Nevěra se nevyplácí. Přechod k jinému operátorovi vás vyjde na tisíce
Zákon zrušil většinu původních poplatků a překážek pro přechod klientů k jinému mobilnímu či
internetovému operátorovi. Přesto se operátoři snaží klienty za odchod ke konkurenci více méně
skrytě sankcionoval. Svému operátorovi tak můžete za nevěru zaplatit i tisíce korun. Jen odmontování
přístroje starého operátora vás vyjde na více než tisíc korun a to není vše.
Novela pokuty zakázala, přesto vás přechod ke konkurenci může vyjít draho
Už od 1. 4. 2020 přinesla novela zákona poměrně výrazné uvolnění. Klienti mobilních a internetových operátorů tak již nemusí hradit automaticky sankci v podobě 20 procent částky, kterou měl klient uhradit do konce sjednaného období.
Pokud klient vydrží u operátora alespoň tři měsíce od podpisu smlouvy, může přejít k jinému operátorovi bez jakýchkoliv sankcí. Pokud byste u operátora alespoň tři měsíce nevydrželi, musíte mu uhradit pokutu 5 procent z výše závazku, který zbývá do konce sjednaného období.
Přesto nemusí být přechod k jinému operátorovi takříkajíc zadarmo. Operátoři umějí své nevěrné
klienty potrestat jiným způsobem. Klient tak ze změny operátora nevyvázne tak snadno, jak se může
na první pohled zdát.
Nemohou napařit pokutu? Zaplatíte za demontáž.
Pokud chcete přejít k jinému poskytovateli internetového připojení, je třeba změnit přístroj na
anténě, nebo odborně odpojit modem, pak vás může operátor zpoplatnit. Zatímco při zavádění
služeb nabízí operátoři montáž a zprovoznění služby zdarma, neplatí to při přechodu ke konkurenci.
Pokud chcete službu ukončit a přejít k jinému operátorovi, uplatní operátor náklady na demontáž
zařízení.
Například u služby internetového připojení vzduchem vám jeden z operátorů naúčtuje až 1600 korun.
Náklady za demontáž požaduje operátor i v případě, kdy si například anténu odmontujete sami, nebo
to udělá nový poskytovatel služby.
Navíc se můžete vystavit obvinění z neodborného odmontování přístroje a jeho poškození. Takto nastavené náklady, kdy odmontování netrvá ani půl hodiny jsou zjevně přemrštěné a operátoři tímto způsobem mohou kompenzovat ztrátu příjmů spojených s přechodem klienta ke konkurenci.
Pronájmy či zapůjčení přístroje není zdarma. Když operátora opustíte.
Další možností jak dostat z nevěrného klienta peníze je tzv. bezplatné poskytnutí potřebného
přístroje například wifi routeru, antény, set top boxu apod. Ten je vám v případě sjednání služby
poskytnut zdarma, nebo za velmi nízké nájemné. Zástupce operátora uklidňuje klienta, že má vše
zdarma a vše je pro něj ideální. Neupozorní ho ale téměř nikdy co se stane, když přejde například do
dvou let ke kvalitnější konkurenci. Při odchodu pak uplatní operátor zesplatnění přístroje, který už
stejně klientovi k ničemu není, nebo zaplatí poplatek za předčasné vrácení.
U jiných operátorů se zesplatňuje také nespotřebovaný kredit až do částky 200 korun při přechodu ke
konkurenci.
Přechod ke konkurenci nemusí být tak bezplatný, jak předpokládá zákon. Operátoři si své způsoby jak
potrestat neposlušné a nevěrné klienty našly.