undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, k 31.1.2009 nám ČSOB na firemním účtě odepsala bankovní poplatky za období téměř 3 roky nazpět najednou!!! Jedná se o již zaplacené poplatky v průběhu těchto tří let.Má nějaký význam podat rovnou trestní oznámení pro pokus o krádež? děkuji předem za odpověď Hudec Tomáš Coffee Source s.r.o

Odpověď

Dobrý den,

trestní oznámení byste musel podat jen na fyzickou osobu nebo v tomto případě na neznámého pachatele. Je to ale prozatím zbytečné. Pokuste se uplatnit reklalmaci a pokud Vás banka odmítne nebo se nebude zabývat tímto problémem (což bych nepředpokládal, protože tam bude nějaká chyba asi v SW), pak byxste se mohl obrátit na finančního arbitra a podat návrh na zahájení řízení ve věci neoprávněných převodů.


Dotaz

Vážení, Komerční banka, a.s. uvádí na svých stránkách lživou reklamní informaci. Týká se produktu "KB spořicí konto", s uváděným s úročením 3%. V informacích, viz http://www.kb.cz/cs/seg/seg1/products/kb_saving_account.shtml mj. stojí: "maximální možné zhodnocení již při mininálním vkladu 5000 Kč" . Podobné tvrzení se opakuje o pár řádek níže. Je to ale lež. Při vkladu 5000 Kč získá klient 150 Kč brutto ročně na úrocích, ale Komerční banka mu na poplatku sebere 228 Kč. Tzn, za to, že kliet Komerční bance svěří peníze v mylném dojmu, že je zhodnotí, ve skutečnosti o peníze přijde. Přijde o 1,56 % brutto, 2,01 % netto. Toto chování považuji za nehorázné.

Odpověď

Dobrý den,

 

můžete dát banku k soudu nebo si před tím stěžovat u jejího ombudsmana......


Dotaz

Dobrý den, mám na Vás dotaz ohledně rezervační smlouvy, kterou jsme uzavřeli s přítelem s realitní kanceláří před 2 měsíci. Její platnost k dnešnímu dni končí a dosud nebyla podepsána smlouva o budoucí kupní smlouvě ani kupní smlouva na námi vybraný dům. Realitka se v rezervační smlouvě zavázala k tomu, že nám vyřídí hypotéku, k čemuž také do dnešního dne nedošlo. Zaplatili jsme 50000,- Kč rezervační zálohu. Realitka navrhuje prodloužit rezervační lhůtu o 1 měsíc. A teď ten dotaz - když prodloužení nepodepíšeme, rezervační smlouva pozbývá platnosti - co z toho pro nás plyne ? Máme šanci na vrácení zaplacené zálohy, když realitní kancelář nesplnila to, co bylo podstatou rezervace - tedy nedošlo k podpisu kupní smlouvy ? Děkuji předem za Váš čas a odpověď. M. Boháčková

Odpověď

Dobrý den,

 

poradna se týká banka, nikoliv realitních kanceláří. Tomu já nerzumím. Omlouvám se.


Dotaz

Dobrý den, při sjednávání spotřebitelského úvěru u banky (který byl ale použit na nákup družstevního bytu) mi tato instituce dala jako podmínku uzavřít životní pojištění a stanovila mi konkrétní pojišťovnu. Tato pojišťovna mi dala velmi tvrdé podmínky a musím za úvěr navíc zaplatit této pojišťovně celkem 120 tis. Kč, tj. 12 tis. Kč ročně. Úvěr je na 10 let a jedná se o částku 1 mil. Kč. Nejednalo se v tomto případě o zneužití hospodářské soutěže? Resp. o jednání ve shodě, resp. o dohodu mezi oběma finančními institucemi, které si tímto způsobem zajišťují jedna druhé bezpracný zisk? Dá se s tím něco dělat? Alespoň změnit podmínky pojištění, abych třeba např. si mohl část z částky 120 tis. Kč spořit, či získat odbytné apod.? Nebo třeba anulovat celou úvěrovou smlouvu? Předem děkuji za váš názor a jsem s pozdravem Jiří Svoboda

Odpověď

Dobrý den,

to, co jste popsla, se tak jeví. Můžete podat podnět vůči zvláštnímiu pracovišti ČNB, JUDr. Kolmanové, která vede útvar na ochranu spotřebitele. Oni sice neřeší konkrétní případy, ale zobecňují postupy regulovaných subjektů vůči spotřebiteli a mohou při své práci dohledované a regulační se podle těchto podnětů řídit.

Vy můžete tento Váš případ dát k soudu a zažalovat banku pro zneužívání jejího postavení vůči Vám. Finanční arbitr takový případ řešit nesmí.

