undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, jeden člověk mi již před více než týdnem (9.7., dnes je 17.7.) odeslal platbu z účtu vedeného u Airbank na účet vedený u ČSOB, peníze se mu odečetli, ale platba pořád nedorazila, a to i přesto, že oba účty jsou vedené v České republice, tudíž by měly peníze být už několik dní na účtu. Peníze byli i podle screenu, který mi daný člověk poslal odeslány skutečně na správný účet. Jak se dá daná situace řešit ? Je vůbec reálné, že platba trvá takhle dlouho ? Airbank jsem kontaktoval, zatím je to bez odezvy. Děkuji za odpověď.

Odpověď

Ne, není běžně reálné, aby platba takto dlouho trvala. Zažil jsem však, že klient zadal platbu do interentu, vyjel kopii obrazovky a pak platbu zrušil, což lze. Takže pozor i na to. Běžně musí platba z podnětu plátce zabrat max. dva dny s tím, že třetí den Vy víte, že platba přišla na Váš účet s datem předchozího dne. Pokud tomu tak nebylo, je někde chyba. Můžete se dotázat u Vás v bance, zda platba s ref. číslem xxxx, které musí být na tom screenu vidět od kolegy, dorazila do Vaší banky. Banka by Vám toto měla zodopovědět. Taktéž pořádejte svého kolegu, aby Vám sdělil, kdy platba opustila jeho banku. To by mu jeho banka také měla sdělit, je to zákonný nárok ze zákona o plat. styku - č. zákona 284/2009 Sb., ve znění všech novel. K dosažení na stránkách ČNB (www.cnb.cz), sekce plat. styk, dále právní předpisy atd., to si už jednoduše najdete.....


Dotaz

DOBRÝ VEČER MÁ TAKOVÝ PROBLÉM,KLIENT SI U MNĚ OBJEDNAL ZBOŽÍ S POPLATKEM PŘEDEM DO ZAHRANIČÍ-NIGÉRIE KONTAKTOVALA MĚ BANK OF AMERICA,ŽE KLIENT PODAL PŘÍKAZ K ODESLÁNÍ PENĚZ V HODNOTĚ 1500EURO-TOTO JE CENA ZA OBJEDNANÉ ZBOŽÍ VČETNĚ POŠTOVNÉHO POTÉ MI BANKA NAPSALA,ŽE MUSÍM JIM POSLAT POTVRZENÍ O ODESLÁNÍ ZÁSILKY,TO JSEM JIM POSLAL A ONI MI ODEPSALI ŽŽE JE VŠE OK A PENÍZE BUDU MÍT NA ÚČTĚ DO 72HODIN. ASI ZA TŘI DNY MI PŘÍŠEL EMAIL Z BANKY,ŽE MUSÍ ZAPLATIT DAN Z PŘEVODU PENĚZ 215 EURO JINAK MI PENÍZE NEMOHOU POSLAT A ŽE MĚ O TOM ZAPOMNĚLI INFORMOVAT MŽETE MI PROSÍM PORADIT JESTLI TAKOVÁ DAN EXISTUJE ANI NEJSOU SCHOPNI MI POSLAT ČÍSLO ÚČTU KAM TY PENÍZE MÁM POSLAT A ANI SWIFT REPORT BUDTE POZDRAVEN A PŘEDEM DĚKUJI ZA ODPOVĚD MARTIN ROSA

Odpověď

Dobrý den,

o tom nic nevím, ale celé to vypadá jako "podvod", že je to, že tam figuruje celkem rizikové teritorium. Velmi známé byly tzv. nigerijské dopisy, které z důvěřivých lidí "tahaly" peníze, které již nikdy neviděli.

Pokud je někde nějaká daň, která se tváří jako srážková, měla by ji srazit banka a odeslat na příslušný úřad správce daně. Vy máte daňový domicila asi v ČR, takže Vy své daně platíte zde, nikoliv jinde.


Dotaz

Dobrý den, FIO banka mi naúčtovala poplatek 250,-Kč s tím, že se na můj účet kdosi doptával, ale že mi nemůžou říci, kdo. Později se ukázalo, že to byl exekutor. Banka svůj poplatek obhajuje s tím, že na něj má právo. Podle mě nemá. Zákon sice říká, že za podobné úkony náleží bance poplatek, ale neříká kdo. Navíc mluví o státních orgánech a ne o exekutorech. Samozřejmě kvůli 250 Kč nehodlám banku žalovat, ale zajímalo mě, jaký na to máte názor a zda se třeba nemohu někde dovolat spavedlnosti (podle poplatek má platit ten, kdo si službu objednal...). Díky za Váš názor Viktor Kučera

Odpověď

Dobrý den,

 

můj názor je obecně negativní na tyto poplatky. Vezměte si např. situaci, že se na Vás bude u anky ptát dvacet růzých orgánů státní správy - např. finanční úřady z různých částí republiky, kancelář finančního arbitra, úřad práce apod. No a přitom Vy o tom nic nevíte a najednou Vám z účtu banka odúčtuje 5 tis. Kč. za něco, o čem nevíte a ani nikdo neprokáže, zda dotazy byly na místě. Doporučuji podat podnět na ČNB, odbor ochrany spotřebitele, zda vůbec tento poplatek je v souladu se zákony této země.

Pravděpodobně ho má banka v sazebníku, takže z právního hlediska smluvního práva mezi Vámi a bankou to bude OK (podmínkou ještě je, že poplatek musel být v sazebníku v době, kdy jste s bankou uzavíral smlouvu nebo v případě jeho doplnění, pokud jste s tímto poplatkem souhlasil, byť pasivně - mlčky).


