Mladí lidé a banky


25. 09. 2008  13:06     H.K.Kobulejová     komentáře (3)

Troufám si říci, že podstatou dnešního konkurenčního zápolení mezi bankami je získat si mladého klienta. Mladý klient se totiž může stát jejich klientem do konce života. A přitom ještě ovlivňovat dvě generace kolem sebe.





            Rozhodla jsem se, že toto téma uchopím za jiný konec a začnu tím, jak k bankám přistupuje můj otec. Následně srovnám jeho přístup se svým a popíšu, jak se na banku dívám svýma “mladýma očima“. A abych nemluvila jenom za něj a za sebe, připravila jsem si malou anketu, o jejíž vypracování jsem poprosila deset mladých lidí kolem sebe.

            Můj otec je velice podnikavý, vlastní několik bankovních kont zároveň. A sledovat peníze v oběhu ho baví. Však je to také nutnost, protože vede rodinnou kasu. Vím, že každý den, když přijde z práce, kontroluje účty, které má. Ujišťuje se, zdali mu bylo odečteno to, co zaplatil, či jestli mu již dorazily příjmy odtud a odtamtud. Všechny jeho účty mají přesně definované náklady i výdaje podle jeho bločku a každý má jiný význam. Jeden účet je spořící, z něhož nečerpá, na druhém vybírá pouze kartou a třetí zatím testuje, jak mu bude vyhovovat. Kdybych to však měla paušalizovat, řekla bych, že většina starších klientů má jednu kmenovou banku. Starší klienti neradi banku mění, neradi se přizpůsobují změnám a jen málokdo z nich by přijal riziko, že nová banka, kterou v reklamě zidealizovali, nebude taková, jako ta jejich….

            Svého otce bych zařadila k mladým klientům. Zařadila bych ho tam na základě toho, že je stejně tak náročný, jako oni. Kdybych měla trh segmentovat z hlediska bankovních klientů, vyskytovaly by se tam následující skupiny:

1)      děti (neřešící bankovní svět),

2)      mladí lidé, lidé středního věku a ¼ starších lidí (velice nároční klienti, drtivá většina),

3)      ¾ lidí staršího věku (spokojení klienti jedné z bank),

4)      staří lidé (účet nevlastní, protože k bankám nemají důvěru).

 

V dnešním konkurenčním světě se banky snaží nejvíce zaměřit na druhou cílovou skupinu. A myslím si, že je to dobře. Klient banku svými nároky stále žene dopředu. A pokud banka klienta stíhá, téměř s jistotou se může spolehnout na to, že v konkurenčním boji uspěje.

Můj a otcův přístup k bankám je stejný. Také banky testuji, řídím se tím, co mi mohou nabídnout, dívám se na to, jaké výhody bych jako klient mohla mít oproti konkurenci. A možná budu trochu ješitná, když řeknu, že se mi líbí, když mi banka nabídne nějakou inovaci, kterou jiná nemá. A právě proto, že tohle banky berou na vědomí, stále přicházejí s novými nápady. Líbí se mi, když se bankovní svět mění. V tom jsme s otcem zajedno. Vždyť také patříme do stejné skupiny.

Každá skupina, kterou jsem výše definovala, je něčím specifická. A našla jsem logické vysvětlení, proč se banky zaměřují právě na mladé klienty a snaží se být v jejich očích tou nejlepší. Pointa je jednoduchá. Každá banka se nyní snaží vyhrát konkurenční souboj, který jistě a neviditelně probíhá v duších mladých klientů. Mladí lidé se z druhé skupiny záhy posouvají do třetí a z praktických důvodů si vybírají jednu kmenovou banku, od které zpravidla čerpají všechny její produkty. Jen málokoho z nich baví bankovní svět tak jako mě. Lidé jsou unavení z práce, chtějí odpočívat a užívat si chvíle s rodinou. A kdesi v podvědomí mít, že si vybrali banku, která sedí na míru přímo jim a o nic dalšího se nestarat.

Troufám si říci, že podstatou dnešního konkurenčního zápolení mezi bankami je získat si mladého klienta. Mladý klient se totiž může stát jejich klientem do konce života. A přitom ještě ovlivňovat dvě generace kolem sebe. Může změnit přesvědčení rodičů a zagitovat je, aby přešli k bance, kterou on považuje za lepší. A oni se rádi nechají, protože jim předloží výhody, které nalezl a o jejichž objevování neměli zájem. A také může a bude působit i na své děti…

Malým výzkumem jsem zjistila názory deseti lidí ve věku 18-26 let, jenž poodhalí, co si mladí lidé o bankách myslí. A tím možná přispějí k lepšímu rozpoznání jejich potřeb.

 

Co tě vedlo k založení účtu ve tvé bance? (uveď jenom první nejpodstatnější věc)

nástup na brigádu (či do zaměstnání) – 3 odpovědi

doporučení příbuzných – 2 odpovědi

nevlastním účet – 2 odpovědi

potřeba založit si účet, pak rozhodla dobrá reklama a uvítací balíček – 1 odpověď

úroky (spořící účet) – 1 odpověď

převod peněz ze spoření – 1 odpověď

 

Co by měla tvoje ideální banka mít? (uveď první, co tě napadne)

      minimální bankovní poplatky – 3 odpovědi

      odměny za věrnost – 2 odpovědi

      poskytovat pravidelnou informovanost – 1 odpověď

      slevy u smluvních partnerů – 1 odpověď

      výhodné půjčky na cokoliv – 1 odpověď

      něco, co ostatní banky nemají – 1 odpověď

            první ztráta karty bez poplatku za blokování účtu – 1 odpověď

 

Co by tvoje ideální banka neměla mít? (uveď, co tě první napadne)

            on-line bankovnictví bez zabezpečení – 2 odpovědi

            omezenou síť bankomatů – 2 odpovědi

            bankovní poplatky – 2 odpovědi

            stále obsazenou infolinku – 1 odpověď

            poplatek za odchozí platbu – 1 odpověď

            krátkou otevírací dobu na pobočkách – 1 odpověď

            nepřístupné on-line bankovnictví – 1 odpověď

 

 

            Jak již mnoho bankovních expertů ví, mladí lidé mohou rozhoupat nepružný bankovní trh. A proto je pro banku velikým přínosem všímat si mladého klienta a jeho potřeb. Ale to snad již bankovní instituce 21. století dobře vědí. Boj o mladé klienty nezačal, už dávno běží.

Autorka je loňskou vítězkou studentské soutěže Ideální banka 21.století. 

 

Informace k soutěži najdete na:

https://www.bankovnipoplatky.com/ii-rocnik-souteze-pro-studenty--idealni-banka-21-stoleti/zakladni-informace-5411/



Mladí lidé a banky

Diskutovat (3)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

12576807584

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

300


ČÍSLO TÝDNE - 300 právě tolik miliard korun odeslaly tuzemské společnosti svým zahraničním vlastníkům ve formě dividend. Většina zisku těchto firem tak skončila v zahraničí.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,3060
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4400
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8760
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5935
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,0060
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4250
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0918
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více