Poradna Otakara Schlossbergera:
Všeobecné podmínky má banka poskytnout automaticky


11. 03. 2016  00:06     Miroslav Zeman     komentáře (0)

PÁTEČNÍ SERIÁL - PORADNA JUDR. OTAKARA SCHLOSSBERGERA: Čtenář má tentokrát problémy související s úvěrem. Jak mu ho náš poradce pomůže vyřešit? ČTĚTE DÁLE!

Poradna Otakara Schlossbergera: Všeobecné podmínky má banka poskytnout automaticky




Čtenář má nepříjemnou zkušenost s chováním banky, která po něm požaduje úhradu nákladů na odhad nemovitosti, který měl být zdarma. Důvodem, proč čtenář úvěr nakonec nevyužil, byl fakt, že banka trvala, aby si vzal úvěr vyšší, než byla částka v jeho žádosti, tedy konkrétní cena nemovitosti. Proto nakonec smlouvu o úvěru neuzavřel a banka mu zato naúčtovala náklady na zpracování odhadu ceny nemovitosti. Čtenář přitom tvrdí, že nebyl při návštěvě banky vůbec s těmito podmínkami seznámen, ani mu nebyly tyto informace od pracovníka banky vůbec sděleny. Co na to říká banka?

Dotaz čtenáře:

Dobrý den, chtěli jsme od České spořitelny hypotéku. Doložili jsme všechny doklady + jejich odhad nemovitosti zdarma. Poté nám zaslali smlouvu a na vyžádání i obchodní podmínky. Po přečtení jsme zjistili, že podmínky pro nás nejsou vhodné a požadovali po nás, abychom si půjčili o 300 000 víc na základě odhadu ceny nemovitosti. Proto jsme hypoteční smlouvu nepodepsali. Nyní mi přišel email tohoto znění: Bohužel se ke mně dostala informace, že odstupujete od připravené schválené hypotéky. Po konsultaci s manažerem hypotečního střediska Vás musím požádat o uhrazení odhadu, který jste měli zdarma, ale pokud klient odstupuje od schválené hypotéky - banka vyžaduje zpětné proplacení odhadu. Proto Vám zasílám platební údaje pro uhrazení platby: číslo účtu 150383-33103196/0800 částka 5.400,- a v.s. je Vaše rodné číslo. V případě jakéhokoliv dotazu se na mě klidně obraťte. Pokud byste chtěli ještě prokonsultovat Vaší schválenou hypotéku jsem Vám také k dispozici. Moc děkuji Kateřina Vošická hypoteční specialista Česká spořitelna, a.s. region Severozápadní Čechy Chtěli jsme, aby nám poskytli podmínky před odhadem nemovitosti, ale bylo nám řečeno, že vše budeme řešit až po odhadu, že nám poté předloží smlouvu a veškeré podmínky a sazebníky a pak se budeme moci rozhodnout, zda hypotéku chceme nebo ne. Při podpisu žádosti o zpracování hypotéky jsme na nic upozorněni nebyli a ani jsme nedostali žádné podmínky. Má banka právo po nás chtít uhradit odhad? Zarážející je i to, že nám veškeré údaje poslali jen do mailu a nepřiložili žádný doklad ani odhad nemáme, ten dostala přímo banka od odhadkyně a my jsme ho ani neviděli. Děkuji za odpověď

Odpověď JUDr. Otakara Schlossbergera:

Dobrý den,

řeknu to asi takto - chtít mohou, ale...... Určitě je rozhodující, že Vám při žádosti o úvěr musí být sděleny všechny podmínky vč. uplatnění sazebníku. Pokud jste přesvědčeni, že jste žádné podmínky nedostali, pak byste platit nic neměli, neboť jste o této skutečnosti nebyli informováni. U finančního arbitra toto zatím řešit nemůžete, ale můžete záležitost ohlásit na odboru ochrany spotřebitele ČNB. Oni to sice nebudou řešit jako případ, ale může to být podnět pro orgán dohledu, zda banka neporušuje platné právní předpisy, v tomto případě občanský zákoník, který výrazným způsobem chrání spotřebitele. Důkazní břemeno o tom, že jste byli seznámeni se sazebníkem je na bance, nikoliv na Vás. Bude dostačovat to, co tvrdíte v dotaze. Bude otázka, zda v žádosti o úvěr není nějaká věta, že berete na vědomí podmínky a sazebník. Jinak obchodní podmínky je banka  povinna poskytovat automaticky, nikoliv na vyžádání klienta. To je velká chyba.

Vyjádření České spořitelny k problému:

Dobrý den,
 
podle klientova popisu situace se jednalo o akční nabídku, ve které nabízíme odhad nemovitosti zdarma ke všem nově poskytnutým hypotékám. Pokud však odhad není spojen s poskytnutím nové hypotéky, nemůžeme tento benefit klientovi dát a vyhotovený odhad je třeba uhradit. V tomto smyslu jsou připravené i naše propagační materiály a školení poradců, kteří klienty provádí procesem sjednávání hypotéky. Nastalá situace a možné nedorozumění při komunikaci nás velmi mrzí. Rádi se na případ blíže podíváme. Prosíme klienta, aby se obrátil na naše ombudsmany (ombudsman@csas.cz), kteří se s ním domluví na dalším postupu a řešení celé věci.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ DOTAZY A ODPOVĚDI NAŠEHO PORADCE NALEZNETE ZDE!



Poradna Otakara Schlossbergera: Všeobecné podmínky má banka poskytnout automaticky

Diskutovat (0)