Poradna Otakara Schllosbergera:
Jak reklamovat platbu do zahraničí?


27. 10. 2017  00:52     Miroslav Zeman     komentáře (0)

PÁTEČNÍ SERIÁL - PORADNA JUDR. OTAKARA SCHLLOSBERGERA: Čtenář udělal chybu při platbě do zahraničí. Jak se v takové situaci zachovat a jak věc nejlépe řešit? ČTĚTE DÁLE!

Poradna Otakara Schllosbergera: Jak reklamovat platbu do zahraničí?




Banka má na vyřízení reklamace klienta, který udělal chybu při platbě do zahraničí, 30 dnů. V oprávněných a odůvodněných případech dokonce 60 dnů. I v případě, kdy udělá chybu klient, musí banka věc řešit. V případě nečinnosti banky má klient možnost obrátit se na finančního arbitra.

Dotaz čtenáře:

Dobrý den, jsem klientem Fio banky a před více jak měsícem jsem odeslal platbu do UK, ale naneštěstí se špatným BIC, čehož jsem si všiml až poté. Ihned jsem to začal řešit s bankou, ale už je to měsíc a pořád mi neni schopná dát více informací k reklamaci platby, s tím, že mi řekli, že musím souhlasit s poplatky, ale už neupřesnili jaké budou...Už je to více jak měsíc, peníze samozřejmě příjemci nepřišly, ale mně se také stále nevrátily. Na koho se mohu obrátit dále, nebo jak postupovat? Díky

Odpověď JUDr. Otakara SCHLLOSBERGERA:

Dobrý den,

komunikujte jednoznačně pouze s Vaší bankou. Převod do UK je tzv. přeshraniční převod, který je přísně regulován zákonem o platebním styku (zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů). Zákon je k dosažení na stránkách ČNB, v sekci platební styk, právní předpisy (viz http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/pravni_predpisy/). Banka je povinna při reklamaci platby postupovat ve smyslu tohoto zákona. Bohužel chybu jste udělal Vy, takže banka má na vyřízení Vaší reklamace stanovou dobu v jejím reklamačním řádu. Platba se ztratit nesmí. Buď se připíše příjemci nebo se musí vrátit plátci zpět na účet. Obyčejně je reklamační lhůta 30 dní, ale ta může být bankou prodloužena. Pokud by se reklamace více ještě táhla, můžete si stěžovat na "nečinnost" u finančního arbitra.

Ještě bych doplnil to, že chyba BIC by ale nyní už neměla být problém, protože BIC už po Vás banka nemůže vyžadovat. Je to uvedeno v Nařízení 260/2012 (lze ho získat také na výše uvedených stránkách ČNB), po 1. únoru 2016 v případě přeshraničních platebních transakcí poskytovatelé platebních služeb nesmí požadovat, aby uživatelé platebních služeb uváděli kód BIC poskytovatele platebních služeb plátce nebo poskytovatele platebních služeb příjemce. Jenže pokud jste ho tam uvedl dobrovolně, pak platí to, co je výše uvedeno ode mne v I. odstavci. Pokud po Vás banka BIC vyžadovala, porušila tímoto přímo účinný předpis EU a vina je na její straně. Pak musí ve smyslu zákona o platebním styku chybu napravit neprodleně a ne čekat, až se peníze vrátí z evropského zahraničí (přeshraničí).

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ DOTAZY A ODPOVĚDI JUDr. Otakara Schllosbergera naleznete zde!



Poradna Otakara Schllosbergera: Jak reklamovat platbu do zahraničí?

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více