undefined


Položené dotazy


Dotaz

Chcem sa opýtať, čo má nebankový subjekt Profireal,fungujúci na Slovensku, licenciu na vykonávanie činnosti (poskytovanie požičiek. Ďakujem

Odpověď

Dobrý den,

to já nemohu vědět.... na poskytování spotřebitelských úvěrů nepotřebujete licenci, pokud nejste banka nebo jiný subjekt podléhající dozoru ČNB či NBS.Pokud ji nenajdete v seznamech subjektů s licencí (povolením), tak ji nemají (a asi mít nemusí....).


Dotaz

Dobrý den, mam jeden dotaz a nevím, kde bych na něj dostal odpověď, tak to zkusím tady. Mám založený účet v Německu (zakládala mi ho bývalá firma). Účet ale potřebovat už nebudu, protože se stěhuju za prací do Irska, tak nevím, jak na dálku ten účet zrušit a nebo alespoň stopnout. Pokud to tedy půjde. Nerad bych, abych si z poplatků za účet udělal nějaké zbytečné dluhy. Děkuji moc za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

 

to se budete muset zeptat banky, ve které máte účet veden. To Vám zde nikdo neodpoví. Neznám podmínky banky. Tam byste se to měl dozvědět. Není nic jednoduššího, než jim napsat mail. Věřím, že každá banka umí zrušit účet i na dálku, jen bude potřebovat asi projev Vašeho jednání ověřeného notářem. To můžete udělat i v Česku, ale vybrat notáře, který je k tomu pověřen, že může činit jednání i vůči zahraničí.


Dotaz

Dobrý den. Mám účet u dvou bank. Od GE Money jsem účet chtěl zrušit, protože jsem přešel k mBank a to hlavně kvůli poplatkům. Ale protože jsem v insolvenci, tak mě v GE Money řekli, že účet nelze zrušit a že co pro mě mohou udělat, je to, že mě dají ten nejnižší poplatek tj. 59,-Kč měsíčně. Takže mám u nich účet, který nechci ani neužívám, ale platím. Podle mne je to na hraně zákona. Protože když bych si já nechal od někoho posílat peníze za to, že ho jen eviduji, tak mě zavřou. Mohli byste poradit co se s tím dá dělat? Na soudy rozhodně nemám. Za odpověď děkuji. S pozdravem Václav Chmelík

Odpověď

Dobrý den,

nejsem specialista k insolvenci. Nicméně co asi lze potvrdit je, že s účtem nakládat nemůžete, jen stanovený insolvenční správce.


Dotaz

Dobrý den. Chci Vás požádat o radu, jak přesně postupovat v tomto případě. Mám už šestý rok hypotéku u RB. Jednou z podmínek při uzavření smlouvy bylo i to, že musíme mít veden i běžný účet u této banky a zároveň z něj hypotéku splácet. Vedení tohoto účtu jsme měli zdarma a za provedené transakce platili jen nízké poplatky. Loni jsme hypotéku refinancovali a zůstali u RB. Podmínky smlouvy se neměnily. Nicméně na podzim banka kompletně překopala podmínky běžných účtů a proto jsme se rozhodli převést BÚ k jiné bance. Pokud ovšem nebudeme mít účet u RB, tak v podstatě porušujeme smlouvu, což mi přijde trochu "šikanézní", protože kdyby banka zvedla poplatky u běžných účtů jakkoliv, tak nemáme možnost se bránit a nepřímo se tím navýší hypotéka. Dostal jsem se k informaci, že tomuto se lze bránit pomocí nového občanského zákoníku a že mám bance poslat písemné oznámení, že na základě této novely chci účet zrušit kvůli změněné výši poplatků a banka by to měla akceptovat. Můžete mi prosím poradit, jak přesně by měla být tato žádost specifikována a na jaký paragraf ze zákoníku se odvolat? Předem děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

toto není stížnot na banku, ale tak trochu už to vypadá jako komerční poradna. Toto nevyplývá ani tak z NOZ, ale ze zákona o platebním styku.NOZ to jen podporuje. Dokonce požadavek na vedení účtu spolu s hypotékou je v rozporu s etickým kodexem České bankovní asociace, který tuto skutečnost přímo zakazuje. Nesmí se podmiňovat vedení jednoho produktu produktem druhým.

K odborné poradě nebo sestaveí výpovědi se obraťte na příslušné komerční poradce nebo advokáta.


Dotaz

Dobrý den. Obracím se na Vás s dotazem, jak je to s dědictvím stavebního spoření vzhledem k tomu, že se mi dostává odpovědi půl na půl, nejen od Stavebních spořitelen, ale i od notářů, právníků, advokátů i sdělení, která jsem si měla možnost přečíst na internetu. Domnívala jsem se, že žijeme v právním státě, a že by tudíž mělo být jedno vysvětlení pro daný zákon. Je uspořená částka stavebního spoření předmětem dědictví, tzn. zda je tato uspořená částka společné jmění manželů? Pokud žije pozůstalý manžel, tak prý práva a povinnosti přecházejí automaticky na základě předloženého úmrtního listu manžela - nemusí se tedy čekat až na Usnesení vypořádání dědictví, které nabylo právní moci. V mém případě to tak bylo provedeno, ale, když jsme byli pozváni k vyřízení dědictví, tak paní notářka uspořenou částku zahrnula do SJM a vzhledem k tomu, že máme 2 děti, tak polovina uspořené částky zůstala mně, ale druhá polovina byla rozdělena na třetiny. Bylo tedy postupováno správně? Když jsme před několika lety uzavírali s manželem smlouvy, tak nám bylo řečeno, že práva a povinnosti i uspořená částka tvoří 1 celek. Děkuji za pochopení i za odpověď. Nováková

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že Vám moc neporadím. Nejsem právník, který se zabývá dědictcvím. Nicméně z praxe - stavební spoření je také účet a to termínovaný. Tzn. zemře-li jeho majitel, jdou peněžní prostředky automaticky do dědického řízení jako z kažedého jiného účtu. Vaše děti se samozřejmě mohou dědictví vzdát ve Váš prospěch.


