Kniha Patrika Nachera:
Být jako páté kolo u vozu


21. 02. 2018  00:40     Miroslav Zeman     komentáře (0)

STŘEDEČNÍ SERIÁL - KNIHA KONEC FINANČNÍCH NEGRAMOTŮ V ČECHÁCH: Aneb proč není dobré být páté kolo u vozu? ČTĚTE DÁLE!

Kniha Patrika Nachera: Být jako páté kolo u vozu




Potřebujeme penízky

Páté kolo u vozu – aneb abychom se tak necítili, měli bychom se naučit odlišovat jednotlivé taktiky našeho finančního rozhodování, například při nákupu osobního vozu (se čtyřmi koly samozřejmě). Obecně platí, že finanční produkty a služby musíme našemu rozhodování vždy vhodně zvolit a náležitě přizpůsobit. Každá situace si vyžaduje jiné řešení a odlišný recept. U bydlení jsme si uvedli, že je výhodnější jít do svého (více v části „Můj dům můj hrad“), protože jde o jistý druh investice prostřednictvím hypotečního úvěru, která se nám po splacení bude vracet, než zbytečně platit nájem. Na druhé straně existují situace, kdy je finančně výhodnější (a přináší to i méně starostí), když naopak věc samu nekoupíme do osobního vlastnictví, ale pronajmeme si ji.

Typickým příkladem je operativní leasing na auto. Auto je na rozdíl od nemovitosti v zásadě obyčejný spotřební materiál, který velmi rychle ztrácí na své hodnotě. Říká se, že již v okamžiku, kdy vyjedeme zcela novým vozem z autosalonu, hned ztratíme 20 % jeho ceny. Prostě auto nás má pohodlně a bezpečně (to máme ale v rukou my sami) odvézt z bodu A do bodu B, nejde o žádnou investici. Tudíž nákup nového vozu plus další nutné výdaje – povinné ručení, havarijní pojištění, servis apod. – může být z finančního hlediska nevýhodný, což poznáme až v momentě, kdy takové auto prodáváme po několika letech. Pokles jeho ceny je vskutku drtivý. Lepší cestou může být (nemusí to vyhovovat všem, to je jasné) právě operativní leasing, kdy za danou měsíční splátku máme komplexní servis (součástí jsou výše uvedená pojištění, zimní pneumatiky, opravy, servis apod.). O nic se již nemusíme starat, ale auto nám nepatří a nikdy patřit nebude.

Po třech letech si leasingovka bere auto zpět (nemáme starost s jeho prodejem) a my obdržíme nový vůz a celý proces začínáme znovu. Výhodnost lze celkem jednoduše spočítat (samozřejmě bez těch nefinančních nákladů, starostí a času stráveného péčí o auto atd.) tak, že na jedné straně rovnice budeme mít výsledek, kdy z kupní ceny nového vozu plus všech nákladů v průběhu jeho provozu odečteme cenu, za kterou jsme auto prodali, a tento výsledek porovnáme s opačnou stranou rovnice, kde budou náklady na operativní leasing, tedy měsíční splátka vynásobená počtem měsíců. A nesmíme zapomenout ani na takový detail, že při nákupu auta do osobního vlastnictví (na rozdíl od operativního leasingu) musíme mít nastřádánu alespoň část prostředků. Pokud tedy dojdeme k závěru, že auto opravdu nemusíme vlastnit, protože to vyjde levněji, pokračujeme stejně, jako je to v této knize popsáno na mnoha místech – porovnáme nabídky různých leasingových společností a vybereme si tu, která je pro nás nejvýhodnější.

Další díly našeho seriálu o knize Konec finančních negramotů v Čechách si můžete přečíst ZDE!

NOVOU KNIHU PATRIKA NACHERA SI MŮŽETE ZAKOUPIT PŘÍMO ZDE!

Konec negramotů



Kniha Patrika Nachera: Být jako páté kolo u vozu

Diskutovat (0)