undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, Můj otec fyzicky vložil 20 000 eur na svůj eurovy účet. Poté jsem mu poslala číslo mého eurového účtu. Na který mi to odeslal. Oba naše účty jsou u Raiffeisenbank. No a co čert nechtěl dívám se na účet jestli peníze přišly a připsaly se na můj českúčet v korunách. Což vůbec nechápu když dvě poslední čísla jsou úplně jiné a chybu určitě neudělal. Celé jsme to řešili po telefonu a poté i na pobočce udělal reklamaci. Odpověděli tohle. Dobrý den, Tuto platbu nelze považovat za mylnou a není možné ji proto stornovat a nebo vrátit. Samotnou vratku může učinit příjemce, ale bohužel tam bude konverze. Při odesílání této platby jste zadal špatné číslo účtu, a proto došlo ke konverzi. Do budoucna si na tuto chybu prosím dejte pozor, teď s tím ale bohužel nemůžeme nic udělat. Pěkný den, Bohužel jsem potřebovala nutně peníze na eurovém účtu. Proto jsem poté byla nucena přeposlat si to z CZK na EUR účet. Celkově jsme přišly při konverzích cca o 1400 eur. A to mi už přijde jako velká zlodějina. Proto bych od vás ráda slyšela jestli je nějak možné proti tomuto bojovat. Minimálně zmedializovat a pošpinit ty zloděje. Opravdu tam napsal správné číslo účtu. Ani jiné číslo v ruce neměl. Jak mohou tvrdit že udělal chybu. Když to není reálně možné? Děkuji Helena Buchtová

Odpověď

Dobrý den,

pokud otec uvedl správné číslo a banka zúčtovala na jiný účet, stěžujte si u finančního arbitra na porušení zákona. Banka je povinna dodržet číslo účtu příjemce. Vše musíte doložit příkazem k úhradě, který zadával otec, např. formou kopie obrazovky z internetového bankovnictví. On bude mít v historii jak číslo účtu plátce, tak i příjemce. To se dá doložit velmi jednoduše. Pokud však banka tvrvá na tom, že tam bylo jiné číslo, asi si to také nevymyslela. Proto si to doma pořádně prověřte a pokud skutečně číslo účtu příjemce byl Váš eurový účet u RBCZ, pak podejte Návrh na  zahájení řízení u FA.


Dotaz

Vazeny pane doktore, zdedili jsem ucet u Ceske sporitelny a.s., /dva dedicove, Ceska sporitelna nas pozadala o podani zadosti, kdy v ramci zadosti podane jednim z dedicu zrusila ucet a penize druheho prevedla na ucet Ceske sporitelny, s cim jsme povinni v zadosti souhlasit, nikoliv prevest na jmeno jednoho z nich, ci ponechat do vycerpani obou dedicu, dale s tim, ze to co nam odesle na ucet je konecnym vyporadanim cimz bychom se vzdali vsech prav vuci Ceske sporitelne, nebot dedictvi probehlo na zaklade rozhodnuti soudu nikoliv dohody, v pripade cerpani druheho dedice mimo rozhodnuti soudu by doslo k souhlasu s vydanim penez na jeho ucet, aniz by za to Ceska sporitelna nesla odpovednost, a prevod uctu resp. prevedeni penez na jiny ucet dedice nebo vydani potrva 1 mesic od vydani zadosti, v teto dobe nelze s penezi disponovat, ackoliv jine banky maji opravneni dispnovat s penezi na zaklade rozhodnuti soudu ihned, rada bych se zeptala, na tento postup, zda-li je Ceska sporitelna nejak postizitelna za jednani s klienty, pokud bez pravniho duvodu drzi penize/pozn. jen ucet u Ceske sporitelny, z ktereho neodchazeji pravidelne platby, zruseny na zaklade zadosti jednoho ze dvou dedicu, aniz by o tom byla povinna informovat vsechny strany, dekuji

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je tak složitý, že se v něm ale vůbec neorientuji. Je to věcí dědického řízení a do toho já nevidím. Mohu se vjádřit jen k tomu, zda převody byly provedeny správně a podle zákona o platenbním styku. Toto je spíše dotaz na advokáta, který je oprávněn poskytovat právní rady. Já nikoliv.  Omlouvám se. 

Možná bych doplnil, že žádná banka není oprávněa držet peníze bezdůvodně. Pokud rozhodnutí soudu o vypořádání dědictví nabylo právní moci, pak je banka povinna činit ve smyslu tohoto rozhodnutí. Je však na dědicích, aby doložili, že rozhondutí nabylo rávní moci. Obávám se, že banka si to sama zjišťovat nebude. Té je to totiž jedno.....


Dotaz

Ještě jednou dobrý den, vážený pane Schossbergere. Děkuji za Vaši odpověď. Omlouvám se , že jsem neupřesnil v jaké měně je účet veden. ÚČET BYL ZAKLÁDÁN JAKO ÚČET v czk, ale s podúčtem V CIZÍ MĚNĚ, konkrétně Chfr, právě proto, aby nedocházelo ke konverzi na czk v rámci banky. Aby příchozí platby v Chfr byla připsaná na účet vedený v Chfr. Odeslaná částka ze švýcarska banky, ( prav. výplata penze ), 2500Chfr, připsaná částka v K.B. 2400Chfr ! Domnívám se, že banka nemá právo účtovat poplatky, které o kterých neinformovala klienta. Můžete prosím potvrdit, nebo vyvrátit mou domněnku. S přátelským pozdravem, Martin V.