Dotaz

Dobrý den, Rád bych se dotázal, jak je možné, že Komerční Banka bez mého vědomí převedla můj bezplatný \"studentský\" účet G2 na plně zpoplatněný běžný účet (68Kč vedení účtu, +25Kč zasílání papírových výpisů + 0,9%p.a. povolený debut) tj. 111Kč/měsíc? Tento účet nebyl dlouhé roky VŮBEC používaný tj.(zůstatek 0Kč, neměl jsem žádnou platební kartu ani I-banking, neproběhla za posledních x-let jediná bankovní transakce). Až mi přišlo od nějakého vymahačského úřadu, že jsem dlužníkem a pod hrozbou exekuce, že musím uhradit. Obrátil jsme se na KB a bylo mi sděleno, že vše je v pořádku, jelikož ve smlouvě (cca 10 steré bylo uvedeno, že po skončení (tzv. studentského věku) bude účet převeden na běžný. Dlužnou částku jsem po dohodě na pobočce uhradil, aby mi nenabíhaly další úroky. Rád bych se zeptal, jestli je takovéto chování bankovního úřadu zcela normální, jelikož s etikou to nemá vůbec nic společného? Celá tato sranda mě již přišla pomalu na tisíc Kč. Prosím o radu, jestli se mohu nějak bránit? Předem děkuji za jakékoliv vyrozumění.. S přáním klidných svátků Jcerny

Odpověď

Dobrý den,

neporušil jste náhodou smlouvu s bankou Vy? Jsk se měla banka dozvědět, že už nejste studentem? Nebo v podmínkách banky je uvedeno, že po dosažení 26 let věku se účet převádí automaticky na běšžný? Nebylo Vám divné, že po ukončení studia máte svůj účet stále zdarma..... a takových otázek by mohlo být více. Asi bych Vám doporučil, abyste si znovu přečeetl své podmínky. Banka se k Vám zachovala při Vašem kontaktu, podle mého názoru, docela dobře. Jen nevím, co v dotazu dělá exekuce...... to Vás banka dala k exekuci na vymáhání dluhů za poplatky? Nerozumím....


Dotaz

ČSOB - poplatek za zřízení exekučního účtu = 400,- Kč poplatek za vedení exekučního účtu 11/12-11/13 = 2800,- Tento poplatek resp. jeho výši považuji za naprostou absurditu, protože se jedná o blokaci peněžních prostředků na základě exekučního příkazu. Částka exekuce na tomto účtu leží bez pohybu až do doby, kdy exekutor pošle bance exekuční příkaz s doložkou nabytí právní moci exekuce. Potom banka pošle exekutorovi jím požadovanou částku a případný přeplatek vrátí teprve po doručení vyúčtování exekuce. Nevím, zda se výše poplatku odvíjí od doby, po kterou tam peníze leží, nebo od výše exekuce. Přikláním se k variantě druhé, protože v mém případě poplatek činí 10% exekuované částky. Neposílám toto jako dotaz, ale upozornění na to, že existují i absurdnější poplatky než uvádíte v návrhu absurdit.

Odpověď

I tak je to podle mého názoru chybné - mělo by být v názvu "poplatek za exekuovaný účet" když už. Jinak oznamte tutu skutečnost na odbor ochrany spotřebitele ČNB, pokud je vůči Vám vedena exekuce jako fyzické osobě.

Pak mne překvapuje položka "Poplatek za zřízení exekučního účtu"? To si jako občan nebo jiný subjekt bude zřizovat účet, na kterém bude předpokládat exekuci? Není to náhodnou položka ze sazebníku banky, kdy si exekutoři zřizují účty na to, aby na nich shromažďovali exekuované prostředky a pak je vypláceli (převáděli) oprávněným? Takto mi to připadá podle názvu i toho dalšího poplatku.... Z kontextu ale vyplývá něco trochu jiného


Dotaz

Dobrý den mám dotaz banka mi z neznámích důvodů dala mínus miliardu na účet na kterém měla naše firma cca 5 miliónů po té co jsem po bance žádal vysvětlení řekl mi náměstek že je to bankovní tajemství upozorňuji že nemám papír o exekuci ani o vyšetřování policií nikdo se snámi nebaví. Dnes jsem jim podal stížnost. Děkuji Warvar

Odpověď

Dobrý den,

to co se týká Vašeho účtu, není bankovní tajemství. To se musí ddržet vůči třetí straně, takže sdělení příslušného managera banky je holý nesmysl. Jde pravděpodobně o chybu banky. Kromě toho "miliarda" - to už jsou fakt peníze, které jen tak někomu nemůže nikdo vzít, a to ještě do debetu.... Ve výpisu z účtu máte protiúčet (tedy číslo a možná i zkrácený název). Také tam bude kód platebního styku, tzn. čtyřmístný znak, do které banky ta miliarda měla jít...... Je to velmi zvláštní postup. Pokud by Vám nevadilo, dejte mi přes poradnu vědět, jak to dopadlo.Kromě toho si můžete na tuto skutečnost stěžovat u finančního arbitra jako neoprávněný převod - rozpor se zákonem o platebním styku.


Dotaz

Dobrý den. Chtěla bych se zeptat. Jakmile jsem zjistila, že jsem dostala exekuci okamžitě jsme ji s manželem zaplatili. Chtěla bych se však zeptat, jak dlouho trvá odblokování platební karty,když exekutor doklad o zaplacení bance poslal. Vím, že tam je nějaká doba nevím však jak dlouhá může být. Děkuji za odpověď Nakládalová M.

Odpověď

Dobrý den,

na to termín není, nicméně by banka neměla otálet z odblokováním účtu, ke kterému je vydána pravděpodobně Vaše debetní platební karta (karta k běžnmu nebo jemu na roveň postavenému účtu). Pokud exekutor bance oznámil, že exekovaná částka byla Vámi hrazena, měla by banka odblokovat účet a kartu nejpozději následující den po obdržení vyrozuměné exektura (nebo soudu).


Dotaz

Děkuji za Vaši odpověď na můj dotaz ohledně zahraničních bankovních poplatků. Vaše vysvětlení je těžko pochopitelné. Potřebuji získat doklad týkající se výše zahraničích bankovních poplatků. Přeženu-li to, když v obchodě požádám o doklad třeba jen na nákup jednoho rohlíku, dostanu jej. Zde jsou poplatky v řádech stovek korun a není žádná zákonná povinnost klientovi výši poplatku vyčíslit a doložit? Váchová

Odpověď

Ne, není, protože banka, která si poplatek strhává, je pro Vaši banku bankou neznámou. Nemusí to být její tzv. korespondenční banka. Zahraniční platební styk je postaven na zvykolstech a pravidlech systému SWIFT, který hovoří, že když plátce zathne poplatky SHA, znamená to, že plátce platí poplatky své banky (banky odesilatele) a příjemce platí ostatní poplatky související s platbou. Tzn. poplatky bank participující na platbě a poplatky své banky. Není obvylké, aby se poplatky korespondenčích bank objevovaly kdekoliv. Je to v podstatě rozdíl mezi platbou od plátce a částkou připsanou na Váš účet po odečtení poplatků Vaší banky. V rámci EU toto již možné není.

Jak jsem napsal, můžete požádat svou banku, aby Vám to zjistila, ale obávám se, že to nebude chtít udělat. Za každou zprávu do zahraničí, kterou banka udělá, se platí, takže by chtěla asi uhradit poplatky zase spojené s tímto šetřním.....


Dotaz

Dobrý den, řeším problém s doložením poplatků za převod v zahraniční měně (USD), typ dispozice SHA. Rozdíl mezi částkou odeslanou z jednoho účtu na druhý účet je značný. Odesílací banka si údajně žádné poplatky neúčtovala, přijímací banka vyčíslila své poplatky. Zůstává však stále nedoložený poměrně vysoký poplatek(ky)pravděpodobně korepsondečních bank. Žádná z bank se nemá k tomu, aby poplatek vyčíslila a doložila. Jak takový doklad získat? Je na něj nárok (zdarma?), která z bank má povinnost jej vyčíslit, odesílací banka, nebo banka přijímací? Požadovala jsem avízo o platbě, bezúspěšně. Děkuji za odpověď. Váchová

Odpověď

Dobrý den,

ono je to těžké, protože banka příjemce (Vaše banka) to neví. Ona se částka strhává z částky převodu a dokonce tam může být několik bank. Banka plátce však určuje cestu, kolika bankami tzv. korespondenčními to šlo nebo zda byl užit nějaký zúčtovací systém. Vaše banka však může dotazem na poslední banku, která ji platbu poslala, vznést dotaz, kolik USD obdržela a kolik si účtovala poplatek za přesměrování paltby (připsání Vaši bankce na její účet u té zahraniční). Není to však povinnost vyplýávající z nějakých obecných předpisů, je to jen vůle banky a etika chování vůči Vám jako klientvoi.

Pak můžete něco podobného požadovat od Vašeho plátce, aby on se dotázal ve své bance, jak platbu tzv. natrasovala - tj. jakými bankami měla banka dojít než dorazila do Vaší banky.


Dotaz

Dobrý den, u GE money bank mám běžný účet a hypotéku. Minulý měsíc jsem dostal dopis, ve kterém mi banka oznamuje, že vzhledem ke změnám v občanském zákoníku mění jednostranně obchodní podmínky. Následuje výčet. Dopis končí oznámením, že pokud se změnou nesouhlasím, mám možnost tento nesouhlas vyjádřit písemně do konce roku s tím, že se tento nesouhlas rovná výpovědi. Rád bych této možnosti využil především u hypotéky, kde mám rozjednané její refinancování, ale banka se mnou přestala komunikovat a obávám se toho, aby po mě nepožadovali navíc sankci za předčasné splacení hypotéky. Podle mého názoru by tato situace nastat neměla, vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o jednostrannou změnu obchodních podmínek, které jsem nijak neinicioval. Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Martin Procházka

Odpověď

Dobrý den,

jsem podobného názoru jako Vy. Nový OZ ji umožňuje jednotranně změnit podmínky úvěru, ale pouze tehdy, pokud jste byl o této změně předtím informován, tzn. při uzavírání smluvního vztahu. To však je účinné až od Nového roku. Do této doby to možné není. Takže pozor - pokud banka postupovala nyní již podle NOZ, tak nepostupovala dobře. Ona Vás může upozornit na změnu podmínek, ale nemůaže postupovat tak, jako by to již udělala... Je to trošku zmatené, ale možná chtěla využít nevědomosti klienta. Nechce se mi věřit, že ba takováto banka nevěděla, že nemůže takto postupovat před účinností zákona. Je pravdou, že nová právní úprava se bude týkat i  smluv o účtech (jakýcholiv) uzavařench před účinností NOZ, ale nemůže banka podle NOZ postupovat před jeho účinností. Pokud Vám však tímto dává možnost výpovědi, tak předpokládám, že bez jakékoliv sankce. Pokud by sankci uplatnila, můžete se dožadovat (a to i před koncem roku, tedy před účinnosti NOZ) nápravy pro zneužití silnější smluvní strany. Podle dnešní úpravy by totiž toto nebylo možno vůbec udělat.

Závěr - podle mého názoru banka uplatňuje postup satnovený NOZ před jeho účinností. Může Vám oznámit změnu podmínek, ale pokud vyslovíte nesouhlas, musí Vám Váš úvěr vést nadále za podmínek stávajících. Pokud však nechce, máte možnost se refinancovat jinde, ale bez postihu banky původní. Po účinosti NOZ byste se mohl dožadovat toho, že jste byl jako slabší smluvní strana poškozen na svých právech. Dokonce byste mohl tvrdit, že postup banky je v rozporu s dobrými mravy a veřejným pořádkem.


Dotaz

Dobry den,chtela bych se zeptat,zda ma banka narok na dvoji poplatky za debet na uctu.Mam ucet u RB a nedopatrenim se mi stalo,ze jsem se dostala do minusu v castce 169 kc.Jelikoz jsem se na internetbanking nedivala nejakou dobu,zjistila jsem to az pri prichozi platbe,kdy si banka strhla pokutu ve vysi 500 kc za nepovoleny debet.Ale jelikoz prijata castka byla pouze 500 kc,cela pokryla uvedenou pokutu,tedy debet na ucte nadale pretrval.Tuto transakci provedla banka v patek a v utery na to jsme tedy vlozili na ucet 1200 kc aby se tedy pokryl debet a jeste na ucte zustali penize.Ihned po vlozeni si vsak banka strhla dalsich 500 kc za 1.upominku,kterou jsem prozatim neobdrzela.Dle VOP je mi jasne,ze ma tyto platby banka pojistene.Zajimalo by me vsak,zda,kdyz vsechny tyto transakce probehly v jednom mesici,tudiz v jednom zuctovacim obdobi,ma na tyto poplatky banka opravdu narok i dle zakona.Hlavne zpoplatneni 1.upominky.Dekuji a jsem s pozdravem Katerina.

Odpověď

Zákon toto neřeší, to je věcí sazebníku banky. Zákon jen umožňuje stanovit bance sazby za služby, příp. stanovit si další poplatky. Na Vaše otázky tedy Vám musí odpovědět banka. Mně se ale zdá, že postup banky byl OK. Byla jste v tomto debetu nepovoleně 2x. Poprvé a pak tím, že došlý kredit rovnou pokryl sankční poplatek, takže opět vznikl nepovolený debet. Bohužel Vaší nečinnsotí došlo k přečerpání z důvodu paplatků.... Jinak si debet nedokáži vysvětlit. Můžete však své počínání ve věci dráhého poplatku bance zdůvodnit a vysvětlit (časový nesoulad mezi kreditem na účet a novým krátkým debetem). Banka může, ale nemusí vyhovět.


Dotaz

Dobry den, mam velmi neprijemnu skusenost s ceskou Zuno bankou a zahranicnou transakciou. Prave mi bola dorucena reakcia na moju staznost s ktorej obsahom niesom spokojny, preto sa obraciam na Vas, ake su este moje dalsie moznosti. Detailne sa stalo nasledovne. Transakcia bola odoslana v mene GBP z Autralskej narodnej banky na moj ucet v Zuno.cz banke ktory je tiez vedeny v GBP. Rozdiel medzi odoslanou a prijatou ciastkou je 160GBP (asi 5000Kc). Odosielatel zaroven hradil vsetky poplatky spojene s transakciou a poplatky za prijate platby v Zuno.cz niesu (0Kc). Obe strany uz pripad presetrili a tvrdia ze ziadny poplatok na ich strane nenastal. Vysledok setrenia zo Zuno.cz je, ze transakcia prisla v mene CZK, ktora bola nasledne prevedena do GBP (pretoze v tejto mene je vedeny moj ucet). Takze 160GBP sa stratilo dvojnasobnym prevodom (povodne GBP do CZK a nasledne CZK do GBP). Napriek tomu ze odosielatel spravne zadal platobny prikaz v mene GBP, ziadna zo stran nevie vysvetlit z akeho dovodu bola prijata tansakcia v CZK. Kedze obe strany uz pripad presetrili, moje moznosti branit sa sa znacne zmensili. Moj nazor na celu vec je taky ze sa jedna o podivne praktiky Zuno banky. Ak mate nejaky navrh na riesenie situacie, budem Vam velmi vdacny. Prajem pekny den

Odpověď

Dobrý den,

rada zde u zahraničního převodu je velmi obtížná. Bylo by asi vhodné spíše tlačit na pltáce, aby jeho banka doložila, jak platbu zaslala na korespondetskou banku... Pokud tam bude doloženo, že byla v GBP (musí být obsaženo ve SWIFTové zprávě), pak je strana banky plátce OK. Někdo si přece musel někde "přečíst" to, aby to převedl do CZK. Pro ZUNO zúčtovává zahraniční plat. styk možná RBCZ nebo TATRA banka... Pak bych znovu požádal ZUNO, ze které banky přišla platba v CZK. Nicméně - můžete si stěžovat u ČNB, sam. odboru ochrany spotřebitele. U finančního arbitra to oficiálně řešit nemůžete, ale přesto jeho vazba na podobný orgán v Austrálii je (osobně jsem ho dokonce navštívil, když jsem funkci FA dělal). Příp. si může požádat o jeho spolupráci Váš plátce. Soudní stížnost asi nebude mít v tomto případě smysl...... Může se stát, že ZUNO je v tom nevinně - opravdu mohla dostat CZK.... Ono to také mohlo přijít tak, že nějaká jiná banka na území ČR obdržela Vaši platbu v GPB a provedla konverzi na CZK a zaslala to přes národní zúčtovací korunový systém CERTIS. Toto udělat nemůže... jen s Vašim svolením. Viedím to tak, že to tak bylo.... austraslá banka nebo její korespondent našel nejbližší spojení do ČR, tam to poslali v GPB a ta jiná banka z území ČR to převedla do CZK. Protože Však Váš účet je v GBP, ZUNO správně znovu částku převedla do této měny. Požadujte informaci po ZUNO, od koho přišla platba v CZK. Bude-li to jiná banka z území ČR, pak je to jasné - bude to ona, po které budete požadovat rozdíl - je bankou zpracovatelskou a ona za to odpovídá. Bude-li to banka mimo ČR, pak bud situace složitější, neboť výše uvedená úvaha by neseděla a bude tu znovu otázka, proč někdo tuto platbu "přehodil" do CZK.