Dotaz

Dobre den, Mam problem s blokovanou castkou na ucte Equa bank. Minulou sobotu 27.6. Jsem si v londyne dobijela jizdni kartu v jejich automatu,na mesic,123liber a platila jsem kartou. Automat byl nejaky pokazeny tak mk to napsalo ze cestovni karta nebyla dobita. Sla jsem pote platit k prepazce v hotovosti. Penize mi byly ale z uctu strzeny a jsou vedene jako blokovane. Volala jsem do banky a tam mi rekli ze je odblokuji jedine az dostanoj potvrzeni ze si londynsky dopravni podnik penize nepripsal a ze transakce byla zrusena. Tak jsem volala na dopravni podnik a tam mi rekli ze mi zadne potvrzeni dat nemohou jelkkoz penize nejsou u nich...a ze to trva automaticky 4-5pracovnich dni nez se samy vrati na muj ucet. Bohuzel uh ubyhl tyden a stale jsou blokovane. Nevim jak mam postupovat. Dekuji moc za radu. S pozdravem Jana

Odpověď

Dobrý den,

pokud se peníze zablokovaly jako na transakci kartou, ale ta nebyla dokončena (tak to asi vypadá z Vašeho popisu), pak je nutno jednak toto onámit své bance (což jste udělala) a banka by měla vznést dotaz do karetní společnosti, jak to vypadá a požádat o zrušení blokace. Ta se povětišnou sice ruší sama, ale asi do 7 dní od vzniku blokace. Jak je to dnes přesně, to už nevbím, ale před pár lety tomu tak bylo. Nicméně banka, která kartu vydala, by Vám měla jednak poradit a jednak pomoci.

 

 


Dotaz

Dobrý den, mám termínovaný vklad na 5 let, úroková sazba 3% p.a. s výplatou úroku při splatnosti. Jaký bude celkový úrok?

Odpověď

Dobrý den,

 

to si spočtěte sám.... nemám u sebe kalkulačku.


Dotaz

Dobrý den, uzavřel jsem s bankou smlouvu o hypotéčním úvěru. V době podpisu smlouvy byl v sazebníku poplatek za předčasné splacení úvěru ve výši 3%. Cca po 2 letech banka sazebník změnila a aktuálně tento poplatek zvýšila na 5% ze zbývající nesplacené částky. Hypotéku nyní refinancuji, takže se mě tento poplatek bude týkat. Mám nějakou šanci na zaplacení poplatku ve výši 3% (platného v době podpisu smlouvy), nebo musím nyní zaplatit aktuální výši poplatku a to tedy 5%. Pokud bych zaplatitl 5% nyní, mohu se i poté s bankou začít dohadovat o navrácení části peněz zpět? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

obecně platí, že poplatky či jakékoliv platby spojené s čímkoliv se řídí podmínkami z doby uzavření původní smlouvy. Pokud však banka provede změny, které by jednostranně změnily např. poplatky, je vhodné ze strany banky mít souhlas klienta. Ten lze získat ale i tzv. mlčky. Tzn. banka Vám sdělí změny, Vy nenamítnete, tzn. že změny akceptujete. Pokud bance prokážete, že jste o změnách nevědl a vědět ani nemoh či neměl, pak by to bylo celkem průchodné i u soudu. Tyto praktiky ze strany banky budou velmi omezeny nově připravovaným zákonem o spotřebitelských úvěrech na bydlení. Ten se však Vašeho případu týkat nebude.

 


Dotaz

Dobrý den Obracím se na Vás se žádostí o posouzení zákonnosti postupu stavební spořitelny Wüstenrot při výpovědi smlouvy o stavebním spoření. Dne 15. prosince 2003 jsem se stavební spořitelnou Wüstenrot uzavřel smlouvu o stavebním spoření podle Všeobecných obchodních podmínek platných od 1.10.2002 do 25.1.2004 (dále jen VOP). V roce 2013 jsem se stavební spořitelnou Wüstenrot uzavřel dodatek ke smlouvě podle § 10 odst. 1 písm. a) VOP o zvýšení cílové částky, při splnění podmínky § 10 odst. 3 VOP, že k datu změny smlouvy nedošlo k přidělení cílové částky. Stavební spořitelna Wüstenrot mně dne 13. června 2015 doručila výpověď smlouvy o stavebním spoření bez uvedení důvodu (pouze pod záminkou ekonomických důvodů), údajně v souladu s § 7 odst. 1 VOP platných v době uzavření smlouvy s odůvodněním: „Podle citovaného ustanovení je stavební spořitelna oprávněna smlouvu o stavebním spoření ukončit výpovědí. Od okamžiku přidělení cílové částky, který ve vašem případě nastal, je tak oprávněna učinit bez omezení výpovědním důvodem.“ Ve výpovědi smlouvy ale není uvedeno, kterým dnem nastal případ přidělení cílové částky. K přidělení cílové částky podle podmínek § 8 VOP nikdy nedošlo, protože podle § 8 odst. 5 písm b) VOP mně jako účastníkovi spoření splnění podmínek pro přidělení a možnost přidělení cílové částky nikdy nebylo písemně oznámeno, tzv. nabídkou na přidělení cílové částky. Z tohoto důvodu nemohlo být přidělení cílové částky přijato ani odmítnuto. Podle mého názoru nebyl ničím dán výpovědní důvod k vypovězení smlouvy podle § 7 odst. 1 VOP platných v době uzavření smlouvy, který je vázaný na ustanovení § 7 odst. 2 VOP: „Před přidělením cílové částky může Wüstenrot smlouvu písemně vypovědět pouze v případě, že účastník nehradí úložky podle § 3 odst. 3 a nezaplatí-li je do 2 měsíců od doručení písemné výzvy k zaplacení.“ Po celou dobu trvání smlouvy o stavebním spoření jsou úložky řádně a bez prodlení placeny trvalým příkazem k úhradě z bankovního účtu. Tento postup zjevně používá stavební spořitelna Wüstenrot i vůči dalším účastníkům stavebního spoření.

Odpověď

Dobrý den,

bohužel Váš problém může rozhoudnout jen soud. FA toto zatím řešit nemůže. Zda je to zákonné či ne, nedokáži posoudit, neboť je to otázka rozkladu VOP a smlouvních vztahů, což překračuje rámec této poradny, jak na banky v případě nespokojenosti klientů. V tomto případě jak na předmětnou stavební spořitelnu.

Lze přepokldádat, že než si stavební spořitelna "riskla" takto ukončit smlouvu, nechala si jistě udělat právní rozbor. Není to jediná stavební spořitelna, která vypovídá smlouvy. To víte, peněz je na trhu dost, nikdo si je nechce zapůjčit, tak je to pro ně otázka života nebo smrti. Volí tedy život, tzn. omezují přísun depozit, která jsou pro ni ještě s ohledem na výši úrokových sazeb pravděpodobně drahé.