Odpověď

Dobrý den ještě jednou,

 

ano, jsem názoru jako Vy, že pokud není uvedený poplatek za tzv. zpracování zahraniční platby v ceníku/sazebníku banky, nelze tento poplatek vůči spotřebitelli užít. Jak ale znám banky, on bude někde "zrkyt", takže ho běžný spotřebiel nenajde. Ale i to je chyb a v rozporu s obecným ustanvením občanského zákoníku, co se týká dobrých mravů a veřejného přádku.

Proto doporučuji vznést na banku stížnost a požadovat přesné označnní místa v sazebníkui, kde se tento poplatek nachází. I pokud by tam byl, lze rozporovat jeho "nalezitelnost".

 

Zdraví Otakar Schlossberger


Dotaz

Dobrý den. Má prosím banka nárok účtovat si poplatky se kterými klienta neseznámila ústně, fyzicky ani odkazem na stránky ? Respektive , ve smlouvě je uveden pouze poplatek 100kč při výběru na pokladně. Účet byl cíleně zakládat pro příchozí platby ze zahraničí. Rozdíl v odeslané částce ze zahraničí ( CH ), a skutečně připsané činí 100 Chfr ! Děkuji Vám za odpověď. M. V.

Odpověď

Dobrý den,

obecně - banka má účtovat jen to, co má ve svém sazebníku. Jenže při převodech peněžních prostředků z jedné země do druhé v různých měnách to toho vstupuje ještě kurz jedné měny k druhé. Nepíšte, zda se jednalo o švýcarské franky ze Švýcarka do Česka na účet opět ve švýcarských francích. Pokud to bylo na koruny, tak je možné, že kurz byl tak "nepříznivý", že to mohlo dělat i hodnotu, kterou uvádíte. Neuvádíte však, jak vysoká byla daná částka.

Jen připomeňme, že platba ve švýcarských francích ze Švýcarska je platba nejspíše tzv. zahraniční, nikoliv přeshraniční.Švýcarkso není členem EHP (a tedy ani EU). Proto poplatková politika může být jiná než je obvyklé už dnes v zemích EHP, reps. EU (a to zejména v eurozóně).

 

 


Dotaz

Dobrý den, Předevčírem (19.4.23) jsem dostal od banky dopis, který mně upozorňuje že nebyla provedena platba kterou jsem zadal. To je však není možné. Účet byl k 7.2.2022 zrušen. Stejně tak jako má hypoteka kterou jsem u Unicredit Bank dříve měl. Dopis ve kterém mně banka informovala o neprovedení platby obsahoval odkaz na informační linku 800 14 00 14. Daná linka však neexistuje. Navíc jsem měl pocit že každý takový dokument by měl dle § 435, NOZ obsahovat identifikaci organizace. Ale nic takového zde nebylo. Navštívil jsem tedy webovou presentaci banky na adrese unicreditbank.cz a našel kontakt na reklamační odd. a zaslal stížnost (protože s Unicredit mám velmi špatné zkušenosti co se zpracování osobních údajů týká, uvedl jsem jako telefon a mail záměrně a zjevně nepřesné kontaktní údaje tel 123456789, mail uz_nikdy_neodpovidejte@nechci_svami_komunikovat.cz). Druhý den jsem od banky dostal mail na svuj soukromý mail ke kterému nikdy neměli přístup (toť i dovětek ke zpracování osobních údajů). Obsah mailu: "Dobrý den, pane Nole reaguji na Váš podnět ve které nás informujete o tom, že jsme Vám zaslali informaci o neprovedení platebního příkazu ve výši 141,75 Kč. Běžný účet u nás vedený nemáte. Ověřila jsem, že Váš běžný účet č.2600***172 byl zrušen na základě podepsané žádosti a to k 7.2.2022. Dále evidujeme, že jste měl v rámci hypotéčního úvěru vedené 2 technické účty určené pouze pro její splácení, které v rámci zrušení účtů nebyly zrušené. Podepsané požadavky neeviduji. Bohužel si nedokáži ověřit obsah sdělených informací na pobočce při podepsání požadavku na zrušení účtů, za což se omlouvám. Dále k zaslané informaci ohledně neprovedení platebního příkazu sděluji že na technickém účtu splátkovém č. 4559***021 máte disponibilní zůstatek ve výši 141,75 Kč. V rámci automatických kontrol a uzavírání účtů měl být vypořádán na číslo Vašeho účtu vedeného v naší bance, které ale je zrušené. Abych mohla provést jejich zrušení, chtěla jsem Vás prosím požádat o potvrzení, zda můžeme provést vypořádání zůstatku na účet, který jste nám uvedl v roce 2022 a to 2600***172/2010. Prosím Vás o odpvěď na tento e-mail." Je vůbec možné aby banka nevypořádala své závazky ke dni ukončení smlouvy? Je možné aby za mně dala příkaz k platbě? Aby banka uváděla neplatné telefoní kontakty a řádně neplnila NOZ a neidentifikovala se ? Aby toho nebylo málo. Mail zaslaný z banky nese znaky kybernetického podvodu: 1) Mail je poslaný z domény unicreditgroup.cz kde neexistuje žádný webový obsah. A stránky banky jsou na doméně unicreditbank.cz. 2) grafická uprava mailu jeví znaky "nedbalé práce podvodníka" 3) Disclaimer je v angličtině. Pokud se nemýlím pokud disclaimer není adresný je dle rozhodnutí U.S. neplatný a rušivý. 4) Osoba uvedená v podpise „Petra Kobrová“ nemá na Linked-in profil. Tedy nějaká osoba se stejným jménem bez obsahu tam je, ale profil je prázdný a obsahuje jen informaci že osoba má zkušenost z unicreditbank. 5) Osoba v mailu po vás chce potvrdit souhlas s provedením platebního příkazu. To by přeci banka NIKDY neudělala. 6) Čísla v čísle účtu jsou částečně nahrazeny znaky „*“ Aby toho nebylo málo, po dalších dvou hodinách přišel další mail že banka přijala mou reklamaci. Je to vubec možné? Jak mám postupovat? Může banka po roce říct "rok máme vaše peníze a tak jsme vám je někam poslali", je normální aby se mnou banka komunikovala o platbě mailem? Předem děkuji za odpověď a radu.

