Kreditní karta. Uvažujte odpovědně a nenechte se zaslepit výhodami


16. 03. 2015  07:51     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Kreditní karta je stále velmi atraktivní produkt a to jak pro banky, tak i pro některé klienty. Jak se trh postupně zaplňuje, staly se kreditní karty předmětem nejrůznějších kampaní, kde se poskytovatelé předhánějí v různých výhodách a bonusech.

Kreditní karta. Uvažujte odpovědně a nenechte se zaslepit výhodami




Tu máte na jedné kreditní kartě slevy u některých prodejců. Tu máte možnost na vrácení části utracené částky zpět. Tu vám dají ke kreditní kartě mobilní telefon, nebo tablet, jinde zase máte možnost utrácením ze své kreditní karty podpořit osoby se zdravotním postižením. Možností, výhod a bonusů ke kreditním kartám je nepočítaně. Banky se tak předhánějí nyní už spíše jen v bonusech a výhodách, než samotnými výhodami produktu jako takového. 

Smyslem by měl být hlavně produkt sám. Pokud bude mít tento produkt - kreditní karta velmi dobré parametry a bude se jednat o kvalitní produkt, pak by předmětem kampaní měla být právě výhodnost vztahující se ke smyslu a účelu tohoto produktu. Když si přitom definujeme výhodnost a kvalitu tzv. kreditní karty tak musíme dojít k tomu, že se v podstatě jedná o krátkodobý úvěr. Právě na parametrech úvěru by se měla stavě výhodnost kreditní karty jako takové. Bohužel poskytovatelé moc nezdůrazňují účel kreditní karty jako krátkodobého úvěru, tedy to čím karta ve skutečnosti je. 

Postupem doby se různé reklamy a prezentace snaží představovat kreditní karty spíše jako nástroj pro placení, kdy veškeré placení směřujte přes svou kreditní kartu a maximalizujte si své bonusy a zvýhodnění. Vše ve smyslu, čím více budete kartou platit a čím více jí budete používat, tím více bonusů získáte. Už z tohoto vymezení kreditní karty je zřejmé, že se poskytovatelé snaží kreditní kartu ztotožnit za běžnou platební kartu, nebo že se v podstatě jedná o prostředky ve vlastnictví klienta, který utrácí a jednou za měsíc na ně utracenou částku přesměruje, což je jenom taková maličkost a tedy pak nemusí hradit žádné úroky.

Takto pojímaná definice či pochopení kreditní karty je však velmi zavádějící. Každá kreditní karta je jenom krátkodobou či střednědobou půjčkou. Zda se hradí úroky či nikoliv už rozhoduje aktivita a schopnosti konkrétního klienta. Je třeba si však uvědomit, že použitím kreditní karty používáte prostředky banky pro své placení a pro své výdaje. Je úplně jedno, zda vám banka vrátí část útraty zpět, nebo dosáhnete desetiprocentní slevy na kabát, používat prostě cizí peníze pro svou spotřebu. Tyto pak bance splácíte v době pře uplynutím bezúročného období. Kdo na to nemá, nebo ještě častěji na to zapomene, pak uhradí relativně vysoký úrok.

Bance pak kreditní karty vydělávají z různých zdrojů, tedy jak poplatky a případnými úroky od klienta, tak případnými poplatky od obchodníka u nějž je placeno.

Používání kreditní karty s bonusem může být fajn, ale je třeba si také říci, že jste neustále nuceni myslet na splácení konkrétně utracené částky například v době po výplatě. Mnoho lidí se také může dostat do dluhových problémů právě používáním kreditní karty, kterou používají jako zdroj úvěru, který je však po uplynutí bezúročného období relativně drahý. Mnoho lidí také může možnost utrácení i v době, kdy nemají k dispozici vlastní prostředky motivovat, ke zbytečnému a neodpovědnému utrácení. Jedná se tedy v jejich případě o zbytečnou spotřebu na dluh.

Naopak pro lidi, kteří dokážou kreditní kartu využívat odpovědně a spíše pouze jako doplněk financování své spotřeby či investic, se může jednat o zajímavý produkt. Klient přitom vymění výhody a bonusy za vědomí a starosti o včasné splacení vypůjčené částky.

Kreditní karty tedy nelze hodnotit obecně z hlediska jejich výhodnosti či škodlivosti. Záleží totiž na nás klientech, jak k nim budeme přistupovat.

HODNOTIT BANKY V PROJEKTU VSTŘÍCNÁ BANKA MŮŽETE ZDE!

  GEEN_vstricna



Kreditní karta. Uvažujte odpovědně a nenechte se zaslepit výhodami

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16391757840

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více