undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, potřebuji poradit. Mamka má od roku 2002 smlouvu od Lišky s 2% úrokem. Na smlouvě nebylo moc peněz a tak jsem na ni začal loni pravidelně spořit. Teď nám však přišla výpověď pro porušení podmínky pravidelného spoření. Podmínkou je, že musíme platit 0,5% cílové částky měsíčně a pokud za 18 měsíců tam nebude 10 800 Kč (cílovka je 120 tis., takže 18 x 600 Kč), můžou smlouvu vypovědět. Problém je v tom, že dopis s výpovědí zaslali 25. 3., kdy tam bylo za posledních 18 měsíců zasláno 13 936 Kč, takže podmínku jsme splňovali. Oni se však v dopise odvolávají na to, že k 31.1. zjistili, že tam ten minimální vklad není. To byla pravda, bylo tam o 200 Kč méně, přesně 10 600 Kč. Mi na tom vadí to, že dokud jsme platili 330 Kč ročně a nespořili, nevadilo jim to a smlouvu nechali běžet, protože na tom vydělali. Jakmile jsme se rozhodli spořit a smlouvu využít, tak smlouvu vypověděli, aby nemuseli platit 2% úroky. Jde mi ale hlavně o to, že smlouvu vypověděli v době, kdy jsme už podmínku splňovali (spořím 1667 Kč měsíčně) a odvolávají se na dobu minulou. Teď u nich máme asi 31 000 a smlouvu bych rád dospořil, tak řeším, jaké šance mám výpověď zvrátit. Kdyby mi výpověď poslali hned poté, co zjistili, že jsem podmínku porušil, bral bych to. Ale výpověď poslali až skoro dva měsíce poté a asi účelově se odvolávají na dobu minulou. Konkrétně ve všeobecných podmínkách se píše: "Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou vkladu po dobu 18 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět. V případě výpovědi se postupuje přiměřeně podle ustanovení článku IX." V době, kdy výpověď posílali, jsem po dobu 18 měsíců v prodlení nebyl. Díky za rady! P.S.: 5,6,7/2014 posláno 200 Kč, od 8/2014 posílám 1667 Kč.

Odpověď

Dobrý den,

těžko soudit... nejsem komreční poradce, ale v tomto případě by to chtělo osobní jednání.... Bohužel, pak jen asi soud.... Chápu, že Vám jde o státní podporu.....


Dotaz

Dobry den, mam A kartu od KB. Tento mesic jsem nedoplatil cilovou castku, nicmene na karte jsem mel jisty obnos penez. 25teho se mi z bezneho uctu strhla splatka (ano to chapu), nicmene se mi strhly vsechny penize na kreditce (coz nechapu). Nejake vysvetleni? Diky?

Odpověď

Dobrý den,

omlouvám se, ale produkt neznám, tudíž nemohu sdělit, zda banka postupovala ve smyslu podmínek k produktu. Nevím, jakou cílovou částku jste měl doplatit a jak je to provázáno na kartu. Takže se nezlobte... v tomto Vám neporadím...


Dotaz

Dobrý večer pane Schlossbergere. Potřeboval bych poradit ohledně poplatků za výběr z bankomatu v zahraničí. Nedávno jsem si chtěl na dovolelé vybrat z bankomatu u Fio banky, ale jelikož mi bankomat sdělil, že za výběr si místní banka strhne navíc ještě poplatek po přepočtu asi 150 korun, celou transakci jsem zrušil, nic si nevybral a vybral jsem u jiného bankomatu. K mému překvapení mi banka z účtu strhla celou částku (co jsem si nevybral)a následně mi ji zase vrátila. To by mě až tak netrápilo, pokud by ta připsaná částka nebyla o skoro 200 Kč menší než ta stržená. Navíc si k tomu Fio banka strhla cca. 100 Kč (jako že za výběr z bankomatu). Celou věc jsem u banky reklamoval a oněch 100 Kč mi bylo vráceno. Těch 200 Kč mi ale prý vrátit nemohou, že to je rozdíl v kurzu mezi datumem zúčtování transakce a jejím uskutečněním. Nezdá se vám toto jako zlodějina? Dá se proti tomu nějak bojovat? Děkuji za odpověď A. Bánovský

Odpověď

Dobrý den,

zdá se mi to hodně asi na částku, kterou jste z bankomatu chtěl vybírat. Máte právo, aby Vám banka přesně doložila, jaký kurs byl použit při původní transakci a jaký pak. I když by to nemělo v podstatě vlastně hrát roli, neboť chyba byla na straně banky, když jste transakci v rámci výběru vlastně neuskutečnil. Proto znovu požádejte o vrácení peněz s odvoláním se na to, že jste transakci řádně zrušil a nic nevybral. To, že oni ji nezrušili a částku vrátili, ale na Vás přenesli kursový rozdíl, je chyba. Pokud opětovnou stížnost zamítnou, můžete podat návrh na zahájení řízení před fiančním arbitrem za neoprávněou transakci provedenou platební kartou.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. V roce 2010 jsme si vzali u ČMSS úvěr na RD ve výši 2 mil. Kč. Za zprostředkování úvěru jsme museli ze svého zaplatit 1% z úvěru což činilo 20 000,- Kč a dalších 10 000,- Kč jsme uhradili za smlouvy o úvěru. V roce 2013 jsme žádali o navýšení úvěru o 500 tisíc Kč, což nám bylo umožněno, ale místo toho, aby nám pouze úvěr navýšili, tak nám původní smlouvu zrušili a nahradili novým úvěrem na 2 500 000,- Kč a opět jsme platili 5000,- Kč za zprostředkování + dalších 10 000,- Kč za smlouvy. Když si to spočítáte tak už jsme na 45 000,- Kč, co jsi jen tak vzala ČMSS. Když jsme se informovali u jiných bank, tak takovéto nehorázné poplatky jinde nemají. Úvěr platíme řádně a v nemalé měsíční částce , tak bychom byli rádi, kdyby nám je ČMSS vrátila zpět. Je to možné? Bylo nám sděleno, že už několika lidem se podařilo své poplatky získat zpět, ale nevíme jak to máme udělat. Děkuji za odpověď Hřibová

Odpověď

Obávám se, že v tomto případě Vám neporadím. Vy jste změnu akceptovali tak, jak popisujete, potvrdili jste vše svým podpisem, takže nyní je obtířné radit, jak poplatky získat zpět. Je to smluvní záležiosti. Od ledna 2014 je účinný nový občanský zákoník, který chrání spotřebitele v tom, že by podmínyk pro spotřebitele neměly být ve výrazném nepoměru s podmínkami profesionální strany obchodu, což je nyní banky. Můžete se pokusti o stížnost u dané banky, ale pokud neuspějete, pak vám nezbývá než buď soud, nebo to nechat být. Prozatím ochrtana spotřebitele v rámci úvěrů na bydlení není u nás platná, ale je to na "spadnutí".


