Partners:
Tucet mýtů o druhém pilíři důchodového systému


01. 12. 2012  14:34     tz     komentáře (1)

Allianz penzijní společnost a největší český distributor finančních služeb Partners chtějí spojit síly a společně nabízet produkty v rámci druhého a třetího pilíře penzijní reformy. Allianz a Partners také vážně jednají o prodeji, respektive koupi minoritního podílu v Allianz penzijní společnosti. Očekává se, že smlouva bude podepsána v 1. čtvrtině příštího roku. Další informace naleznete v příloze. Dále Vám zasíláme modelové příklady pro první a druhý pilíř a také 12 mýtů o druhém pilíři. POIZNÁMKA: CO SI O MATERIÁLU MYSLÍ NÁŠ ODBORNÍK NA PENZIJNÍ REFORMU? PODÍVEJTE SE NA KONCI TEXTU...





1) Spoření v druhém pilíři je pro většinu lidí nevýhodné – hodí se hlavně pro bohaté. Na spoření ve druhém pilíři stát nijak nepřispívá…

Naopak, stát ve druhém pilíři penzijní reformy přispívá daleko nejvíc. Zde je srovnání:
- u stavebního spoření klient zaplatí 12 000 Kč a dostane od státu 1800 Kč
- u 3. pilíře klient zaplatí 12 000 Kč a dostane 2760 Kč
- u 2. pilíře klient zaplatí 12 000 Kč a od státu dostane 18 000 Kč (poměr 2:3).
Stát sice zároveň mírně sníží důchod vyplácený z prvního pilíře, ale jeho výše za 20 až 30 let je v současné době zcela neznámá. Již nyní stát přestal plně valorizovat důchody (navyšuje pouze o třetinu inflace), za 30 let to může znamenat významné znehodnocení státního důchodu. Mnohem více než jinde zde platí pořekadlo „o vrabci v hrsti a holubovi na střeše.“
Spoření ve 2. pilíři je nejvýhodnější pro lidi s příjmem nad 20 000 Kč. Ovšem v dosavadním systému jsou „biti“ lidé s průměrným a vyšším platem. Odvedou mnohem více, než je jim ze systému vyplaceno. Druhý pilíř dobře doplňuje první a k sociální solidárnosti (1. pilíř) přidává alespoň částečnou zásluhovost (2. pilíř). Oba principy (solidárnost a zásluhovost) jsou správné a pouze dohromady vytváří spravedlivý systém.
Vyvedené prostředky na vlastní důchodový účet (2 pilíř) jsou však v řadě případů mnohem více zajímavé pro méně bohaté lidi. Například v případě tragické události – úmrtí např. otce rodiny, jsou děti bohatého táty jednodušeji zaopatřeny majetkem, který má rodina k dispozici. U chudé rodiny je to větší problém. Pokud ale měl otec druhý pilíř, příslušnou část naspořených prostředků mají děti ihned k dispozici.
Druhý pilíř je mnohem férovější i k nemocným lidem. Mnoho lidí ví, že díky svým nemocem, vrozeným indispozicím atd. se bohužel nedožijí příliš vysokého věku. První pilíř je ale nutí odvádět stále stejné peníze jako ty zdravé. Lidé s chatrnějším zdravím si svých peněz, které odvedou do státního pilíře, moc „neužijí“. Druhý pilíř jim však dává možnost alespoň část zanechat svým dětem, své rodině.

2) Soukromé fondy, u kterých lidi mají spořit na důchod, zkrachují snadněji než stát…

