undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, jsem klientem Raiffeisen stavební spořitelny. Mám starší smlouvu, která má výhodné úročení. Raiffka si tento úrok kompenzuje dvojnásobnými poplatky za vedení účtu oproti novým srovnatelným smlouvám. Jaká je šance uspět ve sporu ve spořitelnou? děkuji Vám

Odpověď

To Vám asi nedokáži sdělit. Důležitý je obsah smlouvy a vzaba na sazebník banky. Podle mého názoru nelze porovnávat nové a staré smlouvy. Pokud banka drží dohodnuté podmínky, tak je to OK.  Myslím, že moc vělký úspěch mít asi nebudete......


Dotaz

Dobrý den, jsem klientem banky GE a mám Genius Gratis zdarma již delší dobou. Účet jsem získal tím, že jsem byl doporučen a tím jsem nemusel shánět nové klienty pro jeho získání. Při zakládání jsem podepisoval Zvláštní obchodní podmínky. Takže se nyní považuji za stálého klienta. Po přečtení https://www.gemoney.cz/documents/cz/gemb-s-pp-bezneho-uctu-konto-genius-gratis-2013-12-31.pdf které přijdou v platnost, mě zarazil bod 3, kde je zmíněno: nebo stávajícímu Klientovi, a hlavně také poslední věta v podmínkách. Banka mi řekla, že stávající je zde chápáno: jako stávající klienti jiných účtů, což já z toho nevyčtu. Také mě banka informovala, že bych musel toto podepsat. O co mi jde? Budu mít příští rok alespoň první dva měsíce bez shánění nových klientů vedení účtu zdarma?

Odpověď

Vážený pane,

to, na co se ptáte mne, se musíte zeptat banky. Toto není komerční poradna a já neznám produkty banky, o kterých píšete. Každá banka má své podmínky, kterých je tolik, kolik je bank v naší republice. Proto pokud něčemu nerozumíte, se zeptejte své banky. Ona je povinna Vám vše vysvětlit.


Dotaz

Před třemi týdny jsem dal výpověď (podle Raiffeisenbanky požádal o ukončení běžného účtu e-konto) s tím, že zůstatek si vyberu v hotovosti na pokladně. Během týdne mě z banky volali a po delším přesvědčování, abych zůstal za individuálních podmínek uznali, že mě nepřesvědčí. Během dalších dnů přestal fungovat elektronický přístup na účet. Dnes jsem chtěl vybrat zůstatek, případně alespoň získat výpis za uplynulý měsíc, jelikož přes internet se na účet už nedostanu. Na pobočce jsem se dozvěděl, že účet už neexistuje, výpis mně mohou vytisknout za poplatek 100,- Kč a zůstatek si lze vyzvednout z nějakého jejich technického účtu, který mně oznámí dopisem do 45 dnů. Je tento postup vůbec v souladu s českým právem? Připadá mně to trochu absurdistán. Děkuji předem za reakci

Odpověď

Dobrý den,

lhůta v oblasti platebích služeb jsou dány zákonem o platebním styku. Výběr nebo vklad na účet je platební službou, ale je tu háček - zákon přímo nestanoví lhutu pro vybrání peněžních prosteřdků z účtu, ale pouze jejich vložení na účet. Z logiky samotné transakce totiž vyplývá, že při exisetenci účtu se peníze vyplácejí neprodleně, okamžitě za přítomnosti majitele účetu nebo osoby oprávněné s nakládáním s prostředky na účtu.


Další věc je, že banka na základě Vašeho přání účet právně zrušila, tudíž opravdu neesistuje. Na tuto operaci mají max. měsíc, pak musí účet zrušit. Z logiky věci lze dovodit, že pokud při zušení účtu zadáte pokyn - příkaz bance na převedení zůstatku z účtu na jiný účet, je povinna operaci učit do jiné banky ve lhůtě max. 2 dnů. Ve Vašem případě Vám banka zrušila účet a Vy jste pravděpodobně nedal pokyn k převodu zůstatku na jiný účet. Proto peněžní prostředky převedla na tzv. vnitřní účet banky jako její závazek vůči Vám. Nyní, když chcete vědet, kolik to vlastně je, po Vás chce poplatek 100 Kč. Pokud Vám banka prokáže, že tento poplatek existoval za trvání Vašeho účetu v sazebníku, kdy jste měl znát jejich výši a banka Vám byla povinována změny přími poskytovat (viz zákon o platebním styku), tak Vám nezbyte, než ho uhradit. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že banka nemá právo "zdržovat" výplatu Vašich peněz po uplynutí nějaké lhůty. Je možné, že banka využila ke svému prospěchu, že lhůta není stanovena pro tuto výplatu z technického účtu (není to Váš účet), tak si tuto stanovila. Ale i o této lhůtě jste měl být bankou informován.... lze aplikovat analogii práva zákona o platebním styku co se předávání informací týká i na tento případ.


Myslím, že byste mohl se pokusit řešit tuto situaci s finančím arbitrem a podat návrh na zahájení řízení v této věci, že platební služba - výpalta Vašich peněz z platbního účtu je poskytnuta v rozporu se zákonem o platebním styku.... Před tím bych doporučoval banku vyzvat, aby Vám peníze neprodleně převedla ve výši, na kterou máte nárok na Vámi stanovený účet. Pokud toto neučiní, podejte žádost o šetření u FA. Je to zdarma a návrh si můžete stáhnout na jejich internetových stránkách.


Dotaz

Dobrý den, má KB právo si naúčtovat 490 Kč za platební kartu, kterou jsem si nepřevzal?děkuji za odpověd.

Odpověď

Dobrý den,

 

je otázkou, zda máte s bankou uzavřenou smlouvu o této kartě. Pokud ano, pak na to právo má, i když jste si kartu nepřevzal, jak je jistě ve smlouvě dohodnuto (tedy způsob převzetí). Banka kartu udělala, připravila ve smylsu smlouvy a je jen na Vás, zda jste si ji vyzvdl či nikoliv. Součástí smlouvy o kartě je i sazebník, kde jsou ceny uvedeny (tedy doufám).


