Nevěra se nevyplácí. Přechod k jinému operátorovi může být velmi drahý


19. 06. 2020  08:31     Miroslav Zeman     komentáře (0)

Zákon zrušil většinu původních poplatků a překážek pro přechod klientů k jinému mobilnímu či internetovému operátorovi. Přesto se operátoři snažily klienty za odchod ke konkurenci více méně skrytě sankcionovat. Typickým příkladem byl poplatek za převod nepotřebovaného kreditu, který se bránily operátoři zrušit. Nově však ani jeden z operátorů tento poplatek neúčtuje. 

Nevěra se nevyplácí. Přechod k jinému operátorovi může být velmi drahý




Novela pokuty zakázala, přesto vás přechod ke konkurenci může vyjít draho

Od 1. 4. 2020 přinesla novela zákona další uvolnění. Klienti mobilních a internetových operátorů již nemusí hradit automaticky sankci v podobě 20 procent částky, kterou měl klient zaplatit do konce sjednaného období. Pokud klient vydrží u operátora alespoň tři měsíce od podpisu smlouvy, může přejít k jinému operátorovi bez jakýchkoliv sankcí. Odchod ve lhůtě kratší než 3 měsíce se pokutuje 5 procenty z výše závazku, který zbývá do konce sjednaného období.

Přesto nemusí být přechod k jinému operátorovi zadarmo. Operátoři umí své nevěrné klienty potrestat jiným způsobem. Klient tak ze změny operátora nevyvázne tak snadno, jak se může na první pohled zdát.

Až 200 korun poplatku za vrácení nespotřebovaného kreditu je už minulostí

Jedním ze způsobů, který se nedávno také propíral v médiích je zpoplatnění převodu nespotřebovaného kreditu u mobilních služeb. Tyto poplatky se však netýkal klientů s paušálními službami. Typicky se tak poplatek týkal lidí, kteří používali předplacenou kartu, resp. si kredit museli pravidelně dobíjet.

Poplatek za převod kreditu činil 199 korun u O2. O něco méně zaplatil jlient u Vodafonu, který odchod zpoplatnil 149 korunami. T-mobile pak účtoval 118 korun. Při převodu kreditu v hodnotě pár set korun tak o velkou část jeho hodnoty snadno klient přišel.

Poplatek odůvodňovaly operátoři náklady, které s převodem či vrácením nespotřebovaného kreditu mají. Náklady ovšem mohou mít operátoři i s předčasným ukončením smlouvy, a přesto jim zákon zakazuje sankce využívat.

„Řada zákazníků svůj kredit vyčerpá. Zmiňovaný poplatek se týká pouze zákazníků, kteří před přenesením svého čísla kredit nevyčerpají (paušálu se netýká). U případného vrácení nespotřebovaného kreditu jsme v souladu se zákonem stanovili cenu na základě našich administrativních a systémových nákladů. Českému telekomunikačnímu úřadu jsme připraveni dodat příslušné podklady,“ řekla Lucie Jungmannová, tisková mluvčí O2,

S ní souhlasil i Ondřej Luštinec, tiskový mluvčí Vodafonu. “Částka 149 korun pokrývá jen část nákladů spojených s vrácením kreditu – například poplatek za provedení platby (v případě převodu složenkou) a zejména náklady na interní zpracování žádosti. Předplacené karty jsou anonymní, proto musí kolegové prověřit, komu vlastně budeme proplacený kredit posílat a zda jde opravdu o oprávněnou osobu.“ V průběhu uzávěrky však právě tento operátor jako první poplatek za převod nespotřebovaného kreditu zcela zrušil a následovaly i další operátoři. Veřejné mínění a tlak regulačních orgánů a státu tak donutily operátory kritizovaný poplatek nakonec zrušit. 

Nemohou napařit pokutu? Zaplatíte za demontáž

Pokud chcete přejít k jinému poskytovateli internetového připojení, je třeba změnit přístroj na anténě, nebo odborně odpojit modem, pak vás může operátor zpoplatnit. Zatímco při zavádění služeb nabízí operátoři montáž a zprovoznění služby zdarma, neplatí to při přechodu ke konkurenci. Pokud chcete službu ukončit a přejít k jinému operátorovi, uplatní operátor náklady na demontáž zařízení. Například u služby internetového připojení vzduchem vám Tmobile naúčtuje až 1600 korun. Náklady za demontáž požaduje operátor i v případě, kdy si například anténu odmontujete sami, nebo to udělá nový poskytovatel služby. Navíc se můžete vystavit obvinění za neodbornou demontáž přístroje a jeho poškození. Takto nastavené náklady, kdy demontáž netrvá ani půl hodiny jsou zjevně přemrštěné a operátoři si tímto způsobem mohou kompenzovat ztrátu příjmů spojených s přechodem klienta ke konkurenci.

Přechod ke konkurenci nemusí být tak bezplatný, jak předpokládá zákon.


Hlasujte v Ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek v roce 2020 a pomozte nám ho zrušit ZDE!

Páka poplatky



Nevěra se nevyplácí. Přechod k jinému operátorovi může být velmi drahý

Diskutovat (0)


Bankám jsme v roce 2020 na poplatcích již celkem zaplatili

19757872407

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

5740


ČÍSLO TÝDNE - 5740 korun. Právě tolik bude činit dle rozhodnutí vlády tzv. paušální daň. Každý živnostník s příjmem do 800 tisíc korun ročně tak bude moci hradit sociální, zdravotní i daň v jedné paušální částce. 


Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více