Odpověď

A není to nějaký podvodný mail?


Dotaz

Dobrý den . Bejvalý přítel nastoupil do výkonu trestu . Měli jsme soud o naše společně dítě aby mě syna svěřily do péče a stanovily otci dítěte výši výživného. Před týdnem mi přišel rozsudek a je napsáno ze vždy do 15. Dne v měsíci předem mi musí uhradit 2200-,. Chci se zeptat zda musím zažádat o srážky ze mzdy protože otec dítěte má ve veznici práci nebo počkat až bude připuštěn. Dekuji

Odpověď

Dotaz je mimo záběr této odpovedny.


Dotaz

Dobry dem Rad by se zeptl prisla me pokuta za rychlost me se to nezdalo tak jsem se odvolal. Hned tentyz den jsem pokutu zaplatil , Za dva dny prislo ze bude zahajeno spravni rizeni a pokuta me bude vracena. Je mozno se tomuto rizeni vyhnout abych nemusel platit navic spravni poplatek?

Odpověď

Váš dotaz je úplně mimo záběr dané poradny. Omlouvám se., Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, než položím svůj dotaz, tak mi dovolte Vám nastínit příběh mého známého, který, jakožto drobný živnostník, vzal pracovní zakázku, u které se vyskytly komplikace a on byl nucen si popůjčovat u svého okolí, aby ji dokončil. Své věřitele měl poté vyplatit z,, honoráře,, za svou činnost. ,, Honorář,, mu byl zaslán na jeho podnikatelský účet. Z nepřízni osudu mu však byly v tu chvíli exekučně zastaveny účty ( podnikatelský i osobní), což dle jeho slov neobdržel žádné vyrozumění o této hrozbě. Každopádně se mi vůbec nezamlouvá přístup pracovnic České spořitelny, které mu nesdělili žádné informace, týkající se exekuční firmy, jenž danou blokaci nařídila, aby mohl dlužník oslovit přímo je a popř. se bránit. Jelikož věřitelé čekali na umoření pohledávek, byl dlužník nucen důvěřovat informacím pracovnice banky, že pokud vloží dlužnou částku tentýž den na svůj účet, bude mu odblokován do několika málo hodin. Známý si tedy peníze opět půjčil a vložil. K odblokování do 24 hodin nedošlo, tak opět kontaktoval Českou spořitelnu, kdy se dověděl, že částka byla sice přičtena a dluh umořen, ale vzápětí se objevil další dluh. Opět stejné informace bez údajů o exekuci, ale tlak na co nejrychlejší vklad, pro odblokování účtů - tato situace proběhla asi 6 krát.... Asi po dvou týdnech, kdy byly všechny exekuce ( celkem jich bylo 5) uhrazeny a kdy měl být účet zpřístupněn - byla známému vyčíslena částka cca 18.000,- Kč bance za odměnu spjatou s exekučním vymáháním. Na tuto částku se již známý ohradil s podezřenim na lichvu a tak ji pracovnice banky se schválením,, přepočítala,,. Najednou byla částka ponížena na 6.000,-. Bylo opět uhrazeno s vidinou odblokování a očekáváním,, honoráře,, ve výši cca 500.000,- Kč. Za dalších pár dní byli peníze konečně zpřístupněny, tak začal zadávat odchozí platby pro své věřitele. Ty se však na druhý den všechny vrátily, tak šel opět do banky daný problém řešit. Po konzultaci s pracovníci a IT mu musely být peníze z účtu převedeny na interní účet banky a jeho účty restartovány. Bylo mu příslibeno, že do 24 hodin bude vše zprovozněno a peníze vráceny. Bohužel peníze i po 4 dnech na účtě nemá a po nekonečném kontaktování pracovnice mu byl zaslán kontakt na externího IT pracovníka, jenž mu sdělil, že musí dojít že strany banky k podnětu o převedení peněz zpět na účet. Nyní se tedy ptám - mohl by mít nárok na nějakou kompenzaci za pozdržení jeho peněz a (dle mého) úmyslného nesdělování informací o exekuci? Děkuji za názor a přeji pěkné Vánoce