Dotaz

dobry den, prekvapila me zmen, se kterou prisla Raiffeisen banka od rijna. muze vubec banka tak razantne zmenit poplatky? produkt, ktery jsem podepsal, nyni nedostavam a mam neco uplne jineho mel jsem eKonto premium: kc 20/ mecicne bonus, 2 vyber RfB zdarma, internetove transakce Kc 4. nyni mi nedaji 20 Kc, zadny vyber zdarma a int. za Kc 6. a jeste dotaz, za splatku kreditni karty, tj. inkaso z uctu v radnem terminu si nauctovali Kc 6. dekuji zdravi Kinkor

Odpověď

Dobrý den,

ano, může, neboť zákon o platebním styku toto připouští. Pokud však nejste spokojen, můžete dát bance výpověď, která by měla reagovat na Vaši nespokojenost. Banka Vám z tohoto důvodu nemůže dát žádnou "sankci" a musí Vás "propustit" nejpozději do měsíce od Vaši výpovědi. Je to však podmíněno tím, že zareagujete ve lhůtě dvou měsíců od okamžiku, kdy jste byl bankou ifnromován o změnách zasebníku. Banka byla povinna toto sdělit klientům nejpozději dva měsíce před účinnosti nového sazebníku.


Dotaz

Dobrý den, Rád bych se na Vás obrátil s následujícím dotazem : dnes mi přišel dopis z České Spořitelny, u které mám hypotéku, s informací o změně všeobecných obchodních podmínek a obchodních podmínek pro hypoteční úvěry. V závěru dopisu oznamují, že pokud nebudu s novými podmínkami souhlasit, mám ze zákona právo smlouvu s okamžitou platností zrušit. Znamená to, že mohu svou hypotéku, i když mi končí fixace až za 10 let, okamžitě bez sankcí zrušit a doplatit? Opravdu tak mluví zákon a musí mi to Spořitelna umožnit? Děkuji Petr Mann

Odpověď

Dobrý den,

tuto skutčnost uvádí prozatím jen zákon o platebním styku ve vazbě na poskytování platebních služeb. Pokud však banka podle analogie práva použije uvedené ustanovení i pro další produkty banky (např. i pro hypotéční úvěr), tak proč ne. Důležité je, že podmínky takto stanovené jsou "lepší" pro spotřebitele než stávající podmínky uvedené ve smlouvě o hypotéčním úvěru. Jenže, jak znám banky, tak tato věta se k úvěrovým produktům moc nehodí, jak možná sám cítíte.

Zde bych proto doporučoval, pokud opravdu s novými podmínkami nesouhlasíte, obrátit se s tímto dotazem na Vaši banku, aby Vám podala vysvětlení. Byl bych moc zvědavý, jak by to dopadlo, kdybyste od smlouvy odstoupil a nechal si hypotéku přefinancovat jinou bankou nebo úvěr splatil.

Jsem názoru, že odstoupení se týká jen služeb vázajících se s běžným (platebním) účetem. Ale nejsem klientem této banky, tak Vám nemohu sdělit můj názor, jak znění podmínek vyznívá.


Dotaz

Dobrý den! Komerční Banka počítá úrok z úvěru takto: úrok = úrok p.a./360 * počet skutečných dnů v měsíci Pak platí, že skutečný úrok za rok není 6,35% dle smlouvy, ale je o 5/365 vyšší tj. 6,437% Jsem přesvědčen, že banka tímto způsobem výpočtu úroků nedodržela smlouvu a inkasuje neoprávněný prospěch. Můžete mi doporučit, co s tím udělat? Asi to sami na upozornění nespraví. Děkuji za odpověď. Zdeněk Hotmar M:773592377

Odpověď

Dobrý den,

v tomto máte pravdu. Pokud banka nedrží tzv. průměrný počet dnů, ale skutečný počet dnů, tak se při propočetch procento p. a. odlišuje. Můžete podat reklamaci na výpočet úroků, resp. na zavádějící výši úroku ve smlouvě. Právně máte nárok na vrácení rozdílu mezi úrokem p. a. uvedeným ve smlouvě a skuteně účtovaným úrokem. Dále můžete na tuto skutečnost upozornit samostatný odbor ochrany spotřebitele při ČNB, Na Příkopě 28, Praha 1.

 

 


Dotaz

Dobrý den, před zhruba 20 lety jsem dělal jednoho z ručitelů na kontokorentní půjčku ( 50 tisíc ) u České spořitelny svému bývalému švagrovi. Nyní mi banka posílá výhružné dopisy abych uhradil dlužnou částku cca 60 tisíc i s úroky, protože on neplatí. Mám nějakou šanci případný soudní spor vyhrát? Děkuji za odpověď. Jiří Hron

Odpověď

Dobrý den,

 

obávám se, že ne. Ale pozor, můžete požadovat, aby banka prokázala, že původní dlužník neplnil a byl k plnění prokazatelně vyzván. V případě plnění z Vaší strany máte samozřejmě nárok na refundaci částky z strany dlužníka vůči Vám. Může se stát, že skončíte u soudu a příp. budte požadovat exekuci jeho majetku.......