Stát musí hospodařit jako každá domácnost, jeho příjmy jsou daně a výběr sociálního pojistného. Výdejem jsou například důchody. Pokud méně vyberu než utratím, pak si musím půjčit. A dluhy jsou drahé. To ví každý, kdo si vzal úvěr nebo hypotéku. Stát může zkrachovat stejně jako soukromá společnost, o tom jsme se již přesvědčili (Řecko). Zajímavé je, že pokud zkrachuje stát, je to pro jeho občany špatné: bude se muset více šetřit a budou se proto snižovat důchody.
Naopak, co znamená, že zkrachuje nějaká společnost? Pouze to, že není schopna dál podnikat v oblasti financí a své aktivity prodá jiné společnosti, která je na tom lépe a chce v daném odvětví podnikat dále. Důchodové zákony jsou vymyšleny tak, že peníze klientů nepatří žádné společnosti. Jsou zcela bezpečně uloženy u depozitáře a problémy společnosti, která je obhospodařuje, se jich nijak netýkají. Zatímco tedy krach státu má na výši státní penze velký vliv, ukončení podnikání jedné společnosti má na naspořené peníze jejich klientů vliv nulový.
Ostatně, o stabilitě dobře vypovídá rating. Stačí si vybrat takovou penzijní společnost, která má rating vyšší než český stát. Například podle Standard&Poor´s má Allianz rating AA, Česká republika rating AA-.
Pokud někdo skutečně věří na 100 % českému státu a chce maximální jistotu, pak si může vybrat penzijní společnost s nejvyšším ratingem a s ní investovat do fondu státních dluhopisů. Ten půjčuje peníze českému státu, takže klient má své peníze uloženy u toho, komu důvěřuje.

3) ČSSD (levice) druhý pilíř stejně zruší…

Zrušit lidem důchodové účty, na kterých již mají své peníze, není tak jednoduché. Je zde ústava a charta lidských práv, kde je zakotveno právo člověka na ochranu svého majetku. A důchodové účty jsou osobním majetkem klientů.
Ani v zahraničí nedošlo ke zrušení. Nové vlády mohly změnit podmínky, ale ne zcela zrušit spoření. Například na Slovensku nedávno premiér Fico změnil podmínky, ale lidé nechtějí své peníze vrátit do státního systému. Dopad lze očekávat spíše na nově vstupující: ti již tak velkou motivaci nemají.
Extrémem je Maďarsko, kde nové podmínky byly nastaveny tak tvrdě, že většina lidí se rozhodla převést peníze zpět do prvního pilíře. Obecně jsou však v Maďarsku prováděny takové kroky, která vedou k žalobám na Maďarský stát a státní důchody jsou tak ještě více ohroženy.
Předseda ČSSD Bohumil Sobotka si je tohoto vědom, v médiích již ve svých rozhovorech slíbil, že pokud ČSSD vyhraje volby, pokud sestaví vládu a pokud sáhne ke změnám, nikdo nepřijde ani o korunu. Tedy vstupem do 2. pilíře může nyní klient pouze získat, ale ne ztratit.

4) Výnosy z druhého pilíře sotva pokryjí inflaci…

Díky nízkým poplatkům a výběru několika spořících strategií bude překonání inflace jednodušší, než u jiných produktů.
Například státní důchody, vzhledem k rozhodnutí o valorizaci pouze o třetinu inflace, vůbec nepřekonají inflaci.

5) Když umřu, moje peníze propadnou soukromým fondům…
To není pravda, naspořené peníze v systému 2. pilíře jsou součástí dědictví. Je to váš majetek.
A není to pravda ani při výplatě penze. Máte na výběr:
1. Buď penzi na 20 let. Pokud umřete dříve, jsou zbylé peníze dány osobě, kterou jsem si určil.
2. Nebo si můžete vybrat doživotní penzi. Pokud budete žít déle, než je průměr, budete dostávat peníze, i když ty, co jste si našetřil, jste již utratil. Tyto peníze budete dostávat od lidí,kteří neměli to štěstí a zemřeli dříve, než je průměrný věk.

6) Nemožnost opustit systém je ekonomicky neefektivní…
Druhý pilíř doplňuje první. I první pilíř nemůžete opustit, ve druhém pilíři vám alespoň peníze patří. Nemožnost opustit systém má jednu velkou výhodu: máte jistotu, že až půjdete do důchodu, budete mít naspořeno, peníze prostě nemůžete utratit dříve.
A opět možná výhoda spíše pro ty méně bohaté, Zatímco na všechny finanční produkty (běžný účet, spořící účet, stavení spoření, podílové fondy) může sáhnout exekutor, na peníze v druhém pilíře se nedostane!