Dotaz

Dobrý den, omlouvám se, ale mám podobný dotaz jako tazatel přede mnou. V řádném termínu refixace hypotéčního úvěru u ČS se Zvýhodněnou úrokovou sazbou (v současné době jsem klientem ERSTE Premier)jsem požádal o sloučení s překlenovacím úvěrem stavebního spoření také u ČS. Bankéř mi oznámil, že banka uplatní sankci za nedodržení tohoto odstavce smlouvy: ... zkrácení splatnosti úvěru může podle podmínek programu dojít jen při zachování délky splatnosti alespoň 2O let ... Přitom jsem o zkrácení splatnosti nepožádal a bude delší než 20let, resp. 22. Chápu, že právníci ERSTE jsou si vědomi své bezchybnosti, přesto bych rád znal Váš právní názor a možnosti, pokud existují, jak je možné se bránit. V tomto případě mi to vážně připadá nejen proti "dobrým mravům", ale přímo arogance moci. Děkuji předem za Váš názor. S přáním hezkého dnem, Vladimír Petera

Odpověď

Dobrý den,

to posouzení Vašeo požadavku na sloužení hyptéčního úvěru s překlenovacím úvěrem ze stavebního spoření je poměrně problematické pro mne. Nemám k dispozici smluvní podmíky ani jednoho z produktů. Jen se mi zdá, že se zde spojují dva produkty do jednoho, a to dvou různých společností. Úvěr poskytla asi "Buřinka" a hyptéční úvěr ČS. Nevím, zda podmínky ERSTE Premier toto umožňují či ne. Učitou roli bude jistě hrát i to, že překlenovací úvěr má vyšší úrokovou sazbu než úvěr hypotéční. Z tohoto důvodu se tak trochu nedivím, že se banka brání - ráda by měla vyšší úrok ze zbytku překlenovacího úvěru.

Pokdu však slouční umožňují a úvěr bude delší než 20 let, pak bych to nepovažoval za porušení smluvních podmínek. Ale ono to může být tak, že Vy si "jako úvěry sloučíte", ale pro banku to bude znamenta to, že bude splacen úvěr překlenovací z navýšeného úvěru hypotéčního... Je to jen moje "vize", nikoliv skutečnost. Více asi nedokáži sdělit.


Dotaz

Dobrý den, za dva měsíce mi končí pětiletá fixace na hypotéku u ČS. Chci od nich odejít a oni mi chtějí připsat k vyčíslení dluhu ještě 13 tis. Kč, za to, že mi v té době dali lepší úrokovou sazbu. Ve smlouvě to uvedeno není pouze s odkazem na výhodný hypoteční program ČS před pěti lety a všeobecné obchodní podmínky, které nebyly přiloženy ke smlouvě. V době zřizování hypotéky mne a ní mou paní na toto úskalí nikdo neupozornil. je možné se bránit soudní cestou, nebo je tam nulová šance na odpuštění této částky. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

doba fixace právě slouží k tomu, abyste se pak rozhodl, zda budete pokračoat ve smlouvě či ne - zda splatíte předčasně vše nebo odejdete jinam. Pokud ve smově o úvěru nebylo žádné takové ujednání, pak nelze nic takového uplatnit. Za obsah smlouvy lze také považovat platné podmínky k poskytnutí úvěru, které mohou být samostatnou součástí smlouvy.

Podle mého názoru, pokud by takové ujednání, o kterém píšete, ve smlouvě bylo, bylo by možno to považovat za "nátlak" banky na klienta a tudíž za ustanovení, které je v rozporu s dobrými mravy, neboť podmínky umožňují na jedné straně odejít jinam nebo předčasně slpatit, na straně druhé Vám za to dávají sankci. To, že si stanovili úrokovou sazbu takovou, jakou Vám dali, bylo jejich obchodní rozhodnutí, které jste akceptoval.

 

Jistě, soudní cestou se bránit můžete, bohužel finanční arbitr Vám s tímto nepomůže. Můžete také podat stížnost útvaru ochrany spotřebitele v ČNB. Oni sice Váš problém jako takový řešit nebudou, ale je to pro orgán dozoru a dohledu podnět, že by mohla banka porušovat zákon.


Dotaz

Dobrý den, v návaznosti na značné úsilí staveních spořitelen zbavovat se tzv. dřívějších výhodných smluv o stavebním spoření se objevila novinka. Včera jsem obdržel od své ČMSS, a.s. oznámení o jednostranné výpovědi smlouvy o stavebním spoření s odvoláním na novelu OZ, § 2675, odst. 1) zákona č. 89/2012 Sb., OZ a dále § 3077 OZ (retroaktivita - lze uplatnit i ke smlouvám z roku 1997) s odůvodněním, že CMSS, a.s. je dlouhodobě vystavena negativnímu vlivu extrémně nízkých úrokových sazeb. Podmínky VOP ale plním, pravidelně měsíčně spořím 0,5% stanovené cílové částky (té jsem zatím nedosáhl - nyní jsem cca na 3/4 cílové částky). Kromě zmíněných ekonomických důvodů, žádný důvod Českomoravská stavební spořitelna, a.s. neuvádí. Její pracovníci mi potvrdili, že jde o hromadnou akci (je nás v řádu jednotek procent celého kmene) a vztahují celý proces vypovídání k tzv. neplatebním účtům (viz paragraf NOZ výše). Přitom já si nejsem vědom, že bych uzavíral smluvní vztah s ČMSS, a.s. k nějakému neplatebnímu účtu. S tím zásadně nesouhlasím! Jaká je možnost efektivní obrany kromě reklamace u SS v tomto směru? Děkuji za odpověď RM

Odpověď

Dobrý den,

kromě soudní cesty není žádná jiná. FA toto řešit podle mého názoru nemůže, neboť k tomu není kompetentní. Mohl byste podat námět Odboru ochrany spotřebiele ČNB s názorem, že stavební spořitelna podniká v rozporu s právem, podle Vašeho názoru. Jde o to, zda je oprávněna smlouvy vypovědět i bez udání důvodu, když je smlouva termínová (v tomto případě min. na 6 let). Dále neuvádíte, zda Vás předtím oslovila s tím, abyste uzavřel dodatek ke smlouvě o stavebním spoření, který by asi obsahoval nižší procento zhodnocení Vašich peněz na účtu stavebního spoření. NOZ zná účet obecně, platební účet a jiný než platební účet. Paragraf 2675 je sice platný pro výpvěď k účtu, ale podle mého názoru stavební spoření je účet termínovaný a to na 6 let. Pravděpodbně si k tomu nechali udělat právní analýzu než přikročili k vypovídání účtů, ale tím Vám kladou překážky obdržet od státu státní podporu. A o tuto skutečnost bych opřel svůj nesouhlas.


