Jaká je realita po změně insolvenčního zákona od 1. června 2019
Co přinesla Novela insolvenčního zákona? Především může pomoct daleko většímu počtu lidí dostat se z dluhové spirály, a to s menšími náklady. Novela nabízí nové varianty oddlužení, možnost přerušení celého procesu v jeho průběhu a také mění ve prospěch dlužníka výpočet tzv. nezabavitelné částky, která mu zůstane v kapse.
„Změna insolvenčního zákona umožňuje dlužníkům vyřešit jejich palčivou situaci rychleji, odpouští jim více dluhů, ale za podmínek, které musí dodržet. Novela přinesla snadnější administrativu, avšak roste časová náročnost práce s klientem. Jinými slovy, budeme potřebovat větší tým, abychom byli schopni využít novely a rychle pomoci více lidem. V této souvislosti nám pomohl finanční dar společnosti Home Credit, která nám na toto rozšíření našeho týmu poradců poskytla dva miliony korun,“ uvádí David Šmejkal z Poradny při finanční tísni, která má akreditaci Ministerstva spravedlnosti na poskytování služeb v oblasti oddlužení.
Ve většině případů klienti řeší na prvním místě dluhy oproti soukromým subjektům, kde je větší nátlak na splácení. Jedná se především o finanční služby, elektřinu a plyn. Pokud lidé dluží za poplatky za popelnice, platby bytovému družstvu nebo i finančnímu úřadu, problémem se často nezabývají.
Po 1. červnu 2019 se po podání návrhu na oddlužení, nemusí již jako v minulosti uspokojit do pěti let 30 % závazků. Dle nového zákonaje také možnost zvolit délku oddlužení, pokud jsou splněny příslušné podmínky, volba je mezi 3 a 5 lety. Nově také klient může požádat o přerušení až na 1 rok a také o prodloužení o půl roku. Soud zkoumá daleko více nepoctivý záměr, důležitou podmínkou je legalizace všech příjmů. V důsledku změny dochází k navýšení nezabavitelné částky u dlužníků s čistými příjmy ve výši od 15 500,- Kč do 25 700,- Kč.
Novela insolvenčního zákona přivedla nového klienta, jeho profil se poměrně výrazně změnil. Dnes zaměstnanci Poradny při finanční tísni jednají s méně finančně gramotnými klienty. Klientovi se strhává větší částka, většina z nich má nepřednostní pohledávky a někteří nejsou schopni splácet minimum 2000 Kč měsíčně. Přicházejí klienti s dlouhodobějšími problémy a nižší schopností je řešit.
Do konce tohoto roku by tak Poradna měla zvýšit svá čísla minimálně na dvojnásobek. A věří, že novela pomůže většímu množství klientů s návratem do normálního života. Poradna nabízí pomoc a radu v případě finanční tísně, zdarma také zpracují návrh na oddlužení. Poradí s finanční situací ještě před tím, než klient požádá o úvěr. Pomůže i v případě nepředvídatelné životní situace, jako je dlouhodobé onemocnění, úraz, ztráta zaměstnání, rozvod či úmrtí partnera.
„Do dluhové pasti jsem se dostal z několika důvodů, v roce 2009 jsem si půjčil na rekonstrukci bytu, manželka dostala kreditní kartu a za tu jsme nakoupili vybavení domácnosti,“ říká klient ze severních Čech, který se nedostane do oddlužení, měsíčně mu chybí částka 5000 Kč. Má 6 dětí, a proto vysokou vyživovací povinnost. „V roce 2010 jsem onemocněl a v nemocnici jsem strávil cca 9 měsíců. Stále jsem splácel svůj úvěr, ale již nezbyly finanční prostředky na úvěr manželky. Po návratu z nemocnice jsem pobíral invalidní důchod 5000 Kč a manželka mateřskou ve výši cca 8000 Kč. Kromě invalidního důchodu pracuji v chráněné dílně a přivydělávám si úklidem,“ dodává klient Poradny při finanční tísni.