V oblíbeném seriálu vám představujeme zajímavé pozice v bance spolu s agendou, která je pro tyto pozice charakteristická. Na pomoc si vždy přizveme někoho z nějaké tuzemské banky, aby nám s odhalováním tajemství ze světa za oponou pomohl. V devátém díle se zaměříme na pozici, která je díky členství ČR v Evropské unie nedílnou součástí každé banky nabízející korporátní služby.
K práci každé banky, která má ve své nabídce služby pro korporátní klienty, patří bezesporu zajišťování podpory při realizaci projektů financovaných z fondů Evropské unie. Jistě, člověk nemusí s celou tou situací kolem Evropské unie souhlasit, nicméně možnost kofinancování z výhodným kapitálem s nálepkou EU nelze opomíjet. A ví to i Petra Klůnová, manažerka Evropského kompetenčního centra UniCredit Bank. Také vás zajímá, jaké je postavení oddělení v hierarchii banky? „Oddělení Evropské kompetenční centrum - dotační poradenství (dále jen ECC) je součástí specializovaného útvaru Firemní kompetenční centrum a hierarchicky patří do úseku Firemní a mezinárodní klientela. Organizační zařazení ECC vyplývá do značné míry z převažujícího charakteru klientů,“ říká Klůnová a dodává informace o unikátním postavení banky: „Vedle poradenské části je potřeba zmínit jedno specifikum UniCredit Bank, které vyplývá z exkluzivní role banky coby finančního manažera státu pro výplatu dotací z EU a státního rozpočtu. Agenda této části Firemního kompetenčního centra, oddělení Distribuce fondů, je tedy úzce spjatá se zajištěním těchto služeb.“
.DALŠÍ DÍLY SERIÁLU KDO JE KDO NALEZNETE ZDE!
.Pracovníci oddělení Evropského kompetenčního centra UCB se zabývají velmi pestrou agendou. „Popis práce poradců Evropského kompetenčního centra je skutečně poměrně pestrý, což je dáno zejména charakterem dotačního trhu a jeho specifiky. Zjednodušeně řečeno patří do agendy ECC v bance drtivá většina činností jakkoli spojených s dotacemi, resp. podporou z veřejných zdrojů obecně. Fondy Evropské unie jsou díky svému objemu a významu s odstupem na prvním místě, běžně však řešíme i projekty financované ze státního rozpočtu nebo ve formě investičních pobídek, výjimkou nejsou ani mezinárodní programy,“ vysvětluje Klůnová, který i vypočítává hlavní povinnosti poradců. „Poradci ECC mají v zásadě dva hlavní úkoly - jednak poskytovat podporu klientům banky při získávání těchto prostředků pro financování jejich investic a zároveň podporovat kolegy v obchodní síti při zpracování jednotlivých obchodních případů. Nezanedbatelná část činnosti ECC je směřována i do oblasti produktové, marketingové a vzdělávací,“ říká Petra Klůnová.
.Evropské kompetenční centrum UniCredit Bank se, očima Petry Klůnové, zabývá následujícími činnostmi.
„Informujeme klienty o aktuálních dotačních příležitostech, provádíme analýzu investičního záměru klienta a jeho dotačních možností, podáváme informace o výhodách a rizicích dotačního trhu, poskytujeme podporu při přípravě projektové žádosti a v průběhu realizace projektu, řídíme vztahy s externími partnery banky - poradenskými firmami, provádíme hodnocení rizik v dotačních projektech pro potřeby úvěrových návrhů a navrhujeme vhodná řešení, podílíme se na vývoji specifických úvěrových řešení pro financování dotačních projektů (tzv. euroúvěr), vykonáváme lektorskou činnost na konferencích a seminářích apod. Je potřeba také zmínit, že servis Evropského kompetenčního centra je poskytován klientům zdarma. Zpoplatněno je samotné zpracování žádosti a další služby administrativního charakteru, vykonávané externími partnery banky.“
.A jak vypadá takový běžný pracovní den na oddělení? Zde je podrobný popis… „Všední den poradce Evropského kompetenčního centra začíná typicky brzy ráno odjezdem ke klientům do regionu. Po schůzce a návratu do kanceláře, kde najde poradce množství méně či více urgentních e-mailů, vyřizuje nezbytnou operativu. Jde na oběd s kolegy, kde řeší aktuální události a jejich dopady na činnost oddělení, po obědě se pak věnuje dopoledním případům a posílá klientům slíbené informace. Následuje schůzka s kolegy z jiných útvarů v rámci právě probíhajícího interního projektu. Poté dostane poradce k připomínkám nový marketingový leták a je zároveň požádán o zodpovězení několika otázek pro média. Zbytek odpoledne věnuje řešení klientských záležitostí z předcházejících dnů a na závěr plánuje program schůzek do konce týdne,“ ukazuje Klůnová, že pracovníci banky se rozhodně nenudí.
.A podle Klůnové by nabídka služeb bankou nebyla bez oddělení Evropského kompetenčního centra kompletní. „Dotace a nejrůznější pobídky jsou již řadu let běžnou součástí investičního prostředí v České republice. Klienti dnes od banky automaticky očekávají podporu při získávání těchto finančních prostředků pro spolufinancování jejich investic, dotační poradenství a financování se tak stalo standardní součástí bankovní obsluhy klienta. Poradci Evropského kompetenčního centra jsou profesionálové v oboru, kteří během své profesní kariéry získali zkušenosti s agendou EU fondů ve státních institucích nebo renomovanými poradenských společnostech. Mají nezastupitelnou roli při poskytování expertní podpory bankovním poradcům a jejich klientům ve všech fázích realizace dotačních projektů, při strukturování financování, vyhodnocení podmínek dotačních programů a s tím spojených úvěrových rizik nebo např. při komunikaci se státními institucemi.“