Dotaz

Vážený pane,moc se omlouvám, ale nemám u koho ověřit pravdivost této zprávy:.." i wish to inform you that your fund is with an escrow service company under the authorization of the UK Financial Intelligence Unit (FIU)".Jsou v Anglii takováto nařízení nebo zákony, umožňující převod a správu financí v jakémsi servisním účtu, dokud nebudou uhrazeny polatky?? Děkuji MS

Odpověď

Dobrý den,

asi Vás zklamu, ale neznám názory soukromých společností ve VB a ani britské právo. To se budete muset obrátit jinam. Kromě toho - tato poradna sluiží pro možnost rady, jak na banky či jiné finannčí instituce ve vazbě na možnost mimosoudního řešení sporu. Navíc sem tam dáme rady k produktům nebo smlouvám v rámci ČR, pokud o tom něco víme. 

Děkuji za pochopení.


Dotaz

Dobrý den, doslechla jsem se, že podle NOZ je možné v případě rozvodu manželství splatit hypoteční úvěr bez sankce za předčasné splacení. Můžete mi prosím potvrdit, zda již nová právní úprava na něco takového myslí a případně pod čím se to v NOZ skrývá? Moc děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

to nevím, můžete si stejně jako já prostudovat část rodinného práva z NOZ a pak podmínky banky co se předčasného splacení úvěru týká. Se situací,kterou uvádíte, nemám zkušenosti. Je to dotaz pro právníka, který se zabývá občanskými vztahy.


Dotaz

Dobrý den, na konci dubna jsem při návštěvě pobočky zjistil, že moje debetní karta nefunguje a byla mi nabídnuta nová (stará má expiraci 05/15). Zjistil jsem, že mi za vystavení nové bylo strženo 200 CZK. Lze to reklamovat (souhlasil bych i se zrušením karty)?

Odpověď

Dobr den,

je nutné podívata se do sazebníku banky, jak mají zpoplatněn výdej nové karty. Pokud tam 200 Kč najedete, je to OK. O této skutečnosti však musí banka informovat předem, než Vám kartu zadá k vyrobení. Pokud toto nesdělila, porušila zákon o platebním styku ve věci informační povinnosti.


Dotaz

Dobry den, rad bych se zeptal, zda je mozne aby na me banka prenesla kurzove rozdily pri nezrealizovane zahranicni platbe. Platbu jsem uskutecnil v EUR z korunoveho uctu, nicmene se vratila (platbu jsem pak udelal z jine banky a dosla dobre). Kazdopadne pri zpetnem prevodu na muj korunovy ucet, jsem nedostal puvodne posilanou castku, ale nizsi o kurzovy rozdil a rozdil v nakup/prodej. Je to spravne, mam se obratit na arbitera? Dekuji za info Jiri M.

Odpověď

Dobrý den,

 

ano, tato praxe se běžně děje. Jde o to, že banka opravu peněžní prostředky odeslala, ale příjemce nebyl k nalezení nebo byla uvedena chyba v čísle účtu přijemce. Když se platba vrací, pak ji banka zúčtuje ve prospěch účtu, ze kterého byla placena. Pokud se kurs hýbe, což je fakt, tak se zúčtuje aktuálním kurzem. Může se ale kurs hýbnout i jinak, tzv. ve prospěch klienta. Nicméně protože se používá kurs nejdříve "prodej" a pak "nákup", tak bude vždy jistý rozdíl, jde jen o to, jak veliký. Je to obchod jako každý jiný. K tomu lze dodat otázku: Bylo by pro Vás lepší, kdyby se peníze nevrátily vůbec?

Myslím, že v této věci není nutné se obracet na FA, ale můžete to zkusit. Může situaci vidět jinak.


Dotaz

Dobrý den, mám možná trochu netradiční dotaz, ale snad mi pomůžete. Na vašich stránkách jsem našel článek o přehledu bankomatů v České republice a v Praze. Nevíte, kde bych něco podobného našel v evropském měřítku? Tzn. počet bankomatů v jednotlivých státech, a především tedy mě zajímají velká evropská města. děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je směrován na provozvatele těchto stránek, nikoliv na mne. Nicméně - pokuste se to vyhledat přes Sdružení pro platební karty nebo na strnkách časopisu Cardmag. Ve vyhledávači se Vám jistě zobrazí jejích správné internetové stránky.


Dotaz

Dobrý den, máme s manželem překlenovací úvěr na stav.spoř., a pojištění tohoto úvěru na částku 300 000,-Kč. Manžel mi umřel, tak jsem po pojišťovně české spořitelny požadovala pojistné plnění. Pojistné plnění bylo plněno jen na částku 221 000,-Kč s odůvodněním, že je plněno 20% a byla odečtena naspořená částka. V pojistné smlouvě je přímo napsáno pojistné plnění pro případ smrti 300 000,-. Již několikrát jsem jednala jak s pojišťovnou ČSS tak přímo s Českou Spořitelnou, ale bezvýsledně. Poradíte mi prosím na koho se obrátit a jak tuto situaci řešit. Děkuji Šárka

Odpověď

Dobrý den,

na první pohled to vypadá, že se jedná o neživotní pojištění, tj. pojištění úvěru. Ale s ohledem na údalost, která se stala, by to mohlo být i živostní pojištění. Proto se pokuste podat návrh u FA a uvidíte, jak to bude vyhodnoceno. Pokud by to FA neřešil, lze podat návrh u soudu.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ve věci strženého poplatku u smlouvy na stavební spoření, která byla ukončena k 2/2015, ale je zde účtován poplatek za vedení účtu za celý 2015.Je nějaký fin.arbitr u kterého mohu požádat o navrácení jeho poměrné části ? Pokud kontaktuji přímo ČMSS,odmítá se k této věci vyjádřit, neboli řešit důvod navrácení. Předem velice děkuji za Vaši informaci. Kamila

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že poplatky účtováné v souvislosti se službami stavebního spoření ani jiného účtu s výjimkou poplatků za platby, kolektivní investování nebo spotřebitslského úvěru prozatím FA řešit, podle mého názoru, nemůže. Můžete se v kanceláři FA informovat. Dobré by bylo však přečíst si podmínky stavební spořitelny, zda to takto není stanoeno...Jinak by Vám zbyl jen soud.