Dotaz

Dobrý den, Poštovní spořitelna mi letos bezdůvodně zrušila účet. Ano, banka i klient může zrušit účet bez udání důvodu. Sice je to v rozporu s jejich reklamními tvrzeními "S námi můžete mít účet na celý život". Také jsem si to myslel. Tento účet jsem měl 19 let od r. 1994, tedy ještě za dob IPB. Podotýkám, že jsem dodržoval všechny podmínky banky a nebyl v nepovoleném debetu. Naopak, celou dobu trvání účtu mi tam chodila výplata, realizovaly se platby SIPO, trvalé i jiné příkazy, platba nájmu, telefonů aj. Prostě já tím účtem platil vše. Dále jsem splatil úspěšně v minulém roce úvěr 250000 Kč. Myslel jsem si, že jde o omyl, s bankou se však jednat nedalo, a ombudsman banky se neráčil ani odpovědět... Obrátil jsem se na finančního arbitra s tím, že banka sice může zrušit účet, ale tak aby klientovi nevznikla žádná újma. Což v mém přpadě mi banka pěkně zatopila tím, že např.: -ve velmi krátké době (do několika dnů) splatit ihned kontokrent 20000 Kč -ve velmi krátké době (cca do 60 dnů) splatit ihned kreditku 50000 Kč -převádět trvalé příkazy a SIPO na jiný účet, včetně změny účtu komplexně (odkazy aj.) Kontokorent se mi podařilo horko těžko zaplatit, musel jsem si vzít půjčku a zaplatit další poplatky. Kreditku jsem nemohl zaplatit najednou, proto jsem avizoval v březnu na jejich linku, že budu nadále splácet, najednou že to nepůjde. Kreditku jsem nadále splácel a splácím ve výši 3000 kč/měs. na stejný účet. Ale banka mne přesto dala do registru a poštvala na mne Český inkasní servis, který vyhrožoval exekucí !!!! Pořád se něčeho musím bát. Nyní platím díky ČSOB úroky jim plus ještě další poplatky Českému inkasnímu servisu,¨ takže z 3000 měs. splátky na samotné splácení mnoho nezbývá. Předžalobní upomínku jejich advokáta (plus další výhružky za desetitisíce) za 1996 Kč to nazahrnuje... Arbitr mou žádost zamítl, i když jsem se odvolal. Že banka postupovala v souladu s předpisy... Důvod, proč účet po 19 letech mi musí rušit účet, mi banka ani arbitr nesdělili. O co mi jde ? Cítím se diskriminovaný tím, že banka si může dělat co chce a klient ji nezajímá ! Nehledě na to, že mi jednáním banky vznikly mnou nezaviněné škody, a to nejedn finanční.... Je to jako kdybych šel kamkoli - do supermarketu, holičství, vlaku, busu, obchodu (prostě kde jsou služby veřejnosti),¨ a tam mi řekli, že Vás tady nechceme !!!! Také se bojím mít nějaký účet, na který se mohu spolehnout, který mi banka nevypoví JEN TAK !!! Existuje asi vyšší moc, to však banka ani arbitr nepřiznali, ale jak si to mám vysvětlit ? A bojím se, že po mně někdo jde... Jsem totiž tímto postupem banky velmi šikanován, i když splácím poctivě. Ale někdo mne chce asi zlikvidovat... Jinak si to nedovedu vysvětlit. Vás prosím, aby jste toto dali vědět veřejnosti, ať si dávají klienti na své účty a hlavně banky pozor. Dále tímto jsou banky tzv. mafií ve státě, protože mohou téměř zničit klienta JEN TAK, jak se jim zachce. Neodvedu si totiž představit, že by takto bez důvodu klienty odháněli třeba v obchodech či dopravě - Vás nebereme- proč ? - prostě Vás nechceme...¨ Cítím se tímto jednáním banky velmi diskriminován a poškozen ! Nebo pro bankovní sektor platí jiná pravidla ? Banka je vyšší moc a klient musí poslouchat vždy ? Co mohu dělat a jak se šikaně bránit ? Viz též můj článek http://libordohnal.blog.idnes.cz/c/324351/Banka-mi-bezduvodne-rusi-ucet.html

Odpověď

Dobrý den,

děkuji za Váš dotaz, na který není tak jednotuché odpovědět. Banka, tedy ČSOB, se reozhodla s Vámi jako klientem skončit. Proč, to není ani důležité, spíše je důležitá forma. Tak za prvné bylo nutno dodržet lhůtu dvou měsíců, pokud se s Vámi nedohodla jinak. Kreditní karta jako produkt není navázána na účet běžný, tak nevím, proč chtěli splatit kartu, když podmínky k vydání karty hovoří jasně - máte dohotnuty splátky. Předpokládám však, že jste neměl žádné nesplacené splátky a Vaše závazky vůči bance (dluhy) byly v rámci dohod. Co se týká arbitra, ten nemůže rozhodovat spory vyplývající z komerčního bankovnictví s výjimkou operací platebních služeb a platebního styku. Takže zamítnutí žádosti bylo oprávněné, ale v odůvodnění Vám musel FA sdělit, proč žádost zamítl. Pokud tam odůvodnění není, je to chyba.

Co poradit? Máte možnost jedině soud..... nic jiného nevidím. Můžete ČSOB zažalovat, ale je dobré si vyjasnit, co bude žalobní petit - zda Vám např. byla zůsobena újma a jáká, zda ji lze vyčíslit nebo zda se budete dovolávat znovuotevření účtu apod. Toto je asi nejdůležitější záležitost celého případu.


Dotaz

Dne 13.6.2013 jsem získala sp.úvěr u UniCredi Bank na částku 184 597,00 + pojištění schopnosti splácet 31 248,00, vč. poplatku za poskytnutí úvěru 1 000,00 celkem 216845,00. Dne 20.9. jsme předčasně splatila částku 120 000,00. K tomuto datu zbývalo ke splacení 211 602,85, po odečtení 120 000,00 zbývá k doplacení 91 602,85 v dalších 80ti splátkách po 1 602,39 měsíčně. V částce 91 602,85 je stále rozpočítáno původní pojištění ve výši 31 248,00. Je tento postup správny? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

protože neznám obsah smluvních podmínek, nedokáži Vám říci, zda je to správně nebo ne. Musel bych prostudovat celou dokumentaci k úvěru, a to - vězte - není podstata této nekomerční poradny.


Dotaz

Dobrý den, Přítelkyně podepsala jako předsedkyně SVJ smlouvu o investiční půjčce (hypoteční úvěr), kde je položka 250,-kč za vedení úctu. Při splácení úvěru na 20 let to dělá 60.000,-kč. považuji toto "umělé" navyšování úroků za min. nekorektní. Navíc smlouva je již podepsána, ale nedisponuje její tištěnou podobou s tím, že nyní prochází schvalovacím procesem. Můj dotaz tedy zní: Existuje lhůta do které jde zneplatnit tuto smlouvu? Rozumějte, jde mi jen o vyjmutí tohoto nesmyslného poplatku ze smlouvy. Budu rád za jakékoli návrhy a připomínky. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

podle mho názoru nikoliv. Není to smlouva spadající pod tzv. spotřebitslké smlouvy. Zde je možné zvažovat výpověď smoouvy nebo ukončení smlouvy nebo další jiné důvody uvažované dnes v obchodním zákoníku. Ale nějaká zákonná lhůta pro možost výpovědi jako u spotřebitelských smluv, podle mého názoru, není. Nicméně si to můžete ověřit jinde.....

