Kniha Patrika Nachera:
Kdo pozdě chodí, aneb nejlepší je nedůvěřovat
Kdo pozdě chodí, sám sobě škodí – aneb pokud nám někdo ukradne platební kartu, musíme ji co nejrychleji zablokovat. I přesto, že máme třeba pocit, že jsme ji zapomněli v autě a ráno se tam podíváme. To už taky může být pozdě. Když toto bezpečnostní opatření uděláme včas, naše peníze ochráníme. Jinak spoluúčast klienta při zneužití karty je do výše 150 euro, tedy pokud s ukradenou kartou někdo nakoupí a my to včas nahlásili, naše náklady budou maximálně 150 euro bez ohledu na skutečnou škodu. A dokonce se lze i na tyto případy připojistit. Ovšem v případě, že klient porušil bezpečnostní pravidla nakládání s platební kartou, jde celá ztráta na jeho vrub (více u přísloví „Nedráždi hada bosou nohou“). Kontakty na blokaci platebních karet u jednotlivých bank najdete níže v tabulce. Do mobilu si uložte číslo na svou banku.
Air Bank |
+420 547 134 134 |
Citibank |
+420 233 062 222 |
Česká spořitelna |
+420 800 207 207, +420 956 777 901* |
ČSOB |
+420 495 800 111 |
Equa Bank |
+420 222 010 222 |
Expobank |
+420 272 771 111 |
Fio banka |
+420 224 346 777 |
GE Money Bank |
+420 224 443 636 |
Komerční banka |
+420 955 512 230 |
mBank |
+420 844 777 000 |
Poštovní spořitelna |
+420 495 800 121 |
Raiffeisenbank |
+420 800 900 900, +420 412 446 400* |
Sberbank |
+420 495 800 111 |
UniCredit Bank |
+420 800 140 014, +420 224 221 017* |
ZUNO |
+420 245 699 999 |
* pro volání ze zahraničí, zpracování: vlastní, červenec 2015. Banky seřazeny podle abecedy.
Důvěřovat je dobré, nedůvěřovat je lepší – aneb nepodceňujme bezpečnost při placení kartou. Jak se chovat u bankomatu (ATM – Automated teller machine) už všichni máme „v malíčku“, takže nebudu „nosit dříví do lesa“. Jen připomenu, že tzv. skimmovací zařízení na bankomatech je téměř neviditelné, takže neuškodí, když rukou prohmátneme otvor pro vkládání platebních karet. Na co se ale úplně zapomíná, je dodržování bezpečnosti při placení kartou v obchodech, restauracích, prostě všude, kde přijímají karty. Tam by totiž měla být naše ostražitost ještě větší než pří výběru hotovosti z bankomatu, ale překvapivě to málokdo řeší. Při vyťukávání PINu si klávesnici nezakrýváme, jak to automaticky a spontánně činíme u bankomatu. Důvodem snad může být, alespoň dle odpovědí lidí, kteří tak nekonali, že by tím dávali najevo určitou nedůvěru a podsouvali by nečestné úmysly prodavačce, obsluze nebo číšníkovi. Prostě cítíme jakýsi nedefinovatelný ostych, přikrýt si rukou klávesnici, když u nás stojí člověk, který nám poskytoval službu, jenž navíc viditelně a zkušeně v momentě vyťukávání PINu odvrací svou tvář na druhou stranu. Ale přece tu nejde jen o personál, musíme myslet i na lidi ve frontě za námi, návštěvníky u vedlejšího stolu a také na kamerový systém. Zkrátka rizik odkoukání čísla PINu je nečekaně násobně více než u zmiňovaného bankomatu. Dalším bezpečnostním prvkem je nikomu kartu nedávat a neztrácet ji z dohledu. To se týká zejména restaurací, kaváren a dalších podobných provozů. Buď jdeme my za terminálem, který je u pokladny, nebo přijde obsluha s mobilním terminálem za námi. Jakákoliv jiná kombinace je z hlediska ochrany našich peněz neakceptovatelná.
Další díly našeho seriálu o knize Konec finančních negramotů v Čechách si můžete přečíst ZDE!