Dotaz

VÁŽENÝ PANE OTAKARE SCH., OBRACÍM SE NA VÁS JAKO NEPOUČENÁ VE VĚCI PŘEVODU PRO MĚ VÝZNAMNÉ ČÁSTKY EUR 75,OOO Z NIZOZEMÍ (NETHERLAND) DO ČR. JEJICH BANKA PO MNĚ CHCE ZA PŘEVOD TĚCHTO MÝCH PENĚZ 5 % Z TÉTO ČÁSTKY JAKO TRANSFER TAX. MNĚ TO PŘIPADÁ JAKO NAPROSTO NESMYSLNÁ ČÁSTKA A ZAVÁNÍ MI TO PRANÍM ŠPINAVÝCH PENĚZ CITUJI : (Vklady v neobvyklé výši a koupě fiktivních či předražených služeb, to jsou vyprané peníze, jejichž objem je často značně ponížen o provize jednotlivým článkům pracího řetězce, se vracejí zpět původnímu majiteli jako legální a zdanitelný příjem), ALE MŮJ PŘÍJEM JE LEGÁLNÍ ! JÁ MÁM VÝHERNÍ CERTIFIKÁT SPOLEČNOSTI SAMSUNG NETHERLAND, OPATŘENÝ NOTÁŘSKÝM PODPISEM SE DVĚMA RAZÍTKY. ÚŘEDNÍK SAMSUNG WINNING PRIZE-EUROPE MI PÍŠE TOTO : 'The bank will require an anti-terrorist certficate due to my tax was waived, so therefore they will be in contact with you within the next 48hrs.' DĚKUJI VÁM ZA ODPOVĚĎ S POZDRAVEM VAŠE JAROSLAVAŠVAJCROVÁ

Odpověď

Dobrý den,

banka nemůže stanovit poplatek za převod jakékoliv částky v EUR na bázi procentní sazby jen proto, že by to měl být nějaký "nekalý převod". Takový by Vám měli odmítnout a dokonce někam nahlásit...... Pokud jsou peníze legální (a to předpokládám), pak banka z Nizozemí musí tento převod zpoplatnit jako převod vnitrostání, tzn. za cenu, která je shodná, jako kdybyste tuto částku posílala v rámci této země. Pokud však je i v rámci Nizozemí zpoplatněna 5 % z částky, pak ano. Obě země, tzn. NIzození i ČR jsou členy EU a musí dodržovat regulatorní pravidla stanovená nařízeními nebo směrnicemi. Proto výši poplatku rozporujte. O tom, že by se z převodů platily "Tax" = daně nic nevím.Nicméně možné to je, neznám Nizozemské zákony v této věci.


Dotaz

Dobry den, mel bych dotaz ohledne hyp.uveru. V soucasne dobe cerpam hypoteku od CMSS a jsme ve fazy posledniho cerpani cca 500 000 coz nam bylo zamitnuto, protoze pry vystaveny dum nema dostatecnou hodnotu tudiz nemame narok na dalsi cerpani aby se RD mohl dokoncit. Bylo nam receno, ze musime zainvestovat ze sveho .... Coz nam prijde dost divne veskere reklamace na prehodnoceni zamitnuty. Faktury, foto dokumentace na to oni pry nehledi ... Mohl by jste nam prosim poradit jak dal. Moc dekuji. S pozdravem Bulicek

Odpověď

Dobrý den,

v této věci Vám asi neporadím. Váš dotaz je ryze komerčního charakteru. Neznám podmínky smlouvy a čerpání úvěru. V každém případě ale podejte reklamaci vůči bance už jen proto, že když banka vyřizovala a schválila úvěr v jakési vyši, tak věděla, čím je hypotéka zajištěna (asi stavěným domem). Jak může banka jen tak prohlásit, že dům nemá tu hodnot, když ona je oprávněna při financování domu prověřovat, na co čerpané peníze jdou. Jdou-li na materiál na stavbu domu, tak je vše OK. Proto tomu moc nerozumím. Nebo byla zastavena jiná nemovistot o vyšší hodnotě, Vy jste čerpali úvěr a nyní, když si banka prověřuje účelovost použitých peněz na dům, tak zjistila, že ten, co se z peněz staví má nižší hodotu (máte od nich ocenění rozestavěného domu? Nebo sdělili Vám alespoň, jak to nekdo ocenil a jak postupoval při ocenění?). Je zde spoustu otázek....

 


Dotaz

Dobrý den, dnes jsem dostala doporučený dopis od st. spořitelny Wüstenrot, ve kterém mi je zaslána výpověď smlouvy o st. spoření. Důvod: "... v souladu s ust. § 7 odst. 1 všeobecných obchodních podmínek je st. spořitelna oprávněna smlouvu ukončit výpovědí. Od okamžiku přidělení cílové částky, který ve Vašem případě již nastal, je oprávněna učinit bez omezení výpovědním důvodem. ... V příloze zasíláme formulář - žádost o vyplacení peněžních prostředků ..." Cílovou částku jsem v v roce 2008 navýšila z 240 tis. na 440 tis. Kč a k dnešnímu dni jí zdaleka nedosahuji. Za navýšení jsem zaplatila 2 tis. Kč.Platím řádně, úvěr zatím nečerpám a tak nevidím důvod, abych spoření ukončovala. Jen mi ještě nabídli, že mohu uzavřít nové stavební spoření, pro mě méně výhodné. Prosím o radu, zda musím na výpověď přistoupit. Nechce se mi už jen z principu, že oni vypovědí z ekonomických důvodů, jak píší. O vrácení částky za navýšení cílové částky se nezmiňují, i když mi znemožňují tuto službu využít. Děkuji za Váš názor. Sýkorová

Odpověď

Pokud Vám dávají výpověď pro tzv. přespoření (dosažní cílové částky), kterou jste si ale zavčas navýšila (za poplatek), tak asi je někde chyba. Proto na výpověď reagujte stížností s tím, že je nezákonná, neboť nebyl naplněn uvedený § podmínek, pokud je to skutečně tak. Musíte jím prokázat asi dodatkem ke smlouvě, že došlo k navýšení cílové částky. Je to na Vás, zda stížnost sepíšete nebo zajdete do pobočky spořitelny vyřídit to osobně s možností sepsat stížnost přímo v bance.