Také máte uzavřenou smlouvu, kde jsou jistě uvedeny podmínky pro řádné ukončení smluvního vztahu s bankou. Podívejte se do nich a uvidíte.


Dotaz

Dobry den, v roce 2010 jsem uzavrela smlouvu o hypotecnim uveru s LBBW jejiz nedilnou soucasti (priloha c. 2) byl i sazebnik s ruznymi poplatky. Smlouvu jsem tedy podepsala s vedomim, ze v pripade predcasneho splaceni budu platit pokutu 5% z nesplacene castky. Od roku 2010 se sazebnik banky menil prumerne 4x rocne a nikdo me neinformoval. Dnes kdyz jsem zazadala o predcasne splaceni mi bylo bankou oznameno, ze budu platit pokutu 5% z nesplacene castky do konce fixace, coz je mnohonasobne vetsi castka. 5% * 5 let do konce fixace. K teto zmene v sazebniku doslo v srpnu letosniho roku aniz by me kdokoliv informoval. Ma banka pravo po me pozadovat novy poplatek za predcasne splaceni, kdyz jsem o tom nevedela. Tusit to, tak to samozrejme splatim drive. Dekuji, Jana M

Odpověď

Dobrý den,

banka je povinna informovat klienta o změnách, ale už zákon neřeší jak.... Pouze zákon o platebníim styku nebo zákon o podnikání na kapitálovém trhu hovoří něco o zpřístupnění a poskytnutí informcí. Zákon o dluhopisech toto ustanovení nemá, natož zákon o bankách nebo obchodní zákoník. Tudíž je to velmi těžké sdělit Vám, co je správné. Podle mého, již dlouholetého názoru, je banka povinna mne informovat o všech změnách podmínek, které jsem uzavřel. To se týká i změn sazebníku. Můžete to zkjusit zažalovat u soudu.... jinak nevím, kdo by Vám v této věci pomohl. Finanční arbitr není oprávněn řešit, podle mého názoru, tyto komerční spory. Pak byste si mohla stěžovat na ČNB, odboru ochrany spotřebitele. Tento odbor však nebude rozhodovat, jen vezme na vědomí Vaší stížnost a může v případě zájmu ČNB udělat v dané bankce dohlídku na místě v této věci.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. U ČSOB jsem si zřídila účelový úvěr na koupi nemovitosti. Zároveň jsem žádala u téže banky o hypotéku. Znalec, který pro banku zpracovával znalecký posudek vyhodnotil, že nemovitost je pro banku nezastavitelná. Tím se transakce ukončila a já jsem bance účelový úvěr vrátila s odůvodněním, že nesplním účelovost tohoto úvěru. Teď banka po mně vyžaduje, buď fiktivní faktury ve výši 120 tis a nebo úvěr uzavře se sankcí 2%. Mám za to , že je to trochu na hlavu postavené. Dům nemám banka má vyjádření proč se nemovitost nekoupila, tak nechápu tu sankci. Mám prosím nějakou šanci od toho poplatku utéct? Děkuji za radu a přeji Vám příjemný den.

Odpověď

Dobrý den,

lze těžko sdělit, co je pravda, když neznám podmínky čerpání účelového úvěru a jeho, v tomto případě, asi předčasného splacení. Ano, dle toho, co jste napsala, se mi to jeví opravdu "na hlavu postavené", ale když neznám podmínky, tak nemohu soudit. Pokud ale podmínky obsahují to, co píšete, tak bych to vyhodnotil minimálně jako "obrání" klienta za každou cenu. Dejte to k soudu....... bohuřel Finanční arbitr Vám v této věci nemůže pomoci. Není kompetentní ve věci hypoték nebo jiného než spotřebitelského úvěru.


Dotaz

Dobrý den, moje dcera si na brigádě ve Skotsku založila internetové bankovnictví u Clydersdale bank, s tím, že až přijede domů převede si naspořené peníze v klidu doma u počítače. Ovšem až doma zjistila, že peníze si může vybrat jen na pobočce ve Skotsku, což je dost nemilé, nebyla by jiná možnost jak se k penězům dostat aniž by musela cestovat zpět. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den, to já nevím, to se musí dohodnout v bance. Normální banka umožňuje zadat tzv. přeshraniční platbu, neb VB je členem EU.


Dotaz

Dobrý den. Existuje u nějaké banky takový účet, který je napsán na rodinu a nikoliv jen na určitou osobu? Jde mi o to, že v případě např.úmrtí či z důvodu nemožnosti "fungovat", je účet psaný na konkrétní osobu bankou zablokován a rodina se ocitá ve finančních problémech, protože ten kdo znenáhla nemůže obsluhovat svůj účet má např.přes trvalé příkazy zadány platby rodiny ( půjčky, úvěry. hypotéky a pod. ) Sháníme účet, který je napsán na rodinu a každý člen rodiny může s účtem disponovat jako se svým. Počet členů rodiny je 4. děkuji za odpověď

Odpověď

Jsem názoru, že takový účet nenajdete. Banky nerady zřizují účty se solidárním právním vztahem. Oprávnění nakládat s prostředky může kde kdo, když je uveden mezi oprávněnými osobami. Jinak při úmrtí majitele se již několik let účty zásadně neblokuji, pokud si to maitel účtu  nepřeje (viz zatím obchodní zákoník a také nový občanský zákoník, část účty). Jen to, co je na účtu ke dni smrti majitele účtu, vchází do dědického řízení. Takže pokud sháníte účet z důvodu úmrtí, tak je to, podle mého názoru, zbytečné. Pak ale jsou i jiné důvody blokací, kterými jsou např. exekuce, rozhodnutí soudu apod. Tam ale Vás tzv. rodinný účet nezachrání.


