Troufám si říci, že podstatou dnešního konkurenčního zápolení mezi bankami je získat si mladého klienta. Mladý klient se totiž může stát jejich klientem do konce života. A přitom ještě ovlivňovat dvě generace kolem sebe.
Rozhodla jsem se, že toto téma uchopím za jiný konec a začnu tím, jak k bankám přistupuje můj otec. Následně srovnám jeho přístup se svým a popíšu, jak se na banku dívám svýma “mladýma očima“. A abych nemluvila jenom za něj a za sebe, připravila jsem si malou anketu, o jejíž vypracování jsem poprosila deset mladých lidí kolem sebe.
Můj otec je velice podnikavý, vlastní několik bankovních kont zároveň. A sledovat peníze v oběhu ho baví. Však je to také nutnost, protože vede rodinnou kasu. Vím, že každý den, když přijde z práce, kontroluje účty, které má. Ujišťuje se, zdali mu bylo odečteno to, co zaplatil, či jestli mu již dorazily příjmy odtud a odtamtud. Všechny jeho účty mají přesně definované náklady i výdaje podle jeho bločku a každý má jiný význam. Jeden účet je spořící, z něhož nečerpá, na druhém vybírá pouze kartou a třetí zatím testuje, jak mu bude vyhovovat. Kdybych to však měla paušalizovat, řekla bych, že většina starších klientů má jednu kmenovou banku. Starší klienti neradi banku mění, neradi se přizpůsobují změnám a jen málokdo z nich by přijal riziko, že nová banka, kterou v reklamě zidealizovali, nebude taková, jako ta jejich….
Svého otce bych zařadila k mladým klientům. Zařadila bych ho tam na základě toho, že je stejně tak náročný, jako oni. Kdybych měla trh segmentovat z hlediska bankovních klientů, vyskytovaly by se tam následující skupiny:
1) děti (neřešící bankovní svět),
2) mladí lidé, lidé středního věku a ¼ starších lidí (velice nároční klienti, drtivá většina),
3) ¾ lidí staršího věku (spokojení klienti jedné z bank),
4) staří lidé (účet nevlastní, protože k bankám nemají důvěru).
V dnešním konkurenčním světě se banky snaží nejvíce zaměřit na druhou cílovou skupinu. A myslím si, že je to dobře. Klient banku svými nároky stále žene dopředu. A pokud banka klienta stíhá, téměř s jistotou se může spolehnout na to, že v konkurenčním boji uspěje.
Můj a otcův přístup k bankám je stejný. Také banky testuji, řídím se tím, co mi mohou nabídnout, dívám se na to, jaké výhody bych jako klient mohla mít oproti konkurenci. A možná budu trochu ješitná, když řeknu, že se mi líbí, když mi banka nabídne nějakou inovaci, kterou jiná nemá. A právě proto, že tohle banky berou na vědomí, stále přicházejí s novými nápady. Líbí se mi, když se bankovní svět mění. V tom jsme s otcem zajedno. Vždyť také patříme do stejné skupiny.
Každá skupina, kterou jsem výše definovala, je něčím specifická. A našla jsem logické vysvětlení, proč se banky zaměřují právě na mladé klienty a snaží se být v jejich očích tou nejlepší. Pointa je jednoduchá. Každá banka se nyní snaží vyhrát konkurenční souboj, který jistě a neviditelně probíhá v duších mladých klientů. Mladí lidé se z druhé skupiny záhy posouvají do třetí a z praktických důvodů si vybírají jednu kmenovou banku, od které zpravidla čerpají všechny její produkty. Jen málokoho z nich baví bankovní svět tak jako mě. Lidé jsou unavení z práce, chtějí odpočívat a užívat si chvíle s rodinou. A kdesi v podvědomí mít, že si vybrali banku, která sedí na míru přímo jim a o nic dalšího se nestarat.
Troufám si říci, že podstatou dnešního konkurenčního zápolení mezi bankami je získat si mladého klienta. Mladý klient se totiž může stát jejich klientem do konce života. A přitom ještě ovlivňovat dvě generace kolem sebe. Může změnit přesvědčení rodičů a zagitovat je, aby přešli k bance, kterou on považuje za lepší. A oni se rádi nechají, protože jim předloží výhody, které nalezl a o jejichž objevování neměli zájem. A také může a bude působit i na své děti…
Malým výzkumem jsem zjistila názory deseti lidí ve věku 18-26 let, jenž poodhalí, co si mladí lidé o bankách myslí. A tím možná přispějí k lepšímu rozpoznání jejich potřeb.
Co tě vedlo k založení účtu ve tvé bance? (uveď jenom první nejpodstatnější věc)
nástup na brigádu (či do zaměstnání) – 3 odpovědi
doporučení příbuzných – 2 odpovědi
nevlastním účet – 2 odpovědi
potřeba založit si účet, pak rozhodla dobrá reklama a uvítací balíček – 1 odpověď
úroky (spořící účet) – 1 odpověď
převod peněz ze spoření – 1 odpověď
Co by měla tvoje ideální banka mít? (uveď první, co tě napadne)
minimální bankovní poplatky – 3 odpovědi
odměny za věrnost – 2 odpovědi
poskytovat pravidelnou informovanost – 1 odpověď
slevy u smluvních partnerů – 1 odpověď
výhodné půjčky na cokoliv – 1 odpověď
něco, co ostatní banky nemají – 1 odpověď
první ztráta karty bez poplatku za blokování účtu – 1 odpověď
Co by tvoje ideální banka neměla mít? (uveď, co tě první napadne)
on-line bankovnictví bez zabezpečení – 2 odpovědi
omezenou síť bankomatů – 2 odpovědi
bankovní poplatky – 2 odpovědi
stále obsazenou infolinku – 1 odpověď
poplatek za odchozí platbu – 1 odpověď
krátkou otevírací dobu na pobočkách – 1 odpověď
nepřístupné on-line bankovnictví – 1 odpověď
Jak již mnoho bankovních expertů ví, mladí lidé mohou rozhoupat nepružný bankovní trh. A proto je pro banku velikým přínosem všímat si mladého klienta a jeho potřeb. Ale to snad již bankovní instituce 21. století dobře vědí. Boj o mladé klienty nezačal, už dávno běží.
Autorka je loňskou vítězkou studentské soutěže Ideální banka 21.století.
Informace k soutěži najdete na:
Další články k tématu
Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili
Kurzovní lístek Citfin
Země | Měna | Deviza střed |
---|---|---|
1 EUR | 25,3060 | |
1 USD | 23,4400 | |
1 PLN | 5,8760 | |
1 GBP | 29,5935 | |
1 CHF | 26,0060 | |
100 HUF | 6,4250 | |
1 RON | 5,0918 |
Zprávy z devizového trhu
- Domácí HDP v roce 2023 klesl o 0,2 %
28. 03. 2024 - Šedivé úterý příliš kurzových pohybů nepřineslo
27. 03. 2024 - Region vlající ve stínu eurodolaru
26. 03. 2024 - Fotbal a data
25. 03. 2024 - Koruna se vrací k oslabování
22. 03. 2024 - Koruna po zasedání ČNB posílila
21. 03. 2024 - Ne zda, ale jak moc dnes ČNB sníží sazby?
20. 03. 2024