Poradna ZUNO

Účelem poradny s expertkou online banky ZUNO je poradit čtenářům www.bankovnipoplatky.com v otázkách týkajících se bankovních poplatků, online a mobilního bankovnictví, půjček nebo spoření. Lenka Hritzová, šéfka produktového managementu a CRM, čtenářům odpoví například na to, jak si správně spočítat RPSN a splátky u půjček, jak si dát pozor na skryté poplatky nebo jak si vybrat nejvýhodnější refinancování úvěrů.

Online banka ZUNO zahájila svou činnost v ČR v polovině roku 2011. Patří mezi první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Další informace o českém zastoupení ZUNO BANK AG naleznete na zuno.cz nebo na facebooku, twitteru, YouTube.


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, moje dcera odletěla na dovolenou do USA, má kreditní kartu s kreditem 50 000 KC, po 6 dnech karta u obchodníka nechtěla platbu přijímat, podle internet bankingu bylo zjištěno, že je vybráno přes 49 000 Kč, přitom dcera utratila 26 000 Kč, po zavolání do banky jí bylo sděleno, že platby byly duplicitní, tzn. všechny platby za 6 dní, dcera je v USA bez peněz a banka případ řeší. Můžete mi vysvětlit, jak je možné, že 6 dní, dejme tomu 20 plateb u obchodníka je duplicitních? Nejde o vaši banku, dcera má účet u České spořitelny. S pozdravem N. Kršková

Odpověď

Dobrý den,

jednou z možností může být problém s rychlostí spojení, kvůli čemuž potvrzení o zaevidování transakce v systému nepřišlo včas, a proto byl zaslán opakovaný požadavek na transakci. Tímto mohlo dojít k duplicitní platbě.

Další z možností je například to, že v Americe více hotelů i leteckých společností využívá předrezervaci, kde klientovi předem zablokují jistý obnos peněz a až následně provedou transakci. Právě zde mohlo nastat to, že se původní blokace peněz na kartě nezrušila a zároveň proběhlo zaplacení. Další z možností je i zneužití karty. Problém by samozřejmě měla okamžitě ře it vaše banka.

K přesnější odpovědi bych potřebovala detailnější informace. Nevím například, zda se jedná o blokaci nebo již zaúčtované transakce. Bohužel tedy není možné z tohoto popisu přesně určit příčinu dvojitých transakcí.

Přeji vám, ať to dopadne dobře.

Lenka Hritzová


Dotaz

dobrý večer, potřebuji poradit, chceme otevírat ehop s tím, že budeme zboží prodávat i na Slovensko, účet si uděláme v eurech u české Fio banky, jak můžeme zjistit, kolik by lidé na Slovensku platili poplatek za platbu v eurech na český eurový účet?

Odpověď

Dobrý den,

pro platby v eurech v rámci Evropské unie mohou klienti využít SEPA platby, které jsou na Slovensku zpoplatněny stejnou částkou jako domácí platby. Pro takovou platbu je třeba číslo účtu ve formátu IBAN a BIC / SWIFT kód banky.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, v roce 2009 jsem si vzala úvěr na moji firmu (s.r.o.) a podepsala jsem směnku na moje jméno. Bohužel úvěr se nedařilo splácet, banka začala vymáhat. Zatím splácíme 5.000 měsíčně, ale na úvěru narůstají úroky 25.000 měsíčně. Úvěr byl na částku 450.000, nyní i přesto, že se splácí je tam částka 550.000. Banka tvrdí, že je tam dvojí úročení. Úroky z prodlení se úročí 21%, směnečné úročení je 6%, celkově jsou tedy úroky 27% měsíčně. Přijde mi to příliš vysoké, není reálné abychom spláceli 30.000 měsíčně aby se to více nenavyšovalo. Žádám vás o radu, co v této záležitosti dělat.

Odpověď

Dobrý den,

z otázky sice není jasné, jakou sumu jste už splatila a kolik máte ještě zaplatit, ale v každém případě se úrok z prodlení kalkuluje pouze na jistinu, která je po splatnosti. Je tedy třeba, abyste se zbavila části jistiny, se kterou je po splatnosti a kde se tedy počítá úrok z prodlení 21 procent. Je třeba si prostudovat smlouvu, jestli opravdu banka může vyměřit tak vysoký úrok z prodlení, má-li dáno, že ten úrok je jiný, než je reálné vyměření. Tento úrok z prodlení se mi zdá příliš vysoký. My máme např. jedno procento. Obrátila bych se na bankovního ombudsmana.


Lenka Hritzová 


Dotaz

Dobrý den, chtěl jsem poprosit o zodpovězení mého dotazu. Jsem dlužník u stavební spořitelny od které jsem si bral spolu se spoludlužnicí úvěr ze stavebního spoření na nemovitost. Tedy její pořízení. Se spoludlužníkem jsem se následně dohodl, že mi daruje svůj podíl na nemovitosti, což se také stalo a já se zavazuji vyvázat spoludlužníka z úvěru. Příjem by na to měl dostatečný. Stavební spořitelna mi však sdělila, že toto - vyvázání spoludlužníka z úvěru není možné až do splacení meziúvěru, což bude až někdy za dva roky. Můžete mi prosím poradit jaké řešení mám zvolit a zda má spořitelna na tento postup právo a co ji k tomu opravňuje? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,
vždy záleží na podmínkách, za jakých byl takový úvěr uzavřen. Obecně vás asi moc nepotěším, protože banky i spořitelny nejsou příliš flexibilní co se týče podobných změn v období splacení meziúvěru nebo například fixace. Stavební spo řitelna na to má skutečně právo, a když klient jednou vystupuje jako spoludlužník, tak zodpovídá za splácení úvěru. Záleží na interních p ředpisech spořitelny. Měli by tam mít napsané, zda je to možné a za jakých podmínek. Prostudujte si detailně obchodní podmínky a tyto předpisy a pokuste se domluvit s někým na vyšší pozici, než s kým jste doposud jednal. Já osobně si myslím, že by taková možnost měla být poskytnuta.
Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli je možné dostat zpět poplatek za předčasné splacení úvěru. Jedná se o auto a tato částka byla docela pro českého občana, který pracuje za směšný plat rujnující. Teď nevím přesně cca 10000,- Kč, možná více, musel bych se podívat. Jde o Homecredit. Splatil jsem úvěr jiným výhodnějším úvěrem, ale toto mi přijde jako úplná zlodějna. Dá se s tím něco udělat? Děkuji

Odpověď

Dobrý den.

poplatek za předčasné splacení úvěru u bank a nebankovních společností je běžnou praxí, kryjí dodatečné náklady na předčasné splacení úvěru. Některé banky v rámci různých akcí a balíčků nabízejí tuto možnost bezplatně nebo za nižší poplatek. Konkrétní výši poplatku ve vašem případě ale bohužel nemůžu hodnotit, když neznám výši úvěru ani podmínky.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, vracím se k dotazu č. 8, protože zde se domnívám, že nebyla zcela odpovězená otázka předchozího tazatele: Uměla byste mi prosím vysvětlit, proč šla platba přes další dvě korespondenční banky a já musel hradit další dva poplatky (tedy celkem tři), ač jsem jako klient své banky o tomto nebyl předem informován? --- Souhlasím s Vámi, že je zřejmě obtížné stanovit výši poplatku korespondenčních bank, ale otázka byla směřována zejména na skutečnost, že o tom klient nebyl předem informován. Mám obdobné zkušenosti, o poplatcích korespondenčních bank se v "propracovaných" cenících bankovních ústavů většinou nikde nedočtete. Považujete takovou informační cenovou politiku ohledně poplatků (v neznámé výši) korespondenčních bank za správnou ? Děkuji PK

