Jižní Morava:
Více než třetina obyvatel kraje se setkala s lichváři


11. 09. 2012  11:24     tz     komentáře (0)

Celkem 34 % obyvatel Jihomoravského kraje se setkalo s lichváři a jejich „výhodnými“ nabídkami. Ukázal to průzkum agentury GfK, zpracovaný exklusivně pro projekt Navigátor bezpečného úvěru.





Nejtypičtějším znakem lichvářů je podle 20,5 % obyvatel kraje vysoký úrok, téměř 15 % respondentů uvedlo, že lichváři jednají nátlakem a arogantně. „Moderní lichvář mnohdy nesplňuje klišé, pod kterým si jej představujeme,“ varuje profesor Michal Mejstřík, člen vládního NERV, ředitel poradenské společnosti EEIP a jeden ze spolutvůrců projektu Navigátor bezpečného úvěru. Jak Mejstřík dále dodává, jedná se v současné době o solidně vypadající „manažery“, kteří nabízejí produkt na první pohled bezpečný. „Nebezpečí se ale skrývá v detailech, například v netransparentní smlouvě se skrytými sankcemi,“ varuje Mejstřík. Celých 11 % obyvatel kraje se přiznalo, že se nezajímají o sankce v případě předčasného splacení úvěru. „Naopak velmi dobrých výsledků dosáhli obyvatelé Jihomoravského kraje v ostražitosti před sankcemi za nesplácení úvěru. O ty se zajímá téměř 100 % respondentů,“ hodnotí profesor Mejstřík. 5,6 % dotázaných přiznalo, že před podpisem úvěrové smlouvy netrvá na jejím přečtení.

 

Stále ještě 13 % spotřebitelů v Jihomoravském kraji přiznává, že nejsou schopni rozlišit mezi bezpečným a rizikovým poskytovatelem úvěru, 13 % spotřebitelů neví, na koho se obrátit, nebo jak ověřit, je-li daný poskytovatel úvěru bezpečný. „Jedním z takových nástrojů je přitom například právě projekt Navigátor bezpečného úvěru, který jednou za rok hodnotí úvěrový trh v České republice a poskytuje tak návod,“ říká Mejstřík.

 .

Nejčastějším důvodem pořízení spotřebitelského úvěru je v případě obyvatel Jihomoravského kraje nákup vozu či motocyklu (38,8 %), případně nákup vybavení domácnosti (31 %). Necelá 4 % spotřebitelů přiznává, že úvěr využívá pro splacení stávajících dluhů. „Refinancování půjček může být dobrou cestou k úspoře. Mělo by se ale vždy jednat o nahrazení nevýhodného či nebezpečného úvěru za úvěr bezpečný,“ vysvětluje Petr Teplý, výzkumný pracovník Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a spolutvůrce projektu Navigátor.

 

16 % spotřebitelů přiznalo, že nemají přehled o tom, jaké půjčky mají jejich rodinní příslušníci, 17 % rodičů přiznalo, že se o úvěrech nebaví se svými dětmi. „Přitom neschopnost splácet se především v případě lichvářů může výrazně negativně dotknout celé rodiny,“ vysvětluje profesor Michal Mejstřík. Jak dodává, také v případě vztahu dětí a rodičů je třeba myslet na to, že finanční gramotnost začíná především v rodině.

  Ideální úvěr podle obyvatel Jihomoravského kraje?  
  • Nízký úrok přijatelný pro obě strany (44,6 %)
  • Možnost předčasného splacení bez sankcí (15 %)
  • Transparentní podmínky (11 %)
  •    

O Navigátorovi bezpečného úvěrování

Zmapovat a popsat český trh spotřebitelských půjček, posoudit kvalitu jednotlivých poskytovatelů, nabídnout veřejnosti nástroj, díky němuž se dají finanční instituce jednoduše porovnat, a přispět tak ke zlepšení úrovně finanční gramotnosti – to jsou hlavní cíle projektu Navigátor bezpečného úvěru.

 

Navigátor bezpečného úvěru si klade za cíl pomoci zájemcům o půjčku tím, že je nasměruje k bezpečným poskytovatelům úvěrů. Dalším cílem je upozornit na ty nebezpečné – spíše než jejich názvy a jména však chce ukazovat na jejich praktiky, protože takových subjektů jsou u nás tisíce a všechny je vyjmenovat není v zásadě možné.

 

„Chceme do džungle spotřebitelských půjček přinést nástroj, který lidem umožní rychle a jednoduše zjistit, kde si opravdu nepůjčovat, a naopak jim pomůže zorientovat se mezi důvěryhodnými institucemi. Zájemci o půjčku potřebují srozumitelný žebříček sestavený právě na základě nejdůležitějších kritérií, která by měli sami zkoumat,“ uvádí garant projektu, profesor Michal Mejstřík. Dodává, že tato aktivita navazuje na doporučení Národní ekonomické rady vlády, jak řešit zadlužování Čechů, kterým je zlepšování finanční gramotnosti.



Jižní Morava: Více než třetina obyvatel kraje se setkala s lichváři

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16230374144

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2610
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6690
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8540
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3485
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,9780
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4200
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0765
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více