Dotaz

Dobrý den, rádi bychom se zeptali na pomoc s řešením absurdní situace do které jsme se ne vlastní vinou dostali. V únoru tohoto roku jsme podepsali smlouvu o poskytnutí hypotéky u Sberbank na rekonstrukci rodinného domu. Podmínkou pro čerpání bylo kromě 40% prostavěnosti také pojištění nemovitosti zejména proti rizikům z důlní činnosti. (Na domě je historické věcné břemeno vztahující se na akceptování těchto rizik. Nicméně těžba je již 60let ukončená, a dům je doložitelně mimo veškerá rizika tohoto typu.) Na začátku října jsme dostali od odhadce potvrzení, že je prostavěno. Po odevzdání všech dokladů bance nám bylo sděleno, že pojistka (údajně pokrývající všechny standartní nebezpečí) je nedostatečná a že v ní musí být konkrétní formulace, že řeší rizika z důlní činnosti. Bohužel jak se ukázalo, neexistuje žádná pojišťovna (obešli jsme opravdu všechny), která by tuto pojistku poskytla a takovou větu tam napsala. Ocitli jsme se tedy v dost svízelné situaci, kdy dům je bez střechy, veškeré úspory jsme již dle požadavků banky prostavěli a máme zimu na krku. Banka se s námi nechce bavit, protože jsme na to údajně měli dost času. Dům už je zastavený ve prospěch banky, my jsme nedostali peníze a v případě vypovězení smlouvy nám hrozí sankce 55000,-. Momentálně řešíme odstranění věcného břemene. Je na něj, ale lhůta 4 měsíce a vlastně nemáme ani kladnou odpověď od banky, že poté čerpání proběhne. Ptali jsme se už před podpisem smlouvy jestli nemáme břemeno odstranit,ale bylo nám řečeno, že to řeší pojištění :) (které neexistuje). Zajímá nás váš názor, jestli je to opravdu tak, že banka s námi může podepsat smlouvu o čerpání ve které je nesplnitelná podmínka a my v případě, že ji nenaplníme (třeba nepůjde zrušit věcné břemeno), budeme muset platit odstupné od smlouvy? Je třeba soudně vymahatelné zrušení takovéto dle nás nsmyslné smlouvy? Předem moc děkuji za jakoukoliv reakci s pozdravem Mirka Tůmová

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je velmi komplikovaný. Nesplnitelnost podmínky by mohlo zakládat neplatnost smlouvy od jejího počátku, proto bych asi v tomto případě doporučoval se obrátit na soud určovací žalobou, že podmínka je nesplnitelná. Jen musíte mít jistotu, že žádná pojištovna tuto podmínku nenabízí. Soud si případně nechá udělat posudek pojitovacího odborníka... Banka asi sama od sebe podmínku ze smlouvy nevyhodí. I o toto ji můžete samozřejmě požádat. Celkem chápu Vaší situaci, že jste se mysleli, že tuto podmínky celkem snadno získáte... Banka by však měla, na druhé straně, když po Vás tuto podmínku vyžaduje, sdělit, která že to pojišťovna dělá. Pochopil jsem, že jste ochotni ji zaplatit, ale není kde... takže to zkuste otočit - velmi rádi to uděláme, ale sdělte nám, u které pojišťovniy.......

 

 


Dotaz

Zákon o spotřebitelském úvěru praví: Výše náhrady nákladů nesmí přesáhnout 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru, přesahuje-li doba mezi předčasným splacením a sjednaným koncem spotřebitelského úvěru jeden rok. Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru. Můj dotaz zní: Počítá se 1% z momentální výše nesplacené části jistiny nebo z částky, kterou mám zaplatit celkem, tzn. z nesplacené části jistiny + z úroku, který jsem měl zaplatit za celou dobu trvání půjčky (úrok za celou dobu trvání např. 20.000,-), případně + z úroku, který se ještě má doplatit (např. 10.000,-). Příklad: Jistina je 25.000,-. Zaplatím 1% z 25.000,- nebo z 45.000,- nebo z 35.000,- pokud chtít úvěr předčasně splatit? Velmi děkuji za odpověď

Odpověď

Můj logický názor je vedem příkladem:

 

půjčil jste si 20 tis. kč, rádně splatil již 5 tis. Kč ve splátkách a nyní chcete jednorázově splatit 15 tis. Kč. Výše nákladů se počítá z těchto 15-ti tisíc. Toto je předčasně splacená částka z celkové výše úvěru. Úrok není celková výše úvěru.... Je to však můj názor, nejsem ani soudce ani specialista na úvěry.... nicméně výklad Vámi citovaného ustanovení chápu takto. Smyslem zákona o spotřebitelském úvěru je totiž chránit klienta - spotřebitele právě proti nekalým praktikám poskytovatelů. Chápu banky nebo nebankovní subjekty, že by si mohly vykládat ustanovení tak, jak píšete dále ve svých úvahách, ale proč by měl spotřebitel platit za něco, co nečerpal a podle pravidel zákona splatil, když mu to zákon umožňuje. Pokud by tam byl úrok, tak by ustanovení mělo hovořit o tzv. předčasně splacené části úvěru vč. úroků (nebo jiná podobná dikce  např. příslušenství, kterou používají jiné právní předpisy). Jde tedy o to, zda výraz "celková výše spotřebitelkéého úvěru" je chápána jistina + úrok. Pro mne nikoliv - úrok je cena peněz a je to odměna banky za to, že Vám půjčila, celková výše úvěru je to, co jste skutečně dostal.....

Pokud banka nebo Vy bude mít rozdílný názor, můžete podat návrh na zahájení řízení u finančího arbitra. Je kompetentní rozhodnout jako soud a on je také vykladačem zákonů při jejich aplikaci do té míry, dokud soud nerozhodne jinak..


Dotaz

Zdravím, mám stávající běžný účet u české spořitelny. Vzhledem k situaci na trhu banka nově nabízí iUčet - vedení zdarma. Když jsem projevil zájem, že bych volně přešel se stávajícím účtem pod iUcet byl jsem odmítnut, že to je jen pro nové klienty. Případně at si ho zřídím a převedu si na něj veškeré inkasa, trvalé platby ...ze stávaj.účtu na tento nový. Myslím si že to je diskriminační způsob vůči stávajícím klientům banky. Je jasné, že nechci přijít o svoje číslo účtu, ani nechci řešit složitě přesuny příkazů...Myslíte, že tento přístup banky je vůčí stávaj.klientovi v pořádku?