Dotaz

Dobrý den, v červnu 2015 mi končí šestiletá "vázací doba" na mém stavebním spoření u Reiffeisen stavební spořitelny, které používám pouze ke spoření. Dostal jsem dopis od stavební spořitelny, ve kterém mi oznamují, že můj tarif st. spoření již nemají v nabídce a pokud hodlám dále spořit (do cílové částky mám ještě dostatečnou rezervu), buď přistoupím na snížení úroků ze 2% na 1,5%, nebo mi zvýší poplatky za vedení účtu ze současných 80Kč na 160 Kč za měsíců. Lze se tomuto jednostrannému kroku spořitelny nějak bránit? Nejde o život, ale vadí mi to z principu - jako by se snažili všechny střadatele, dodržující podmínky spoření, odehnat a nejraději jen půjčovat - nabídek na různé úvěry už jsem od nich dostal několik. Stejný případ jsem před chvilkou četl na serveru Novinky.cz Děkuji S pozdravem Jan Hanousek

Odpověď

Dobrý den,

pokud se poplatek za vedení účtu, byť stavebního spoření, mění po uplynutí vázací doby, tedy doby, kdy můžete změnit banku, tak bych to viděl jako legální. Pokud by Vás však nutili ke změně (zvýšení) sazby v průběhu cyklu stavebního spoření, bylo by to možno chápat jako nátlak na Vás - buď zaplatíte nebo odejdete z banky předčasně, tudíž se vrací státní podpora. Takže je na Vás, zda spoření u této banky zrušíte a zajistíte si ho u konkurence.


Dotaz

Dobrý den. Děkuji za vaši včerejší odpověď. Stále mi není jasné co s tím problémem dělat. Když zkontroluji kopii příkazu od mého polského partnera, vidím že příkaz byl zadán v z účtu vedeného ve zlotých na nákup USD. Tvrdí, že tímto způsobem platí vždy, protože nemají účet v USD. Jednou mi platba od tohoto partnera přijde v pořádku a je na výpise uveden jako plátce a podruhé přijde od něj platba kterou zadal stejným způsobem ale platba mi přijde z nějakého českého účtu u české spořitelny a plátce je uveden jako ZPS PSUN a částka je značně nižší než na kopii platebního příkazu od mého partnera. Hledám řešení jak se tomuto vyhnout a jak dostat chybějící rozdíl u plateb z minulého roku. Děkuji. Veselý

Odpověď

Bohužel, v tomto případě to banka plátce posílá různě . Jednou asi přes USD korespondenta, který to pošle na dalšího korespondenta v USD banky příjemce a někdy, bohužel, to banka plátce nebo její korespondent pošle na úplně jinou banku v ČR, která to pak převede do CZK a pošle českým cleringem (systémem CSRTIS) na Vaši banku. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Platbu můžete reklamovat a totéž může udělat Váš plátce. Obávám se však, že se obě strany budou "vymlouva" vždy na toho druhého, příp. na banky, které při transakci participují jako korespondentská banka. Jenže za ni může banka plátce, neboť ona ovlivňuje výběr banky spolupracující....


Dotaz

Vážený pane Schlossbergere. Děkuji vám za odpověď na můj dotaz ohledně zahraničních plateb ze dne 15.2. 2015. Pro doplnění sděluji, že se jednalo o standardní zahraniční platbu kterou provedl můj odběratel v Polsku ze svého zahraničního účtu. Kopii mi zaslal. Moje banka ale tvrdí, že prostředník provedl s touto platbou nakup Kč a pak převod na USD a rozdíl si ponechal. Dle banky je takováto transakce legální a nemohu proti ní nic dělat. Je to pravda? Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

aha, ono je to pak trochu problém měny. Bylo by dobré vědět, jak Váš obchodní partner zadal platbu. Vy jste fakturoval v USD....Předpokládám, že by plátce provedl platbu v polských zlotých vůči Vám v USD. Ale většinou se platba provádí v měně faktury, tzn. v USD. Nevím, proč by měl z jeho místní měny nakupovat Kč a pak měnit na USD... to se mi moc nelíbí. Prověřte si u Vašeho plátce, jak zadával platební příkaz v Polsku. Mně se trošku zdá, že banka provedla dvojí směnu a zbytečně.....Dost záleží na platebním příkazu plátce, v jaké měně dal příkaz své bance.


Dotaz

Dobrý den pane Schlossbergere. Chtěl bych vás porosit o radu v následující záležitosti. Moje firma obchoduje s firmami v EU. Vystavuji faktury v USD a moji zákazníci mi posílají platby v USD na můj b.ú v ČR přes IBAN. V loňském roce mi několik plateb bylo připsáno na můj účet ve značně nižší hodnotě než bylo zasláno mým obchodním partnerem. Navíc tyto platby nebyly na výpise označeny jako platby od něj ale jako převod z jiné tuzemské banky. Při dotazu v v bance kde mám vedený účet mi bylo sděleno, že platby byly připsány na můj účet přes prostředníka, který za platbu v USD nakoupil Kč a pak následně zakoupil zpět USD a ty zaslal na můj účet avšak ponížené o kurzovní rozdíl. Žádnou takovouto službu jsem si ani já ani můj obchodní partner neobjednal a touto transakcí jsem přišel o cca 1 500 USD. Banka však tvrdí že je vše v pořádku a chybějící rozdíl mi nehodlá uhradit. Prosím tedy o radu, zda se s tímto problémem dá něco dělat. Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

z dotazu lze vysledovat asi to, že Váš obchodní partner vyplnil tuzemský platební příkaz na USD ve Váš prospěch. Z toho pak lze vyvodit, že banka plátce musela odkoupit USD za Kč, převedla platbu přes mezibankovní plat. systém v rámci ČR (jde o CERTIS, který provozuje ČNB) a Vaše banka jako banka příjemce na základě informace z banky plátce, že máte dostat USD zpětně nakoupila Kč a prodala USD. Obě banky vždy použily kurs, který je pro banku výhodnější. Pak se může stát, že při vyšší částce mohou kursové rozdíly dělat i sumu, kterou uvádít.

