Kdo je kdo v bance, 11. díl - akciový analytik


07. 05. 2012  01:02     ar     komentáře (0)

V oblíbeném seriálu vám představujeme zajímavé pozice v bance a agendu, kterou pracovníci na těchto pozicích vykonávají. Na pomoc si vždy přizveme někoho z vybrané tuzemské banky, aby nám s odhalováním tajemství ze světa za oponou pomohl. V 11. díle se zaměříme na pozici velmi sofistikovanou - akciového analytika.





Postavení analytiků v hierarchii banky, respektive jejich oddělení se liší bank od banky – několik společných rysů však najít můžeme. „Většinou analytici odpovídají svému vedoucímu a ten odpovídá řediteli banky nebo členu představenstva. Jelikož pracuji pro RCB ve Vídni, tak mám jednak svého vedoucího ve Vídni, kterému se zodpovídám a ten se zodpovídá členu představenstva RCB. V Praze je oficiálně mým přímým nadřízeným ředitel banky,“ řekl nám analytik Raiffeisenbank Jindřich Svátek, který zároveň upozornil, že ač se jedná o kancelářskou práci, zaměstnání analytiků je velmi náročné. „Analytici akciových trhu mají náročné zaměstnáni jak časově, tak psychicky. Analytici musí jednak sledovat politickou situaci, makroekonomické indikátory, dluhopisové trhy, a pak co se děje v přiřazených sektorech a následně do detailu, co se děje v jednotlivých firmách,“ vypráví Svátek. „Musí vědět, kde manažeři firem chybují, kde jsou dobří a jak se vyváří co nejvyšší hodnota pro akcionáře, zaměstnance a klienty dané firmy (tzv. stakeholders).“  . VÍTE, CO DĚLÁ VNOTŘNÍ AUDIT V BANCE? . Pojďme se seznámit s takovým běžným pracovním dnem analytika. Jindřich Svátek nám jej přibližuje: „Pracovní den analytika nemá začátek ani konec, neboť trhy jsou prakticky otevřeny 24 hodin po celém světě. Každý den je různorodý a je jiný. Akciový analytik se musí večer a po ránu seznámit s posledními událostmi ve světě, které můžou mít vliv na akciové trhy a jednotlivé firmy... Po nastudovaní událostí začíná interní konferenční hovor, kde analytici reportuji poslední události, které mají vliv na firmy, které sleduje, do oddělení prodeje (sales).V ranní zprávě akciový analytik také informuje klienty o těchto posledních událostech. V případě významných zpráv pak obvolává klienty,“ říká, a dodává že v případě, že firmy reportují kvartální výsledky, tak okamžitě píše zhodnocení těchto výsledků a naznačí dopad na cenu akcií. „Pak následuje konferenční hovor s magamentem firem, kde se může zeptat managmentu na to, co ho zajímá. Například proč klesají nebo rostou tržby, jaké jsou nové produkty atd. Po konferenčním hovoru analytik opět píše zprávu pro klienty s posledními novinkami. Klienty také obvolává. Jestliže je třeba, upravuje svůj model, mění odhady a podobně. Do toho odpovídá novinářům na zvědavé dotazy,“ dodává Svátek, ale ještě zdaleka nekončí: „Když odchází z práce, opět kontroluje, zda nevyšly další důležité makro či firemní zprávy.“ . Protože dnešní banky se akciových obchodů neobejdou, analytici jsou velmi důležití. „Analytici slouží klientům, většinou portfolio manažerům nebo privátním bankéřům. Ti na základě jejich a dalších informací se rozhodují, kam nainvestovat svěřené prostředky klientů (např. penzijní fondy, otevřené fondy, hedgové fondy, atd.). Jinými slovy analytici pomáhají vytvářet zisk bank a slouží ke spokojenosti svých klientů,“ ukončuje analytik Raiffeisenbank Jindřich Svátek. 


Kdo je kdo v bance, 11. díl - akciový analytik

Diskutovat (0)