Dotaz

Dobrý den, obdržela jsem od Raiffeisenbank stavební spořitelna upozornění, navyšují položku za vedení účtu u tzv. „starých smluv“ na 160,-Kč čtvrtletně ( úročení 3% p.a.) oproti 80,-Kč u „nových smluv“ ( úročení 2% p.a.). Domnívám se, že ceny vznikají na základě kalkulace ceny a nedovedu si představit vícepráce ve vedení účtu čítající 100% „starý“ versus „nový“.Mám tedy dotaz, zda si banka může toto dovolit a zda musí někomu tyto 2 různé kalkulace představit a odůvodnit?

Odpověď

Dobrý den,

banka je na žádost klienta povinna doložit nákladovost za vedení platebního účtu. Účest stavebního spoření není platební účet, nicméně by bylo možno použit analogii práva i pro tento případ. Je velmi nebezpečné to, když banky zvyšují poplatky u produktů, ze kterého nechcete nebo nemůžete vystoupit. Stavební spoření je tomu typickým příkladem..... Je otázkou, proč banka nedá na výběr varianty - nižší úrok a nižší poplatek. Jsem přesvědčen, že náklady na oba "typy" stavebního spoření budou téměř totožné. Je neetické rozlišovat v jedné bance "staré" klienty a "nové" klienty. Je to v rozporu s dobrými mravy i etickým kodexem finančního trhu. Pokud je tato stavební spořitelna jeho signatářem (nebo kodexu České bankovní asociace), jsou ustanovení v něm obsažená vynutitelná i soudní cestou.


Dotaz

Dobrý den, Chcete-li správně, abych se představil, já jsem pan RODRIGO Luli soukromý věřitel i rozdávat úvěr na 3% úrokovou sazbou. Jedná se o finanční příležitost u vaše dveře krok, se ještě dnes a získejte rychlé půjčky. Existuje mnoho z tam hledají finanční příležitost, nebo pomoc v celé místa a stále ještě nejsou schopni se dostat jeden. Ale to je finanční příležitost u vašich dveří krok, a jako takový si nemůže dovolit nechat ujít tuto příležitost. Tato služba je k tomu, jak jednotlivci, podniky, obchodní muže a ženy. Výše úvěru sahá od jakékoliv množství dle vaší volby Pro více informací kontaktujte nás prostřednictvím e-mailu: rodrigoluliloanfirm@yahoo.com Formulář žádosti o úvěr FILL a zpět. Celé jméno .................................... Osobní telefonní číslo ............................ Země ........................................... Adresa ...................................... Státní .............................. Věk ............................................. Už jste aplikovali před? ....................... Rodinný stav ................................. Výše úvěru potřebné jako půjčka ..................................... Doba trvání úvěru ................................. Povolání .................................... Měsíční příjem ............................. V potvrzení těchto informací, bude Vám zašleme naše podmínky spolu se splátkovým kalendářem, a Pokud souhlasíte s podmínkami, stojíte dostat své půjčky do 24 hodin. To záleží na vaší vážnosti a naléhavosti při získávání úvěru. Jsem rád čekají na Vaši rychlou reakci, S pozdravem, Pan Rodrigo Luli.

Odpověď

Toto považuji za zneužití odpovědny. Doufám, že správce tento příspěvek vymaže.


Dotaz

Dobrý den, rád bych se zeptal jak je to s prokazatelností bankovních upomínek za nazaplacenou splátku.Stavební spořitelna mi několikrát naúčtovala upomínečné ale na můj dotaz za kdy to bylo mi nebyli schopni odpovědět.Kdzž jsem po nich požadoval doklad o tom, jak mi byla upomínka doručena, sdělili mi, že není jejich povinností mi upomínku posílat.Jak tedy mohou po mně chtít něco zaplatit, když to není jejich povinností, já jsem si tuto službu neobjednal a ani mi nebyly upomínky prokazatelně doručeny.SS argumentuje tím, že přeci není možné aby mi nebyla doručována pošta.Obstál by tento argument u případného soudu? Obdobné praktiky jsou i u např.telefonních operátorů ap.Děkuji za Váš čas a názor.

Odpověď

Dobrý den,

pokud banka účtuje jakýkoliv poplatek za službu, je povinna doložit klientovi na jeho dotaz, za co to je. Pokud toto neučiní, nic bych neplatil. Já osobně jsem se setka s písemnými upomínkami zasílanými na doručenku s návratkou. Ta jediná je prokazatelná. Pak příp. datová schránka, ale to asi nepřipadá pro Vás jako fyzickou osobu v úvahu.

Jde o bagatelní spor, u soudu byste to sice vyhrát mohl, ale ten čas ...... Můžete podat podět na odbor ochorany spotřebitele České národní banky. Toto pracoviště ČNB neřešeí spory, ale může si nechat věc prošetřit, zda příslušná banka nepostupuje v rozporu se zákonem.


Dotaz

Dobrý den,mám dotaz za babičku.Spořila si na flexi životní pojištění několik let a když jí skončilo tak ji poslali že naspořila asi 65000kč a z toho jí ztrhly 6000kč.Nechápe co to je. Druhý dotaz,děda si ukládal peníze u české spořitelny a řekly mu že když tyto penize tam bude mít uložene tak mu výhodně budou přispívat ročně 2% a zase ho nachytali když mu přišel výpis tak peníze tam má ale zase si naučtovali poplatek nebo ůrok 2000kč pro banku.Lepší tedy spořit doma,když s toho nic stejně nemáte.Děkuji za odpověd s pozdravem Hazdra

Odpověď

Dobrý den,

já jsem nepochopil,na co se přesně ptáte. Já také nevím, proč banka strhla tu a tu částku z cílové naspořené částky. Jedná se asi o poplatky ze vedení účtu apod. To Vám musí sdělit tato banka. Je-li poplatek v době uzavírání smluvního vztahu v sazebníku, je legitimní.......