Aby se toto nestávalo, je nutné, aby Váš obchodní partner (byť je v ČR) posílal platby v USD jako zahraniční platbu (tedy přes zahraničí, nejspíše přes banku v USA). Platba nebude podléhat kursovým vlivům, ale bude trvat o něco déle a bude ale zpoplatněna jako platba zahraniční. Abyste se dobral skutečné pravdy, bylo by vhodné prodiskutovat s plátci takových plateb, o kterých píšete, jaký platební příkaz použili. Pokud použili zahraniční a banka příkazce (plátce) to sama změnila, je to chyba banky a pak by měla rozdíly hradit ona.


Dotaz

Dobrý den, dostal jsem výpověď smlouvy o stavebním spoření. Předpokládám, že je to z důvodu vysokého úročení mého vkladu vzhledem k aktuální situaci nízkych úrokových sazeb na finančním trhu. Poslední dobou se ukazuje, že některé výpověďi smlouv o stavebním spoření jsou neplatné. Chtěl bych se tedy zeptat, pokud by se ukázalo, že je to tak i v mém případě, je možné postihnout nějak stavební spořitelnu (pokuta/sankce) za to, že mi výpověď smlouvy podala neoprávněně? Jako taková společnost musí přeci vědět, zda má právo dát mi výpověď nebo ne, a hlavně by měla jednat v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami a ne je porušovat a obcházet tak zákon. Nelíbí se mi totiž dnešní postup společností, které lákají klienty s vidinou svého vysokého zisku, ale jakmile se situace nevyvíjí v jejich prospěch, tak se snaží klienta co nejradikálněji zbavit bez ohledu na právo a doufá, že vzhledem ke své velikosti se lidé budou bát bránit a jí to může projít. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Stouto záležitostí se asi raději obraťte na nějakého právníka. Takto nelze posoudit, proč Vám byla smlouva vypovězena. Mohu se jen domnívat, že z důvodu možného "přespoření", čímž jste porušil podmínky banky. Samozřejmě vždy můžete použít soudní cestu, kterou se můžete domáhat nápravy za neoprávněně vypovězenou smlouvu. Jenže zvažte - smlouva je dvoustranný akt, kdy jedna ani druhá strana nemůže být nucena k tomu, aby ve smluvním vztahu pokračovala. Smlouva jistě obsahuje v rámci podmínek možnosti výpovědi smlouvy jednou nebo i druhou stranou.


Dotaz

Dobrý den pane doktore, dovoluji si obrátit se na Vás s dotazem ohledně předčasného splacení úvěru. V roce 2005 naše s.r.o. uzavřela Smlouvu o úvěru (Hypotéční úvěr) s Českou spořitelnou a.s., kde jsme sjednali fixní úrokovou sazbu na 15 let. Nyní jsme požádali banku o možnost předčasného splacení celého zůstatku úvěru. Pracovník banky nám mailem odpověděl, že podmínkou předčasného splacení je současně úhrada poplatku ve výši 3% z předčasné splátky (což je v pořádku, takto je to sjednáno ve smlouvě)a dále také úhrada veškerých nákladů a výdajů, v souladu se Všeobecnými úvěrovými podmínkami, které bance vzniknou v souvislosti s předčasným splacením. Výši těchto "nákladů" vyčíslili jednoduše tak, že sečetli všechny úroky podle splátkového kalendáře,které zbývají uhradit do konce fixní sazby. Jinými slovy, banka si nárokuje stejnou výši úroků, jako kdybychom nic nesplatili a využívali úvěr ještě dalších 5 let. Takový požadavek se nám jeví jako absurdní, ale náš právník nám nedokázal odpovědět a doporučil vyčkat na novou právní úpravu, která má začít platit v letošním roce a tyto vztahy nově upravovat. Můžu poprosit o Váš názor? Předem velmi děkuji

Odpověď

Pokud smlouva obsahovala sankci a k tomu úhradu nákladů a výdajů, tak ušlý úrok, podle mého názoru, není náklad a výdaj související se zrušením smlouvy o hoyptéčním úvěru. Jde o ušlý výnos pro banku (protože nebudete platit úrok z úvěru). Výše sankce by v sobě měla zahrnovat i tento úrok. Není to však nikde stanoveno. Pokud by vycházela částka jako neúměrně vysoká z Vašeho subjektivního pohledu, můžete požádat soud o rozhodnutí v této věci. Sankce se stanovena proto, že svou předčasnou splátkou úvru narušíte bance likviditu - dáte ji peníze dříve a ona musí hledat nové cesty, jak tyto prostředky zhodnotit.

Co se týká nové právní úpravy úvěrů na bydlení, bude se týkat jen spotřebitelů, nikoliv firem. Předpokládá se podobná právní úprava jako u spotřebitelského úvěru. Ale může to být také i jinak.Nicméně se nová úprava bude týkat jen úvěrů sjednaných od okamžiku účinnosti normy, pokud nebude obsahovat klauzuli, že se toto vztahuje i na smlouvy uzavřené před účiností nového zákona. To ale, bohužel, nevím. Pokud by se to vzthaovlo i na podmínky předchozích smluv vč. jejich výpovědi, byla by to poměrně silná retroaktivita. Píšete všek, že jste s. r. o., takže asi by se nová úprava na Vás nevztahovla.


Dotaz

dobrý den, chtěla jsem se zeptat. V roce 2012 jsem refinancovala hypotéku a zaplatili jsem poplatek za předčasné splacení 280 000 kc. vím, že co je psáno je dáno a smlouva je smlouva. V roce 2015 je úprava výše těchto sankcí, aby jejich výše nebyla nemorální. poplatek 280 000 kč je přemrštěný (písemně jsem žádala banku několikrát, alespon o snížení částky, ale bylo to k ničemu). Přemýšlím, zda nebude mít do budoucna smysl zkusit zažádat zpětně, o vrácení alespon části poplatku, když je to problém, který bylo rozhodnuto upravit zákonem. Mockrát děkuji za info. Slámová

Odpověď

Dobrý den,

je nutno vždy posuzovat podmínky smlouvy v době, kdy byla tato smlouva uzavířána. Pokud to bylo před účinností nového občanksého zákoníku, tak se obávám, že máte smůlu. Pokud jste v původní smlouvě souhlasila s touto výši sankce, pak nemá smysl se domáhat vrácení. Pokud však prokážete u soudu, že podmínka je neopodstatněně vysoká, pak byste se mohla domáhat vrácení. K tomu byste ale potřebovala rozhodnutí soudu. Právo se vztahuje až na smlouvy uzavřené po r. 2014, tj. po účinnosti noného občanského zákona.


