O financích:
Kdo šéfuje domácnosti? Muži nebo ženy?


12. 04. 2012  09:09     Zuzana Bienvenu     komentáře (0)

Každá rodina má podle svých vlastních pravidel nastavené, kdo drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se do domácnosti pořídí. I přes pokračující ženskou emancipaci se ale v tomto ohledu revoluce v Českých domácnostech nekoná. Vyplývá to z dat společnosti Home Credit, která zjišťovala, jaké zboží typicky financují muži a jaké naopak ženy.





Češi udržují tradiční koncept domácnosti. Žena se stará o chod kuchyně a celé domácnosti, zatímco muž si spíše „hraje“ s technikou nebo pracuje v dílně a na zahradě. Vyplývá to z prodejních dat společnosti Home Credit. Za zcela mužské odvětví lze považovat prodej čtyřkolek, skútrů a jejich příslušenství. V loňském roce si je na úvěr pořídilo 81 % mužů a pouhých 19 % žen. V těsném závěsu jsou nářadí a nástroje pro stavbu – ty nakupovalo 78 % mužů. Muži rádi přestavují nebo rekonstruují a pouštějí se do vlastních projektů. Přestože výsledek nemusí být vždy podle představ partnerek, rádi si k tomu pořizují stále nové stroje.

 

Naopak ženy si drží své „hájenství“ v kuchyních. Jejich vybavení, tedy lednice, sporáky a myčky financuje v Česku téměř 60 % žen. „V tomto případě se ukazuje jakási zvláštní forma emancipace. Ženy sice zůstávají takzvaně u sporáků, ale navíc si je i samy financují. Jednoduše nečekají na to, až jim partner koupi nového spotřebiče schválí, a do obchodu vyrazí klidně samy,“ komentuje s jistou nadsázkou tento trend ředitel obchodní sítě Home Creditu Jan Plaček. 

 

Výrazný obrat ale nastal na Slovensku, a to v prodeji kuchyňských linek. Ještě před třemi lety dvě třetiny žen určovaly podobu kuchyně, nyní se poměr otočil a mírná nadpoloviční většina mužů už rozhoduje o tomto dříve typicky ženském tématu. Dalším překvapením vyplívajícím ze statistiky je, že ženy v Česku dominují ve zcela neobvyklé oblasti – zabezpečení domácnosti. To si pořizují přes Home Credit dvě třetiny žen a pouhá třetina mužů. „Dnes je zcela běžné, že lidé bydlí sami v bytě nebo domě. Řada žen má obavy o své bezpečí, a tak investují do zabezpečovacích zařízení a alarmů,“ doplňuje Plaček.

 

A nakonec dobrá zpráva pro bojovníky za genderovou rovnoprávnost. Podle statistiky Home Creditu existuje jedna oblast, ve které jsou muži i ženy naprosto vyrovnaní. Dovolené. Zde je podíl přesně poloviční. „V otázce dovolených je obvykle největší bod sváru, zda bude dovolená u moře nebo na horách. A to, jestli takovou variantu prosazuje muž nebo žena, není zase tak důležité“, uzavírá Plaček.

   
Oblast   2009 2010 2011
Bílá technika Muž 40 % 40 % 41 %
Žena 60 % 60 % 59 %
         
Cestovní kanceláře Muž 50 % 48 % 50 %
Žena 50 % 52 % 50 %
         
Kuchyně Muž 45 % 43 % 45 %
Žena 55 % 57 % 55 %
         

Autopříslušenství, čtyřkolky, přívěsné vozíky

Muž 86 % 77 % 81 %
Žena 14 % 23 % 19 %
         
Nářadí a stavebnictví Muž 74 % 74 % 78 %
Žena 26 % 26 % 22 %
         
Zabezpečovací systémy Muž 34 % 35 % 33 %
Žena 66 % 65 % 66 %


O financích: Kdo šéfuje domácnosti? Muži nebo ženy?

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16512885840

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,1550
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,4670
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8270
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3610
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,6875
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4000
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0552
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více