Poradna serveru BP:
Nespoléhejte se jen na informace bankovního poradce


23. 05. 2016  00:07     Miroslav Zeman     komentáře (0)

PONDELNÍ SERIÁL - PORADNA SERVERU BANKOVNÍ POPLATKY: Klienti banky by se neměli nikdy stoprocentně spoléhat pouze na informace od bankovního poradce, nebo jiného zaměstnance. Každou pro něj podstatnou informaci by si měl ověřit. Jedná se o jedno ze  základních pravidel správného jednání s bankou. ČTĚTE DÁLE!

Poradna serveru BP: Nespoléhejte se jen na informace bankovního poradce




Informace, které totiž dostáváte při jednání na přepážce banky pouze ústně se jen velmi těžko prokazují. Pokud sám zaměstnanec banky nepřizná, že vám poskytl špatnou informaci, která vás stála třeba několik tisíc korun zbytečného poplatku, tak nemáte v podstatě možnost toto dokázat. Klient by si tak měl poskytnuté informace ověřovat. Možností je dost. Internetové stránky banky, údaje ve smlouvě a všeobecné obchodní podmínky.

DOTAZ ČTENÁŘE:

Dobrý den, na pobočce mé banky jsem si vyřizoval úvěr na auto. Výslovně jsem přitom zmínil, že budu chtít půjčku doplatit dříve, tedy předčasně a nechci, aby tam byla nějaká sankce za předčasné splacení. Pokud by jí totiž banka uplatňovala, vzal bych si jiný úvěr, nebo bych to řešil jinou formou financování pořízení auta. Paní na přepážce mě ujistila, že můžu úvěr splatit kdykoliv a zcela bez sankcí, což mě uspokojilo a bral sem to za hotovou věc. Teprve když jsem skutečně půjčku asi po roce předčasně uhradil, mi přišla výzva k platbě smluvní pokuty, tedy úroků zbývajících do konce splácení. Okamžitě jsem napsal reklamaci a odkázal se na informace, které mi byli přímo v bance poskytnuty. Zatím bez úspěchu. Jak můžu věc řešit a jak se mám proti takové zlovůli bránit? 

ODPOVĚĎ ODBORNÍKA:

Dobrý den, v jednání s bankou jste udělal chybu, že jste si danou pro Vás nejpodstatnější informaci neověřil. Jde o to, že banka je druhá stana kontraktu a nemusí tak vždy hájit Váš bytostný zájem. Banka často hájí zájmy svých klientů pouze v návaznosti na to, kolik jí z toho vyplývá zisku. Málokdy banka jedná tak, aby si sama svým jednáním a postupem zisk či výhody snižovala. Stejnou chybu jako Vy dělá mnoho lidí a klientů. Problém je, že veškeré takové informace jsou poskytnuty pouze ústně, tedy nemáte možnost je dokázat a bankovní zaměstnanci takové informace samozřejmě popřou s tím, že Vám nikdy nic takového neřekli. Jinak by se totiž vystavili povinnosti uhradit sankci za Vás, nebo jinak uhradit škodu bance. Proto vždy postupujte tak, aby jste si informaci od bankéře ověřili. Například v případě práva na předčasné splacení, aby Vám zaměstnanec banky ukázal, kde je to ve smlouvě, nebo všeobecných podmínkách uvedeno. Nebo si to sami ve smlouvě najděte, případně požádejte zaměstnance banky, aby Vám to vyhledal, že to nemůžete nikde najít. V takovém případě se totiž nepravdivá informace odhalí a ještě máte možnost reagovat a smlouvu na nevýhodný úvěr neuzavřít. Zaměřte se přitom na věci, které jsou pro Vás nejdůležitější. Pro někoho je to výše splátky, pro někoho RPSN, pro někoho bonusy, pro někoho právo na předčasné splacení úvěru bez poplatků apod.

DALŠÍ DOTAZY A ODPOVĚDI V NAŠÍ PORADNĚ NALEZNETE ZDE!



Poradna serveru BP: Nespoléhejte se jen na informace bankovního poradce

Diskutovat (0)