Dotaz

Dobrý den, potřebuji poradit. Mamka má od roku 2002 smlouvu od Lišky s 2% úrokem. Na smlouvě nebylo moc peněz a tak jsem na ni začal loni pravidelně spořit. Teď nám však přišla výpověď pro porušení podmínky pravidelného spoření. Podmínkou je, že musíme platit 0,5% cílové částky měsíčně a pokud za 18 měsíců tam nebude 10 800 Kč (cílovka je 120 tis., takže 18 x 600 Kč), můžou smlouvu vypovědět. Problém je v tom, že dopis s výpovědí zaslali 25. 3., kdy tam bylo za posledních 18 měsíců zasláno 13 936 Kč, takže podmínku jsme splňovali. Oni se však v dopise odvolávají na to, že k 31.1. zjistili, že tam ten minimální vklad není. To byla pravda, bylo tam o 200 Kč méně, přesně 10 600 Kč. Mi na tom vadí to, že dokud jsme platili 330 Kč ročně a nespořili, nevadilo jim to a smlouvu nechali běžet, protože na tom vydělali. Jakmile jsme se rozhodli spořit a smlouvu využít, tak smlouvu vypověděli, aby nemuseli platit 2% úroky. Jde mi ale hlavně o to, že smlouvu vypověděli v době, kdy jsme už podmínku splňovali (spořím 1667 Kč měsíčně) a odvolávají se na dobu minulou. Teď u nich máme asi 31 000 a smlouvu bych rád dospořil, tak řeším, jaké šance mám výpověď zvrátit. Kdyby mi výpověď poslali hned poté, co zjistili, že jsem podmínku porušil, bral bych to. Ale výpověď poslali až skoro dva měsíce poté a asi účelově se odvolávají na dobu minulou. Konkrétně ve všeobecných podmínkách se píše: "Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou vkladu po dobu 18 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět. V případě výpovědi se postupuje přiměřeně podle ustanovení článku IX." V době, kdy výpověď posílali, jsem po dobu 18 měsíců v prodlení nebyl. Díky za rady! P.S.: 5,6,7/2014 posláno 200 Kč, od 8/2014 posílám 1667 Kč.

Odpověď

Dobrý den,

těžko soudit... nejsem komreční poradce, ale v tomto případě by to chtělo osobní jednání.... Bohužel, pak jen asi soud.... Chápu, že Vám jde o státní podporu.....


Dotaz

Dobry den, mam A kartu od KB. Tento mesic jsem nedoplatil cilovou castku, nicmene na karte jsem mel jisty obnos penez. 25teho se mi z bezneho uctu strhla splatka (ano to chapu), nicmene se mi strhly vsechny penize na kreditce (coz nechapu). Nejake vysvetleni? Diky?

Odpověď

Dobrý den,

omlouvám se, ale produkt neznám, tudíž nemohu sdělit, zda banka postupovala ve smyslu podmínek k produktu. Nevím, jakou cílovou částku jste měl doplatit a jak je to provázáno na kartu. Takže se nezlobte... v tomto Vám neporadím...


Dotaz

Dobrý večer pane Schlossbergere. Potřeboval bych poradit ohledně poplatků za výběr z bankomatu v zahraničí. Nedávno jsem si chtěl na dovolelé vybrat z bankomatu u Fio banky, ale jelikož mi bankomat sdělil, že za výběr si místní banka strhne navíc ještě poplatek po přepočtu asi 150 korun, celou transakci jsem zrušil, nic si nevybral a vybral jsem u jiného bankomatu. K mému překvapení mi banka z účtu strhla celou částku (co jsem si nevybral)a následně mi ji zase vrátila. To by mě až tak netrápilo, pokud by ta připsaná částka nebyla o skoro 200 Kč menší než ta stržená. Navíc si k tomu Fio banka strhla cca. 100 Kč (jako že za výběr z bankomatu). Celou věc jsem u banky reklamoval a oněch 100 Kč mi bylo vráceno. Těch 200 Kč mi ale prý vrátit nemohou, že to je rozdíl v kurzu mezi datumem zúčtování transakce a jejím uskutečněním. Nezdá se vám toto jako zlodějina? Dá se proti tomu nějak bojovat? Děkuji za odpověď A. Bánovský

Odpověď

Dobrý den,

zdá se mi to hodně asi na částku, kterou jste z bankomatu chtěl vybírat. Máte právo, aby Vám banka přesně doložila, jaký kurs byl použit při původní transakci a jaký pak. I když by to nemělo v podstatě vlastně hrát roli, neboť chyba byla na straně banky, když jste transakci v rámci výběru vlastně neuskutečnil. Proto znovu požádejte o vrácení peněz s odvoláním se na to, že jste transakci řádně zrušil a nic nevybral. To, že oni ji nezrušili a částku vrátili, ale na Vás přenesli kursový rozdíl, je chyba. Pokud opětovnou stížnost zamítnou, můžete podat návrh na zahájení řízení před fiančním arbitrem za neoprávněou transakci provedenou platební kartou.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu. V roce 2010 jsme si vzali u ČMSS úvěr na RD ve výši 2 mil. Kč. Za zprostředkování úvěru jsme museli ze svého zaplatit 1% z úvěru což činilo 20 000,- Kč a dalších 10 000,- Kč jsme uhradili za smlouvy o úvěru. V roce 2013 jsme žádali o navýšení úvěru o 500 tisíc Kč, což nám bylo umožněno, ale místo toho, aby nám pouze úvěr navýšili, tak nám původní smlouvu zrušili a nahradili novým úvěrem na 2 500 000,- Kč a opět jsme platili 5000,- Kč za zprostředkování + dalších 10 000,- Kč za smlouvy. Když si to spočítáte tak už jsme na 45 000,- Kč, co jsi jen tak vzala ČMSS. Když jsme se informovali u jiných bank, tak takovéto nehorázné poplatky jinde nemají. Úvěr platíme řádně a v nemalé měsíční částce , tak bychom byli rádi, kdyby nám je ČMSS vrátila zpět. Je to možné? Bylo nám sděleno, že už několika lidem se podařilo své poplatky získat zpět, ale nevíme jak to máme udělat. Děkuji za odpověď Hřibová

