Poradna Otakara Schlossbergera:
Banky využívají neznalosti klientů
Tentokrát se jedná o dotaz spíše obecný a neadresný. Podle čtenáře využívají banky při sjednávání bankovních produktů neznalostí klientů. Toho docilují tím, že mají velmi komplikované sazebníky a nejrůznější smluvní podmínky, kterým klienti nerozumí a pak v zásadě podepíší vše. Náš poradce se s názorem čtenářky v podstatě ztotožňuje. Nelze ovšem paušalizovat, takže přístup bank ke klientům se mění dle každé konkrétní banky, o kterou se jedná.
Dotaz čtenáře:
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné, že banky někdy využívají klientovu finanční negramotnost? Pro příklad, banky vědomě dělají složitější sazebníky a ceníky, aby naschvál zmátly méně finančně gramotného klienta. Tím jej odradí od dalšího prozkoumávání sazebníku a položek, za co vlastně platí bance. Marně hledám nějakou studii, či názor, co by mi toto potvrdilo, zatím bohužel bez výsledků, proto by mne zajímal Váš názor. Předem děkuji za odpověď. S přáním hezkého dne Ivana V.
Odpověď JUDr. Otakara Schlossbergera:
Dobrý den,
banky mají pojaty sazebníky různě. Znám banky, o kterých píšete, ale i ty, které mají svůj sazebník poměrně jednoduchý a jasný. Také sdílím názor jako Vy, že některé sazebníky jsou velmi komplikované a k tomu, abyste získala konečný poplatek, je nutné jej složit z různých "příplatků" apod. Jsem názoru, že v některých případech odporuje dobrým mravům či veřejnému pořádku a tudíž by mohl být neplatný vůči klientovi s odvoláním na znění nového občanského zákoníku. Jde jen o to dovolat se této neplatnosti. Samotnou kapitolou jsou změny sazebníků u bank, neboť by banky o těchto změnách měli klienty řádně informovat formou tzv. poskytnutí informace, neboť se jedná o velmi důležitou součást smlouvy s klientem. Banky však častokrát pouze tuto informaci zpřístupňují, tzn., že Vám sdělí, že to vše najdete na internetu na jejich web stránkách.