Dotaz

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, pokud dojde banka zesplatní hypoteční úvěr, můžou od této chvíle být počítány oba úroky? Tj řádný úrok a úrok z prodlení? Pokud ano, kapitalizuje se řádný úrok a navyšuje se o něj celková pohledávka, tzn úrok z prodlení se pak počítá z vyšší částky? děkuji

Odpověď

Když Vám někdo úvěr zesplatní, tak v podstatě pro Vás to znamená, že došlo k porušení nějakých podmínek z Vaší strany. Pokud není úvěr tedy řádně splacen, banka účtuje sankční úrok, který může být také stanoven jako úrok z úvěru + nějaká přirážka. Jak se postupuje dále, je věcí podmínek banky, resp. smlouvy o úvěru, a to u každé dané instituce. Pokud úrok nesplácíte, zvyšuje se o něj pohledávak banky a za něj opět může být počítán úrok z prodlení. Je to logické.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ohledně neoprávněného zrušení účtu Českou spořitelnou. Celou záležitost jsem předal kanceláři FA. Chtějí po mně vědět, na kolik si cením škodu, která mi tím byla zrušena. Dá se prosím nějak finančně vyčíslit neoprávněné zrušení osobního účtu u České spořitelny? Jednalo se o běžný účet, docházely mi na něj sociální dávky, byly tam příkazy k úhradě nájmu, elektřiny. Samozřejmě splátka úvěru, kterou mi zpoplatnili, a nedoplacený kontokorent,protože účet zablokovali před nabytím právní moci.Děkuji za pomoc.

Odpověď

Je dobré si zhruba spočítat náklady nebo ztráty, které Vám tím byly způsobeny. Do hodnoty tzv. škody (spíše je to újma nebo dokonce můžete požadovat i nemajetkovou újmu, tzn. něco, co si "oceníte" sám jako to, že Vám banka zrušila účet) můžete  zahrnout i např. neprovedené splátky úvěru, neprovedený trvalý příkaz apod. Nemusí to být jen přímá škoda, tedy něco, co jste musel zaplatit za to, že jste byl v prodlení s placením.


Dotaz

Dobrý den, mám od roku 2007 sjednané investiční životní pojištění Z65 u Generali. Mám sjednané pololetní platby, nicméně jsem opomněla za rok 2014 zaplatit. Před koncem roku jsem tam volala, abych zjistila, kolik mám doplatit a bylo mi řečeno, že kvůli nezaplaceným platbám byl můj účet tzv. zmrazen, účet nemohu už nikdy obnovit, nemohu už zasílat žádné peníze, žádné pojistné z toho nemohu už uplatnit a mám možnost buď: peníze v bance nechat, a nebo vypovědět smlouvu a po asi 6 týdnech mi bude vyplacena určitá část z investované částky - konkrétně investovala jsem tam přes 70 000 Kč. Odkupné mi bylo nabídnuto jen cca 50 000 Kč. Jde o to, že bych v pojištění nejraději pokračovala. Nezdá se mi tedy správné, že banka mi tuto možnost odmítla, a hlavně bez jakékoliv upomínky či výzvy k zaplacení - neodržela jsem nic. Zdá se mi to velmi radikální a nekorektní. Poradkyně z Generali tvrdila, že nejsou povinni upomínky klientům zasílat. Je to opravdu tak? Mají právo můj účet zmrazit a nabídnout mi odkoupit jen část? Děkuji.

Odpověď

Podejte stížnot v písemné podobě do své pojišťovny s tím, co po nich vlastně chete a pokud budte s odpovědí nespokojena, tak podejte návrh na řízení u finančího arbitra, který je kompetentní řešit spory z životního pojištění. Zda na to, co píšete, má pojišťovna právo či ne, zjistíte z podmínek pojišťovny.


Dotaz

Je možné zřídit si v České republice účet jako soukromá osoba s tím že tento účet bude identifikován pouze číselným kodem bez identifikace klienta jeho jménem a příjmením aby nebylo možné identifikovat účet třetím stranám

Odpověď

Ne, není to oficiálně možné, neboť by to bylo v rozporu se zákony ČR a předpisy EU. Možná takto - Vy se musíte identifikovat své bance nebo subjektu, který Vám účet zřídí. Třetí strana zná jen Vaše číslo účtu, příp. zkrácený název účtu, což může být cokoliv nebo to nemusí být vůbec (povinný údaj pro vnitrostání platby to není).

V oblasti zahraničního nebo přeshraničního platebního styku to všek může být jinak.


Dotaz

Dobrý den, mám hypotéku u Unicreditbank (urok na 5 let 3,59%). Fixace končí v březnu 2015. Mezitím mi finanční poradce v KB nabidnul refinancovani (fixace 5 let a sazba 2,59%). Podpesal jsem refinancovani v cervnu 2014. Nyni jsem dostal od Unicredit nabidku na prodlouzeni hypoteky se sazbou 1,79% na 5 let. Pozadal jsem KB o zmenu sazby nebo vycisleni pokuty za necerpani hypoteky (cerpani v planu na brezen 2015). Sazbu pry v zadnem pripade nezmeni a pokutu vycislili na 175.000 Kč. Jemožné se nejak branit? Nebo zbyva jen zbytecne mrhani prostredky nasledujicich 5 let? Dekuji mockrat za odpoved, Jan Fisar

Odpověď

Dobrý den,

podle mého názoru bez smluvní pokuty se to neobejde. Bylo to jen a jen na Vás, že jste se takto rozhodl a s KB refinancování podepsal. Bylo to trošku předčasné, to je nutno říci, ale jde o to, že Vás k tomu opravdu nikdo nenutil. Takže, v tomto případě, stížnost by byla neoprávněná a KB e celkem nedivím, že Vám sazbu, kterou jste si dohodli, měnit nebude. Vždyť Vy i ona jste nesli riziko dalšího vývoje...


Dotaz

Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala zda mi dokážete poradit. Nyní je mi 25 let, ještě v době, kdy jsem nebyla plnoletá mi rodiče zřídili u Raiffeisenbank stavební spoření. Pak se po určité době rozhodli, že chtějí peníze vybrat, avšak aby bylo možné peníze získat ve zkráceném termínu, bylo nutné podepsat další dokumenty, mezi kterými bylo to, že se zřizuje nový účet stavebního spoření. Pracovníkem RB však bylo rodičům sděleno, že na účet mohou peníze posílat, pokud nebudou nebo přestanou, tak se účet automaticky zruší. Pak maminka peníze na účet přestala posílat a ptala se pracovníka co s účtem, ten jí řekl, že se uzavře. Nyní, po 7 letech mi od Raiffeisenbank přišel POPRVÉ dopis, že mám vůči nim dlužnou částku. Jednak mě to překvapilo, protože mi rodiče řekli, že účet byl uzavřen a pak také zejména proto, že celých sedm let nedorazil žádný výpis z účtu. Při zjišťování proč tomu tak bylo mi bylo bankou řečeno, že se jim výpis vrátil s poznámkou od pošty - adresát na uvedené adrese neznámý a pak je už prý neposílali a nechávali v centrále společnosti. Zde určitě také udělala chybu Česká pošta, tatínka, který na adrese žije se nikdo z pošťaček na mě neptal (byla jsem na studiích a nebyla proto doma každý den, trvalý popis tu mám pořád), navíc se nejedná o doporučené dopisy, ale o obyčejný dopis, který stačí hodit do schránky, tak jako to udělali teď po 7 letech. Když jsem si nechala zaslat zpětně výpisy, zjistila jsem, že vložených 2500 Kč banka po celou dobu využívala na poplatky a nyní až se účet dostal do mínusu kvůli poplatkům, tak mi po 7 letech zaslali dopis. Zajímavé, že další roky mi jej už nezkoušeli poslat a nechávali jej v centrále. Dopis s poznámkou od České pošty už prý skartovali, napsali mi proto prohlášení, že jim výpis pošta vrátila a pak je proto již nezasílali. O tom, že se účet nezrušil jsem nevěděla, zvláště když žádný výpis po celou dobu nepřišel. Chtěla bych se Vás proto zeptat jak bych měla nejlépe postupovat. Přijde mi škoda, že kvůli špatným informacím od pracovníka RB a nedoručování dopisů ČP musím teď zaplatit dluh za poplatky a taky to, že vložená částka 2500 Kč byla využita pouze na poplatky. Chystám se podat reklamaci na Českou poštu, kvůli jejímž pracovníkům jsem nedostala první zaslaný výpis. Dluh u RB pravděpodobně budu muset zaplatit, ale nechce se mi s tímto principem fungování smířit a ráda bych částku 2500 Kč získala zpět. Budu velice vděčná za Váš názor a rady jak situaci vyřešit. Děkuju a přeju hezký den,

Odpověď

Dobrý den,

vyřizovat reklamaci po tolika letech je celkem obtížné. Důležité je, co bylo uvedeno ve smlouvě o stavením spoření. Podle mého názoru nemůže účet "jen tak zaniknout", pokud to není buď uvedeno přímo ve smlouvě nebo neprojivil vůli majitel účtu. V sazebníku spořitelny je jistě poplatek za vedení účtu, který bývá u nich roční. Jistě, reklamaci můžete podat, ale je nutné také mít "v ruce" argumenty, které lze použít, resp. doložit. Musí to být hlavně smlouva. Co se týká České pošty, obávám se, že tam se ničeho nedovoláte.


Dotaz

Dobrý den. Mám dotaz tykající se autonehody s černou zvěří.Vím že je to mimo toto co zde děláte, ale zajímala by mě možnost kterou uvádím dole. Děkuji V pátek jsem měl nehodu kdy jsem srazil prase. Policie přivolána, záznam vyhotoven. Zajímalo by mě kdo je odpovědný za černou zvěř a zda se dá požadovat náhrada škody. Na internetu jsem si přečetl, že mám smůlu, ale zajímalo by mě, když neodpovídá myslivecké sdružení ( na komunikaci není značka o nebezpečí zvěře), zda neodpovídá stát, který honitbu pronajíma. Protože jsem si nezpůsobil škodu úmyslně, tak teď jsem poškozen na majetku, tak se domnívám, že by někdo odpovědnost měl mít. Děkuji za odpověd

Odpověď

Dobrý den,

je to opravdu dotaz na problém, který je mimo můj obor. Nejsem specialista na toto téma a nemám ani zkušenosti jako myslivec. Omlouvám se.


Dotaz

Ještě jednou děkuji za odpověď. Jedná se o Dětské konto Beruška. Komerční banka mi nedala nijak vědět o změně ve výběru. Právě jsem si přečetla níže uvedený odkaz: http://www.kb.cz/cs/lide/obcane/detske-konto.shtml Od 1. 12. 2014 bude Komerční banka sledovat u Dětského konta běžnou a neběžnou záležitost při dispozici s účtem a prostředky. K neběžným záležitostem potřebuje zákonný zástupce dítěte souhlas soudu. Povinnost sledovat běžnou a neběžnou záležitost je bankám uložena § 898 občanského zákoníku. Banka chce tímto postupem snížit riziko vzniku škody na straně klienta (dítěte) a související odpovědnosti banky při dispozici s účtem a prostředky na účtu, jež není v souladu s právními předpisy a současnou judikaturou. Pro převod nebo výběr z Dětského konta nad 30 000 Kč je vyžadován souhlas soudu, ledaže klient převede prostředky na jiný účet, o kterém doloží, že se jedná o účet dítěte (v KB či jiné bance). Souhlas soudu se předkládá ve formě rozhodnutí soudu opatřeného doložkou o nabytí právní moci. Toto jsem měla brát jako oznámení???

Odpověď

No - bohužel toto není poskytnutí informace. Vypadá to, že účet Beruška je účet platební, tudíž banka měla informaci poskytnout, což neudělala. Měl Vám změnu doručit na nosiči, který je schopen záznamu. Toto přesně je jen zpřístupnění.... což nestačí.

Nicméně podle mého názoru - povinnost chránit zájem dítěte tu byl i dříve. Nakládat s prostředky tedy můžete jen na základě rozhodnutí opatrovnického soudu. Pokud soudu prokážete, že peníze jsou Vaše ze stavebního spoření a že budou užity k bydlení (tedy ve prospěch dítěte), soud jistě dá rozhodnutí o tom, že si můžete peníze vybrat. Jen mi je líto, že banka změnu podmínek udělala nevhodně. Tento zájem znaly i dřívější právní předpisy (zažil jsem to také v rodině cca před patnácit lety).


Dotaz

Dobrý večer, máme zařízený dětský účet u Komerční banky. Doposud jsem vkládala a vybírala peníze, kdy jsem potřebovala a jakou částku jsem potřebovala. Skončilo mi stavební spoření a já jsem si nechala zaslat nemalou částku na toto konto s tím, že si peníze budu moci vybrat. Nezaslala jsem je na svůj účet, protože moje banka není v místě bydliště a tak jsem chtěla "ušetřit" tuto cestu. Dnes jsem ale zjistila, že si můžu z dětského účtu vybrat maximálně 30.000Kč. Změna prý začala platit od 1.12.2014. Pokud bych si chtěla vybrat celou přeposlanou částku, musím se obrátit na okresní soud. Kdybych toto věděla, peníze jsem si neposlala na dětské konto, ale na svůj účet a projela jsem se pár kilometrů. Stavíme dům a tato situace nám velmi zkomplikovala život. Mohli by jste mi poradit, jak mám získat své naspořené peníze? Za Vaši odpověď předem mnohokrát děkuji, Denisa Říhová

Odpověď

 

Dobrý den,

jak získat své peníze Vám asi neporadím, ale přeci nelze vybrat jen 30 tis. a zbytek tem jako bude proč? Možná lze vybrtat 30 tis. jeden den nebo týden...... ale banka musí umožnit vybrat peníze klienta. Jinak by to bylo proti zákonu jak občanskému, tak o platebním styku. Neznám dětský účet, ale pokud je to účet platební, nikoliv spořící, pak musí banka držet pravidla zákona o platebním styku. Pokud to bude účet spořící, pak ustanovení občanského zákoníku. Z něj však nemůže být činěn platební styk.

Druhá věc je, jakým způsobem Vám banka oznámila (nebo neoznámila) změnu podmínek. Aby oznámení nebylo v rozporu s dobrými mravy nebo veřejným pořádkem, měla by je banka oznámit tak, abyste se o tom dozvěděla bez toho, aniž byste musela vyvinout nějaké usilí to zjišťovat. Pokud by to byla účet s  prvky účtu běžného nebo platebního, pak banka musela změnu oznámit formou "poskytnutí" informace - tj. doručit klientovi změnu na nosiči schopného trvalého záznamu. Pokud bude mít statut účtu ve smyslu občanského zákoníku, pak se toto přísné pravidlo nevyžaduje, ale zase změna podmínek by neměla být v rozporu s dobrými mravy.

Navrhuji podat stížnost na centrálu s odůvodněním, že Vám změny podmínek k účtu nikdo nesdělil. Skrátka jste o nich nevěděla. Můžete zkusit podat pak návrh, v případě neuspokojivé odpovědi, u finančního arbitra ČR, že je Vám upírána platební služba - výběr peněz z účtu, ke kterému máte dispoziční oprávnění. Je věcí FA, zda je v tomto kompetentní nebo ne (v tuto chvíli nevím, jaký statut má Váš účet - jak jsem uvedl, zda účet spořící, který k takovým službám neslouží, nebo účet platební či běžný, který k tomu slouží a lze je pak řešit u FA). Případně můžete podat stížnost na banku a její postup u odboru na ochranu spotřebitele u České národní banky. Oni problém sice nebudou řešit jako takový, ale mohou prověřit u banky obecně, zda neporušuje zákon.


Dotaz

Dobrý den, zemřel mi otec (rozvedený, 55 let). Od roku 2010 měl hypoteční úvěr na byt společně se svou matkou (81 let).Platil si pojištění úvěru. Jak bude nyní vyřízena pojistná událost?Přejde úvěr na babičku nebo bude z poloviny hrazen pojišťovnou či bude pojišťovnou hrazen celý? Děkuji. Veronika Stodolová

Odpověď

Dobrý den,

na to Vám bohužel neodpovídm. Je to věcí soudu a dědického řízení..... To není věc pro banku. Banka bude postupvoat podle toho, jak rozhodne soud v dědickém řízení. (příp. notář).


Dotaz

Dobrý den Fin úřad vydal exekuční příkaz na částku 9300 Kč, která má být obstavena na účtu u Air Bank U této banky mám účty tři, z toho byly obstaveny dva a obstavená částka je dvojnásobkem uvedené částky. Podotýkám, že v exekučním příkazu je výslovně uvedená částka 9300 Kč. Jak mám dále postupovat?

Odpověď

Dobrý den,

myslím, že je to věcí banky. Pokud je na účtu dostatek peněz, banka je povinna exekuovanou částku převést po vyrozumění o nabytí právní moci exekuce. Podle mého názoru by Vám banka neměla zadržovat více peněžních prostřtedků, než je uvedeno v exekučním příkaze. Proto se můžete na banku obrátit a toto ji sdělit.


Dotaz

Dobrý den, mám hypotéku u KB. Bohužel jsem si podepsala 15 letou fixaci. Protože je byt velice malý a naše rodina se rozrůstá potřebuji tento byt prodat. Řeším to již nějakou dobu. V březnu 2012 mi vypočítali pokutu za předčasné splacení 300 000 Kč (z 1 500 000 hyppotéky). Odvolala jsem se, že je tato pokuta nepřiměřená. Dostala jsem se až k řediteli KB Na Balabence (Daniel Průša). Měla jsem s ním a paní Uhlířovou (poradce pro hypotéky) schůzku, kde mi přislíbili snížit pokutu na 220 770 bohužel ale jen ústně. Teď byt prodáváme a pokutu vyčíslili na přibližně 339 000 (což je skoro o 40 tis. více, než mám písemně ze žádosti před dvěma lety). Hypotéku poctive splácím. Je nějaká možnost, jak tuto pokutu za předčasné splacení snížit. Případně měl byste kontakt na nějakého advokáta, který by mi s tím mohl pomoci? Děkuji s pozdravem Eliška Wimmerová

Odpověď

Dobrý den,

na advokáta kontakt nemám,ale můžete podaat stížnost na ombudsmana KB. Doufám, že ho ještě mají. Pokud nebudete úspěšná, můžete se soudit a zároveň podat podnět odboru ochrany spotřebitele ČNB pro nepřiměřenost sankční pokuty. Kromě toho byste ze smouvy o úvěru měla být předem infomovaána, jaká to výše pokuty bude nebo alespoň by tam měl být uveden postup, jak se pokuta vypočte. Musí být totiž stanovena jednoznačně, ne že to je jednou tolika podruhé zase jinak.