Odpověď

Dobrý den,

banka bohužel nedokáže dopředu stanovit a určit tyto korespondenční poplatky, proto je těžké je napevno zaznamenat v ceníku. Při zadávání platby si klienti vybírají určitou možnost platby a banky nabízejí popis, co která možnost znamená. Některé to mají přímo napsané, např. jako my, některé mají link na externí stránku nebo to mají jako tooltip. Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že banka by měla o poplatcích klienta dopředu informovat.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, zda se lze bránit proti jednostrannému zvýšení poplatku. Jde o to, že až zpětně z ročního výpisu jsem se dozvěděl, že mi zvýšili poplatek za vedení účtu ze stávajících 240,-Kč ročně na neuvěřitelných 600,-Kč (12x50,-Kč). Tento poplatek představuje 12,50% vkladu. Jde o stavební spořitelnu Wüstenrot. Předem děkuji za odpověď a s přáním úspěšného dne

Odpověď

Dobrý den,

o změně ceníku je banka povinna klienta informovat předem, aby měl možnost rozhodnout se, zda s danými změnami souhlasí. Je dosti překvapivé, že jste tuto informaci nedostal. Doporučuji se obrátit na vaši banku se žádostí o informace, jakým způsobem vás o změně ceníku informovali.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, jako odborníky na bankovní produkty bych se Vás chtěl zeptat, jaká banka dle Vašeho názoru nabízí nejlepší služby prémiového bankovnictví. Mám na mysli např. Erste Premier, CitiGold atd., tedy účty s podmínkou min. zůstatku mil. Kč a výše. Děkuji S pozdravem

Odpověď

Dobrý den,

pro prémiové klienty mají banky individuální přístup a o výhodách té které banky rozhodují hlavně preference klienta. Každá banka má vlastní podmínky pro zařazení klienta do prémiového segmentu a také různé benefity, které svým zákazníkům nabízí. Bohužel na tuto otázku není jedna správná odpověď. Záleží vždy na konkr étních nárocích, je třeba si projít vice nabídek.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den.V roce 2010 mi spořitelna nabídla spotřebitelský úvěr.nepožadovali žádné dokumenty ani informace a automaticky k úvěru přidali pojištění.V roce 2013 jsem byl na úřadu práce a když jsem chtěl využít pojištění úvěru, bylo mi ze strany spořitelny vráceno zpětně z oddůvodněním, že jsem pojištění uzavřel ve zkušební době, což odporuje jejich podmínkám.to samé zjistili i u uzavření úvěru.je postup spořitelny v pořádku, když dávají úvěr, aniž by si vyžádali informace k jejich podmínkám uzavření? děkuji Martin S.

Odpověď

Dobrý den,

neznám sice konkrétní podmínky úvěru a smluvní dokumentaci. ale obecně banky pro zjednodušení procesu pro klienta zapracují pojištění přímo do úvěrové smlouvy. Samozřejmě banka by si vždy měla před uzavřením úvěru a pojištění prověřit informace a upozornit klienta na jednotlivé podmínky úvěru a pojištění. Rozhodně by měla klienta neprodleně o informovat o jakýchkoli změnách, proto se mi tento případ zdá poněkud zvláštní.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den Mám uzavřenou smlouvu z roku 2008. Jedná se o úvěr, kdy za spracování uvěru chtěli 35000kč a za vedení účtu 150kč. Splácím každý rok individuálně. Začínal jsem na 15000 kč měsíčně, tento rok 12600kč měsíčně, RPSN, rocní PRIBOR +6,35% p.a. Mám to na 360měsíců a půjčoval jsem si 1620000kč. Myslíte, že můžu zkusit zažádat o vrácení poplatků?? Děkuji Roman.

Odpověď

Dobrý den,

samozřejmě záleží, u jaké společnosti jste si půjčil, a k jakým podmínkám jste se ve smlouvě zavázal. Obecně to určitě můžete zkusit, 150 Kč za vedení úvěrového účtu není věru málo. Je možné přidat se do některé z iniciativ na vrácení poplatků bank. Žadatelé se shromažďují a vymáhají vrácení poplatků na bankách hromadně. Další možností je samozřejmě také refinancování vašeho nevýhodného úvěru. Jde o přenesení půjčky do jiné banky s lepšími podmínkami, ať už jde o úrokovou sazbu, nebo také poplatky, tedy vše zahrnuté do RPSN. Dnes není problém si u většiny bank o toto refinancování zažádat.

 

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, stavební spořitelna Modrá pyramida napsala mé manželce 7.4.2014, že od 1.5.2014 mění úrokovou sazbu z 2% na 1%. Na tom by nic nebylo, protože podle smlouvy na to mají nárok, jelikož už uplynulo 6 let a mi smlouvu neprodlužovali. Co mě však zaráží, že v případě našeho nesouhlasu můžeme vypovědět smlouvu až za tři měsíce od začátku nadcházejícího měsíce. Je tohle vůbec přípustné? ?? To je jako by mě řekli v práci, že od prvního dostanu jen půlku výplaty, nemůžu s tím nic udělat a ještě si musím odmakat tři měsíce za poloviční gáži a pak teprve můžu odejít. Děkuji za odpověď

Odpověď

 

Dobrý den,

samozřejmě záleží na konkrétních parametrech produktu, ale z toho, co popisujete, jde o vklad s výpovědní lhůtou. V tomto případě je takové nastavení produktu přípustné, i když mnohem běžnější na trhu je buď termínovaný vklad na stanovené období s fixní úrokovou sazbou, nebo spoření, kde se úroková sazba může v čase měnit, ale klient má možnost produkt vypovědět kdykoliv.

 

Lenka Hritzová

 


Dotaz

Dobrý den, Rád bych se zeptala, co dělat když jsem před třemi roky uzavřela půjčku se sazbou, která je dneska supervysoká? Zbývají mi už jen rok a půl do konce splacení, nevím zda mám ještě něco měnit. Díky HT

Odpověď

Dobrý den,

záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách vašeho současného úvěru, ale obecně je velká šance, že byste ušetřit mohl a možná by se dala i zkrátit doba splácení. Novou nabídku si můžete jednoduše spočítat na online kalkulačce na stránkách banky. Je třeba si ale kromě úroku všímat i dalších faktorů. Často se za výhodnou úrokovou sazbou skrývají "povinné" podmínky. Je to například povinnost aktivně využívat běžný účet, nemožnost provést předčasnou splátku či nemožnost zkrátit si splatnost úvěru. Samozřejmě je třeba si všímat i poplatků souvisejících s úvěrem, a to nejen poplatků za poskytnutí či vedení úvěrového účtu, ale také poplatků, s kterými se klient může setkat během životnosti úvěru. Poplatky související se správou úvěru se započítávají do roční procentní sazby nákladů (RPSN), proto je důležité to při rozhodování zohlednit.

Lenka Hritzová


Dotaz

Zdravím, rád bych se Vás zeptal na Váš názor. Má pro mě smysl refinancovat, když splácím tři úvěry, všechny jsou se sazbou okolo 12 %. Ja si můžu nejlíp spočítat, nakolik by mě to refinancovaní přišlo? Díky

Odpověď

Dobrý den,
určitě by to pro vás smysl mělo. Spojení několika půjček do jedné bývá většinou výhodnější, ušetřit se dá i na poplatcích, a navíc předpokládám, že vámi uvedená úroková sazba by se dala určitě ještě snížit. Novou nabídku si můžete jednoduše spočítat na online kalkulačce na stránkách banky. Vše již lze najít a zařídit přes internet. Při porovnání se určitě zaměřte i na RPSN, která udává procentuální podíl z dlužné částky, jež zaplatíte v souvislosti s poplatky, vedením účtu a dalšími výdaji. Například půjčky i refinancováníu nových bank bývají zcela bez poplatků. Při výběru půjčky je důležité, důkladně si pročíst všechny podmínky, za kterých banka půjčku poskytne. Podmínky by se neměly měnit po celou dobu splácení.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, u České spořitelny mám osobní účet a majetkový účet. V majetkovém účtu mám fin.prostředky ve dvou podílových fondech. Pracovnice na přepážce mne informovala o tom, že pokud budu převádět prostředky mezi podílovým fondem a osobním účtem, je to vždy s poplatkem, jedná se o prodej nebo nákup (sice nevím proč) zatímco převod prostředků mezi různými podílovými fondy je bez poplatku, jedná se o výměnu. Pomocí internetové aplikace Servis24 jsem provedl výměnu fin.prostředků z jednoho podílového fondu na druhý. K mému překvapení spořitelna na mém majetkovém účtu neprovedla výměnu ihned, prostředky z prvního fondu odepsala a nikde se neobjevily. Po pěti dnech jsem obdržel dopis, kde byla výměna uvedena a byl tam uveden poplatek. Chtěl bych vědět, proč ČS účtovala poplatek, jestli náhodou výměnu neprovádí prodejem a nákupem. Na to by ukazoval ten poplatek, ale já zadával výměnu a ta má být bez poplatku. Ale kde byly mé prostředky těch pět dní ?

Odpověď

Dobrý den, váš dotaz se týká konkrétního nastavení produktů a procesů vaší banky. Mohu vám v tomto případě jen doporučit, at se obrátíte na vašeho bankovního poradce nebo někoho z ČS.

LH


Dotaz

Dobrý den, zasílal jsem určitý obnos USD ze svého USD účtu vedeného v ČR na jiný USD účet, taktéž vedený v ČR. S příjmcem jsem se dohodl na tom, že poplatky své bance uhradím já, on uhradí poplatek své. Při zadání příkazu jsem tedy zvolil možnost "SHE". Z avíza došlé zahraniční platby, kterou mi příjemce posléze zaslal, jsem se dozvěděl, že má banka si za převod strhla částku dle svého ceníku za platbu SHE (to učinila okamžitě po odeslání příkazu), a že banka příjemce si též strhla určitou částku, která šla na jeho vrub. Dále se však v avízu objevily další dva poplatky a to celkem dvěma (mně neznámým) korespondečním bankám a oba další poplatky šly na vrub můj! Uměla byste mi prosím vysvětlit, proč šla platba přes další dvě korespondeční banky a já musel hradit další dva poplatky (tedy celkem tři), ač jsem jako klient své banky o tomto nebyl předem informován? V souhrnu jsem tedy za zahraniční platbu zaplatil o několik stokorun více, než by se stalo v případě zadání OUR. Nejedná se z Vašeho pohledu o netransparentnost a podvodné jednání vůči klientovi (mně)? Za odpověď děkuji. Milan O. ale ke svému zděšení dozvěděl

Odpověď

Dobrý den,

je pravda, že při variantě SHA se poplatky rozdělí mezi odesílatele a příjemce. Ovšem zároveň platí, že korespondenční banky si účtují vlastní poplatky, které hradí odesílatel.  Pokud šlo o platbu v USD, je pravděpodobné, že ji zprostředkovala korespondenční banka, která je oprávněná si strhnout poplatek a o to nižší byla následně částka, kterou příjemce obdržel.
Vzhledem k tomu, že nelze zjistit dopředu bankovního zprostředkovatele, není možné ani zjistit výši poplatku, neboť tu si korespondenční banky nastavují individuálně.

Lenka Hritzová


Dotaz

Chci se zeptat kamarad mi chce poslat z nemecka na muj ucet penize co vse k tomu potrebuje? dekuji

Odpověď

Dobrý den,

odesílatel potřebuje číslo účtu příjemce v tvaru IBAN a BIC(SWIFT) kód přijímající banky, stejně tak jméno příjemce. Někde je povinná i adresa příjemce. Při platbě z Německa se jedná o tzv. SEPA platbu, tedy platbu v eurech v rámci EU včetně Islandu, Monaka, Lichtenštejnska, Švýcarska a Norska. Peníze by měly být připsané příjemci následující pracovní den.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz. Měla jsem životní pojištění. Bohužel na doporučení fin. poradkyně jsem na začátku dávala hodně velkou částku. Netušila jsem vůbec,že první dva roky jsou peníze hlavně na úroky. Toto mi fin. poradkyně zatajila,aby za mě dostávala co nejvíce peněz. Díky tomuto zatajení jsem přišla o hodně peněz. Není to náhodou od pojišťovny jedna velká lichvařina, když si bere od lidí úroky ve výši jaký se jím líbí. Když tam první dva roky někdo posílá nejnižší částku,tak si jde na ty úroky. To chápu,ale když tam někdo posílá o něco víc peněz,neměli by si brát, stejnou výši peněz a zbytek jít na zhodnocování a ne sebrat celou částku. Mohla bych se nějak ještě bránit, proti takové nespravedlnosti? Děkuji Jolana

Odpověď

Dobrý den,

při uzavírání takového typu smlouvy by si měl poradce zjistit, jaké jsou potřeby a možnosti klienta a podle toho správně nastavit vstupní podmínky. Po podpisu smlouvy se podmínky již většinou měnit nedají. Pro někoho je důležité vysoké pojistné krytí, pro někoho vyšší spořící či investiční část. Pokud se klient chce uvázat k určitému produktu, je nutné ho také informovat o jeho podmínkách a následcích, které ponese při jeho předčasném ukončení.

Obecně řečeno, životní pojištění je dlouhodobý závazek a rozhodně není vhodnou alternativou, pokud se zajímáte především o spořící či investiční produkty na dobu dvou až tří let. U životního pojištění je jeho odkupní hodnota po dvou letech většinou nulová nebo velmi nízká, neboť se neodvíjí od výšky pojistného, ale od dojednané pojistné sumy nebo dalšího připojištění. Pokud klient zaplatí nižší splátku, má pravděpodobně dojednanou i nižší pojistnou sumu. Podíl možných zhodnocených prostředků může být stejný jako při vyšším pojistném a tedy i vyšší pojistné sumě. Je nutno podotknout, že pokud by nastala pojistná událost již po pěti měsících hrazení určené částky, pojišťovna je povinna vyplatit pojistné plnění ve výši pojistné sumy. Z toho důvodu má samozřejmě nárok na pojistné za dobu trvání pojištění. V odkupní hodnotě jsou započítány i počáteční náklady, které měla pojišťovna s danou pojistnou smlouvou.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den. Když zadám platbu na Slovensko, tak za jak dlouho budou peníze na účtu? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

v případě platby z Česka v českých korunách se bude jednat o tzv. SWIFT platbu (platba v jiné měně než v eurech) a mělo by to trvat dva až tři pracovní dny.

Obecně je třeba vědět, o jaký druh platby jde a bylo by dobré znát i detaily platby. Ale v zásadě pokud jde o SEPA platbu, tedy platbu v eurech v rámci EU včetně Islandu, Monaka, Lichtenštejnska, Švýcarska a Norska, peníze by měly být připsané příjemci následující pracovní den. Pokud chce klient posílat do zahraničí jinou měnu, respektive do zemí mimo EU, bude se jednat o SWIFT platby a tam je těžké určit přesný den. Peníze v tomto případě „rootují“ přes různé korespondenční banky, obecně by taková platba neměla trvat déle než čtyři pracovní dny.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den. Před rokem jsem refinancoval hypotéku u Hypoteční banky. Fixace byla na 5 let. S partnerkou jsme přestali být ve financovaném bytě spokojeni a chtěl bych celou částku předčasně splatit. Zjišťoval jsem cca před 3mi měsíci, jak by se tato situace řešila. Ze zjištěných informací jsem pochopil (asi chybně), že bych byl nucen doplatit veškeré nezaplacené úroky do konce fixace + samotný úmor (cca 1,450 mil.). Vzal jsem splátkový kalendář a posčítal jsem veškeré nezaplacené úroky, které za ty 4 roky dělají cca 175 tis. S touto částkou jsem kalkuloval a zjišťoval, za jakých okolností by bylo možné její snížení, či smazání. Když pominu převzetí úvěru, pro což by mi muselo hrát velké štěstí, bylo reagováno tak, že částka by mohla být teoreticky smazána celá, při vzetí si u stejné banky hypotéku novou stejnou a nebo vyšší. Takto jsem kalkuloval při hledání nové nemovitosti a přišlo mi teoreticky logické, že banka nechce o tuto domluvenou částku přijít. Mám teď rozjednaný prodej a při touze si vše nově ujasnit a ujistit, jsem v bance zjišťoval aktuální stav a zůstal v šoku. Banka mi aktuálně sděluje, že sankce je za každý nezapočatý rok 5,25% z výše úmoru (21%), sankci mi tedy vypočetli, že je vyšší jak 300 tis. Můj dotaz tedy zní, co je obvyklé jako sankce při předčasném splacení? Pokud bych si totiž novou hypotéku nevzal, přijde mi zisk banky (z rozdílů smluvených úroků a aktuálně sdělené sankce) 125 tis. jako naprosto neúměrný. Dokázal bych si ještě představit argument - úroky navýšené o každoroční inflaci např. 5ti procent což by bylo cca 212 tis., ale to je stále o 100 tis. nižší než sdělená sankce. Problém mám hlavně v tom, že sankci musím zaplatit cash při předčasném splacení a do tohoto rozsahu se již nevejdu i za předpokladu, že by mi měly ty sankce odpustit u nové hypo. Máte nějakou zkušenost? Děkuji S přáním pěkného dne Petr Galeta

Odpověď

Dobrý den,
konkrétní zkušenost s takovým případem nemám, ale podle toho, co jsem viděla v ceníku, na to mají zřejmě formálně nárok. Na základě toho, že máte zájem o jiný úvěr, bych vám ale určitě doporučila sjednat si individuální schůzku s bankéřem a domluvit se na případně příznivějších podmínkách.

Lenka Hritzová


Dotaz

Mám účet u Sberbank, což je banka s ruským podílem. Jsou mé finance v ohrožení v souvislosti s politickou situací na Ukrajině? Děkuji za odpověď.VR

Odpověď

Dobrý den,
bohužel se nezaměřuji na makroekonomiku a mezinárodní politiku, nicméně si nemyslím, že by vaše finance byly kvůli tomu v přímém ohrožení. Sberbank se stejně jako všechny banky a pobočky zahraničních bank účastní systému pojištění vkladů.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den paní Hritzová, mám krátký dotaz. Ve firmě řešíme podnikatelský úvěr a v užším výběrovém kole se ocitly 2 bankovní instituce, které se se svými nabídkami "praly" takřka až do konce. Po té, co byla vybrána nabídka jedné z nich a byla podepsána smlouva, poslala druhá banka (Oberbank) fakturu na 20 tis. Kč za práce spojené s přípravou financování a smluv. Motiv samozřejmě chápu, jsou naštvaní a uražení, že jsme si po x týdnech jednání nevybrali je, ale nic takového nebylo předem domluveno. Ani slovně ani písemně. Otázka zní: Má na proplacení obdobné faktury banka z jakéhokoliv (zákonného) důvodu nárok? Děkuji za odpověď. S pozdravem, David Haramija

Odpověď

Dobrý den,

jde o právní dotaz a proto je určite třeba obrátit se na právníky, osobně si ale myslím, že každá společnost má právo si fakturovat jen takový rozsah služeb a za takovou cenu, jak bylo dopředu dohodnuté.

Lenka Hritzová


Dotaz

Dobrý den, měla bych na vás dotaz. Už dlouhou dobu googluju možnosti nejvýhodnější půjčky, každá instituce i různý weby a srovnávače často tvrdí úplně něco jinýho. Co byste radila, díky, helen

Odpověď

Dobrý den,

ano, máte pravdu, najít výhodnou nabídku není jednoduché, záleží totiž na nastavených parametrech takové půjčky, a v tomto je každý požadavek individuální. Srovnávače Vám tedy mohou při výběru pomoci, ale je třeba si uvědomit, že výsledek se může lišit právě podle vašich konkrétních požadavků. Při výběru půjčky je důležité důkladně si pročíst všechny podmínky, za kterých banka půjčku poskytne, a to nejen úrokovou sazbu, ale také jaké poplatkym které se s ní pojí. Kromě úroku je třeba znát hlavně RPSN, tedy roční procentní sazbu nákladů, která poplatky zahrnuje. Díky bankovním online kalkulačkám si můžete vše spočítat sama, mají ale pouze informační charakter.

Lenka Hritzová


1

Sekce obsahuje celkem 22 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30