V oblíbeném seriálu vám představujeme zajímavé pozice v bance a agendu, kterou pracovníci na těchto pozicích vykonávají. Na pomoc si vždy přizveme někoho z vybrané tuzemské banky, aby nám s odhalováním tajemství ze světa „za bankovní oponou“ pomohl. V 17. dílu seriálu se s pomocí UniCredit Bank, Volksbank CZ a České spořitelny podíváme na správu bankomatů.
Ta hraje v každé bance klíčovou roli, protože vyjma poboček jsou bankomaty hlavním styčným bodem, díky němuž se lidé dostávají ke svým penězům uloženým v bankách. A tomu odpovídá pozornost, která je bankomatům v bankovních domech věnována.
Při správě o bankomaty mají banky obecně na výběr ze tří možností. Buď se o ni starají interně (sami), externě (s pomocí najaté firmy), anebo zmíněné dvě možnosti kombinují – to je vzhledem k nákladům na správu rozsáhlé pobočkové sítě, ale zároveň na nárok na bezpečnost nejčastější možnost. „Česká spořitelna spravuje sít bankomatů interně, vyjma dotace hotovosti u mimopobočkových bankomatů. Vzhledem k rozsahu činností, které řízení vyžaduje, tj. od výběru lokality, přípravy umístění až po standardní provozní a servisní záležitosti, jsou procesy rozprostřeny napříč celou bankou,“ říká Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny. Podobné je to v UniCredit Bank: „UniCredit Bank spravuje svou síť čítající téměř 170 bankomatů primárně skrze interní oddělení tvořené manažery bankomatové sítě. Pro technické zajištění a údržbu bankomatů pak banka využívá i externích dodavatelů,“ vysvětluje mluvčí banky Petr Plocek.
Volksbank CZ outsourcuje ještě více, jak potvrzuje tisková mluvčí Lucie Hálová: „Provoz bankomatů pro nás zajišťuje externí firma v kombinaci interní podporou (pracovníci příslušné pobočky i centrální oddělení Platební karty). Externí partner spolupracuje na základě dvoustranné smlouvy a jeho činnost kontroluje vedoucí oddělení Platební karty Volksbank CZ.“
.
A co takové manažer spravující bankomatovou síť dělá? Vyčerpávající představu poskytne odpověď Petra Plocka z UniCredit Bank: „Manažer bankomatové sítě UniCredit Bank je součástí širšího týmu, který se zabývá distribuční, tedy primárně pobočkovou sítí banky. Vzhledem k oblibě bankomatů jakožto nástroje pro výběr - a v UniCredit Bank i pro vklad - hotovosti na účet, je manažer bankomatové sítě v kontaktu i s jinými odděleními banky, aby dokonale znal reakce a potřeby klientů banky, kteří používají naše platební karty. UniCredit Bank navíc jako jedna z mála bank vytváří i své vlastní požadavky na chod bankomatů a běžné konfigurace bankomatů upravuje na míru sobě a svým zákazníkům,“ říká Plocek a k náplni práce dodává: „Zodpovídá za celkový bezproblémový chod stávajících bankomatů a rovněž zajišťuje rozvoj sítě bankomatů nových. Rozvoj zahrnuje jak kvantitativní aspekty, tedy zvýšení počtu bankomatů na nových místech, tak kvalitativní, které přináší modernizaci a zdokonalení uživatelského komfortu a bezpečnosti našich klientů. Vhodným příkladem je zavedení osmdesáti tzv. chytrých bankomatů UniCredit Bank, které umožňují výběr i vklad hotovosti, hojně využívaný zejména podnikateli. Aktuálně je velice úspěšnou novinkou i možnost výběru bankovek v hodnotě 200, 1 000 a 2 000 korun, kterou naopak oceňují hlavně běžní klienti, kteří potřebují okamžitě konkrétní výši hotovosti k úhradě každodenních potřeb.“
.U Volksbank CZ, jak bylo řečeno, vše obstarává externí společnost: „Externí partner zajišťuje instalaci, provoz, funkční připojení bankomatu do sítě, zpracování transakcí i servis. Dotaci (doplnění hotovosti) bankomatů, které nejsou přímo u pobočky, zajišťuje další externí firma pod dohledem oddělení Platební karty Volksbank CZ. Dotace bankomatů na pobočkách zajišťuje vždy pověřený pracovník pobočky,“ odkrývá pohled za oponu (bankomat) Hálová.
.Nikoho nepřekvapí, že pracovní den manažera spravující síť bankomatů se točí kolem bankomatů. „Den manažera bankomatové sítě UniCredit Bank začíná obvykle poradou se svými kolegy, kde se řeší strategická i provozní agenda související s chodem bankomatů ve všech koutech České republiky. Dopoledne pak manažer obvykle věnuje řešení aktuálních dotazů z pobočkové sítě, a to jak z tradičních poboček, tak z tzv. franšízových, tedy licenčních, kterých letos přibude dokonce několik desítek včetně více jak čtyřiceti chytrých bankomatů. Odpoledne tráví manažer na vývoji nových aplikací a prvků pro ATM sítě a absolvuje několik porad ryze technického a odborného charakteru s externími dodavateli. V další části dne se manažer věnuje rozvoji sítě a řeší výběr nových lokalit pro ATM a domlouvání podmínek jejich umístění, která musí vyhovovat jak svou dostupností, tak zejména bezpečností pro klienty UniCredit Bank,“vysvětluje Plocek.