Dotaz

Dobrý den. Kolem 15/07/2013 jsem na pobočce Reiffeisenbank zrušil, ukončil osobní účet u této banky. Od této doby však dostávám SMS zprávy na můj telefon, které o zrušení účtu nevypovídají. Přepis SMS 14/08/2013 Vazeny kliente, prosime ohlidejte si disponibilni zustatek na Vasem beznem uctu, ktery se dne 11/08/2013 dostal pod uroven 300 kc. Zabranite tak moznemu vzniku zaporneho zustatku. Vase RB Na SMS jsem hned druhý den reagoval telefonicky na RB info linku a byl ujištěn, že náprava bude provedena. 27/08/2013 Vazeny kliente, prosime ohlidejte si disponibilni zustatek na Vasem beznem uctu, ktery se dne 25/08/2013 dostal pod uroven 300 kc. Zabranite tak moznemu vzniku zaporneho zustatku. Vase RB Na SMS jsem hned ten den reagoval telefonicky na RB info linku a byl opět ujištěn, že náprava bude provedena. 01/09/2013 Vazeny kliente, na Vasem uctu je zaporny zustatek. Pokud jej do 5 dnu vyrovnate, nebude Vam uctovano 500 kc. Vase RB Reagoval jsem písemně na info@rb.cz. Odpověď RB - Záležitost byla postoupena k prošetření. Rádi bychom Vás informovali, že lhůta pro vyřízení reklamace činí 30 dní. Pokud dostanu 06/09/2013 pokutu 500 kč za záporný zůstatek na učtu, který již nemám " musím jej zaplatit?" Není toto adept na poplatek roku? Co mohu udělat více pro zrušení účtu? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

předpokládám, že o zuršerní účtu máte dokument. Pokud je tomu tak, je jasně legitimně prokázáno, že ke zrušení došlo. Jen se ještě přesvěčte, zda ke zrušení došlo k danému dni nebo až po 30-ti dnech od projevení Vaší vůle. Proto mohl dne 11. 8. být na účtu debet, když právně bude účet ukončen až k 15. 8. Zákon to totiž umožňuje a mám obavu, že to bude tento případ.

Takže pokud došlo ke zrušení účtu skutečně k datu výpovědi, je to OK a žádnou pokutu či poplatek neplaťte. Pokud tam však byla odložená účinnost této výpovědi o 30 dní (déle to být nesmí, bylo by to v rozporu se zákonem o platebním styku), pak je požadavek banky, bohužel pro Vás, legitimní. To si ale musíte nastudovat z podmínek banky.


Dotaz

Jsem majitelem účtu u M-Bank a dne27.8.2013 jsem chtěl vybrat částku 17.000 Kč z bankomatu Komerční banky.Po zadání pinu vyjel z bankomatu lístek na kterém je napsáno zamítnutá transakce.Ihned jsem šel do pobočky Komerční banky,kde mne pracovnice řekla že ona nemůže nic dělat a vše oznámím moji bance.Po příjezdu domů jsem přes internetové bankovnictví zjistíl že částka je blokovaná,ale za dva dny již nebyla na účtu.Po opětovném volaní na linku do M-bank pracovnice řekla že na vyřízení mají devadesát dnů a dál se řekla že mně dají vědět.Je nějaká možnost jak částku získat zpět.Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

zde je rada těžká,neboť nevím, proč byly peníze na účtu blokovány a proč odešly, když ATM Komerční banky vydal lístek, že se jednalo o zamítnutou transkaci. Pokud jste v tomto případě peníze nedostal, Vaše banka musí zajistit, aby se peníze na Váš účet řádně vrátily. Jen mne zaráží tak strašně dlouhá reklamační lhůta. To považuji v případě tuzemské transkace za tristní. Je to sice lhůta maximální (např. i pro vyřizování reklamací z transakcí proběhlých někde na Aljašce), ale i tak se mi zdá dlouhá. Není to dobrý marketingový tah. Pokud by Vám vznikla přímá škoda (např. jste si musel vzít krátkodobý úvěr), banka je pvoinna Vám úroky nahradit. Musí však být prokázána příčinná souvislost s tím, že penízky z účtu zmizly a Vy jste nemohl např. zaplatit fakturu za elektřinu nebo pořídit si základní životní potřeby.

Pokud by se situace táhla, máte možnost stěžovat si u finančního arbitra ČR, mj. pro nečinnost banky při vyřizování stížnosti.


Dotaz

Dobrý den, dne 28.8.2013 v 9h a 51 minut jsem prostřednictvím internetového bankovnictví zadal platební příkaz.Zadání proběhlo bez problémů, transakce byla autorizována a na účtu byl dostatek prostředků, číslo účtu příjemce bylo zadáno správně... Do této chvíle - 3.9.2013 9:33 se mnou odeslaná částka nepřipsala adresátovi, byť se mi okamžikem zadaní příkazu odesílaná suma okamžitě odečetla ze zůstatku. Mohu banku nějak napadnout za nedodržení lhůty pro převod a zároveň ji nějak penalizovat např za to, že sedm dnů disponuje mými prostředky a mě na druhé straně nabíhá penále za pozdní úhradu a s tím spojené další vícenáklady?? Předem díky za info. VD

Odpověď

Dobrý den,

ze zákona o platebním styku máte právo po své bance požadovat, aby Vám doložila, jakým způsobem transakce proběhla. Není řečeno, že si platbu zadržuje Vaše banka, ale stejnou situaci může pro mne z nepochopitelných důvodů udělat i banka příjemce. Máte právo na náhradu škody, pokud by Vám např. příjemce "napařil" sankci za pozdní úhradu. Lhůty jsou dány také zákonem o platebním styku a nesmí překročit lhůtu D+1. Prakticky to znamená, pošlete-li peníze dnes, tj. 4. 9. (jsou Vám odečteny z Vašeho účtu), příjemce v rámci ČR, ale i EU, je musí mít na účtu připsánu dne 5.9. Toto se týká zejmna klasických převodů, které spadají pod pojem "platební služby" (jejich výčet je opět v úvedeném zákoně). Nicméně zákaldní podmínky pro převody peněžních prostředků by měla každá banka svému klientovi sdělit při uzavírání smluvního vztahu.


