Oddlužovací společnosti? Logiku jejich podnikání nechápu, říká Petr Tecl, ředitel inovací M.B.A. Group


08. 02. 2011  01:16     Aleš Rod     komentáře (0)

Tak jako každá předchozí, i právě odeznívající finanční krize má své vítěze a své poražené. Právě s těmi druhými jmenovanými se skrze poptávku od klientů často dohadují společnosti zabývající se inkasem, odkupem a správou pohledávek. Takovou je i M.B.A. Finance. O nových výzvách v tomto zajímavém finančním byznyse, na nějž se řada lidí dívá skrz prsty, jsme si povídali s Petrem Teclem, ředitelem inovací M.B.A Group.





BP.com: Finanční sektor se v uplynulých měsících, kdy zuřila finanční krize, otřásal v základech. Co to znamenalo pro vaši společnost?

Mediálně bylo toto období prezentováno jako boom byznysu inkasních společností a trh pohledávek byl prezentován jako hlavní, který v tomto období prosperuje. Jde ale o hodně zjednodušený pohled.

Pro M.B.A. Finance toto období znamenalo další nárůst klientů a rekordní počty pohledávek svěřených do správy. Současně ale s poklesem finanční síly dlužníků došlo také k horší vymahatelnosti pohledávek, což znamená, že k inkasu každé jednotlivé pohledávky musíme vynaložit více nákladů. Pro udržení dobrých výsledků bylo nutné doplnit a stabilizovat náš tým, reagovat flexibilně na aktuální možnosti jednotlivých dlužníků a priority našich klientů.

Pro nás to bylo období extrémního tlaku na zvyšování efektivity vlastních procesů a hledání nových efektivnějších modelů řízení a správy pohledávek. Pod tlakem jsme se díky vlastním inovacím dokázali posunout v kvalitě i efektivitě našich služeb.

 

 

BP.com: Změnil se v této době nějak profesní vztah k bankám, respektive jejich změna preferencí jakožto klientů?

Některé banky volily cestu prodeje svých pohledávek, byť za cenu mnohem nižší, než v období před krizí. Jiné se rozhodly investovat nemalé prostředky do budování specializovaných interních oddělení na komunikaci s dlužníky. Jsem přesvědčen, že je jenom otázka času, kdy se prokáže, že takováto investice není pro banku výhodná, externí subjekty budou v této oblasti vždy efektivnější, z pohledu úspěšnosti inkasa i reálných nákladů.

Část našich bankovních klientů s námi rozšířila spolupráci, předávají nám pohledávky dříve, často i aktivní klienty s jednou dlužnou splátkou, hledají možnosti, jak náklady na inkaso přenést na dlužníka, jak klienty pozitivně motivovat k řádnému placení svých splátek.

My naopak finančním institucím nabízíme možnosti full servisových projektů, kdy prioritou je smírné řešení závazku dlužníka, zároveň ale využíváme i možností soudního a exekučního inkasa. Na rozdíl od externích advokátů a soudních exekutorů s absolutní pro-klientskou orientací.

 

 

 

 

BP.com: Jaké trendy v oblasti odkupu a vymáhání pohledávek očekáváte pro rok 2011?

Očekáváme, že počet pohledávek i nadále poroste. Dojde ke zvýšení dlužných částek, hodně se hovoří o hypotékách. Inkasní proces bude komplexnější a zároveň flexibilnější reálným možnostem jednotlivých dlužníků. Dojde k boření stávajících bariér rozdělení na rané inkaso, smírné a mimosoudní, tlak na efektivitu povede k individuálnímu rozhodování o strategii každé pohledávky dle reálných možností jejího inkasa. Zároveň jsme přesvědčeni, že banky budou outsourcovat více těchto činností, protože je to pro ně výhodné.

 

BP.com: Působíte i v Rusku a Slovenské republice. Je náplň činnosti v různých zemích podobná?

Naše náplň je ve všech zemích našeho působení stejná: vypořádat dlužnou částku ke spokojenosti věřitele i dlužníka. Slovensko se od Česka liší v několika detailech, Rusko je úplně někde jinde.

 

BP.com: Zejména Rusko je stále ještě vnímáno jako země, kde je nutné mít hodně ostré lokty a být připraven na všechno. Jak na toto klišé hledíte s využitím informací z oboru vy?

Ano, Rusové mají jinou mentalitu než středoevropané, žije se tam v jiném ekonomickém a společenském prostředí. My se v Rusku učíme, a to neustále, a na spoustu věcí, které jsme v rámci krize implementovali v rámci skupiny M.B.A., jsme přišli právě v Rusku. Je-li v Rusku něco výrazně jiné, pak je to míra byrokracie, ta tu českou mnohonásobně převyšuje.

 

BP.com: Panuje v tomto odvětví hodně tvrdá konkurence?

Obrovská. Ale i díky tomu víme, že chceme-li uspět, musíme být minimálně o krok před ostatními. Chceme být našim klientů blíže, musíme znát jejich interní procesy a cíle a vytvořit pro ně službu, která jim je pomůže naplnit. Musíme být kreativní a klientům ukazovat možnou cestu, ne čekat na jejich pokyny. U klientů se potkáváme se spoustou zkušených a schopných manažerů, my konsolidujeme to nejlepší z jejich praxe, tak vytváříme naši službu. Díky tomu jsme úspěšní.

 

 

BP.com: Jednání s dlužníky není vždy jednoduché. Narážíte hodně často na problémy?

Přednostně dáváme dlužníkovi možnost vyrovnat svůj dluh dohodou. Naše služba je služba pro dlužníka, dáváme mu možnost vyhnout se drahému soudnímu a exekučnímu řízení. Samozřejmě, že jednání s dlužníky někdy nejsou jednoduchá, neboť hovoříme s lidmi, kteří mohou být ve složité finanční i životní situaci. Právě proto věnujeme tolik energie do školení a tréninku našich inkasních poradců. Toto zůstane jednou z našich provozních priorit i pro letošní rok.

 

BP.com: Jaké jsou důvody neplacení?

Úplně běžné, které se mohou stát komukoli. Ztráta zaměstnání, přecenění vlastních schopností splácet, mimořádné výdaje ruinující rodinný rozpočet, nulové finanční rezervy na straně dlužníků. Velká část neplacení souvisí s obecně nízkou finanční gramotností dlužníků. I v této oblasti se chceme angažovat. Pokud dlužníci komunikují a chtějí, řešení pro ně najdeme.Problémem jsou lidé, kteří před svými závazky schovají hlavu pod polštář, nebudou-li oni aktivně hledat řešení, musí v důsledku počítat s vysokými náklady soudního a exekučního inkasa. Jejich dluh nezmizí, jen významně vzroste.

Speciální kategorií dlužníků jsou podvodníci. Tu ale neřešíme my.

 

 

BP.com: Pokud bych se nějakým způsobem dostal pod vaši „správu“, jaký scénář jednání je pro vás nejlepší (samozřejmě krom toho, abych nakonec zaplatil)? Snažíte se s klienty dohodnout?

Pokud dostanete naši upomínku k zaplacení svého závazku, zaplaťte. Máte-li jakýkoli dotaz, nebo nemůžete-li zaplatit ve stanovených termínech, naši inkasní poradci jsou vám k dispozici. Vždy o svém dluhu komunikujte, řešte ho. Neřešení dluhu znamená jen jeho neustále navyšování, v případě soudního a exekučního řízení pak velmi výrazné navýšení.

 

BP.com: Dotkl se vašeho byznysu nový zákon o spotřebitelském úvěru?

Já osobně ho chápu hlavně jako nárůst byrokracie. Vůbec si nejsem jist, jestli splní své původní poslání. Zda naopak nebude kontraproduktivní, zda nebude nahrávat podvodníkům. Známé jsou například reakce leasingových společností. Obecně je toto téma na detailní samostatnou diskuzi.

Nás přímo se dotýká okrajově. Nutí nás k investicím do úprav některých projektů.

 

 

BP.com: Jaký je vás názor na oddlužovací společnosti, popř. zkušenosti ze spolupráce s nimi?

My se od jejich aktivit distancujeme. Vůbec nechápu logiku jejich podnikání. Ani logiku uvažování dlužníků. Zaplatit někomu, že mi pomůže od mých dluhů. Proč raději neumoří část toho, co dluží?  A jsme opět u finanční gramotnosti některých dlužníků.



Oddlužovací společnosti? Logiku jejich podnikání nechápu, říká Petr Tecl, ředitel inovací M.B.A. Group

Diskutovat (0)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16248856464

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2390
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,5870
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8575
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3545
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8710
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4150
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0716
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více