Zdroj: Právo
Datum: 30.11.2005
Název: Klientům bank se snad blýská na časy
Ročník: 15
Číslo: 279
Autor: Jakub Svoboda
Str.: 16 - Celostátní
Pořadí: 01
Rubrika: Trhy & ekonomika
Oblast: Tisk celostátní
Zpracováno: 30.11.2005 06:35:35
Identifikace: PR20051130000070
Text:
Ministři dnes budou jednat o zlepšení podmínek v bankovním sektoru
Ministr financí Bohuslav Sobotka dnes přinese do vlády materiál, který má za cíl posílit ochranu klientů bank v České republice. Některé kroky Sobotka bankám pouze doporučuje, jiné,
například zpřehlednění cenové nabídky či zřízení finančního ombudsmana, chce ministr přes odpor bankéřů i České národní banky (ČNB) prosadit změnou zákona.
Materiál, který ministerstvo financí (MF) konzultovalo s bankami a spotřebitelskými organizacemi, je podle resortu reakcí na sílící nespokojenost občanů se službami, které jim poskytují
jejich finanční ústavy.
"Navržená opatření mají za cíl odstranit překážky, které brání přechodu klientů mezi bankami, zvýšit transparentnost bankovního trhu a tím přispět k posílení konkurenčního prostředí v této
oblasti," sdělil Právu mluvčí MF Marek Zeman.
Klíčové oblasti má řešit legislativa
Opatření, která Sobotkův úřad navrhuje, jsou rozdělena do 28 oblastí. Klíčové záležitosti navrhuje MF řešit legislativní formou.
Do této skupiny patří například požadavek, aby se sazebník poplatků za sjednané bankovní služby povinně přikládal ke smlouvě o účtu, aby připravované změny v tomto sazebníku byly oznamovány
minimálně s měsíčním předstihem a aby klient, který s těmito změnami nesouhlasí, mohl peněžní ústav opustit v ochranné dvouměsíční lhůtě od okamžiku oznámení této změny.
Zákon by měl rovněž klientům dát možnost odmítnout zasílání reklamy s výpisem, dále by jim neměl být účtován poplatek za neoprávněnou reklamaci. Legislativou by měl být zřízen i institut
finančního ombudsmana pro mimosoudní řešení sporů. Ministerstvo rovněž usiluje i o dlouhodobý vzdělávací projekt, který by napomohl zvýšení všeobecné znalosti obyvatelstva o fungování
finančního trhu.
Na něm už nezávisle na MF začala pracovat Česká bankovní asociace (ČBA), která už dokončila i pracovní verzi kodexu chování mezi bankami a klienty. Doporučení v tomto dokumentu se v
některých oblastech překrývají s návrhem MF, proti němu jsou však formulována mírněji.
ČBA memorandum podepsat nechce
Sobotka chce legislativní cestou také iniciovat vznik jednotné databáze bankovních ceníků, která by lidem umožnila jednotlivé ceníky kdykoli pohodlně porovnat. S tím, stejně jako s většinou
dalších jeho návrhů, ale bankéři nesouhlasí.
MF navíc po bankách požaduje, aby zavedly jednotnou terminologii alespoň pro 30 až 40 základních bankovních operací, s níž by se klienti v nabídce ústavů mohli lépe orientovat. Dalších 11
oblastí navrhuje ministerstvo řešit memorandem. V něm by se banky měly dobrovolně zavázat například k tomu, že budou vždy uvádět celkovou cenu operací. Ministerstvu se nelíbí, že ústavy
často ve svých sazebnících rozdělují cenu za určitou operaci do několika částí. Například místo celkové ceny za převod peněz do jiné banky si klient musí sám v různých částech sazebníku
najít cenu za převod, cenu za použití určitého kanálu a cenu za účetní položku.
Memorandum by podle MF mělo přispět i k vytvoření jednotných pravidel pro přechod do jiné banky a zákazu nutit klienty pořizovat si další produkty, které přímo nesouvisejí s objednanou
službou.
ČBA však žádné memorandum se Sobotkou podepsat nechce. Jak Právu včera řekl náměstek jejího ředitele Pavel Štěpánek, asociace to nepovažuje za prioritu, protože řadu opatření, například aby
změny sazebníků byly sdělovány 30 dní předem, už sama navrhuje ve svém kodexu. ČBA se podle něj ale nebrání dalším jednáním s MF, například o zlepšení srovnatelnosti produktů či zavedení
elektronických kalkulaček pro propočty dopadů změn ceníků a celkové ceny operací.
Změny, které se bezprostředně týkají cen a cenové politiky bank, což lidi zajímá nejvíce, chce MF bankám jen doporučit. Na základě svých analýz například upozorňuje na to, že na trhu
existují některé balíčky služeb, jejichž cena je vyšší než součet cen dílčích produktů u dané banky. Ministerstvo chce rovněž prosadit zasílání výpisů z účtu v libovolné frekvenci a formě -
například elektronicky - podle požadavků klienta.
ČNB má k návrhům zásadní výhrady
V souvislosti s předkládaným návrhem na zlepšení situace na českém bankovním trhu se mezi MF a centrální bankou opět strhla ostrá přestřelka. V předkládací zprávě pro vládu, kterou má Právo
k dispozici, MF zdůraznilo, že ČNB, ačkoli je orgánem dohledu nad dodržováním pravidel bankami, se odmítla opakovaně materiálem pro vládu zabývat.
Centrální banka však s kritikou nesouhlasí s tím, že předala své připomínky, ale MF je odmítlo zapracovat do svých návrhů. "Důvodem, proč ČNB nevítá většinu návrhů ministerstva, je naše
přesvědčení, že konkurence mezi bankami funguje a že není nutné tento sektor jakkoli dále regulovat," řekla Právu její mluvčí Pavlína Bolfová s tím, že další informace banka poskytne před
dnešním zasedáním vlády.
Někteří kritici postoje ČNB tvrdí, že stav na bankovním trhu ji příliš nepálí, a to proto, že její zaměstnanci mohou podle zákona využívat supervýhodných služeb, které jsou jinak určené
pouze pro mezibankovní trh. Zatímco poplatek za vedení běžného účtu u komerčního ústavu se pohybuje od 30 do 70 korun, u ČNB stojí měsíční vedení účtu 3,50 Kč. Řada dalších, na trhu běžně
zpoplatňovaných operací se v ní navíc provádí zcela zdarma. Podle Bolfové ale zaměstnanci ČNB žádné nestandardní výhody nemají.
|