Dotaz

Domníval jsem se, že úrok lze počítat buď jako 360/30 tj. každý měsíc má 30 dnů a rok má 360 dnů nebo úrok(m) podle dnů v měsíci tj.= úrok p.a./365*dny. SKUTEČNOST: Smlouva s bankou stanoví úrok 6,35% p.a. Je správné, že Komerční banka počítá úrok takto: úrok(m) = dny(m)*úrok p.a./365 což ve skutečnosti znamená, že úrok za rok není 6,35% ale je o 5/365 vyšší tj. 6,437% Děkuji za odpověď. Zdeněk Hotmar M:773592377

Odpověď

Způsob úročení je věcí banky a klienta. Banka je povinna klientovi sdělit způsob úročení, nikde však není stanoveno, zda je to 360/30 nebo 365/skutečný počet dnů v měasíci. Samozřejmě II. způsob je přesnější a podle mého názoru správnější. První způsob je historický a používal se proto, protože to kdysi banky neuměly jinak.

 


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz na to zda GE Money AutoCredit má nárok mi účtovat poplatek za předčasné ukončení spotřebitelského úvěru na osobní automobil. Hodlám předčasně splatit tento úvěr,kde je jistina 105.000,-Kč a poplatek za předčasné ukončení 17.540,-Kč. Je to v pořádku ? Je pravdou,že takto to je uvedeno ve splátkovém kalendáři. Děkuji za odpověď.

Odpověď

Na předčasné splácení spotřebitelékého úvěru se vztahuje § 15 zákona o spotřebitelském úvěru. Zde máte znění tohoto paragrafu:

§ 15

Předčasné splacení spotřebitelského úvěru

(1) Spotřebitel je oprávněn spotřebitelský úvěr zcela nebo zčásti splatit kdykoliv po dobu trvání spotřebitelského úvěru. V takovém případě má spotřebitel právo na snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru o výši úroku a dalších nákladů, které by byl spotřebitel povinen platit v případě, kdy by nedošlo k předčasnému splacení spotřebitelského úvěru.

(2) Pro případ předčasného splacení spotřebitelského úvěru má věřitel právo na náhradu nutných a objektivně odůvodněných nákladů, které mu vznikly v přímé souvislosti s předčasným splacením.

(3) Výše náhrady nákladů nesmí přesáhnout 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru, přesahuje-li doba mezi předčasným splacením a sjednaným koncem spotřebitelského úvěru jeden rok. Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru.

(4) Věřitel nesmí požadovat náhradu nákladů za předčasné splacení

a) pokud splacení bylo provedeno v rámci plnění z pojistné smlouvy určené k zajištění splacení spotřebitelského úvěru,

b) v případě přečerpání, nebo

c) pokud splacení bylo provedeno v období, pro které není stanovena pevná úroková sazba.

(5) Náhrada nákladů nesmí přesáhnout částku úroku, kterou by spotřebitel zaplatil za dobu od předčasného splacení do skončení spotřebitelského úvěru.

 

Z uvedeného vyplývá, že částka by měla činit 10 500,--, a to by Vám banka ještě měla prokázat ve smyslu tohoto paragrafu, odst. 2, že tyto náklady jsou objektivní. Tudíž ustanovení ve smlouvě je neplatné, neboť je v rozporu se zákonem.


Dotaz

Dobrý den, prosím o radu v následující záležitosti: Poslal jsem platbu ze svého účtu u Fio banky vedeného v EUR do pobočky Bank of America v Londýně na účet vedený rovněž v EUR a s IBAN jako "Europlatbu" (tak Fio banka nazývá platby prostřednictvím TARGET2). Platba se mi však za 2 dny vrátila ponížená o 80 Eur. Je přípustné u těchto "Europlateb" účtovat další poplatek ze strany přijímající zahraniční banky? Jak lze tuto záležitost případně reklamovat a získat zpět kdovíkde ztracených 80 Eur? Děkuji srdečně za odpověď.

Odpověď

Platná právní úprava (transpozice směrnice o platebních službách na vnitřním trhu), která musela být transponována do všech členských zemí EU, zakazuje srážet poplatky z částky převodu. Bohužel však neřeší, zda se jedná také o převod, který nebyl řádně doručen a byl klientovi vrácen. Samozřejmě vzneste na banku (Fio) reklamaci za sražených 80 EUR s tím, že jste o této skutečnosti nebyl PŘEDEM informován. Banka plátce je povinna informovat svého příkazce (tedy Vás) o všech cenách za služby, které jsou s převodem spojené. Banka Vám sice napíše, že za to ona nemůže, že to zahraniční banka, ale ona za to může - ona si totiž našla pro zpracování Vašeho převodu tuto cestu a tudíž za platbu i její případné vrácení odpovídá. Pokud však v jejím sazebnku je uvedena cena za nedoručenou platbu, pak je tedy Vaše banka oprávněna částku si účtovat. Právě europlaltby (a obecně jakékoliv přeshraniční platby) musí být zpracovávány za stejných podmínek jako platby tuzemské v daném státě, pokud jsou v EUR. Nicméně přeshraniční platby se jim hodně blíží (mohou být např. britských librách nebo českých korunách) a v zákoně o platebím styku je tento zákaz srážení poplatků uveden. Přepokládám, že to bude taktéž i v VB. Nakonec si na tuto platbu můžete stěžovat (po jejím zamítnutí u Fio) také u Finančního arbitra ČR, který právě otázku přeshraničních plateb má ve své kompetenci. U něj radím, abyste nereklamoval poplatek, ale neoprávněně sníženou částku vráceného převodu, což je v rozporu se zákonem o platbním styku (zákon č. 284/2009 Sb.).


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych si založit účet, a potřebovala bych u takové banky, kde by byly nejlepší podmínky. Tedy samozřejmě co nejmenší poplatky. Potřebuji platit na internetu kartou v USD a na účet by chodily platby v Kč. Jaké jsou poplatky za tyto platby? A jaký účet by jste mi doporučil jako nejvýhodnější? Děkuji za odpověď. Alena J.

