Kniha Patrika Nachera:
Povídali, že mu hráli. Pozor na dary a soutěže


18. 01. 2017  00:28     Miroslav Zeman     komentáře (0)

STŘEDEČNÍ SERIÁL - KNIHA KONEC FINANČNÍCH NEGRAMOTŮ V ČECHÁCH: Povídali, že mu hráli vypovídá o tom, že ne vše co se řekne a jak to vypadá, musí být pravda. ČTĚTE DÁLE!

Kniha Patrika Nachera: Povídali, že mu hráli. Pozor na dary a soutěže




Povídali, že mu hráli – aneb jak soutěže, speciální akce a dárky mohou zastínit pravý stav věci. Spotřebitelské soutěže či akční nabídky jsou další cestou, jak se dostat klientovi „na kobylku“ a jak ho atraktivním způsobem oslovit a nalákat k impulsivnímu nákupu. Někdy lze něco vyhrát (získat), aniž by zákazník zaplatil něco navíc. Prostě si jen koupí daný výrobek či službu a pak jen čeká, jestli se na něj usměje štěstí (takové „nevinné“ utrácení za věci, které v dané chvíli nepotřebujeme, ale můžeme něco vyhrát). Jindy ovšem klient musí „pustit chlup“ a do potenciální výhry investovat něco navíc. Rozeberme si takový učebnicový příklad speciální akce, u které zjistíme, že onen proklamovaný bonus je vykoupen do poslední koruny, jinak řečeno cena prémiové věci se rovná penězům, které klient zaplatí navíc. Prachobyčejný obchod, „nula od nuly pojde“. Na první pohled to ale vidět není a celá marketingová akce působí vstřícně a velkoryse, což ve výsledku vylepšuje image dané instituce a zvyšuje prodejnost. Pojďme se tedy podívat na spotřebitelskou akci jedné finanční instituce:

Nejmenovaná banka vyhlásila pro nové klienty akční nabídku na iPhone 5S s informací (známý časový nátlak), že cena bude předána jen prvním dvaceti klientům, kteří splní dané podmínky, akce běží do určitého data, případně do vyprodání zásob. Je to téměř geniální, protože, jakkoliv jde o omezení, na první pohled to vzbuzuje pocit výlučnosti a výjimečnosti. Nicméně podmínky byly (jak to tak chodí) nejednoznačné – v jednom bodě pravidel bylo uvedeno, že klient, který má zájem o mobil, bude platit „zvláštní výši paušálního poplatku“, jinými slovy nebude platit standardní poplatek za balíčkový účet, ale poplatek jiný (z logiky věci vyšší). Ten ovšem nebyl k nalezení. Teprve po dotazu novináře banka potvrdila, že poplatek navíc činí 350 korun měsíčně a závazek je na tři roky. Takže počítejme – 350 x 36 měsíců rovná se 12 600 korun (v případě, že by klient v období těchto tří let konto zrušil, musel by zaplatit smluvní pokutu ve výši 14 000 korun). Cena telefonu se přitom v e-shopech v té době pohybovala v rozmezí od 10 000 do 14 000 korun. Sečteno, podtrženo, akční nabídka je vlastně nákup telefonu na splátky, které se jen jinak jmenují – zvláštní paušální poplatek. U banky nic neobvyklého. Pro nás je to informace a potvrzení, že máme poptávat to, co skutečně potřebujeme. Chceme balíčkový vytuněný účet? Proč ne, záleží na podmínkách a parametrech.

Je to zřejmé, žádné dárečky, speciální akce ani soutěže nejsou většinou zapotřebí, jen celou záležitost zamaskují a znepřehlední a my navíc víme, že „dobré zboží se chválí samo“.

Další díly našeho seriálu o knize Konec finančních negramotů v Čechách si můžete přečíst ZDE!

NOVOU KNIHU PATRIKA NACHERA SI MŮŽETE ZAKOUPIT PŘÍMO ZDE!

Konec negramotů



Kniha Patrika Nachera: Povídali, že mu hráli. Pozor na dary a soutěže

Diskutovat (0)