7) Není žádná garance vytunelování fondů. Vklady nejsou, na rozdíl od úložek u bank, družstevních záložen či stavebních spořitelen, pojištěny ze zákona…

To není pravda, garance je zde velká a vychází zejména z role depozitáře, který za vše odpovídá. V případě, že by došlo k jedinému nefér obchodování s určitým cenným papírem, nese depozitář odpovědnost a bude muset škodu pokrýt.
Úrovní ochrany je však více:
 Striktní zákon
 Dozorčí orgán ČNB
 Depozitář
 Externí auditor
 Interní audit
Málokdo si však uvědomuje jednu důležitou věc: v bankách jsou vklady pojištěny, protože když dám peníze do banky, tak mi přestanou patřit a banka s nimi obchoduje jako se svým majetkem. Například je půjčí nějaké firmě na podnikání atd.
U penzijních společností jsou ale peníze stále moje, nejsou penzijní společnosti. Ta je pouze obhospodařuje, nakupuje za ně cenné papíry. Jsou-li cenné papíry nakupovány za správnou cenu, na to dohlíží depozitář a zodpovídá za to.

8) Druhý pilíř jde na úkor průběžného systému (mínus tři procenta), kde budou chybět peníze pro nynější důchodce, kteří nemohou tento systém již využít…

Naopak. Do důchodového systému se dostane o 2 % více. Změna se dělá proto, že problém v budoucnu je (by byl) několikanásobně větší, než ten v přítomnosti.

9) Se spoření u soukromých fondů jsou spojeny poplatky, provize a bonusy. Nepřehledné a nezveřejněné informace o penězích, které budou lidem kráceny (nemluvě o obrovských výdajích na marketing a získávání klientů). To všechno reálně sníží budoucí výnosy…

Důchodové spoření je jediný finanční produkt, který
- má zákonem omezeny maximální poplatky. Nejlevnější fond státních dluhopisů pouze 0,3 % ročně.
- - má zákonem přímo vyjmenováno, jaké poplatky jsou možné a jaké ne. Nemohou vzniknout žádné absurdní poplatky jako například v bankách
- - má zákonem dokonce omezeny náklady na provize a náklady na reklamu.
Stěží najdete jiný srovnatelný finanční produkt, který je tak levný a má tak omezené náklady. O všech poplatcích a jejich výši musí být klient řádně informován, přehled všech poplatků je zveřejněn na webu společnosti a v jejich pobočkách.

10) Nejasné zhodnocování nastřádaných peněz v době vyplácení (tedy v důchodovém věku). Peníze nevyplácejí fondy, ale pojišťovny. Kdyby bylo navíc možné si peníze najednou vybrat, mohl by takový důchodce žít jen z úroku na termínovaném vkladu (či obyčejném spořicím účtu) a ještě by měl svoje peníze ze zákona chráněny…

Klient si podle vlastního uvážení vybere pojišťovnu, která mu nabídne nejlepší podmínky. Ve smlouvě bude mít dánu výši důchodu, která nemůže klesnout a zákon dále určuje, že naprostou část výnosu musí pojišťovna použít na navýšení vyplácených důchodů.
I zde jde o jediný regulovaný produkt na výplatu důchodů, který klientům zaručuje nejlepší podmínky. Nikdo jiný nenabídne lepší srovnatelné podmínky, než tyto renty definované zákonem.
A jedna věc, o které si myslíme, že se změní. Ve třetím pilíři může penzi na dobu určitou vyplácet penzijní společnost. Myslíme si, že časem tato možnost přibude i do druhého pilíře.

11) Sníží se solidarita a zákonitě se tím zvýší počet chudých důchodců. II. pilíř ohrožuje nízkopříjmové občany, středně příjmovým nepomůže. Je tedy nespravedlivý…

Solidarita zůstává v prvním pilíři. Zároveň se ale do systému dostane i více zásluhovosti a vlastní odpovědnosti. I tyto vlastnosti mají přívlastek spravedlivé.
Je přece spravedlivé, pokud celý život do systému odvádím více peněz, abych také dostal vyplaceno více peněz.
Nízkopříjmové skupiny naopak nejvíce ohrožuje jejich závislost pouze na jednom zdroji důchodu – na prvním pilíři. Když bude mít první pilíř v budoucnu problémy (demografie…), ti bohatší se s tím spíše nějak vyrovnají. Celý problém pak ale dopadne na ty chudší.