Dotaz

Dobry den, jsme pred podpisem hypotecni smlouvy k refinancovani nemovitosti. Diskutujeme s bankou nova omezení zastavy dle noveho OZ - nemoznost zatizeni nemovitosti jinou zastavou (= znemozneni budouciho refinancovani). Banka deklaruje, ze souhlas se zatizenim v souvislosti s refinancovanim udeli, pokud o to pozadame. Je mozne tuto deklaraci promitnout do smlouvy? Napr. formou prislibu banky nebo lhuty, do ktere souhlas zasle. Cilem je zamezeni pripadne libovule banky pri konci fixace a/nebo prodeji nemovitosti a doplaceni uveru. Problematikou se zabyva clanek na tomto portalu "Banky brani klientum refinancovat hypoteky". Nikdo vsak dosud nezminil moznosti klientu celit temto opatrenim. Dekujeme pekne za odpoved.

Odpověď

Dobrý den,

myslím, že je to jen a jen odtázka vzájemné dohody. Požadovat to můžete, ale to víte - banka, pokud to tam chtít nebude, neboť to není uplně standardní podmínky, tak se může "pstavit" na zadní...... Držím Vám ve vyjednávání palce.


Dotaz

Dobrý den, hádám se svou bankou, o to, že nám účtují při převodu přes hranice tzv. SEPA převodem (zadaný IBAN a BIC, v € ) nehoráznou částku 250Kč. Pravidlo EU stručně řečeno říká: Jak doma, tak přes hranice, pokud se bavíme o způsobu účtování plateb. Což banka obešla celkem vtipně, protože platbu denominovanou v EUR okamžitě považuje za zahraniční. Má na to ale právo? Pokud provedu platbu v EUR z české banky z konta v EUR do jiné české banky na konto vedené v EUR, tak je to přeci domácí platba nebo ne? Pokud ano, pak musí mít tedy i přeshraniční platba SEPA stejné podmínky a pokud ne, tak proč to neni domácí platba?

Odpověď

Dobrý den,

SEPA platba je taková, jejíž provedení je stejné jak po stránce technické, tak po stránce poplatkové v rámci zemí EHP ve vnitrostátním, tak přeshraničním platebním styku. Je tam jen jeden háček - platba musí být v eur, a to jek v rámci vnitrostátního, tak mezi státy EHP. Proto podmínka co se týká stejného poplatku proztím není pro naši republiku účinná. Takže oni z toho zahraničnní platebu určitě nevytvoří, ale je to SEPA, jejíž popltky jsou prozatím odlišné od vnitrostátních převodů, protože ty SEPA nejsou a tudíž to není s čím porovnat. Naše vnitrostátní převody stojí na jiných principech (zatím), než převody SEPA.

Ten případ, co píšte, není tak jednoznačný. Záleží jak ho banka udělá. Mezibankovní zúčtování v ČR je zajišťovánou pouze a jen v CZK, tedy koruně české. Pokud tedy se zpracovává v EUR, může jít jedině přes zemi, kde je tato měna užívána. Je také možné ale platbu převést do CZK, provést vnitrostátní převod přes systém CERTIS ČNB a u banky příjemce platbu znovu zkonertovat do EUR. Od toho je banka, aby klientovi poradila, kdy se vyplatí kurs a kdy přeshraniční či SEPA převod.


Dotaz

Dobrý den, chci se Vás zeptat, zda by bylo možné považovat za porušení smlouvy ze strany banky následující: sjednali jsme si u KB v r.2007 hypotéku, kterou jsme po roce refinancovali, opět u KB. Bohužel za velice nevýhodných podmínek, úrok 5,54 a fixace 10 let. Až nyní nám banka poslala Potvrzení o zániku zástavního práva z té první hypotéky, kterou jsme refinancovali v r.2008. Na katastru nám zdělili, že musíme uhradit poplatek 1000 korun za opoždění. V bance nám řekli, že je jim to líto, že je to opravdu jejich chyba, ale nemají fond na to, aby tu částku uhradili za nás. Chtěli bychom refinancovat, ale sankce by byla 25% z částky hypotéky (2 000 000)! Děkuji za radu.

Odpověď

Co se poplatku týká, pokud banka přiznala chybu, tak to zúčtovuje do nákladů a je to... takže podejte stížnost a banka je povinna toto uhradit, neboť je to opravdu její chyba. Co se refinancování týká - zde bohužel nutno čekat na uplynutí fixační doby a nebo uhradit sankci. Jen mne napadá, zda 25 % z částky úvěru není příliš a zda to tedy není v rozporu s veřejným pořádkem nebo dobrými mravy. Ale to už by bylo na poradu šikovného advokáta.


Dotaz

Dobrý den, mám podepsanou smlouvu o refin. hyp. úvěru, kdy čerpání ještě nebylo zahájeno, jelikož termín fixace u banky původní ještě nenastal. Nová banka však změnila produktové podmínky a dle nich, mám právo vyjádřit s nimi nesouhlas a odstoupit od smlouvy. Toto jsem učinil v dané lhůtě a od smlouvy odstoupil. Banka mi však po cca 10ti dnech, již v době platnosti nových prod. podmínek oznámila, že mi nechává v platnosti ty původní a trvá na dodržení smlouvy. Já jsem však již dal výpověď a trvám na ní. Má banka právo trvat na svém stanovisku za daných okolností, nebo naopak můžu trvat já na odstoupení? Moc děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

smlouvy je přeci jen min. dvoustranný dokument, který uzavírají smluvní strany na bázi dobrovolnosti. Pokud však některá ze stran požaduje změnu, je nutný souhlas druhé. Není-li dán, smlouva by měla skončit s možností jakési náhrady vůči té, která např. ji podle ní plnila. Ve Vašem případě k plnění nedošlo a dokonce se banka při změně podmínek správě zeptala, zda s nimi souhlasíte. Pokud nikoliv, dala možnost odstoupení od smlouvy. Lze vzít v úvahu i to, že plněno zatím nebylo. Proto mne pak pekvapuje to, že banka toto neakceptovala. Proto je lepší banku navštívit a vše si vyjasnit na místě. Přece Vás nebude banka "nutit", abyste refinancoval, když nakonec nechcete. Jen pozor, zda banka nemá nějakou smluvní pokutu. Přeci jen - ve svém finančním plánu si musela rezervovat peníze pro Vás a Vaše refinancování. Nyní z toho nic nebude a ona tedy nevydělala.

Jsem názoru, že smlouva by měla být zrušena pro "nevůli" jedné ze stran. Pro Vás mluví to, že jste ještě nečerpal a dále to, že sama banka Vás vyzvala k vyjádření se. V případě sporu, bohužel, se budete muset obrátit na soud. Můžete o této praktice informovat ČNB, odbor ochrany spotřebitele.


Sekce obsahuje celkem 979 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna