Jak jednat o snížení pojištění?


04. 03. 2013  14:36     Vrba     komentáře (0)

Pojištění úvěru je vcelku praktická věc, která se někdy mlže vyplatit. Když ale máte skoro celý úvěr splacený, zdá se jako logické chtít snížit splátku, protože s "odpracovanými(placenými) lety" klesá bance riziko, že vy nebudete platit. Jako to ale udělat?

Jak jednat o snížení pojištění?




DOPIS PRACOVNÍKA OVB (JEDNÁ ZA KLIENTA)

Dobrý den,

na základě včerejšího telefonátu zasílám detaily ke svému případu, ke kterému mi pracovníci České Spořitelny nebyli schopni podat konkrétní informace k vyřešení.

Jde o situaci mého i Vašeho stávajícího klienta, p. Víta B. S klientem jsme žádali o zrušení nevyhovující smlouvy PPI (vysvětlení dole), vinkulované k danému úvěru. Následně klient obdržel dopis, kde má zaškrtnout jednu z kolonek, z jakého důvodu chce smlouvu zrušit. Nicméně úvěr stále trvá, proto nevyhovuje ani jedna z nich. Na můj dotaz na konkrétní funkční postup či předání kontaktu na metodika, který by toho byl schopen, mi nebyl schopen odpovědět nikdo na centrální pobočce v Jihlavě, ani na několika tel. číslech, na která jsem byl postupně odkázán.  Nemohu si stěžovat na přístup jednotlivých pracovníků, ale na informovanost a rozdělení kompetencí ano.

Pojišťovna tvrdí, že po klientovi požaduje další čestné prohlášení, ale smlouvu zruší. Nicméně chce souhlas vinkulačního partnera, tedy České Spořitelny. Upozorňuje na možnost výpovědi úvěrové smlouvy ze strany vinkulačního partnera.

ČSp. tvrdí, že klient musí vše řešit pouze na pobočce, nicméně není schopna podat konkrétní postup, o kterém by mohla říci, že bude s určitostí fungovat. Na žádost o písemné potvrzení postupů, které zaměstnanci navrhují, tvrdí, že nemají kompetence. Jediná mi nabízená možnost byla „Přiveďte klienta na pobočku, sepíšeme žádost a pošleme to do Hradce, potom se uvidí…“. Ve finále zaměstnanci přiznávají, že nepůjde o jedinou návštěvu pobočky. Opravdu nechci svého klienta posílat „naněkolikrát“ s nejistým průběhem kvůli jednoduchému převinkulování  smlouvy – klient má již novou sjednanou a platnou. U ostatních partnerů OVB jsem se s tímto za 6 let praxe nikdy nesetkal. Na dotaz na konkrétního člověka, se kterým toto mohu řešit a který má klienta na starosti, dostávám odpověď, že jde o osobní údaj, který nelze sdělit. Zjednodušeně - nesahejte na klienta, neposkytujte služby, je vydaný na milost systému, který s tím možná "něco" udělá.

Volaná tel. čísla: 956 742 520, 956 742 073, 234 240 250, 466 051 645

Proto bych rád požádal o jasně definovaný postup ke konkrétnímu případu, který bude na 100% fungovat a nebude vyžadovat opakované návštěvy klienta na pobočce. S ostatními partnery OVB Allfinanz se toto vždy dařilo, věřím, že ani zde nebude situace jiná a budeme moci klientům partnerských společností poskytovat základní servis..

Proč měníme pojistku:

Klient platí pojistku PPI dle původního nastavení úvěru. Dle všech dostupných dokumentů mu nebyla upravena po mimořádných splátkách – dnes tedy dluží o cca 600.000,- méně, než s čím pojistka počítá a za co klient platí. Ve smlouvě má výslovně uvedeno, že případné plnění bude poskytnuto do výše nesplacené jistiny. Dle hrubého odhadu tak platí z pojistky (přes 800,-/měsíc) přibližně 500,- Kč měsíčně za něco, na co pojištěn není – toto s ním nebylo řešeno jeho pobočkovým poradcem. Za období 5 let fixace by se tak jednalo o desetitisícové ztráty, způsobené poradcem. Proto zároveň žádáme o přezkoumání a pokud se toto ukáže jako opodstatněné, tak i o neuplatnění údajného poplatku 5.000,- Kč za zrušení pojistné smlouvy během fixace.

Děkuji za pochopení a pomoc. S přáním příjemného dne,

Jan S.

ODPOVĚĎ BANKY:

Vážený pane S.,

děkuji Vám za důvěru, se kterou jste se obrátil na tým Ombudsmana Finanční skupiny České spořitelny. Po prověření skutečností, které uvádíte ve svém e-mailu, mi dovolte následující vyjádření.

Ke změně pojištění, které je zakotveno v úvěrové smlouvě jako zajištění úvěru, může dojít pouze poté, co je nahrazeno jiným, adekvátním způsobem. Jedná se změnu smlouvy, která musí být provedena fomou Dodatku ke smlouvě. Za tento dodatek je účtován poplatek ve výši 5000 Kč v době mimo fixaci a 500 Kč v období fixace.

K tomu, aby klient provedl úkony potřebné k vypracování dodatku, je nutné, aby se buď osobně dostavil na pobočku České spořitelny a zde podal žádost. Po zpracování dodatku následuje druhá návštěva, kde je dodatek klientem podepsán. Nebo může klient požádat o vypracování dodatku prostřednictvím klientské linky, přičemž klient obdrží dokumenty poštou domů, podpis na dokumentu musí být ověřený a odeslaný zpět do České spořitelny.

K Vaší námitce na pojištění mohu uvést, že pojištění je kalkulováno na celou dobu splácení hypotečního úvěru a snižováním nesplacené části se pojistné nesnižuje. Pokud bychom přistoupili k přepočítávání pojistného podle nesplaceného zůstatku, neúměrně by se náklady na pojištění navýšili a nebyly pro klienty akceptovatelné.

Vážený pane S., omlouvám se, pokud jste obdržel nepřesné informace. Změny ve smlouvách hypotečních úvěrů však nejsou tak jednoduchou záležitostí, jak popisujete. Musí být zřejmé, že o změnu žádá skutečně dlužník, že změnu banka může akceptovat a za jakých podmínek. Tyto jsem výše uvedla. Pokud bude mít klient i nadále zájem změnu provést, tak prosím o jeho nasměrování a informování o podmínkách, tj. vyřízení na pobočce nebo korespondenčně s ověřeným podpisem a úhradou poplatku.

Věřím, že mé vyjádření přijmete s pochopením.

S přáním krásných Vánoc a všeho dobrého v roce 2013.



Jak jednat o snížení pojištění?

Diskutovat (0)