12) Nikde ve světě nic podobného nefunguje…

Ve vyspělých zemích světa fungují různé důchodové systémy, protože vznikaly za jiných ekonomických, sociálních, kulturních, politických a historických okolností. V souvislosti se stárnutím populace - již nyní je například skoro každý šestý Evropan starší 65 let – však v zájmu udržení zdravého důchodového systému dochází k zásadním změnám. Zvyšuje se důchodový věk, znevýhodňují se předčasné důchody, zvyšuje se potřebný počet let pojištění a především roste úloha dobrovolného spoření.
Plně fondový důchodový systém bez státní účasti existuje jen v Chile. Povinný druhý pilíř zavedly reformy v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, na Slovensku a ve Švédsku. Tradiční systém, kdy je druhý pilíř víceméně také povinný má USA, Velká Británie, Dánsko a Nizozemí. Nižší role fondů (často zaměstnaneckých) je například ve Španělsku a Francii. Náš dosavadní průběžný systém využívá především Německo, nicméně s ohledem na problémy v jeho fungování bude i zde nezbytné důchody reformovat.
Nejlépe hodnoceným penzijním systémem má být nizozemský, do něhož jsou velmi dobře zapojeni zaměstnavatelé. Občané zde přistupují k zabezpečení na penzi velmi svědomitě, díky čemuž je životní úroveň penzistů jedna z nejvyšší na světě. Majetek v soukromém důchodovém systému dosahuje v Nizozemí více než 150 % HDP. Státní penze je nižší a nezatěžuje tolik státní rozpočet.
Jedna z nejnižších je státní penze ve Velké Británii. Životní úroveň občanů v penzi tem závisí především na vlastním spoření a investicích v produktivním věku. Paušální výše základního státního důchodu činí jen 14 % průměrné mzdy, přičemž díky doplňkovému systému zohledňujíc řadu faktoru, zde důchodci dosáhnou na čistý státní důchod ve výši 41,5 % průměrného čistého příjmu před odchodem do důchodu. Přitom v Británii platí, že čím mladší penzisté, tím více mají druhů příjmů v penzi (např. zaměstnanecké pojištění, individuální pojištění a příjmy ze soukromého dobrovolného pojištění). A tento trend bude nadále pokračovat.
Naopak Německý důchodový systém je nákladný, výdaje spojené s výplatou důchodu dosahují 11,4% HDP. Průměr za všechny členské země OECD je přitom 7,2 % k HDP. Jedním z důvodů je rostoucí počet seniorů v Německu. Němec s průměrnou mzdou tak má v současné době penzi ve výši 57,9 % čistého příjmu před odchodem do důchodu.

.

KOMENTÁŘ NAŠEHO ODBORNÍKA NA PENZIJNÍ REFORMU JE K PŘEČTENÍ ZDE - ROZHODNĚ JEJ NEPŘEHLÉDNĚTE.

.



Partners: Tucet mýtů o druhém pilíři důchodového systému

Drobné upřesnění
Bod 2. Nebo si můžete vybrat doživotní penzi. Pokud budete žít déle, než je průměr, budete dostávat ...
Diskutovat (1)


Bankám jsme v tomto roce na poplatcích již celkem zaplatili

16402784608

Certifikovaný kalkulátor poplatků

Jednoduše si vypočítejte své bankovní poplatky

Kalkulátor

Číslo týdne

60


ČÍSLO TÝDNE - 60 právě tolik miliard korun investovaly tuzemské firmy do online reklamy na internetu. Je to rekordní částka, která potvrzuje výrazné zvýšení zájmu o reklamu na internetu nejen v České republice.


Kurzovní lístek Citfin

Země Měna Deviza střed
Kurz EUR Euro 1 EUR 25,2350
Kurz USD Americký dolar 1 USD 23,6060
Kurz PLN Złoty 1 PLN 5,8235
Kurz GBP Libra šterlinků 1 GBP 29,3795
Kurz CHF Švýcarský frank 1 CHF 25,8270
Kurz HUF Forint 100 HUF 6,4100
Kurz RON Rumunské nové leu 1 RON 5,0710
Poradna


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více