Lidé využívají již více internet než telefon (Hospodářské noviny, 28.7.2006)


01. 01. 2005  01:00     Radek Šalanda     komentáře (0)

Nejpoužívanějším kanálem elektronického bankovnictví se stalo letos internetové bankovnictví, které přeskočilo dosud vedoucí telefonické bankovnictví. Až třetí je GSM banking, tedy komunikace pomocí mobilního telefonu.




Lidé využívají již více internet než telefon



Zdroj: Hospodářské noviny
Datum: 28.07.2006
Název: Lidé využívají již více internet než telefon
Podtitulek: PŘÍMÉ BANKOVNICTVÍ
Str.: 25
Číslo: 145
Autor: Radek Šalanda
Rubrika: Osobní finance
AUTOR-WEB: www.ihned.cz/salanda

Nejpoužívanějším kanálem elektronického bankovnictví se stalo letos internetové bankovnictví, které přeskočilo dosud vedoucí telefonické bankovnictví. Až třetí je GSM banking, tedy komunikace pomocí mobilního telefonu. Vyplývá to z analýzy mezi uživateli internetu, kterou vypracovala společnost Network Media Service (NMS).

Lidé chtějí e-bankovnictví

Banky v Česku mají podle analýzy NMS velkou příležitost pro další prodej produktů elektronického bankovnictví. "Téměř čtvrtina respondentů odpověděla, že je rozhodnuta začít využívat další typ elektronického bankovnictví," uvedl ředitel úseku elektronického bankovnictví v ČSOB Jan Doubek.
Tento trend podle něj platí víceméně pro celou Evropu. "Osobní kontakt bude ale vždycky potřeba, takže kamenné pobočky nezmizí," podotkla ředitelka přímého bankovnictví ČSOB Leila Goulliová.
Nejaktivnějšími uživateli kanálů elektronického bankovnictví jsou spíše muži s vyššími příjmy a podnikatelé s kladným vztahem k elektronickému bankovnictví.
U platebních operací považují lidé za nejdůležitější příkaz k úhradě a manipulaci s trvalými příkazy. "Velmi důležitou a využívanou službou je možnost kontroly zůstatku na účtu a také hledání údajů v historii účtu," dodal Doubek.

Internet? Každá banka

Lidé, kteří uvažují nad tím, zda využívat některou ze služeb přímého bankovnictví, mají na bankovním trhu z čeho vybírat. Nejvíce možností mají ti, kteří preferují u banky internet. Internetové bankovnictví pro privátní klientelu nabízí každý peněžní ústav.
Předností internetbankingu je možnost zadávat platební příkazy z libovolného počítače, který je napojen na internet. Klient se pouze na příslušné stránce přihlásí do systému a po zadání hesel může hned zadávat platební příkazy.
Nespornou výhodou internetového bankovnictví je jeho uživatelská jednoduchost a hlavně velká přehlednost. Naopak nevýhodou je nutnost mít přístup k internetu - nejlépe doma nebo v zaměstnání. Určitě je vhodné se vyvarovat zadávání plateb v internetových kavárnách. Zde je třeba pamatovat na zvýšené riziko zneužití.

Mobilní bankovnictví

Přes nesporné výhody, které jsou spojené s internetovým bankovnictvím, hodně lidí dává přednost ovládání účtu pomocí svého mobilního telefonu. Přehlednost je sice nižší, zato je ale služba dostupná prakticky všude, kde je pokrytí signálem mobilních operátorů.
GSM banking je vhodný pro lidi, kteří často používají mobilní telefon a obratně se pohybují v jeho menu.
Zadání platebního příkazu, což je hlavní možností aktivního GSM bankingu, se neobejde bez volby většího množství čísel (minimálně číslo účtu, kód banky, variabilní a konstantní symbol) a následně jejich potvrzení.
Po celou dobu zadávání platebního příkazu se uživatel služby pohybuje v menu svého telefonu a postupuje podle pokynů, které se zobrazují na displeji jeho mobilního přístroje

Výhody služeb přímého bankovnictví


Šetří čas

Za hlavní přednost přímého bankovnictví je možné považovat časově neomezený přístup klienta k účtu. Platební transakci je možné odkudkoliv a kdykoliv vyřídit jen za několik málo minut, což znamená obrovskou úsporu času proti návštěvám pobočky.4 hodin denně je možné provádět platební příkazy k převodu a inkasu, zjišťovat aktuální stav na svém účtu, a především mít dokonalý přehled o všech pohybech na kontě.Většinu služeb je tak možné vyřídit elektronicky a není nutné navštěvovat pobočku banky.


Úspora na poplatcích

Využívání služeb přímého bankovnictví přináší také nižší poplatky za platební transakce. Elektronický komunikační kanál je pro banky podstatně levnější než klasická cesta podávání platebních příkazů na papírovém nosiči na pobočce. Proto také banky tuto formu platebního styku poplatkově zvýhodňují, aby klienty motivovaly přímé bankovnictví co nejvíce využívat.
Naopak lidé, kteří stále dávají přednost zadávání platebních příkazů na pobočce, zaplatí výrazně víc. Rozdíl mezi poplatkem za elektronický a papírový příkaz dosahuje až několika desítek korun.

Internetbanking vede

Největší zájem lidí je o internetové bankovnictví. Uživatelé služby mohou provádět platební styk, získávat informace o svém účtu a řadu dalších údajů z libovolného počítače napojeného na internet.
U internetbankingu stačí se jen přihlásit do systému banky na její webové adrese a po zadání všech hesel a případně po využití elektronického klíče je možné zadávat platební operace.
Rozsah služeb, které může klient provádět přes internet, bývá větší než u jiných variant přímého bankovnictví (přes jiný komunikační kanál).

GSM banking - jen signál

Je to bankovní aplikace pro klienty, kteří preferují elektronickou komunikaci prostřednictvím mobilního telefonu. Mohou zadávat platební příkazy, zakládat termínované vklady a provádět řadu dalších operací. Po celou dobu se pohybují přímo v menu svého mobilního telefonu (bankovní aplikaci mají jako další položku menu).
Službu GSM banking je možné využívat 24 hodin denně kdekoliv, kde je dostupný signál mobilního operátora.
U většiny bank musí mít klient mobilní telefon, který podporuje technologii SIM Toolkit.

telefonní bankovnictví

Phonebanking je aplikace s využitím běžného (pevného) či mobilního telefonu k provádění platebního styku nebo získávání informací.
Phonebanking nenabízí takovou přehlednost jako internetové bankovnictví, mnoha klienty je však preferován kvůli své dostupnosti. Stačí jen vytočit příslušné telefonní číslo. Řada klientů také dává přednost komunikaci s živým bankéřem, kterému všechny údaje o platbě jednoduše nadiktují.
Uživatel služby komunikuje buď s živým operátorem, nebo s hlasovým počítačem.

 


Lidé využívají již více internet než telefon (Hospodářské noviny, 28.7.2006)

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15619134240

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2670
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7180
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8355
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5095
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,1005
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,3900
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0773
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více