Odpověď

Dobrý den,

 

co na to říci? Podle mého názoru není, je to opravdu diskriminační záležitost. Ale kde není soudce, není ani odsouzený..... takže si můžete stěžoat u bankovního ombudsmana a po příp. jeho negativní reakci můžete dát podnět odboru ochrany spotřebitele ČNB. Problém bohužel nemůžete řešit s finančním arbitrem ČR,neboť k tomu není kompetentní.


Dotaz

Dobrý večer! Ráda bych se zeptala měla jsem úvěr otec mi ho předčasně splatil chci se zeptat zda tam bude tento úvěr figurovat na výpisu když je už splacený? Má ho ten účet společně s mamkou a neradi bychom aby se o tom úvěru dozvěděla proto se ptám děkuji moc za brzkou odpověd Jana M.

Odpověď

Obávám se, ža částka na splacení úvěru bude z výpisu z BU rodičů vidět. Bude tam sice specifikován tak, že to nebude na první pohled asi vidět, ale bude tam částka "na vrub" a pak tam může být číslo protiúčtu.... také záleží, zda to je v rámci jedné banky či v rámci mezibankovního plat. styku. Nicméně na obratech se to jistě uvidí. To je dokonce banka povinna sdělit.

 

Pokud by byl úvěr splacen přímo na úvěrový účet v hotovosti Vaším otcem, pak by se to samozřejmě vyhlo účtu Vašich rodičů, jen by tam byl vidět výběr hotovosti z účtu bez bližšího určení.


Dotaz

Dobrý den, vlastním bankovku milion zlotych 16 listopad 1993 je možné ji rozměnit, nebo směnit na kč? děkuji.

Odpověď

Obraťe se na ČNB nebo na některou z komerčních bank, která má v kursovním lístku polské zloté....Je to věcí každé banky.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz týkající se jednoduché a cenově dostupné akceptace platebních karet v ČR. Aktuálně řeším akceptaci platebních karet od zahraničních turistů, kterým pronajímám můj apartmán v centru Prahy. Služby účtuji v EUR. Mám bankovní účet v Německu u Volksbank. Přesto nemohu využít obdobné služby v Německu, protože jsem čech. https://sumup.de https://payleven.de https://www.izettle.com/de Většina těchto firem operuji v Německu, Rakousku, Slovensku (měna EUR), ale v ČR jsem dohledal pouze testovací projekt ČSOB a Telefoniky http://www.o2.cz/podnikatel/202783-vyuctovani_a_reklamace/323574-prijimejte_platby_kartou.html Nemáte prosím nějakou informaci, jak levně přijímat EUR platby fyzicky v ČR? Děkuji za případný názor! Srdečně;

Odpověď

Ne, to opravdu nemám. Tato pordna není komerční. Takže se na mne nezlobte, ale v tomto Vám poradit nemohu.


Dotaz

Dobrý den, mám specifický dotaz: z české banky odešlo 3000 liber na zahraniční účet dodavatele. Zahraniční banka platbu obdržela, ale nepřipsala je ani po 30 dnech na dodavatelův účet. Jako důvod uvedla zahraniční (anglická) banka po 14ti! dnech chybu ve specifikaci platby (rozdělilo se slovo dovoz na dov, oz). Ani po obdržení vysvětlení platbu nepřipsala a s českou bankou nekomunikuje. Máme nárok vymáhat částku po české bance, když nedokázala peníze doručit na účet dodavatele a ani po 30 dnech vymoci vrácení na anglické bance?

Odpověď

Dobrý den,

reklamace musí vyřídit Vaše banka z území ČR. Ona je odpovědna za doručení částky k bance příjemce. I banky ve VB jsou členy EU a musí částku v měně zemí EU připsat do následujícího pracovního dne. Lhůty v platebním styku jsou v rámci zemí EHP jasné. Pokud Vám vznikla škoda, vymáhete ji na Vaší bance. Ona je povinna Vaší reklamaci vyřídit. Jinak si stěžujte u finančního arbitra na chybně provedený přeshraniční převod, i kdž jste chybu původně způsobili Vy. Takto dlouho nelze reklamaci vyřizovat.


Dotaz

Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, zda bych mohla žalovat banku Českou spořitelnu, a.s. z důvodu nevyplacení pojistného plnění. Jedna se o to, že 4.6.2013 nastala škoda na mém domě – povodně. Pojišťovna mi po dodání všech podkladů poslala devinkulační dopis a tom, že mi poskytnou zálohu 300tisíc. Po nekonečném volání a zasílání dokumentů do České spořitelny, mi bylo sděleno, že mi to zapomněli říct, ale že záloha byla zamítnuta a chtějí spočítat celou výši škody. Celková výše škody je cca 990 tisíc. Poté, že pošlou znalce a pak se uvidí. Vše jsem dodala a do dnešního dne, což je 6.11.2013 nemám žádné pojistné plnění a bydlím v domě, který je mokrý a plesnivý. Prý mi vyplatí půlku a pak se uvidí, ale co mám tedy opravit první, když náklady na opravu jsou v té výši, ale musíme v tom domě přežít zimu pokud možno ve zdraví a ne v plesnivém domě. Takže stále čekám a volám. Nyní již moc oprav nebude možné z důvodu počasí. Moc děkuji a přeji krásný den S pozdravem V. Hodboďová

Odpověď

Dobrý den,

zažalovat můžete kohokoliv. Jen nevím, proč banku a ne pojišťovnu.  Jen se domnívám, že jde o to, že jste utrpěla škodu na majetku, který byl úvěrován bankou. V tomto případě má banka jako věřitel velké pravomoci.... Jen si musíte ujasnit, co budete žalovat a jaký bude tzv. žalobní petit - čeho se budete domáhat.... Kromě toho, než bude spor řešen, bude určitě podzim příštího roku...... Podejte stížnost na ombudsmana banky, ale tuto stížnost musíte řádně sepsat a srozumitelně vysvětlit, co se Vám přihodilo a jaké jsou důsledky toho, že banka jako věřitel odmítla zálohové plnění na odstranění škody. Banka by měla jako věřitel mít stejný zájem na odstranění škod, aby úvěrovaný objekt sloužil ke svému účelu a hlavně měl hodnotu, kterou banka požaduje jako zástavu za Vám asi poskytnutý úvěr.


