Poradna Otakara Schlossbergera:
Neoprávněnou platbu má banka vrátit neprodleně


27. 05. 2016  07:09     Redakce     komentáře (0)

PÁTEČNÍ SERIÁL - PORADNA JUDR. OTAKARA SCHLOSSBERGERA: Čtenárovi byla zneužita debetní karta při neoprávněné platbě zřejmě někým jiným. Banka zatím odmítá klientovi vrátit zneužité a neoprávněně čerpané prostředky. Co na to říká odborník? ČTĚTE DÁLE!

Poradna Otakara Schlossbergera: Neoprávněnou platbu má banka vrátit neprodleně




Banka by měla vrátit prostředky použité neoprávněně při platbě kartou či zneužití údajů z ní neprodleně. Banka by dále měla neoprávněné zúčtování napravit a účet uvést do původního stavu. Neoprávněnost transakce vychází z toho, že ji neudělal majitel karty. Čtenář se liknavosti banky může bránit stížností u finančního arbitra, nebo podnětem k útvaru ochrany spotřebitele u České národní banky.

Dotaz čtenáře:

Dobrý den, v nejmenované bance, mám zřízený účet a kartu. Debetní kartu používám pro bězní výběry a platby v obchodech. Uvedenou kartu jsem použil pro online transakci jenom 2x. Na třetí den den došlo k neoprávněnému výběru do desítky transakcí v průběhu několika minut, a zcizeno mi byla vysoká částka peněz. Hned záhy jsem to zjistil a nahlásil jsem neoprávněné zneužití údajů karty u banky, později i u policie. Banka uvedené transakce nestornovala, zablokovala jenom kartu (fyzicky karta nebyla zcizena). V odpovědi na reklamaci banka uvedla,že reklamace bude trvat 180 dní (reklamuje transakce u svých partnerů). Jaký je zákonný rámec pro vrácení odcizených peněz bankou? Banka totiž povolila několik opakovaných transakcí u stejného obchodníka bez zablokování karty nebo ověření, jestli to skutečně platím já. Po druhé odpovědi na reklamační banka mlčí, tzn. má význam čekat do uplynutí avizovaných 180 dnů. VOZP tyhle ty věci moc neošetřují. Stanovuje prosím zákon povinnost za jakých podmínek má banka vrátit scizené peníze klientovi v této situaci, jak mám prosím postupovat? S pozdravem,

Odpověď JUDr. Otakara Schlossbergera:

Dobrý den,

Banka by Vám měla peněžní prostředky vrátit v každém případě, protože kartu máte a v případě neztracení či neodcizení platební karty, podle mého názoru, byste měl peněžní prostředky obdržet neprodleně. Podle zákona o platebním styku (zákon č. 284/2009 Sb.) by měla banka neoprávněné zúčtování napravit a účet uvést do původního stavu. Jedná se totiž o neoprávněnou transakci, protože ji neudělal majitel karty (kdysi k tomu dávala výklad i CNB, možná byste to i na stránkách ČNB našel v části Platební styk, motodické výklady, stanoviska). Zákonná reklamační lhůta ale neexistuje. V případě, že nebudete spokojen, můžete podat stížnost u finačního arbitra na neoprávněné operace a zároveň můžete požadovat i náhradu škody. Příp. můžete podat podnět útvaru ochrany spotřebitele u ČNB., která prošetří, zda bankou uplatněný postup je správný.

DALŠÍ ZAJÍMAVÉ DOTAZY A ODPOVĚDI JUDR. OTAKARA SCHLOSSBERGERA NALEZNETE ZDE!



Poradna Otakara Schlossbergera: Neoprávněnou platbu má banka vrátit neprodleně

Diskutovat (0)


Komplexní a objektivní hodnocení bank působících na českém trhu. Hodnotit můžete také Vy! Více