže Ideální banka 21. století s podtextem "Proklientská banka". Začínáme 20. místem, které obsadil Michal Bednařík z Univerzity Hradec Králové.





Ideální banka

Bankovní sektor České republiky se, zdá se, zastavil v době dávno minulé a rezignoval na jakýkoliv pokrok. V posledních pár letech se však možná blýská na lepší časy. Na trh vstupují stále nové bankovní instituce a jejich počet se již blíží ke čtyřiceti. Nové banky přicházejí s odlišnou strategií než banky zavedené – poplatky za vedení účtu a často i poplatky za operace na účtu prováděné jsou u nich minulostí. Tyto účty jsou možná výhodné, ale banky, u nichž si takový účet zřídíte, nenabízejí plnohodnotnou podporu zavedené instituce, nemají příliš širokou síť bankomatů a ani jejich pobočky nejsou na každém rohu. V současnosti je na trhu k dispozici přes 85 účtů a nové přibývají doslova každou chvíli, žádný přesto není plně podle představ zákazníků a co víc, Češi nechtějí využívat výhodnějších nabídek.

Není to však problém pouze bankovního sektoru, Češi obecně kvůli své mentalitě nejsou příliš otevření novým věcem, reklamacím a využívání výhodnějších nabídek konkurence. I přes vcelku širokou informovanost veřejnosti o vstupu nových bankovních institucí na trh – ať už formou reklamy nebo diskuzí s přáteli – zůstávají obyvatelé České republiky věrni takzvané velké bankovní čtyřce (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, UniCredit Bank). Tato čtyřka největších bankovních institucí má nejvíce klientů a díky vysoce zpoplatněným službám má také nejvyšší zisky. Posuďte sami, za tři čtvrtletí tohoto roku byl čistý zisk 26 miliard korun a z toho celých 21 miliard banky získaly jen z bankovních poplatků. Pokud byste očekávali snížení přijmu bank, právě kvůli vstupu nových „levných“ bank na trh, tak jste bohužel na omylu. Čistý zisk za 3 čtvrtletí tohoto roku sice oproti minulému klesl o 15%, nebylo to však způsobeno nižšími bankovními poplatky – ty zůstaly „na svém“ a banky tak dál vesele vydělávají na svých klientech.

.

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY "ROČNÍKU 2012" ZDE

.

Tato situace je v zahraničí v podstatě nemyslitelná. Už samotný koncept bankovních poplatků je v podstatě nesmyslný, protože platíme bance za to, že může disponovat našimi penězi, dále je investovat a vydělávat tak nemalé peníze. V zahraničí je běžnou věcí, že vedení účtu, výběr z bankomatů, na pobočce nebo dokonce vložení peněz není zpoplatněno. Tento postup by se dal jistě aplikovat i u nás, ale proč by to banky dělaly, když zákazníci stále slepě platí poplatky a nedělají nic pro to, aby vytvořili na banky tlak odchodem k levnější konkurenci. V mediích poměrně často slyšíme o vysokých poplatcích, soutěži o nejabsurdnější poplatek či například této soutěží o nejlepší esej o Ideální bance, dokud ale budou klienti zůstávat u drahých bank velké čtyřky a nebudou hledat alternativy v podobě levnějších bank, těžko banky dobrovolně sníží své zisky. Pokud se však klienti bank skutečně vzbouří a ve velkém začnou protestovat proti poplatkům či přecházet ke konkurenci, tak to jistě velké banky nenechají bez povšimnutí a i ony se budou snažit zlevnit své služby.

Banky možná uvedou snížení poplatků, či jejich zrušení, bohužel často pouze „s hvězdičkou“. Právě ceníky bank plně hvězdiček, dodatků a malého písma je dle mého velmi odrazující pro potenciálního racionálně uvažujícího a přemýšlejícího klienta. Není přece tak těžké udělat ceník bankovních poplatků a operací na jednu stránku. Možná se na něj nevejdou všechny možné úkony, ale ty, které lidi běžně používají, tam své místo jistě najdou a pro klienta pak takový ceník může být jasný vodítkem, že banka je k němu otevřená a nemá žádné další podmínky, dodatky a jiné kličky, díky kterým jej později obere o peníze.

Problémem bank je i jejich nepokrokovost. Z nabídky všech bankovních institucí je možné založit online pouze asi čtvrtinu účtů. Celá cesta na pobočku kvůli založení účtu tak zabere mnoho v dnešní době tolik ceněného času. Když si to rozebereme tak musíte dojít na pobočku, vystát frontu a když na vás konečně přijde řada tak vám pracovnice banky sdělí, že vás účet bude stát stovky korun ročně, úrokem dostanete pouhé halíře na konci roku, takže nejen že ztratíte hodně času, ale ještě odejdete z banky naštvaní z nevýhodných podmínek uložení peněz. Stále jsem ještě nezmínil to, že celá tato procedura se bude opakovat při vyzvednutí karty o pár dní později. Přitom by stačilo tak málo! Nové banky nabízejí založení účtu online již za 3 minuty. Podpis vyřešíte s kurýrem, který vám přiveze smlouvu a na pobočku tak vůbec nemusíte. Řekněte sami, není jednodušší, když jde banka za vámi, spíše než vy za ní? Banky však nezůstávají jen u založení účtu online. Po vzoru mobilních operátorů za vás dokonce vyřídí papírování ve vaší stávající bance tak, abyste co nejdříve přestali platit poplatky a měli účet nový, výhodnější.

.

Dalším problémem je internetové bankovnictví a možná trochu obtížný přístup k němu. Jak jednoduché by bylo mít v chytrém mobilu aplikaci na přístup do internetového bankovnictví, takže byste mohli zkontrolovat vše potřebné třeba cestou autobusem. Není to služba, kterou využijí všichni klienti banky, ale jsem si jistý, že ji mnozí ocení. Když můžete vyřídit maily, proč nevyřídit i bankovní styk kdykoliv, kdekoliv.

Co se týče bankomatů, tak i zde je jistě prostor ke zlepšení. Čerstvý vítr, který trochu rozvíří tyto klidné vody, vnáší AirBank, která klientům nabídne revoluční koncept bankomatů. Konkrétně se jedná o dotykové bankomaty, kde si klient může vybrat, v jakých bankovkách chce částku vybrat. Záleží tak pouze na vás, jestli vyberete bankovky velké nominální hodnoty, zvolíte menší hodnotu bankovek nebo je nakombinujete. Je to krok k větší interakci s klienty, většímu pohodlí a spokojenosti. Častěji, než bychom byli rádi, se setkáváme s různými zneužitími bankomatů, kopírování karet a podobně. Není však až takovým problémem bankomaty vybavit technologiemi umožňující větší ochranu klientů. Snímač otisků prstů nebo oční rohovky rozhodně nepatří mezi nedostupné technologie a jsem si jist, že značná část klientů by ocenilo možnost zvýšit svou bezpečnost.

Za ideální banku se tak dá považovat jakási kombinace současných bankovních institucí, jejich služeb a zázemí. Pro každého klienta určitě znamená pojem ideální banka mírně odlišnou věc, většina se však snad ztotožní s mým názorem, podle kterého je banka proklientsky orientovaná a moderní.

.

FOTKY Z VYHLÁŠENÍ NALEZNETE ZDE

.

Ideální banka by měla být otevřená novým technologiím a pokroku. Internetové bankovnictví je dnes již samozřejmostí  tak proč nepřidat více možností právě přes toto medium? Založení účtu přes internet, domluvení schůzky či jakékoliv poradenství. Nejedná se však pouze o internet v jeho základní podobě na počítačích. Důležitým polem se pro banku může stát i pole mobilní a to prostřednictvím chytrých telefonů, tabletů a jiných technologických novinek dnešní doby. Mnoho nejenom mladých lidí si pořizuje chytré telefony a jistě pro banky nebude obtížně vyvinout mobilní aplikaci pro přístup k účtu klienta. Všechny úkony, které zákazník potřebuje, by měl být schopen vykonat z domova a pobočky bank by tak zůstaly pouze v menším rozsahu pro konzultace, složitější operace pro podnikatele a podobně. Když už ale klient zavítá na pobočku banky, rozhodně by se zde měl cítit příjemně. V dnešní době se setkáváme spíše s boxy vyvedenými v ne příliš teplých barvách, o příjemném pocitu se mnohdy nedá mluvit. Přitom vymalovat pobočku v teplejších nebo alespoň zajímavějších barvách než je bílá, umístit pár květin nemůže být pro banku žádný problém a zákazníka jistě potěší, že jeho banka je příjemným prostředím. Právě prostředí, profesionalita zaměstnanců a jejich aktivní přístup k řešení případných problémů je jedním z faktorů, které každý klient ocení, zvláště když se jedná o jeho peníze. Rozmístění bankomatů by mělo být vhodně zvoleno a výběr z bankomatu cizí banky by měl být zpoplatněn jen skutečnými náklady a ne částce blížící se poplatku za výběr v zahraničí. Síť bankomatů by tak měla být široká, hustá a bezpečná. Nikdo nemá rád nesoukromí při výběru z bankomatu – ať už vás někdo sleduje nebo jen náhodně prochází kolem. Proto by bylo vhodné bankomat obklopit třemi stranami. To zajistí nejen soukromí před případnými přihlížejícími, ale i samotná banka bude mít větší kontrolu nad pohybem klientů u bankomatu. Samotnou bezpečnost bankomatu by pak bylo možné zvýšit využitím moderních technologií jako je čtečka otisku prstu nebo snímač oční rohovky. Možná vám bude v zimě kvůli tomu mrznout prst, ale za větší bezpečnost to jistě stojí. Dalším detailem, který však může pro některé znamenat velký krok je možnost výběru bankovek, které vám bankomat vydá. Každý má rozdílné potřeby a bankomat samozřejmě neví, jestli potřebujete stokorunu na zaplacení autobusu nebo vám nezáleží na nominální velikosti bankovek – tomu můžete předejít právě nápovědou bankomatu, který vám vydá peníze přesně tak, jak chcete.

Spjato s pokročilostí v oblasti technologií by banka měla pokročit i v ostatních oblastech styku se zákazníky. Zrušením nesmyslných poplatků možná přijde o velikou část příjmů, ale nabídne zákazníkům lepší nabídku a jistě naláká i další klienty. Jisté poplatky jsou nezpochybnitelné a nemůžeme se na banku příliš zlobit za jejich účtování. Mezi takové však rozhodně nepatří poplatek za vklad hotovosti na účet, výběr na pobočce nebo například zrušení trvalého příkazu. V podstatě jakýkoliv úkon provedený přes internet neznamená pro banku další poplatky, takže ideální banka si také žádné poplatky za tuto službu neúčtuje. S tím souvisí otázka ceníku služeb a bankovních poplatků. Nově vstupující banky by se měly vydat správnou cestou a ceník udělat na jednu jedinou stránku – bez hvězdiček, poznámek pod čarou či jakéhokoliv jiného způsobu jak skrytě účtovat poplatky a ochuzovat klienty.

.

Ideální bankou by mohla být banka s největší sítí poboček, bankomatů, neúčtující bankovní poplatky a poskytující bezplatný servis s čímkoliv budete potřebovat. Sami však pravděpodobně uznáte, že taková banka by asi dlouho nepřežila a brzy by zkrachovala. Za ideální proklientsky uvažující banku považuji instituci, která se stará o své klienty jak nejlépe umí, myslí na detaily – nejsou sice tolik vidět, ale pokud tvoří ucelený systém tak jsou velikou výhodou oproti konkurenci a banka díky nim může získat zákazníky i bez reklamy. Při opravdu nadstandardních službách se dobré jméno banky bude šířit samo a při dobře vyvedené strategii se i nová banka může brzy stát velmi významným hráčem na trhu.

Tyto změny však nenastanou, dokud zákazníci sami nebudou aktivně něco dělat ohledně změny banky na výhodnější. Jak již bylo řečeno, v dnešní době se na trhu nachází několik bankovních institucí nabízejících kvalitní služby za velmi dobrou cenu. Je jen na nespokojených klientech bank, jestli svou nespokojenost vyjádří jinak než pouhým stěžováním z domova. Pokud klienti zvolí aktivní přístup, začnou vyhledávat a využívat výhodné nabídky konkurence, jedině pak se můžeme dočkat většího boje mezi bankami a tím zlepšení podmínek pro samotné klienty.


 

Zdroje:

https://www.bankovnipoplatky.com/zisky-bank-z-velke-ctyrky-za-3q-2011---s-poplatky-to-neni-tak-slavne-jako-driv-15851.html http://www.banky.cz https://www.bankovnipoplatky.com


Ideální banka 2012: Představujeme dvacítku nejlepších prácí

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16440723216

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více