Odpověď

Dobry den,  

tento dotaz se vymyká kompetenci této odpovedny. Problém souvisí s exekucemina účet, tedy výkon rozhodnutí z účtu povinného ve prospěch oprávněného. Dopoducuji se poradit s profesionalem na exekuce. 


Dotaz

Dobrý den Jsem v ID 2. stupni. Našla jsem si práci na inzerát v chráněné dílně - práce pro 3. organizaci a to na prodejně v městě XY. Tato chráněná dílna zaměstnává však své pracovníky po celé republice v různých obchodech. V inzerátu stálo, že odměna za práci činí 150 Kč /hod s pracovním úvazkem 20hod týdně, pracoviště město XY. Pracovní smlouva však zněla měsíční mzda ve výši 11200 Kč a místo pracoviště město XY a okolí. S ostatními body PS jsem souhlasila. Když jsem toto rozporovala u personalistky chráněné dílny přímo na pracovišti 3.organizace, kde jsem měla PS podepsat i za přítomnosti mé budoucí přímé nadřízené z 3.organizace. Na základě mého rozporu vedoucí pracovnice 3. organizace rozhodla, že o mne nemá zájem. Tak jsem z rozhodnutí HR chráněné dílny nebyla přijata. Dotazy: 1. musí zaměstnavatel dodržet inzerované nabídky (mzda a místo pracoviště) ? 2. Smí 3. organizace rozhodnout o tom, že daného pracovníka nechce? 3. Kdo mi proplatí vstupní lékařskou prohlídku když jsem pro chráněnou dílnu plně zdravotně vyhověla a ta by mne přijala a zřejmě i dané nesrovnalosti upravila? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

tato poradna se týká oblasti, jak si stěžovat na banky a co dělat při stížnostech, nikoliv ve věci pracovně-právních záležitostní... To se musíte obrátit někam jinam. Děkuji za pochopení.....


Dotaz

Dobrý den, z firemního euro účtu jsem posílal peníze našemu zaměstnanci panu Novákovi na účet jeho manželky paní Novákové platba byla urgetní takže se prý nejedná o SEPA platbu ale o normální platbu, peníze jeho banka nepřijala s tím že se neschoduje jméno přijemce. Peníze nám byli navráceny se strženým poplatkem ve výši 100€ naše banka nás kontaktovala že poplatky byli na straně příjemce, ale náš zaměstnanec má potvrzení od své banky že peníze vrátili v plné výši. Máte zkušenosti s takovou situací? Na koho se obrátit nebo jak tuto siruaci řešit? Děkuji za odpověď Miroslav. (Banka odesílatele KB příjemce Airbank

Odpověď

Dobrý den,

toto je tvrzení proti tvrzení. Važádal bych si tedy od zaměstance písemné potvrzení ze strany banky, že tomu tak skutečně je. Vaše banka by pak měla "vykorespondovat" s bankou, která platbu vrátila, zda si ona z částky, kterou vracela, strhla poplatky ve smyslu svého sazebníku, příp. tzv. mezibankovního sazebníku, který Vy jako klienti jiné banky, ale ani váš zaměstnanec, znát nemůžete. Je to jen sazebník mezi bankami, kdy banka, která vrací platbu, si může podle tohoto sazebníku odečíst náklady za vrácení položky. Pokud to nebyla platba SEPA, tak to bylo považováno  za zahraniční platbu, na kterou se pravidla SEPA nevztahují. Je to složitější věc, já osobně bych i urgentní platbu považoval za SEPA. Jde o to, že SEPA zpracovává platby podle IBAN, tedy mezinárodního čísla účtu a vůbec by ji neměl zajímat název účtu či osoba příjemce. Nikde v pravidlech SEPA není sděleno, že se to kontroluje. U zahraniční platby se to kontroluje.... No není to jednoduché, ale chce to požádat Vaší banku, aby toto prošetřila jako reklamaci z Vaší trany, která je však na straně banky plátce (banky, co vracela platbu), aby vše objasnila. Jinak si můžete stěžovat u finančního arbitra, který je k tomu kompetentní.... musíte však reklamovat chybně vrácenou platbu v necelé částce, nikoliv poplatky. To by Vám asi vyřízení stížnosti odmítl pro nekompetenci. FA neřeší výši poplatků a jejich oprávněnost.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na jednu konkrétní věc. Moje banka mi napsala, že můj kontokorent bohužel museli zablokovat kvůli dlužné částce. Pokud částku uhradím, můžou mi ho opět aktivovat. Otázka ale je kolik mi strhnou z účtu? Mám obavy, aby třeba mi nestrhli celou výplatu. Děkuji za brzkou odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

 

no to já nevím, ale měli by Vám nechat minimálně životní minimum. Hodnoty jsou uvedeny tuším v Občanském soudním řádu, ale pro banku toto nemusí být závazné..... Je nutné si to s bankou dohodnout raději dopředu, tudíž k omunikovat a dohodnout si např. splátky, které pro Vás budou únosné.