Dotaz

Dobrý den,před dvěma lety jsme si vzali půjčku od GE Money,pravidelně platíme dokonce vyšší částku než by jsme měli a přesto GE Money postoupila půjčku nějaké vymahací firmě a označila nás za neplatiče,jelikož mám všechny výpisy,kde je to jasně psané,a už jsem to jednou dokazovala jiné vymahací firmě,která uznala ,že GE Money postupovala nesprávně,poraďte prosím,jak postupovat dále,jelikož nás zapsali do registru neplatičů,lze se nějak účinně bránit?Lze vůbec banku žalovat ?

Odpověď

Dobrý den,

budete muset se práva nejdříve dovolat u banky a požádat ji, aby vše napravila vč. toho, aby oznámila registru, že nejste dlužníci. Pokud tak neučiní, nezbývá, než se dovolat soudní cestou svého práva. Váš případ můžete oznámit ČNB, odboru ochrany spotřebitele. Ten nebude věc řešit, ale může prověřit postupy u dané banky.


Dotaz

Dobrý den, jsem klientem Raiffeisen stavební spořitelny. Mám starší smlouvu, která má výhodné úročení. Raiffka si tento úrok kompenzuje dvojnásobnými poplatky za vedení účtu oproti novým srovnatelným smlouvám. Jaká je šance uspět ve sporu ve spořitelnou? děkuji Vám

Odpověď

To Vám asi nedokáži sdělit. Důležitý je obsah smlouvy a vzaba na sazebník banky. Podle mého názoru nelze porovnávat nové a staré smlouvy. Pokud banka drží dohodnuté podmínky, tak je to OK.  Myslím, že moc vělký úspěch mít asi nebudete......


Dotaz

Dobrý den, jsem klientem banky GE a mám Genius Gratis zdarma již delší dobou. Účet jsem získal tím, že jsem byl doporučen a tím jsem nemusel shánět nové klienty pro jeho získání. Při zakládání jsem podepisoval Zvláštní obchodní podmínky. Takže se nyní považuji za stálého klienta. Po přečtení https://www.gemoney.cz/documents/cz/gemb-s-pp-bezneho-uctu-konto-genius-gratis-2013-12-31.pdf které přijdou v platnost, mě zarazil bod 3, kde je zmíněno: nebo stávajícímu Klientovi, a hlavně také poslední věta v podmínkách. Banka mi řekla, že stávající je zde chápáno: jako stávající klienti jiných účtů, což já z toho nevyčtu. Také mě banka informovala, že bych musel toto podepsat. O co mi jde? Budu mít příští rok alespoň první dva měsíce bez shánění nových klientů vedení účtu zdarma?

Odpověď

Vážený pane,

to, na co se ptáte mne, se musíte zeptat banky. Toto není komerční poradna a já neznám produkty banky, o kterých píšete. Každá banka má své podmínky, kterých je tolik, kolik je bank v naší republice. Proto pokud něčemu nerozumíte, se zeptejte své banky. Ona je povinna Vám vše vysvětlit.


Dotaz

Před třemi týdny jsem dal výpověď (podle Raiffeisenbanky požádal o ukončení běžného účtu e-konto) s tím, že zůstatek si vyberu v hotovosti na pokladně. Během týdne mě z banky volali a po delším přesvědčování, abych zůstal za individuálních podmínek uznali, že mě nepřesvědčí. Během dalších dnů přestal fungovat elektronický přístup na účet. Dnes jsem chtěl vybrat zůstatek, případně alespoň získat výpis za uplynulý měsíc, jelikož přes internet se na účet už nedostanu. Na pobočce jsem se dozvěděl, že účet už neexistuje, výpis mně mohou vytisknout za poplatek 100,- Kč a zůstatek si lze vyzvednout z nějakého jejich technického účtu, který mně oznámí dopisem do 45 dnů. Je tento postup vůbec v souladu s českým právem? Připadá mně to trochu absurdistán. Děkuji předem za reakci

Odpověď

Dobrý den,

lhůta v oblasti platebích služeb jsou dány zákonem o platebním styku. Výběr nebo vklad na účet je platební službou, ale je tu háček - zákon přímo nestanoví lhutu pro vybrání peněžních prosteřdků z účtu, ale pouze jejich vložení na účet. Z logiky samotné transakce totiž vyplývá, že při exisetenci účtu se peníze vyplácejí neprodleně, okamžitě za přítomnosti majitele účetu nebo osoby oprávněné s nakládáním s prostředky na účtu.


Další věc je, že banka na základě Vašeho přání účet právně zrušila, tudíž opravdu neesistuje. Na tuto operaci mají max. měsíc, pak musí účet zrušit. Z logiky věci lze dovodit, že pokud při zušení účtu zadáte pokyn - příkaz bance na převedení zůstatku z účtu na jiný účet, je povinna operaci učit do jiné banky ve lhůtě max. 2 dnů. Ve Vašem případě Vám banka zrušila účet a Vy jste pravděpodobně nedal pokyn k převodu zůstatku na jiný účet. Proto peněžní prostředky převedla na tzv. vnitřní účet banky jako její závazek vůči Vám. Nyní, když chcete vědet, kolik to vlastně je, po Vás chce poplatek 100 Kč. Pokud Vám banka prokáže, že tento poplatek existoval za trvání Vašeho účetu v sazebníku, kdy jste měl znát jejich výši a banka Vám byla povinována změny přími poskytovat (viz zákon o platebním styku), tak Vám nezbyte, než ho uhradit. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že banka nemá právo "zdržovat" výplatu Vašich peněz po uplynutí nějaké lhůty. Je možné, že banka využila ke svému prospěchu, že lhůta není stanovena pro tuto výplatu z technického účtu (není to Váš účet), tak si tuto stanovila. Ale i o této lhůtě jste měl být bankou informován.... lze aplikovat analogii práva zákona o platebním styku co se předávání informací týká i na tento případ.


Myslím, že byste mohl se pokusit řešit tuto situaci s finančím arbitrem a podat návrh na zahájení řízení v této věci, že platební služba - výpalta Vašich peněz z platbního účtu je poskytnuta v rozporu se zákonem o platebním styku.... Před tím bych doporučoval banku vyzvat, aby Vám peníze neprodleně převedla ve výši, na kterou máte nárok na Vámi stanovený účet. Pokud toto neučiní, podejte žádost o šetření u FA. Je to zdarma a návrh si můžete stáhnout na jejich internetových stránkách.


Dotaz

Dobrý den, má KB právo si naúčtovat 490 Kč za platební kartu, kterou jsem si nepřevzal?děkuji za odpověd.

Odpověď

Dobrý den,

 

je otázkou, zda máte s bankou uzavřenou smlouvu o této kartě. Pokud ano, pak na to právo má, i když jste si kartu nepřevzal, jak je jistě ve smlouvě dohodnuto (tedy způsob převzetí). Banka kartu udělala, připravila ve smylsu smlouvy a je jen na Vás, zda jste si ji vyzvdl či nikoliv. Součástí smlouvy o kartě je i sazebník, kde jsou ceny uvedeny (tedy doufám).


Dotaz

dobry den, prekvapila me zmen, se kterou prisla Raiffeisen banka od rijna. muze vubec banka tak razantne zmenit poplatky? produkt, ktery jsem podepsal, nyni nedostavam a mam neco uplne jineho mel jsem eKonto premium: kc 20/ mecicne bonus, 2 vyber RfB zdarma, internetove transakce Kc 4. nyni mi nedaji 20 Kc, zadny vyber zdarma a int. za Kc 6. a jeste dotaz, za splatku kreditni karty, tj. inkaso z uctu v radnem terminu si nauctovali Kc 6. dekuji zdravi Kinkor

Odpověď

Dobrý den,

ano, může, neboť zákon o platebním styku toto připouští. Pokud však nejste spokojen, můžete dát bance výpověď, která by měla reagovat na Vaši nespokojenost. Banka Vám z tohoto důvodu nemůže dát žádnou "sankci" a musí Vás "propustit" nejpozději do měsíce od Vaši výpovědi. Je to však podmíněno tím, že zareagujete ve lhůtě dvou měsíců od okamžiku, kdy jste byl bankou ifnromován o změnách zasebníku. Banka byla povinna toto sdělit klientům nejpozději dva měsíce před účinnosti nového sazebníku.


Dotaz

Dobrý den, Rád bych se na Vás obrátil s následujícím dotazem : dnes mi přišel dopis z České Spořitelny, u které mám hypotéku, s informací o změně všeobecných obchodních podmínek a obchodních podmínek pro hypoteční úvěry. V závěru dopisu oznamují, že pokud nebudu s novými podmínkami souhlasit, mám ze zákona právo smlouvu s okamžitou platností zrušit. Znamená to, že mohu svou hypotéku, i když mi končí fixace až za 10 let, okamžitě bez sankcí zrušit a doplatit? Opravdu tak mluví zákon a musí mi to Spořitelna umožnit? Děkuji Petr Mann

Odpověď

Dobrý den,

tuto skutčnost uvádí prozatím jen zákon o platebním styku ve vazbě na poskytování platebních služeb. Pokud však banka podle analogie práva použije uvedené ustanovení i pro další produkty banky (např. i pro hypotéční úvěr), tak proč ne. Důležité je, že podmínky takto stanovené jsou "lepší" pro spotřebitele než stávající podmínky uvedené ve smlouvě o hypotéčním úvěru. Jenže, jak znám banky, tak tato věta se k úvěrovým produktům moc nehodí, jak možná sám cítíte.

Zde bych proto doporučoval, pokud opravdu s novými podmínkami nesouhlasíte, obrátit se s tímto dotazem na Vaši banku, aby Vám podala vysvětlení. Byl bych moc zvědavý, jak by to dopadlo, kdybyste od smlouvy odstoupil a nechal si hypotéku přefinancovat jinou bankou nebo úvěr splatil.

Jsem názoru, že odstoupení se týká jen služeb vázajících se s běžným (platebním) účetem. Ale nejsem klientem této banky, tak Vám nemohu sdělit můj názor, jak znění podmínek vyznívá.


Dotaz

Dobrý den! Komerční Banka počítá úrok z úvěru takto: úrok = úrok p.a./360 * počet skutečných dnů v měsíci Pak platí, že skutečný úrok za rok není 6,35% dle smlouvy, ale je o 5/365 vyšší tj. 6,437% Jsem přesvědčen, že banka tímto způsobem výpočtu úroků nedodržela smlouvu a inkasuje neoprávněný prospěch. Můžete mi doporučit, co s tím udělat? Asi to sami na upozornění nespraví. Děkuji za odpověď. Zdeněk Hotmar M:773592377

Odpověď

Dobrý den,

v tomto máte pravdu. Pokud banka nedrží tzv. průměrný počet dnů, ale skutečný počet dnů, tak se při propočetch procento p. a. odlišuje. Můžete podat reklamaci na výpočet úroků, resp. na zavádějící výši úroku ve smlouvě. Právně máte nárok na vrácení rozdílu mezi úrokem p. a. uvedeným ve smlouvě a skuteně účtovaným úrokem. Dále můžete na tuto skutečnost upozornit samostatný odbor ochrany spotřebitele při ČNB, Na Příkopě 28, Praha 1.

 

 


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna