Ideální banka 2012:
Představujeme nejlepší práce letošního ročníku


10. 12. 2012  03:10     Bp.com     komentáře (0)

O vyhlášení výsledků studentské ankety "Ideální banka 21. století 2012" jsme vás velmi podrobně informovali. Ačkoliv proběhlo již před časem, stále vám přinášíme nejlepší dvacítku všech oceněných prací... Na 9. místě se umístila práce studentky Pavlíny Horčičkové, která na našem snímku přebírá cenu od Jakuba Petřiny z Air Bank.





Může mě banka ještě něčím příjemně překvapit?

Dnes ráno jsem musela jít do banky vyřídit nějaké formality. Sednu si do koženého křesla, v místnosti byl příjemný vzduch. Finanční poradkyně mi nabídla šálek kávy, žádné čekací fronty, byla velmi příjemná a formality jsme spolu vyřešily během několika minut. Po dnešní klidné schůzce v bance sem si nakonec řekla, v čem se banky mohou ještě posunout vpřed, co nám stále nově příchozí banky mohou nabídnout zajímavého? Není zbytečné, aby na trh vstupovaly stále nové, co jiného a výjimečného mi mohou poskytnout než banka, u které mám současně účet? Chvíli jsem nad tím přemýšlela. Jelikož ráda cestuji, využívám často plateb kartou v zahraničí. K běžnému účtu mám zřízen ještě Euro účet. Vzpomněla jsem si na zkušenost z minulého roku. Byla jsem na půlročním studijním pobytu v Belgii. Během celého pobytu jsem si uvědomila pár postřehů ohledně bankovních služeb, které můj pobyt znepříjemnily. V zahraničí jsem měla potřebu otevřít si nový účet v České republice. Využila jsem proto velikonočních prázdnin a odcestovala na týden do Čech. Zřídila jsem si nový účet a najednou jsme narazili na problém. Banka mi odmítla zaslat bezpečností přístupové kódy (PIN, kartu a přístupová hesla k internetovému bankovnictví) mimo území České republiky, kam jsem se po pár dnech musela vrátit. Situaci jsme nemohli vyřešit jinak, než tím, že můj nový účet, ačkoliv byl založený a funkční, mi bohužel nebyl k dispozici a mohla sem jím disponovat až v červenci, kdy sem se vrátila do Čech. Takže účet mi nebyl k dispozici přibližně čtyři měsíce. Proto bych u některých bank zapracovala na bezpečnosti odesílaných kódů a umožnila tak vyjít vstříc i lidem, kteří se pohybují dočasně mimo Česko republiku.

.

VÝSLEDKY NALEZNETE ZDE

.

Tohoto tématu se týká i můj další problém, který nastal, když sem ztratila platební kartu k Euro účtu. Banka mi sice ihned vyhověla a účet zablokovala. Jenže nebylo možné se zpětně k penězům dostat, a proč? Protože bez osobního podpisu a návštěvy banky mi nikdo novou kartu, včetně přístupových kódů a hesel, do zahraničí nevydal. Samozřejmě bezpečnostní důvody chápu, musí ale přece existovat varianta, jak situaci vyřešit. Neměla jsem k dispozici přístup k účtu a nemohla peníze na nájem, stravu a jiné náklady vybrat. Člověk si řekne, co bych čekala, když si ztratím kartu, ale stane se to velmi snadno. Odcizení dokladů je dnes běžné. Aby toho nebylo málo k oživení mého pobytu, adrenalin v těle opět stoupnul. Rozhodla jsem se peníze za nájem poslat kamarádovi na účet, aby mi je mohl vybrat a já pak zaplatit náklady za bydlení. Nastal opět problém, který byl způsobený mou vinou. Během velikonoční návštěvy Čech sem si koupila malý netbook a svůj starý notebook jsem nechala v Čechách. Co mě ale nenapadlo, že v počítači mám nainstalovaný certifikát, díky kterému je mi umožněn přístup k internetovému bankovnictví. Problém se alespoň částečně vyřešil tak, že jsem si klíč k certifikátu nechala poslat emailem. Nový certifikát mi banka také nebyla schopna poslat bez osobní návštěvy.

Zní to nemožně, ale z osobní zkušenosti můžu říct, že i tolik nešťastných a hloupých náhod se může sejít. Proto by měl existovat nějaký výjimečný způsob, jak vyřešit tyto problémy i bez osobní schůzky v bance. Třeba formou dodatečného podpisu, faxu, doporučeného psaní. Nebo když už na náš trh vstupují zahraniční banky, proč nerozšířit spolupráci a rozšířit jednotlivé kompetence bankovních partnerů. Nové banky jsou většinou menší, zároveň bývají ale většinou flexibilnější, mohly by například rozšířit spolupráci se zahraničními partnery a usnadnit tak klientům pobyt v cizině. Proč, když mi je odcizena platební karta, bych si o novou nemohla požádat v zahraničí, u partnera mé banky.

.

Když sem si v hlavě projížděla, čím by mě nová banka mohla překvapit, napadla mě další věc. Ne jednou se mi stalo, že kamarádi, co přijeli do Čech studovat, v rámci programu Erasmus, nebyli schopni otevřít si sami účet a musela jsem jim pomáhat. Málo pracovníků je schopno komunikovat v cizím jazyce na jisté úrovni a v dnešní době, kdy jsou hranice otevřené, je to pro banky nevýhoda. Každá nově příchozí banka by měla nabídnout minimálně standard, který naše banky momentálně nabízí. Aby získaly ale nové klienty, musí je přesvědčit o něčem novém, něčem výjimečném. Možné výhody by nově příchozí banky mohly nabídnout například se současným zavedením zápisného na vysokých školách. Ne všichni studenti budou schopni zaplatit zápisné v hotovosti a budou si muset brát půjčky. Na druhou stranu, banky nabízí mnoho výhod pro studenty, výhodné studentské balíčky včetně celoročního cestovního pojištění. Proto by se mohli zaměřit například na způsob jak poskytnout studentům půjčku na zápisné a umožnit jim takové podmínky splácení, aby se studenti zbytečně nezadlužili. Aby jim banky umožnily i se třeba trošku zadlužit, jít do mínusu a zpětně bance peníze později vrátit. Nakonec to budou především vysokoškoláci, vystudovaní právníci, ekonomové, lékaři či administrativní pracovníci, kdo bude nejčastěji bankovních služeb využívat.

Za zmínění také stojí častá nespokojenost s rychlostí bankovních převodů mezi jednotlivými bankami. Když každý měsíc posílám nájem na účet majitele bytu, který jsme si na dobu studia pronajali, často převod peněz trvá i pět dní. Ocenila bych lepší spolupráci mezi jednotlivými bankami. Ověřování transakcí a zdlouhavé procesy mezi přeposíláním peněz z jednoho účtu na druhý. Klienty ale procesy které předcházejí, nezajímají. Chtějí mít rychlý servis za poplatky, které každý měsíc platí. Čím jsem byla nedávno zklamaná, byly podmínky vedení termínovaného účtu. Ne každá banka nabízí možnost průběžných vkladů. Proto od nově příchozí banky na náš trh vyžaduji jako samozřejmost například zvýhodněnou nabídku termínovaného účtu, který mi umožní vložit novou částku, kdykoliv se mi zachce v jakékoliv výši a nabídne mi výhodnější úrok. Proč bych jinak měla ukládat peníze na několik let, znepřístupnit si je a nakonec s minimálním úrokem na tom díky inflaci prodělat.

Ne jednou jsem si na internetu prohlížela nabídky jednotlivých bank. Zaměřila jsem se především na menší banky, které nabízí výhodnější služby a téměř nulové poplatky. Často si říkám, proč zůstávám u velké banky. Sice teď jako student je můj účet stále výhodný a dohromady s Euro účtem a cestovním pojištění mi celková cena přijde stále přiměřená. Až ale ztratím studentské výhody, budu opět brouzdat internetem a hledat si novou banku. Nakonec zvážím pro a proti a budu zvažovat, zda nezůstat u své současné banky. A proč? Když jsem odcházela ze své původní banky, nová banka mi zařídila přestup a já už nikde nic nemusela vysvětlovat. Zařídila jsem si nový účet, zlomila starou platební kartu a myslela jsem si, jak je to jednoduché. Jenže pak mě začali z původní banky pořád nahánět telefonem a zjišťovat důvody, proč sem odešla. Ačkoliv jsem důvod udala, chodily mi dále nabídky, výhodné balíčky a informace, že kdybych se chtěla vrátit, budou moc rádi. Komunikace se starou bankou mi přišla už otravná. Telefon zvonil v době přednášek ve škole, a když jsem ho odmítla, zvonil znovu. Proto očekávám od nových bank vstřícnější přístup, zachování soukromí a přiměřenou komunikaci. A v případě potřeby telefonického spojení, očekávám od bank například využití jakéhosi „informačního minima“, které jim poskytnu při zakládání účtu. Nahlásím například konkrétní dny v týdnu a i konkrétní čas, kdy mě zaměstnanci banky mohou kontaktovat. Poté budu mít alespoň jistotu, že mě banka nebude kontaktovat například v době vyučování či ve večerních hodinách.

.

VYHRAJTE LET V SIMULÁTORU AIRBUSU A320

.

Do budoucna doufám, že banky budou lépe spolupracovat i s jinými institucemi. Když platím povinné pojištění za automobil, dostávám alespoň pravidelné bonusy. Když mám účet u banky, rostoucí poplatky jsou částečně vykompenzovány zase jinými výhodami, vedení účtu je ale spíše neutrální a nezvýhodňuje dostatečně stálé klienty. Člověk, který pravidelně posílá na účet peníze, často provádí transakce přes internetové bankovnictví, proč mu nezvýhodnit vedení účtu. Proč by měl platit stejné poplatky jako člověk, který si z účtu vybere měsíční výplatu a dál s ním nedisponuje. Proč lépe nezvýhodnit služby častým klientům, kteří si ty služby platí. Věrnostní balíčky, měsíční odměny v podobě volných výběrů z bankomatu nebo kolik internetových transakcí tolik výběrů z bankomatu zdarma? Proč účty nezvýhodnit nějak zajímavě. Každý klient může říct, že za měsíc platí určitou částku bance, poplatek za využívané služby. Nikdo už ale neříká, to moje banka mi umožňuje výhody, jako například v měsíci mých narozenin vedení účtu na celý měsíc zdarma. Nebo výhodné výběry z bankomatu, kolikrát platím v obchodě kartou, tolik výběru z bankomatu mám zdarma. Lidé na banky spíše nadávají, to především kvůli poplatkům, kdyby ale viděli větší zpětnou vazbu, individuálnější přístup a rostoucí flexibilitu účtu (výhody věrnostního balíčku), byli by spokojenější. A navíc věrnostní balíčky by je motivovaly. Proč člověk, který pravidelně využívá služeb leteckých společností, může využívat programu Frequent Flyer a čerpat nadstandardních služeb, člověk využívající povinného pojištění získává bonusy formou procentních slev a člověk věrný jedné bance by neměl být oceněn?

Zrovna nedávno na vedlejší fakultě, pedagogické, otevřela pobočku jistá banka. Proč banka otevírá pobočku na pedagogické fakultě, v místě katedry českého jazyka, dějepisu a zeměpisu? Proč pobočka není otevřená na vedlejší fakultě, vzdálené přibližně 150 metrů, kde jsou obory zabývající se konkrétně financemi. Proč pobočka jisté banky naopak nevyužije místních studentů a nenabízí tímto zároveň studentům praxi. Doufám, že nové banky budou třeba více myslet na efektivní spolupráci, i například se školstvím. Studovat finance a do toho mít praxi v nově otevřené pobočce v budově školy? Proč ne, sama bych se praxe zúčastnila. Školy často vyžadují praxi, byl by to ideální způsob, jak propojit zájmy univerzity i banky a profitovat (časově a zkušenostmi)na obou stranách.

Od nově příchozích bank očekávám zároveň výborné komunikační schopnosti a srozumitelnost. I když se v poslední době styl psaní smluv a jiných dokladů výrazně zlepšil, je mnohem srozumitelnější například pro laiky. Pořád ale čekám, že například podmínky vedení účtu uvidím jednou v nějaké zajímavé formě, na barevném malém katalogu s obrázky, formou dialogů, abych si je třeba i s chutí přečetla. Ne jen co přijdu z banky, je zastrčila do desek a uložila do šuplíku.

Výhodou by byli také externí zaměstnanci, kteří by mohli uzavírat smlouvy přímo s klienty doma. Staří a nemocní lidé mají někdy problém se do banky dostat. Využila bych třeba jedno odpoledne/dopoledne v týdnu, které by bylo k dispozici lidem, kteří do banky namohou dojít, popřípadě i jiným lidem dle předchozí domluvy. Externími zaměstnanci mohou být rovněž studenti příbuzného oboru, kteří by to měli jako praxi v oboru.

Doufám, že nové banky vymyslí třeba i nějakou výhodnou formu společného rodinného účtu. I když má každý rád, když jsou jeho finance odděleny od jiných, proč nemít na účtu jakýsi vedlejší (pod)účet, ke kterému bude možné dostat třeba tři platební karty a bude fungovat k běžnému financování chodu domácností. Rodiče tak nebudou muset pokaždé vybírat a nechávat dětem doma peníze, když potřebují, aby někdo něco doma zaplatil, když budou třeba na služební cestě. Dále bych se tento „rodinný účet“ pokusila nějak zvýhodnit a udělat zajímavější. V případě platby kartou v obchodě s potravinami či na benzínové pumpě (bez potravin a paliva do auta se dnes skoro nikdo neobejde) bych zvýhodnila například poplatky těchto transakcí. Každý účet je jiný. Někdo platí za platbu platební kartou a někdo ne. Proč ale nezvýhodnit těm, kteří mají platbu kartou zpoplatněnou, alespoň například platby potravin a paliva? Lidé by to jistě ocenili.

.

Další výhodou by pro mě byla například spolupráce s Českou poštou. Bydlím na vesnici, objednám si něco po internetu, nevím přesný termín dodání. Najednou zazvoní doma zvonek a tam je má zásilka. Proč si pořád hlídat, aby měl člověk u sebe dostatek hotovosti, když nejbližší bankomat je například 20 kilometrů a autobusy téměř nejezdí. Bylo by mnohem příjemnější navázat třeba spolupráci, poskytnout dodávkové službě platební terminál, který by mohl zároveň sloužit jako marketingový tah, a umožnit tak například platby zásilkovým službám na místě kartou. Věřím, že mnoho lidí by to ocenilo.

Říkám si také, proč prostředí banky vypadá pořád tak formálně, studeně, s minimem nábytku a barev. Interiér je často tvořen barvami, které má banka ve svém logu. Proč ale například nedat k dispozici jednu bílou stěnu a neuspořádat na ni výstavku obrázků či fotografií? Samozřejmě ne výstavku nějakého malíře, ale například výstavu obrázků dětí ze školek či pomocných škol. Prostředí by bylo hned veselejší a užitečně zařízené.

Co by mi mohla nabídnout nově příchozí banka mě už moc nenapadá. Ještě bych ale ocenila například rozšířené možnosti bankomatu. Jistě, dnes si z bankomatu můžu vybrat téměř jakoukoliv částku, proč si ale například nemůžu z bankomatu vybrat i jinou měnu? Neočekávám tuto funkci bankomatu třeba v malém městečku, ale například na letišti či nádraží, proč si z bankomatu nevybrat rovnou eura či americké dolary? Věřím, že by to mnoho cestovatelů ocenilo. Dále také je někdy protivné hledat parkovací místa v centru, ocenila bych alespoň ve větších městech bankomaty, ke kterým je umožněn příjezd přímo autem, podobně jako u McDrive.

Na závěr bych zmínila vlastní požadavek. Přeji si, aby například v místě bankomatů bylo nějaké odkládací místo. Kolikrát člověk v bankomatu provádí příkaz k úhradě a nemá si fakturu kam položit. Někdy, když má člověk v rukách nákup, kabát a kabelku, ocenil by například poličku, kam by mohl odložit koženou kabelku, aby ji nemusel odkládat na špinavou podlahu. Dále by venkovní bankomaty mohly být alespoň částečně zastřešené. Za nepříznivého počasí, než provedu všechny požadované úkony, jsou mé dokumenty (například výpisy z účtu a jiné dokumenty) mokré či zmačkané.



Ideální banka 2012: Představujeme nejlepší práce letošního ročníku

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15727656688

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2560
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7050
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8560
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3735
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0530
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0756
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více