Dotaz

jak mohu vyměnit bankovky z roku 1998?A je to za poplatek?

Odpověď

Obraťte se na poklady v rámci poboček České národní banky. Tam Vám sdělí vše potřebné.


Dotaz

Dobrá den, jsem malá kavárna, která je v provozu 10let. V průměu jsem měl spotřebu plynu cca 1000m3 za rok. Nyní přisel výpis, že za minulý rok jsem propálil 2000m3. A pritom byla doba coronaviru v topné sezóně bylo zavřeno a jen se temperovalo na 16stupnů. Po dohodě s dodavatelem plynu jsem nechal zkontrolavat plynoměr a byl podle GASNetu v pořádku (před tím nebyl 18 let kontolován). Chci se zeptat, jaké mám možnosti. Předem děkuji

Odpověď

To je zcela mimo okruh této poradny.....


Dotaz

Dobrý den.Chtěl bych zasílat výpis SIPO na email a nikoli poštovní poukázkou..Platba je prováděna bankovním převodem.Na koho se mohu obrátit?Děkuji.Šmerda

Odpověď

Dobrý den,

asi budete muset na poštu..... víc Vám asi neporadím....


Dotaz

Dobry den. Zdedil jsem nezadluzeny byt na kterem je zastava treti strany. Zdedil jsem ho tedy i se zastavou. Tomu rozumim. Puvodni majitel ktery zil v CR podepsal zavazky ktere jsou obsazeny v Zastavni smlouve. Ten ale zemrel. Ja ziji dlouhodobe v zahranici (25 let) a nemam vubec zadnou moznost se o byt starat a tim tedy ani plnit zavazky ze Zastavni smlouvy. (udrzovat byt v dobrem stavu, neprodat, nepronajmout, povinost platit pojistne atd. pod hrozbou velkych pokut) Jak se postupuje v techto pripadech? Dekuji za odpoved.

Odpověď

Váš dotaz se netýká reklamaci do banky, tudíž je mimo dosah této poradny. Nutno se asi obrátit na pravnika zabývajícího so občanským právem. 


Dotaz

Prosím vás přisel mi email z africké banky kvůli fondům potřebovala bych vědět jestli to je podvod nebo ne mohu to přeposlat?abyste mi řekly své děkuji lucie

Odpověď

Dobrý den,

určitě to není v pořádku. Takže nevěřit a vymazat......


Dotaz

Dobrý den, Byl jsem nemile překvapen, když po změně cílové částky na stavebním spoření u ČSOB stavební spořitelny mi byl naúčtován zárověň poplatek za změnu tarifu a v podstatě odečteny úroky za uplynulé roky spoření. Samozřejmě je to skryto v sazebníku spořitelny, ale zaráží mne, že to nebylo explicitně uvedeno na návrhu změny smlouvy , tam bylo pouze "úhrada za zvýšení cílové částky 0,00 Kč", níže pak uvedena zmínka o změně tarifu, ale bez uvedení ceny. Je toto běžná praxe? Bylo možné se tomuto poplatku vyhnout, když jsem zvýšení částky opravdu potřeboval kvůli plánovanému úvěru? Děkuji

Odpověď

Můžete se pokust s bankou jednat, že to považujete za klamání spotřebitele. Obávám se však, že např. Finanční arbitr k tomuto asi nebude kompetentní, neměl by řešit poplatkovou politiku. Ale můžete s jeho kanceláří diskutovat, zda má smysl podat návrh na zahájení řízení před FA z důvodu "porušení" podmínek smlouvy  spočívající ve skrytém klamání spotřebitele. Je toto jednání asi v rozporu s obecnou platnou právní úpravou na ochranu spotřebitele, ale asi jinak než soudní cestou byste se svých práv nedomohl. A to je cesta na rok.... minimálně.


Dotaz

Dobrý den dnes jsem si chtel vlozit 500kc na ucet co mam ke karte, Klasicky jako uz parkrat. Dnes my ale vyjel listek s tim ze: Litujeme z technickych duvodu nebylo mozne vklad hotovosti dokoncit. Vlozene bankovky byly z bezpecnostnich duvodu uschovany v bankomatu. Pro reklamaci vklad volejte bezplatnou linku 800 207 207. Hned jsem volal snad vyridil reklamaci ale jaky to ma duvod jsem se nedozvedel. Kdyby bankovky byly poskozene nebo nebyly platne bankomat by je vyplivl zpatky. Mohli bys jste my prosim rict co se mohlo stat a dostanu sve penize na zpet? Dekuji

Odpověď

Je nutné reklamovt ve své bance. Psal jste, že jste hend volal na dané číslo a že jste to vyřídil. Tytak předpokládám, že Vám peníze vrátí. Pokud ne, řešte to u banky, která Vám vydala kartu a jejíž PIN byl pro vklad použit. Pokud nebudete úspěšný, podejte Návrh na zahájení řízení u finančního arbitra ČR pro nekorektní transakci vkladu na účet.


Dotaz

Dobrý den, mám termínovaný vklad u Equa bank. Od banky jsem obdržel dopis, ve kterém mi sdělují, že "S účinností od 1. ledna 2022 dojde ke sloučení Equa bank a. s. a Raiffeisenbank a. s." Mám dotaz: když od 1. ledna 2022 společnost Equa bank zanikne a veškeré její jmění přejde na společnost Raiffeisenbank, lze z těchto důvodů zmíněný termínovaný vklad bez sankcí vypovědět? Vklad jsem založil v dubnu 2020 na 5 let. Předem děkuji za odpověď. S pozdravem Pleschner

Odpověď

Dobrý den,

podle mého názoru by to jít mělo, nikdo Vás nemůže nutit být u entity, u které jste si účet a produkt nezakládal. Ale to víte, právníci mohou mít i vklad, že je to nástupnická organizace a vše zůstává při starém. Opřeli by to o skutečnost, že se Vám podmínky nemění....... Můžete to zkusit....a uvidíte.


Dotaz

Dobrý den chtěl jsem zrušit smlouvu synovi u rsts a použít naspořené peníze na opravu a vybavení jeho pokoje poradce mě přesvědčil o uzavření nové smlouvy a ve finále jsme řešili novou smlouvu bez možnosti využití naspořené částky teď mi volal že zrušit může až soud takže co dál chci to udělat ale už nechci ani spořit s podmínkami chci zrušit nově uzavřenou smlouvu kde není stejně uvedeno to na čem jsme se dohodli výše spoření a měsíční vklad je teda možné bez sankcí takovou smlouvu do jednoho měsíce zrušit Děkuji za odpověď Petr Schwarz

Odpověď

Dobrý den,

toto není komerční poradna, ale poradna o tom, co dělat, když banka zklamala.. jak řešit stížnost apod. Kromě toho dotazu moc nerozumím...... Omlouvám se...


Dotaz

Dobrý den, dnes nám přišla zpráva z banky, že nám zamítají žádost o hypotéční úvěr. Důvody z mého pohledu nejsou - bonita je dostatečná, registry čisté, zástava dostatečná, jediný důvod vidím v tom, že jsme žádost podávali v době nízkých sazeb, které se během vyřizování velmi zvýšily. Z naší strany k žádnému prodlení nedošlo, veškeré doklady jsme dodali obratem a po měsíci nám banka sdělila, že zamítají. Důvod odmítají sdělit. Vzhledem k tomu, že je vše již zapsané v registrech, obávám se, že bychom mohli mít problémy později při dalších úvěrech nebo refinancování nehledě na to, že nás nemalé peníze stál odhad. Má banka povinnost sdělit důvod zamítnutí hypotéky? Je možné se něčeho domoci? například kompenzace odhadu apod? Nejsme jediní, vím minimálně ještě o jednom případu...děkuji Karlová

Odpověď

Dobrý den,

podjete podnět k šetření u finančního arbitra ČR. Myslím, že je to nejvhodnější. Řízení není zpoplatněno a uvidíte, co prošetří....


Dotaz

Dobrý den, Chci se zeptat, jaký maximální měsíční příjem má mít člověk, aby mu byl soudem poskytnut advokát zdarma?? Četla jsem, že je to trojnásobek životního minima. Je to pravda? Jestli je to tak, tak mně soud zamítl poskytnout advokáta zdarma, protože mám o 996 Kč více. Už jsem musela zaplatit zálohy za služby advokáta 28.420 Kč. Dlužím 50.000 Kč. Nevím, kde mám vzít peníze na zaplacení advokáta? Půjčku mi žádná banka nedá, protože mne Profi Credit zapsal do Centrálního registru dlužníků, jako dlužníka, přestože jsem půjčku přeplatila a od roku 2017 se s nimi soudím. Prosím poraďte mi, co mám dělat? Děkuji. Irena Zímová

Odpověď

Dobrý den,

tento dotaz je mimo záběr této poradny. Omlouvám se.....


Dotaz

Dobrý den, před rokem jsem zakoupil el. bidet a po roce používání přestal správně fungovat. Vrátil jsem ho do do obchodu, kde mně řekli, že ho odešlou do opravy. když se po měsíci nikdo neozval, tak jsem tam zavolal a tam mi řekli, abych byl trpělivý, že se jim opozdil počáteční odvoz a abych jim dal ještě 14 dní. protože nemám ve zvyku dělat nepříjemnosti, souhlasil jsem. Protože se do této doby nikdo, nikdo neozýval, tak po 17 dnech jsem tam zavolal znovu. Řekli mi, že se na tom stále pracuje. Tak jsem jim žekl, že se mně takové jednání nelíbí a že chci své peníze zpět. Nato mně řekli, že taky nemusí reklamaci uznat. Tak nevím, co mám dělat a jak dále postupovat. Jsme už v důchodu, peníze šetříme kde se dá a tuto věc jsme koupili, aby nám usnadnila život a přispěla k lepší hygieně. Děkuji za pomoc a přeji krásný den. Pufler.

Odpověď

Dobrý den,

 

toto není komerční poradna zboží, ale poradna, jak např. podat stížnost u banky nebo zda je možné řešit daný problém u finančního arbitra. Omlouvám se, ale dotaz je zcela mimo kompetenci této odpovědny. Obraťte se se svým dotazem na některou organizaci zabývající se spotřebitelkou ochranou nebo Českou obchodní inspekci.


Dotaz

Dobrý den, za účelem vkladu finančních prostředků na investiční účet zahraničního brokera jsem odeslal 231EUR, nebo 6012,24CZK pomocí zahraniční SEPA platby dle instrukcí brokera ze svého účtu u ČSOB. O 2 dny později došlo k vrácení této platby na můj účet, již však pořízené o 307.93CZK, vrátilo se mi tedy jen 5704.31CZK. Domnívám se že jedná o nepřiměřeně velký poplatek, přesahující 5% počáteční částky. Ombudsman ČSOB, kterého jsem požádal o vysvětlení situace, mě popsal, že se jedná o vliv rozdílných kurzů uplatněných na odeslanou a přijatou zahraniční platbou z účtu v měně CZK. Dle mého názoru je to ale právě posun kurzu za směnu měn, proti klasickému tržnímu středovému kurzu (v dané situaci nákup EUR 26,03CZK/EUR a jejich prodej EUR 24,69CZK/EUR - rozdíl 5.1%), který slouží k výdělku banky, jedná se tedy v podstatě jakousi formu poplatku, což mi vzhledem k celkovému kontextu situace a tomu, že jsem student střední školy připadá značně neetické. Je možné se situací ještě něco dělat? Děkuji S pozdravem Marek Mihulka

Odpověď

Dobrý den,

je to možné, že kurs dělal tolik, ten si stanoví banka. Našel jsem si na netu někakou banku a rozdíl je min. 1,5 Kč na jedno euro, takže za 231 euro je to až 346 Kč rozdíl. Vždyť o tom sám píšete..... Tak čemu se lze pak divit?  Je to vyhlášený kurs banky před uskutečněním obchodu a jistě slouží k výdělku banky. Nemusel jste tu operaci dělat nebo použít jiný finanční ústav. Znám lidi, kteří při úhradách do zahraniční (SEPA platbách), používají jiné fiannční ústavy než banky a obdrží "lepší" kurs. Jde ale o zasílání vyskoých částek. U Vás byl problém, že jste platbu obdržel zpět. Ombudsman ČSOB odpověděl ve věci správně. Nic jiného, než na trhu hledat výhodnějšího poskytovatele, který ale v případě vrácení platby bude účtovat také kurzový rozdíl, možná menší. Je to jeden z příjmů finančních institucí.


Dotaz

Dobrý den, mám záměr umístit na soukromém majetku - parkovišti u prodejny supermarketu malou průchozí prodejnu, která bude tvořena mobilní stavbou s pozemkem nespojenou - typu unimobuňka. Ta bude mít velikost 15 m2. Chtěl bych Vás požádat - jaké zákonné povinnosti a jaká povolení bude nutné získat? Předpokládám, že stavební povolení ani na ohláška není potřeba. Město má tržní řád - ten potřeba bude? Děkuji moc. J. Halický

Odpověď

Vážený pane, 

 

to já nevím. Poradna je koncipována jako místo pro radu, jak řešit stížnosti na banky, příp. jiné finanční instituce. Váš dotaz je mimo záběr této poradny. 


Dotaz

Dobrý den, 6.9.2021 jsem poslal mobil na reklamaci. 7.9.2021 mi přišlo z pošty potvrzení o přijetí zásilky. 6.10.2021 mi přišla informace do mailu, že reklamace byla vyřízena a předána přepravní službě. 6.10.2021 je 30. den od přijetí reklamace. Zásilka mi bude předána nejdříve 7.10.2021 což je 31. den jestli dobře počítám ...Chtěl bych se zeptat zda je tedy možné odstoupit od smlouvy a zda je to bráno jako, že nebyla reklamace vyřízena do 30 dnů. Děkuji moc za odpověd.

Odpověď

Dobrý den,

 tato poradna řeší problematiku bankovních reklamací a stížností upravované zákonem č. 370/2017  Sb., o platebním styku, nikoliv obecných reklamací spotřebitele např. na chybné vyřizování reklamování zásilek. Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, chci se zeptat, na Váš názor na tuto situaci. Chtěla jsem nakoupit krytpoměnu, nabídl se mi poradce, který mně naučí obchodovat s Binance (renomovaná krytpoměnová burza. Pustila jsem ho do svého počítače prostřednictvím aplikace Any Desk za účelem názorného učení. Vytvořil mým jménem účet na Binnce, převedl tam všechny moje peníze. Když jsem potvrzovala verifikační kody mé banky, na monitoru to vypadalo, že potvrzuji své jméno, totožnost, trvalé bydleště atd, vůbec jsem netušila, že odchází všechny moje peníze. Bance vyčítám, že ji nebylo divné, že odesílám najednou 541.000 kč , když moje obvyklé částky, které odcházející z účtu jsou od 100 do max. 5000 kč. Stačil jeden telefon, zda je to v pořádku a já bych zjistila, že verifikační kody byly zneužity... Myslíte, že bych měla banku žalovat ? Byly to moje celoživotní úspory, je mi 60 let. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

základní chyba byla vůbec někoho pustit ke svému počítači, ať je to kdo chce. Ani člena rodiny bych k tomu nepustil. Nevím, proč by mělo být bance divné, že odesíláte 541 tis. Kč, pokud byly zadány správné autentizační (verifikační) údaje. Některé banky vyšší částky kontrolují ve vazbě na klienta, ale pokud to není stanoveno v podmínkách banky, tak toto banka povinna není, pokud zavedla tzv. silné ověření klienta. Předpokládám,ž e to bylo to ověření, o kterém píšete. To že peníze byly převedeny asi jinam (to už nepíšete), se lze jen domnívat. Když peníze převedl Váš poradce (a teď je to bankovní zaměstnanec nebo někdo jiný?). Píšete, že jste chtěla nakoupit kryptoměnu. No to jste asi nakoupila, nebo ne.... Jak jinak byste je uhradila, když ne převeodem z Vašeho účtu u banky. To byl snad cíl celé transakce. Když bance vyčítáte, že odešly všechny Vaše peníze, tak to snad bylo v souladu s Vašim přáním úhradit nákup kryptoměny. Moc Vašemu požadavku na reklamaci u banky nerozumím.....


Dotaz

Dobrý den Mám ledničku BEKO zakoupenou v prosinci 2019 tudíž ještě v záruce a objevila jsem v těsnění díru. Reklamovala jsem to,ale odpověď byla,že mi neuznávají reklamaci neboť jsem nesprávně otevírala ledničku,výjezd revizního technika si zaplatím,mám si koupit nové těsnění asi za 250 Kč a na víc prý ta závada není podstatná! Technik provedl "opravu" tím,že otočil těsnění a tak díra je nyní na zadní straně. Prosím o vyjádření k tomuto postupu reklamace a předem děkuji za odpověď- S pozdravem Anna Kettnerová Ústí nad Labem

Odpověď

Prosím,

toto je odpovědna pro reklamace na banky....... a někreré další finanční instituce..... sorry jako....


Dotaz

Dobrý den, před 14ti dny jsem při žádosti o spotřeb. úvěr zjistila, že jsem neoprávněně vedená u své banky jako spolužadatel na hypotéku 1.5 mil Kč více jak 14 let. / u této banky mám více jak 22 let účet/ Kontaktovala jsem banku, ta se po urgencích omluvila s tím, že šlo o technickou chybu. U této banky jsem měla několik spotřebitelských úvěru, stejně tak za dobu 14ti let různé splátky, leasing atd. Domnívám se, že mě to poškodilo na úrocích a musela jsem tak platit více. Důkazem je i to, že nynější úvěr, o který jsem zažádala u jiné banky ,mi byl vyčíslen s podstatně vyšší splátkou před výmazem. Po výmazu mi nabídla banka lepší výši splátky i úroku. Mám nárok na nějaké odškodnění? Děkuji Vám

Odpověď

To je těžká otázka - jsou to vše jen domněnky...můžete to ukusit u soudu, ale šanci tomu moc nedávám. Pokud se však úvěr, kde jste byla neoprávněně uvedena, řádně splácel, tak by Vám nemělo nic horzit, ba naopak... mohlo Vás to ukázat i jako dobrého spoludlužníka. Je to velmi individuální.....


Dotaz

Dobry den mel bych dotaz ohledne prevodu penez bez vedomi klienta z uctu.s manzelkou jsme meli uver u ceske sporitelny kde jsem byl rucitel bohuzel jsem musel podat navrh na insolvenci diky tomu sesplatnily uver nez jsme dostali dopis o sesplatneni doslo manzelce na ucet 47 tisic a druhej den to sporitelna vzala i s 1400 lc co tam mela manzelka na dotaz co to bylo za penize a kam odesli bez souhlasu majitelky uctu si manzelku prehazovali a nikdo ji nic nerekl nicmene to dali jako pohledavku do me insolvence i s dodatkem ze ty penize byli manzelce strzeny je v poradku co banka udelala aniz by nas informovala o sesplatneni dekuji za odpoved

Odpověď

Dobrý den,

dotaz není zcela jasný. Pokud byla na účet exekuce, pak je to ok, plátce o této skutečnosti by ale měl vědět, protože o exekuci musí být strana vyrozumněna. Nicméně také v podmínkách banky jsou určité skutečnosti, které banku opravňují bez vědomí majitele (platce) "vyinkasovat" dané částky. Je bohužel smutné, že banka nebyla schopna Vám jako klientovi sdělit, proč. Pokud jste byl nespokojen, podejte návrh u finančního arbitra na neoprávněný převod, který Vám banka provedla. 


Sekce obsahuje celkem 1012 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna