Očima banky:
Češi pomalu začínají víc přemýšlet o tom, jak se zadluží


22. 06. 2010  01:51     Aleš Rod     komentáře (0)

V minulém týdnu zveřejnila jedna z nejvýznamnějších bank na tuzemském trhu, ČSOB, výzkum mapující postoje Čechů k půjčkám. Z průzkumu vyplývají zajímavé skutečnosti, například to, že někteří Češi mnohem více přemýšlejí nad tím, komu se zadluží.





Více než polovina Čechů se nejprve s žádostí o finanční výpomoc obrátí na svou rodinu a své známé, pokud neuspějí, až pak oslovují svou banku či jiné finanční instituce. Medializace problémů, do kterých se zadlužené subjekty dostávají, pomalu přináší své ovoce – lidé mnohem více než dříve dbají na důvěryhodnost instituce, u které si chtějí půjčit. Pověst instituce je podle průzkumu ČSOB pro více než 50 % oslovených velmi důležitá. Výzkum ukazuje, že jej dlužníci řadí hned na druhé místo za podmínky splácení půjčky. Jako další zásadní aspekty úvěru jsou jmenovány jednoduchost a rychlost vyřízení půjčky.   Dle ČSOB toto pomalu nahrává vyššímu využívání kreditních karet u českých subjektů. Zatímco například v USA se jedná o masivně rozšířený způsob platby, u nás jej jako běžný platební nástroj vnímá zhruba jen třetina věřitelů. „Výsledky výzkumu ukazují, že Češi jsou stále obezřetnější, když jdou do banky, nebo jiné finanční instituce pro úvěr. Klienti se také stále více zajímají o podmínky splácení a pověst dané finanční instituce,“ komentovala výzkum Jana Opršalová, výkonná manažerka segmentu Platební komfort ČSOB. „Mění se také vnímání kreditní karty. 58 % jejich držitelů ji stále vnímá kreditní kartu jen jako rezervu pro případ nouze, ale pro 36 % je již kreditní karta běžným platebním nástrojem,“ dodala Jana Opršalová.   Výzkum se zaměřuje i na charakteristiky užívání platebních karet. Dle výzkumu používá kreditní kartu 49 % jejich majitelů alespoň jednou za měsíc. Více než polovina z nich ji používá na běžné nákupy, třetina pak na větší rodinné nákupy a 17 % k nákupům na internetu. Zajímavé je, že kreditní kartu užívají spíše lidé s vyšším vzděláním, spadající do vyšších příjmových skupin. Při výběru karty lidi zajímají tři věci: jednoduchost vyřízení žádosti, rychlost, a v neposlední řadě délka bezúročného období. Věrnostní programy či výše úroků nabíhajících po překročení bezúročného období Čechy příliš nezajímají.   „Vyřízení kreditní karty je rychlé a jednoduché. I proto její obliba neustále roste. Například v ČSOB umožňujeme klientům o kreditní kartu s předschválenou výší úvěrového limitu zažádat i prostřednictvím internetového bankovnictví. Zde si také mohou nastavit datum automatického inkasa vypůjčené částky a naplno tak využít 45denního bezúročného období,“ říká Jana Opršalová. „Klienti také u nás ocení zdarma prodlouženou záruku o dalších 12 měsíců na zakoupené zboží jako je např. TV, DVD přehrávač, pračka apod.“ Podle výzkumu si v nejbližší době si kreditní kartu plánuje zřídit 7 % dotázaných. Stále platí, že lidé více věří bankám jako instituci, kam si zajdou pro půjčku. Prim přitom hraje vlastní banka.


Očima banky: Češi pomalu začínají víc přemýšlet o tom, jak se zadluží

Diskutovat (0)