Odpověď

Obávám se, že v tomto případě Vám neporadím. Vy jste změnu akceptovali tak, jak popisujete, potvrdili jste vše svým podpisem, takže nyní je obtířné radit, jak poplatky získat zpět. Je to smluvní záležiosti. Od ledna 2014 je účinný nový občanský zákoník, který chrání spotřebitele v tom, že by podmínyk pro spotřebitele neměly být ve výrazném nepoměru s podmínkami profesionální strany obchodu, což je nyní banky. Můžete se pokusti o stížnost u dané banky, ale pokud neuspějete, pak vám nezbývá než buď soud, nebo to nechat být. Prozatím ochrtana spotřebitele v rámci úvěrů na bydlení není u nás platná, ale je to na "spadnutí".


Dotaz

VÁŽENÝ PANE OTAKARE SCH., OBRACÍM SE NA VÁS JAKO NEPOUČENÁ VE VĚCI PŘEVODU PRO MĚ VÝZNAMNÉ ČÁSTKY EUR 75,OOO Z NIZOZEMÍ (NETHERLAND) DO ČR. JEJICH BANKA PO MNĚ CHCE ZA PŘEVOD TĚCHTO MÝCH PENĚZ 5 % Z TÉTO ČÁSTKY JAKO TRANSFER TAX. MNĚ TO PŘIPADÁ JAKO NAPROSTO NESMYSLNÁ ČÁSTKA A ZAVÁNÍ MI TO PRANÍM ŠPINAVÝCH PENĚZ CITUJI : (Vklady v neobvyklé výši a koupě fiktivních či předražených služeb, to jsou vyprané peníze, jejichž objem je často značně ponížen o provize jednotlivým článkům pracího řetězce, se vracejí zpět původnímu majiteli jako legální a zdanitelný příjem), ALE MŮJ PŘÍJEM JE LEGÁLNÍ ! JÁ MÁM VÝHERNÍ CERTIFIKÁT SPOLEČNOSTI SAMSUNG NETHERLAND, OPATŘENÝ NOTÁŘSKÝM PODPISEM SE DVĚMA RAZÍTKY. ÚŘEDNÍK SAMSUNG WINNING PRIZE-EUROPE MI PÍŠE TOTO : 'The bank will require an anti-terrorist certficate due to my tax was waived, so therefore they will be in contact with you within the next 48hrs.' DĚKUJI VÁM ZA ODPOVĚĎ S POZDRAVEM VAŠE JAROSLAVAŠVAJCROVÁ

Odpověď

Dobrý den,

banka nemůže stanovit poplatek za převod jakékoliv částky v EUR na bázi procentní sazby jen proto, že by to měl být nějaký "nekalý převod". Takový by Vám měli odmítnout a dokonce někam nahlásit...... Pokud jsou peníze legální (a to předpokládám), pak banka z Nizozemí musí tento převod zpoplatnit jako převod vnitrostání, tzn. za cenu, která je shodná, jako kdybyste tuto částku posílala v rámci této země. Pokud však je i v rámci Nizozemí zpoplatněna 5 % z částky, pak ano. Obě země, tzn. NIzození i ČR jsou členy EU a musí dodržovat regulatorní pravidla stanovená nařízeními nebo směrnicemi. Proto výši poplatku rozporujte. O tom, že by se z převodů platily "Tax" = daně nic nevím.Nicméně možné to je, neznám Nizozemské zákony v této věci.


Dotaz

Dobry den, mel bych dotaz ohledne hyp.uveru. V soucasne dobe cerpam hypoteku od CMSS a jsme ve fazy posledniho cerpani cca 500 000 coz nam bylo zamitnuto, protoze pry vystaveny dum nema dostatecnou hodnotu tudiz nemame narok na dalsi cerpani aby se RD mohl dokoncit. Bylo nam receno, ze musime zainvestovat ze sveho .... Coz nam prijde dost divne veskere reklamace na prehodnoceni zamitnuty. Faktury, foto dokumentace na to oni pry nehledi ... Mohl by jste nam prosim poradit jak dal. Moc dekuji. S pozdravem Bulicek

Odpověď

Dobrý den,

v této věci Vám asi neporadím. Váš dotaz je ryze komerčního charakteru. Neznám podmínky smlouvy a čerpání úvěru. V každém případě ale podejte reklamaci vůči bance už jen proto, že když banka vyřizovala a schválila úvěr v jakési vyši, tak věděla, čím je hypotéka zajištěna (asi stavěným domem). Jak může banka jen tak prohlásit, že dům nemá tu hodnot, když ona je oprávněna při financování domu prověřovat, na co čerpané peníze jdou. Jdou-li na materiál na stavbu domu, tak je vše OK. Proto tomu moc nerozumím. Nebo byla zastavena jiná nemovistot o vyšší hodnotě, Vy jste čerpali úvěr a nyní, když si banka prověřuje účelovost použitých peněz na dům, tak zjistila, že ten, co se z peněz staví má nižší hodotu (máte od nich ocenění rozestavěného domu? Nebo sdělili Vám alespoň, jak to nekdo ocenil a jak postupoval při ocenění?). Je zde spoustu otázek....

 


Dotaz

Dobrý den, dnes jsem dostala doporučený dopis od st. spořitelny Wüstenrot, ve kterém mi je zaslána výpověď smlouvy o st. spoření. Důvod: "... v souladu s ust. § 7 odst. 1 všeobecných obchodních podmínek je st. spořitelna oprávněna smlouvu ukončit výpovědí. Od okamžiku přidělení cílové částky, který ve Vašem případě již nastal, je oprávněna učinit bez omezení výpovědním důvodem. ... V příloze zasíláme formulář - žádost o vyplacení peněžních prostředků ..." Cílovou částku jsem v v roce 2008 navýšila z 240 tis. na 440 tis. Kč a k dnešnímu dni jí zdaleka nedosahuji. Za navýšení jsem zaplatila 2 tis. Kč.Platím řádně, úvěr zatím nečerpám a tak nevidím důvod, abych spoření ukončovala. Jen mi ještě nabídli, že mohu uzavřít nové stavební spoření, pro mě méně výhodné. Prosím o radu, zda musím na výpověď přistoupit. Nechce se mi už jen z principu, že oni vypovědí z ekonomických důvodů, jak píší. O vrácení částky za navýšení cílové částky se nezmiňují, i když mi znemožňují tuto službu využít. Děkuji za Váš názor. Sýkorová

Odpověď

Pokud Vám dávají výpověď pro tzv. přespoření (dosažní cílové částky), kterou jste si ale zavčas navýšila (za poplatek), tak asi je někde chyba. Proto na výpověď reagujte stížností s tím, že je nezákonná, neboť nebyl naplněn uvedený § podmínek, pokud je to skutečně tak. Musíte jím prokázat asi dodatkem ke smlouvě, že došlo k navýšení cílové částky. Je to na Vás, zda stížnost sepíšete nebo zajdete do pobočky spořitelny vyřídit to osobně s možností sepsat stížnost přímo v bance.


Dotaz

Dobrý den, v červnu 2015 mi končí šestiletá "vázací doba" na mém stavebním spoření u Reiffeisen stavební spořitelny, které používám pouze ke spoření. Dostal jsem dopis od stavební spořitelny, ve kterém mi oznamují, že můj tarif st. spoření již nemají v nabídce a pokud hodlám dále spořit (do cílové částky mám ještě dostatečnou rezervu), buď přistoupím na snížení úroků ze 2% na 1,5%, nebo mi zvýší poplatky za vedení účtu ze současných 80Kč na 160 Kč za měsíců. Lze se tomuto jednostrannému kroku spořitelny nějak bránit? Nejde o život, ale vadí mi to z principu - jako by se snažili všechny střadatele, dodržující podmínky spoření, odehnat a nejraději jen půjčovat - nabídek na různé úvěry už jsem od nich dostal několik. Stejný případ jsem před chvilkou četl na serveru Novinky.cz Děkuji S pozdravem Jan Hanousek

Odpověď

Dobrý den,

pokud se poplatek za vedení účtu, byť stavebního spoření, mění po uplynutí vázací doby, tedy doby, kdy můžete změnit banku, tak bych to viděl jako legální. Pokud by Vás však nutili ke změně (zvýšení) sazby v průběhu cyklu stavebního spoření, bylo by to možno chápat jako nátlak na Vás - buď zaplatíte nebo odejdete z banky předčasně, tudíž se vrací státní podpora. Takže je na Vás, zda spoření u této banky zrušíte a zajistíte si ho u konkurence.


Dotaz

Dobrý den. Děkuji za vaši včerejší odpověď. Stále mi není jasné co s tím problémem dělat. Když zkontroluji kopii příkazu od mého polského partnera, vidím že příkaz byl zadán v z účtu vedeného ve zlotých na nákup USD. Tvrdí, že tímto způsobem platí vždy, protože nemají účet v USD. Jednou mi platba od tohoto partnera přijde v pořádku a je na výpise uveden jako plátce a podruhé přijde od něj platba kterou zadal stejným způsobem ale platba mi přijde z nějakého českého účtu u české spořitelny a plátce je uveden jako ZPS PSUN a částka je značně nižší než na kopii platebního příkazu od mého partnera. Hledám řešení jak se tomuto vyhnout a jak dostat chybějící rozdíl u plateb z minulého roku. Děkuji. Veselý

Odpověď

Bohužel, v tomto případě to banka plátce posílá různě . Jednou asi přes USD korespondenta, který to pošle na dalšího korespondenta v USD banky příjemce a někdy, bohužel, to banka plátce nebo její korespondent pošle na úplně jinou banku v ČR, která to pak převede do CZK a pošle českým cleringem (systémem CSRTIS) na Vaši banku. Jinak si to nedovedu vysvětlit. Platbu můžete reklamovat a totéž může udělat Váš plátce. Obávám se však, že se obě strany budou "vymlouva" vždy na toho druhého, příp. na banky, které při transakci participují jako korespondentská banka. Jenže za ni může banka plátce, neboť ona ovlivňuje výběr banky spolupracující....


Dotaz

Vážený pane Schlossbergere. Děkuji vám za odpověď na můj dotaz ohledně zahraničních plateb ze dne 15.2. 2015. Pro doplnění sděluji, že se jednalo o standardní zahraniční platbu kterou provedl můj odběratel v Polsku ze svého zahraničního účtu. Kopii mi zaslal. Moje banka ale tvrdí, že prostředník provedl s touto platbou nakup Kč a pak převod na USD a rozdíl si ponechal. Dle banky je takováto transakce legální a nemohu proti ní nic dělat. Je to pravda? Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

aha, ono je to pak trochu problém měny. Bylo by dobré vědět, jak Váš obchodní partner zadal platbu. Vy jste fakturoval v USD....Předpokládám, že by plátce provedl platbu v polských zlotých vůči Vám v USD. Ale většinou se platba provádí v měně faktury, tzn. v USD. Nevím, proč by měl z jeho místní měny nakupovat Kč a pak měnit na USD... to se mi moc nelíbí. Prověřte si u Vašeho plátce, jak zadával platební příkaz v Polsku. Mně se trošku zdá, že banka provedla dvojí směnu a zbytečně.....Dost záleží na platebním příkazu plátce, v jaké měně dal příkaz své bance.


Dotaz

Dobrý den pane Schlossbergere. Chtěl bych vás porosit o radu v následující záležitosti. Moje firma obchoduje s firmami v EU. Vystavuji faktury v USD a moji zákazníci mi posílají platby v USD na můj b.ú v ČR přes IBAN. V loňském roce mi několik plateb bylo připsáno na můj účet ve značně nižší hodnotě než bylo zasláno mým obchodním partnerem. Navíc tyto platby nebyly na výpise označeny jako platby od něj ale jako převod z jiné tuzemské banky. Při dotazu v v bance kde mám vedený účet mi bylo sděleno, že platby byly připsány na můj účet přes prostředníka, který za platbu v USD nakoupil Kč a pak následně zakoupil zpět USD a ty zaslal na můj účet avšak ponížené o kurzovní rozdíl. Žádnou takovouto službu jsem si ani já ani můj obchodní partner neobjednal a touto transakcí jsem přišel o cca 1 500 USD. Banka však tvrdí že je vše v pořádku a chybějící rozdíl mi nehodlá uhradit. Prosím tedy o radu, zda se s tímto problémem dá něco dělat. Děkuji. S pozdravem. Jiří Veselý

Odpověď

Dobrý den,

z dotazu lze vysledovat asi to, že Váš obchodní partner vyplnil tuzemský platební příkaz na USD ve Váš prospěch. Z toho pak lze vyvodit, že banka plátce musela odkoupit USD za Kč, převedla platbu přes mezibankovní plat. systém v rámci ČR (jde o CERTIS, který provozuje ČNB) a Vaše banka jako banka příjemce na základě informace z banky plátce, že máte dostat USD zpětně nakoupila Kč a prodala USD. Obě banky vždy použily kurs, který je pro banku výhodnější. Pak se může stát, že při vyšší částce mohou kursové rozdíly dělat i sumu, kterou uvádít.

Aby se toto nestávalo, je nutné, aby Váš obchodní partner (byť je v ČR) posílal platby v USD jako zahraniční platbu (tedy přes zahraničí, nejspíše přes banku v USA). Platba nebude podléhat kursovým vlivům, ale bude trvat o něco déle a bude ale zpoplatněna jako platba zahraniční. Abyste se dobral skutečné pravdy, bylo by vhodné prodiskutovat s plátci takových plateb, o kterých píšete, jaký platební příkaz použili. Pokud použili zahraniční a banka příkazce (plátce) to sama změnila, je to chyba banky a pak by měla rozdíly hradit ona.


Dotaz

Dobrý den, dostal jsem výpověď smlouvy o stavebním spoření. Předpokládám, že je to z důvodu vysokého úročení mého vkladu vzhledem k aktuální situaci nízkych úrokových sazeb na finančním trhu. Poslední dobou se ukazuje, že některé výpověďi smlouv o stavebním spoření jsou neplatné. Chtěl bych se tedy zeptat, pokud by se ukázalo, že je to tak i v mém případě, je možné postihnout nějak stavební spořitelnu (pokuta/sankce) za to, že mi výpověď smlouvy podala neoprávněně? Jako taková společnost musí přeci vědět, zda má právo dát mi výpověď nebo ne, a hlavně by měla jednat v souladu se všeobecnými obchodními podmínkami a ne je porušovat a obcházet tak zákon. Nelíbí se mi totiž dnešní postup společností, které lákají klienty s vidinou svého vysokého zisku, ale jakmile se situace nevyvíjí v jejich prospěch, tak se snaží klienta co nejradikálněji zbavit bez ohledu na právo a doufá, že vzhledem ke své velikosti se lidé budou bát bránit a jí to může projít. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Stouto záležitostí se asi raději obraťte na nějakého právníka. Takto nelze posoudit, proč Vám byla smlouva vypovězena. Mohu se jen domnívat, že z důvodu možného "přespoření", čímž jste porušil podmínky banky. Samozřejmě vždy můžete použít soudní cestu, kterou se můžete domáhat nápravy za neoprávněně vypovězenou smlouvu. Jenže zvažte - smlouva je dvoustranný akt, kdy jedna ani druhá strana nemůže být nucena k tomu, aby ve smluvním vztahu pokračovala. Smlouva jistě obsahuje v rámci podmínek možnosti výpovědi smlouvy jednou nebo i druhou stranou.


Dotaz

Dobrý den pane doktore, dovoluji si obrátit se na Vás s dotazem ohledně předčasného splacení úvěru. V roce 2005 naše s.r.o. uzavřela Smlouvu o úvěru (Hypotéční úvěr) s Českou spořitelnou a.s., kde jsme sjednali fixní úrokovou sazbu na 15 let. Nyní jsme požádali banku o možnost předčasného splacení celého zůstatku úvěru. Pracovník banky nám mailem odpověděl, že podmínkou předčasného splacení je současně úhrada poplatku ve výši 3% z předčasné splátky (což je v pořádku, takto je to sjednáno ve smlouvě)a dále také úhrada veškerých nákladů a výdajů, v souladu se Všeobecnými úvěrovými podmínkami, které bance vzniknou v souvislosti s předčasným splacením. Výši těchto "nákladů" vyčíslili jednoduše tak, že sečetli všechny úroky podle splátkového kalendáře,které zbývají uhradit do konce fixní sazby. Jinými slovy, banka si nárokuje stejnou výši úroků, jako kdybychom nic nesplatili a využívali úvěr ještě dalších 5 let. Takový požadavek se nám jeví jako absurdní, ale náš právník nám nedokázal odpovědět a doporučil vyčkat na novou právní úpravu, která má začít platit v letošním roce a tyto vztahy nově upravovat. Můžu poprosit o Váš názor? Předem velmi děkuji

Odpověď

Pokud smlouva obsahovala sankci a k tomu úhradu nákladů a výdajů, tak ušlý úrok, podle mého názoru, není náklad a výdaj související se zrušením smlouvy o hoyptéčním úvěru. Jde o ušlý výnos pro banku (protože nebudete platit úrok z úvěru). Výše sankce by v sobě měla zahrnovat i tento úrok. Není to však nikde stanoveno. Pokud by vycházela částka jako neúměrně vysoká z Vašeho subjektivního pohledu, můžete požádat soud o rozhodnutí v této věci. Sankce se stanovena proto, že svou předčasnou splátkou úvru narušíte bance likviditu - dáte ji peníze dříve a ona musí hledat nové cesty, jak tyto prostředky zhodnotit.

Co se týká nové právní úpravy úvěrů na bydlení, bude se týkat jen spotřebitelů, nikoliv firem. Předpokládá se podobná právní úprava jako u spotřebitelského úvěru. Ale může to být také i jinak.Nicméně se nová úprava bude týkat jen úvěrů sjednaných od okamžiku účinnosti normy, pokud nebude obsahovat klauzuli, že se toto vztahuje i na smlouvy uzavřené před účiností nového zákona. To ale, bohužel, nevím. Pokud by se to vzthaovlo i na podmínky předchozích smluv vč. jejich výpovědi, byla by to poměrně silná retroaktivita. Píšete všek, že jste s. r. o., takže asi by se nová úprava na Vás nevztahovla.


Sekce obsahuje celkem 996 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna