Palec nahoru:
Projekt „Rozumíme penězům


31. 08. 2010  17:07     BP.com     komentáře (0)

Se zajímavým projektem přišla GE Money Bank ve spolupráci s občanským sdružením AISIS. Průzkum mezi žáky základních škol měl za úkol zmapovat názory školáků, především z druhého stupně základních škol, a také mezi nimi šířit finanční osvětu.





Cílem bylo přiblížit základní principy hospodaření s penězi, a to i s ohledem na rodinný rozpočet. „Chtěli jsme prověřit znalosti hospodaření s penězi u žáků základních škol, kteří se do projektu zapojili, a těch, které projekt teprve čeká - proto jsme v závěru loňského školního roku provedli mezi 1146 žáky test,“ říká Martin Ježek, ředitel projektu Rozumíme penězům z občanského sdružení AISIS. Výsledky ukazují, že děti po absolvování programu vědí výrazně více než jejich vrstevníci, na něž se ještě nedostalo. „8 z 10 žáků, kteří prošli projektem Rozumíme penězům, odpovědělo na většinu otázek teoretické části správně. Především ale žáci zapojení do projektu prokázali lepší orientaci v tom, co je dobré v daných finančních situacích udělat a lepší odhad reálných životních nákladů rodiny,“ dodává Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money Bank. Nejen že mají lepší představu o hospodaření s penězi – správně odhadují, že největší část výdajů rozpočtu čtyřčlenné rodiny plyne na bydlení (v průměru uváděly 8 415 Kč), jídlo (6 135 Kč) a oblečení (3 046 Kč); to odpovídá reálným výdajům –, ale mají sklony jednat racionálněji. Milion vyhraný v loterii děti daly raději svým rodičům k zajištění provozních výdajů rodiny či investicím, než aby jej držely v bance či utratily za nesmyslné nákupy typu luxusní auto či cesta kolem světa. Realitě se přibližuje i vnímání příjmů – pouze 4 % dětí, které absolvovaly kurz finančního vzdělávání, si myslí, že budou milionáři. Potěšitelná je i odpovídající znalost finančních produktů. Výzkum uvádí, že podle 92 % žáků je vhodné půjčit si na nákup bytu spíše než na dovolenou. Naprostá většina dětí si také uvědomuje, že v případě ztráty karty musí být prvním krokem její blokace u banky, pak až pořízení nové. Naproti tomu bankomat je některými žáky vnímán jako „automatická výdejna peněz“ bez ohledu na to, zda mají v bance peníze nebo ne (20 % respondentů by totiž tíživou finanční situaci řešila výběrem z bankomatu). Když by si žáci šli pro úvěr, téměř 25 % z nich by si předem nespočítalo, zdali budou mít na splátky a více než 10 % by si ani nepřečetlo smlouvu.


Palec nahoru: Projekt „Rozumíme penězům

Diskutovat (0)