Odpověď

Dobrý den,

tato odpovědna není komerční poradna. Váš dotaz je ryze obchodního charakteru a na to já odpovídat nemohu. Musíte si sama najít na internetu u jednotlivých bank sazebník pro občany a tam si najít banku, která Vám bude vyhovovat. Já sazebníky v hlavně nenosím a analýzu dělat nebudu. Omlouvám se, ale vyjadřuji se pouze k řešení stížností či nedostatků v bankovní činnosti a v této oblasti se snažím poradit klientovi.


Dotaz

Pěkný den, potřebuji účet v EUR. Založil jsem si ho v Poštovní spořitelně, kde mám i účet v kč. Z účtu EUR jsem počítačem provedl příkaz platby ve výši 100 Eur na Eur účet v Komerční bance. Ve výpisu mi započítali za tento převod poplatek 9,61 EUR,to je asi 250kč. Po žádosti o vysvětlení mi řekli, že platba v eur do českých bank na účty v EUR je považována za zahraniční platbu a proto je tak vysoká,a dokonce kdybych ji byl platil příkazem u přepážky, započítali by mi za to poplatek 20EUR !!!!!!! Také je zlé,že tato banka při příchodu cizí měny na konto v kč převede to v nejhorším kurzu! Jan Kola,šumprská51,79001 Jeseník.

Odpověď

Dobrý den,

z Vašeho příspěvku jsem nevyčetl, na co se mne ptáte. Mohu jen potvrdit, že informace podaná v bance na převody v EUR v rámci ČR jsou opravdu zpracovávány jako zahraničí, resp. přeshraniční platba. V praxi to znamená, že zaslaná částka putuje mezi banovními účty daných bank v eurozóně.


Dotaz

Dobrý den! V roce 2006 jsme si pořídili firemní úvěr na nákup nemovitosti u ČSOB. Úvěr byl 6 mil a k tomu nám banka nabídla jako dobrému klientovi 1 mil. navýšení kontokorentu. Nemovitost byla za 7 mil. Řádně jsme spláceli a až v roce 2009 na nás banka naskočila, že musíme uhradit celý kontokorent 1,5 mil. To jsme samozřejmě neměl a nebyl důvod. Vše jsme řádně spláceli. Nakonec jsem sehnal 1 mil. u ČS. Zbával tedy 0,5 mil. kontokorentu. To již nebylo možné sehnat. Znovu opakuji, že stále jsme řádně spláceli. Od 1.4.2010 nám banka již neprodloužila kontokorent a my jsme měli sesplatněno 0,5 mil. Tímto se roztočily kola. Již nám žádná banka nepučila a měly jsme problémy i u ČS. Sehnali jsme nebankovní firmu na úvěr a zde jsme totálně pohořeli a byli bez financí a přestali splácet. Sesplatnil se nám úvěr. Po cca 3/4 roku jsme se s bankou dohodli po soudních jednáních na vyrovnání a dostali jsme splátkový kalendář, který od té doby platíme řádně. Naše pobočka rizikových úvěrů, po dohodě s námi, navrhla odpuštění procent za sesplatnění. My jsme zažádali u jiných bank o úvěr. V Praze nám to zamítli. Původní dluh byl 3,2 mil. My jsme zaplatili 2 mil. a aktuelně máme dluh s penálemi u ČSOB 3,6 mil. Naši firmu to neustále vysává. Dle mého byl postupú banky nepřiměřeně tvrdý a i neférový. Celkově máme měsíčně přes 30% úroků. To se mi zdá jako lichva. Jde s tímto něco dělat. mám nějáké právo v naší zemi? Děkuji. Dostál Pozn. historie je delší, ale nechci Vás tím vším zatěžovat.

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz není až tak reklamace, ale spíše poradenství ve finanční oblasti. Jde to, bohužel, nad rámec této poradny. Prosím, poraďte se v tomto případě s některým z finančních poradců na optimalizaci Vaší finanční situace.


Dotaz

Dobrý den, máme uvěr iu jedné nejmenované bankovní společnosti.Splátky uvěru je k 25 v měsíci. Jakmile nejsou peníze na učtu do 11 hod dopoledne, banka si účtuje penále v částce 300,-Kč. Když peníze jsou na účtu stáhne se splátka i druhý den i když předešlý den byl pracovní..Má banka na takový postup právo? Vložil jsem peníze na účet v den splátky v 11 hod a druhý den si banka účtovala úenále za chybějící hotovost na účtu v den splátky.

Odpověď

Dobrý den,

 

splnění závazku, tzn. splátku úvěru, splníte v okamžikem připsání peněz na účet věřitele, tedy banky. Pokud byste plnili splátky v rámci jené banky, předpokládám, že by banka měla ve smyslu obecné právní úpravy akceptovat příjem peněz do nějakého jí stanoveného času, povětšinou je to do odpoledních až podvečerních hodin. Pokud je to však z jiné banky, je potřeba mít na paměti, že platba jede dva dny. Pokud to bude expersně, pak banka věřitele  si stahuje data různě, třeba až ve dvě odpoledne.Podle mého názoru jste částku splnili včas, ale podmínky banky si mohou stanovit čas plnění na určitou hodinu, třeba právě den D do 11.00 hod. O této skutečnosti však musíte být informování při uzavírání úvěrové smlouvy. Pokud tomu tak nebylo, máte právo plnit až do 23.59 hod. daného dne D a splnili jste včas.


Dotaz

Dobrý den, Mám na Vás dotaz, byli mi poslány peníze převodem, ale chybně vyplněný kod banky GE: 600, MÍSTO 0600 jaký je důsledek této chyby?? Děkuji s pozdravem Malý

Odpověď

Předpokládám, že se jedná o tuzemský převod. Protože taková banka v číselníku není, měl by platební příkaz "vypadnout" už v bance příkazce jako neproveditelný........


Sekce obsahuje celkem 1025 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna