Největší problém je lehkomyslnost a nerozvážnost žadatelů o úvěr, říká David Bystrzycki, generální ředitel Home Creditu


04. 08. 2011  13:58     ar     komentáře (3)

Proti finanční negramotnosti zhmotněnou zejména v nadměrném zadlužování nízkopříjmových obyvatel na okraji dluhové pasti se v posledním roce rozpoutal vcelku intenzivní mediální boj. Na to, zda kampaně bijící na poplach finančním problémům již přináší ovoce, odpovídal generální ředitel tuzemské společnosti Home Credit David Bystrzycki.





BP.com: V minulém roce se v rámci několika projektů o finanční gramotnosti tuzemských spotřebitelů hodně hovořilo, médii proběhlo několik osvětových kampaní. Pociťujete v segmentu v oblasti spotřebitelských úvěrů nějaké zlepšení?

Rok je zřejmě příliš krátká doba na to, aby se lidé zcela přestali nezdravě zadlužovat. Na celkovém „klimatu“ ohledně spotřebitelských úvěrů se podílí nejen osvětové kampaně na zvýšení finanční gramotnosti, ale zejména celkový legislativní rámec tohoto odvětví. Na začátku letošního roku začal platit zákon o spotřebitelském úvěru, jehož cílem je posílení práv spotřebitele a jeho lepší informovanost. Objektivně můžeme říci, že solidní finanční instituce se se zákonem ve svých obchodních aktivitách vyrovnaly a klient půjčující si u prověřeného věřitele obdrží informace, které k zodpovědnému rozhodnutí potřebuje.

Co však zákon nepostihl, je „šedá zóna“, půjčovatelé beze jména, kteří se zaměřují na lidi ve finanční tísni, nezaměstnané, bez minimálního finančního vzdělání, lidi na kraji dluhové pasti. Těm banka ani solidní nebanka nepůjčí, zatímco věřitel ze šedé zóny ano. Ví totiž jistě, že své peníze zpět dostane z přemrštěných sankcí atd. Tento „byznys“ není v podstatě popsaný ani regulovaný, přitom experti odhadují, že se může týkat až 20 % rozpůjčovaných peněz.

 

BP.com: Kde vidíte v praxi největší vědomostní rezervy žadatelů o úvěr (včetně těch, kterým nakonec úvěr neposkytnete)? 

Vědomostní rezervy nejsou podle nás ten největší problém. Spočítat si z počtu splátek a jejich výše, kolik klient nakonec přeplatí, není složitá matematika a zvládnout by to měl snad každý. Navíc dnes už tuhle sumu vidí spotřebitel automaticky vypočítanou na předsmluvním formuláři.

Problémem je lehkomyslnost a nerozvážnost žadatelů – např. zhruba 15 % žadatelů zamítáme kvůli záznamu v úvěrovém registru Solus. Ti lidé tedy vědí, že dluží, ale i přesto si chtějí půjčit další peníze. Stejně tak si pro půjčku přicházejí nezaměstnaní nebo lidé do žádosti vyplňují vyšší příjem, než ve skutečnosti pobírají. Klienti také často vycházejí z aktuálních možností a nehledí do budoucnosti – ztráta práce, dlouhodobější nemoc, mateřská dovolená a v té souvislosti výpadek jednoho příjmu. Toto jsou časté příčiny selhání se splácením.      

Ne vše se ale dá svádět na neznalost spotřebitelů – složitost výpočtu některých parametrů úvěru je alarmující a i jejich mediální výklad tomu přispívá. Vzorec výpočtu RPSN je otázka pro vysokoškolsky vzdělaného matematika a stejně tak ne vždy platí médii prosazované čím nižší RPSN, tím méně klient přeplatí. Viz tabulka:

VÝŠE ÚVĚRU SPLATNOST SPLÁTKA RPSN CELKEM ZAPLATÍ
50 000 Kč 1 rok 4584 Kč 19,6 % 55 008 Kč
50 000 Kč 2 roky 2291 Kč 9,7 % 55 008 Kč
 

BP.com: V souvislosti s finanční (ne)gramotností bývá zmiňován fenomén "půjček na dovolenou". Jak se poptávka po tomto produktu dlouhodobě vyvíjí ve vaší společnosti? Máte srovnání s trendem v zahraniči?

Nedémonizujme prosím dovolené na splátky, to není vysoce rizikový úvěrový produkt. Dovolená na splátky nemá takový potenciál jako třeba nábytek, elektronika nebo domácí doplňky. Naprostá většina lidí platí zájezd hotově, splátkujeme, odhadujeme, jednotky procent z prodaných zájezdů. Tenhle podíl ještě snížila krize, lidé se mnohem víc a pečlivěji rozhodují, za co peníze vydají. Jsou zodpovědnější a je pro ně jednodušší vzdát se dovolené než třeba pračky.

Průměrně na dovolenou půjčujeme něco přes 20000 korun a lidé kupují hlavně levnější zájezdy do Středomoří. Typický úvěr klient splácí kolem deseti měsíců, což je jeden z nejkratších úvěrů v našem portfoliu.

Obecně účelové úvěry, kde klient investuje do nějakého konkrétního zboží a služby, jsou kratší (zpravidla se splatností do dvou let) a nižší (do 20 tisíc). Z hlediska rizikovosti se účelové úvěry vyznačují nižším podílem počtu úvěrů v prodlení. Na opačném konci jsou neúčelové hotovostní úvěry, které mají mnohem delší splatnost a ne vždy je klient použije na zboží trvalejší hodnoty. Jeho motivace splácet se tak obecně může snižovat.

 

Foto: www.homecredit.eu



Největší problém je lehkomyslnost a nerozvážnost žadatelů o úvěr, říká David Bystrzycki, generální ředitel Home Creditu

Dlouholetému uživateli
Dobrý den, sám si protiřečíte. Píšete, že jste dlouhodobým uživatelem služeb nebankovních institucí ...
Mylný názor
Nemyslím si, že mate pravdu, problém je v nenažraností takovýchto společností jako je Home Cr...
Diskutovat (3)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

15620040640

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2670
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,7180
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8355
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,5095
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 26,1005
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,3900
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0773
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více