Takže nejdříve byste si mohl stěžovat u Vaší banky, která Vám toto nařídila. Oni Vás s tím pošlou někam, to je jisté, tak pak bych napsal na dr. Kolmanovou do ČNB. Na interntetových stránkách ČNB (www.cnb.cz) si najdete v organizační struktuře přsný název tohoto útvaru. Spadá pod vrchní ředitelku Zamrazilovou.


Dotaz

Dobrý den, myslím si, že to co se mi přihodilo není úplně v pořádku a proto bych rád znal Váš názor. Chtěl jsem v obchodě zaplatit kartou. Vsunul jsem kartu do terminálu ale uvědomil jsem si, že jsem použil kreditní kartu, kterou jsem použít nechtěl. Požádal jsem prodavačku o storno a ta mému přání vyhověla a kartu mě vrátila. K mému překvapení vyjela z pokladny účtenka o provedené platbě a platném PIN kódu aniž bych nějaký zadal. Je v pořádku když nepovolím platbu tím, že nezadám PIN a platba proběhne? Předem děkuji za odpověď. Vladimír Polák

Odpověď

Dobrý den,

 

myslím, že plateba určitě nebyla provedena, pokud jste měl čipovou kartu a vložil ji do čtečky na čip u pokladny obchodu. Pokud to byl učit proužek a Vy jste účtenku nepodepsal, tak platlba, i pokud by proběhla,, by musela být vrácena. Ale platba určitě neproběhla. Pokud by měl být užit PIN, tak bych si dovolil tvrdit, že na 99  nemohla proběhnout. Pokud by se stalo, okamžitě to reklamujete u své banky či vydavatele karty.

Na účtence, co jste od pokladní dostal, by mělo být napsáno "storno" nebo tak něco.. Vyčkjete, až Vám příjde výpis z úvěrového účtu, pak uvidíte.

 


Dotaz

Dobrý den.Chtěl jsem se vás zeptat jestly si myslíte že mám nějakou možnost někde získat půjčku alespoň 300 000 kč.jsem teď zadlužený a hrozí mi exekuce.před nedávnem jsem si udělal živnostenský list na vnitro a mezi. dopravu.Chci si koupit auto tak za 150000 a zbytek mít na náklady na naftu a tak.Ale ani banka ani nikdo mi nechce půjčit protože jsem v tom registru.už nevím co mám dělat.Mít těch 300 000 kč tak okamžitě podnikám....ale bankám je to jedno.i lichvářům..Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,,

to není moc dobrá situace. Záleží to jen na bance. Zkuste nějakou družstvebvní záložnu, ale vězte, že Vaše situace pro úvěr není opravdu vhodná. Nechcete svou situaci přehodnotit?  


Dotaz

Před několika lety s velkou slávou nastoupila éra čipových karet. V GE mě paní na přepážce nabulíkovala, že čipová varta je bezpečnější atd.. Tak jsem si ji pořídil. Mezitím jsem dostal služební čipové karty od KB. Všechno bylo v pohodě, až jsem zjistil, že např. na benzínových pumpách Benzina, OnO, v Hornbachu či Baumaxu (25.1.09) při platbě čipovou kartou VŮBEC pin nechtějí a stačí jim jen podpis. Většina pokladních se ani nenamáhá podívat se na podpis, natož jej porovnat s podpisem na stvrzence. Když platím "sociálkou" kartou Maestro a nebo nejnověji kartou s delfínem mBank, které čip nemají, je vše v pohodě - PIN zadávám a bezpečnost plateb je několika násobně větší, než u slavně-bezpečných čipovek. Jak je ti možné? Jenom takovou perličku - když odjedu na dovolenou, tak např. v Egyptě v hotelových recepcích téměř nikde neberou MC GE a ani se ji nenamahájí ji prohnat terminálem, ale vzápětí se perou o zaplacení MC z KB; Izraelci zase nechtějí čipovky ČSOB (zkušenost z let 2005, 2006, a podzim 2008. V Tunisu neuměli v bance vyměnit anglickou 10 librovou bankovku a na podzin 2007 jsem v Turecku v obchodě platil CZK tisícovkami v dobrém kurzu. Přeji Vám pěkný den a děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

závěru Vašeho příspěvku se věnovat nebudu, neboť je to individuální  a na to asi nedokáži odpovědět, proč jednu karttu banky MC berou a druhou ne  (možná je to tím, že je to GE a tam třeba nemá dobrý zvuk...... může to ovlivnit spoustu věcí.....)

U MC, typu Elektron kdysi už společnsot EC/MC nařídila kontrolu PINem. U čipových karet je to podmínka nutná,a le jen u obchodníka, který je svou bankou vybaven na čipovou technologii. Pokud banka zpracovatele transakce obchodníkovi nedala čtečkuˇčipu, pak nastupuje jako náhradní řešení aplikace magnetického proužku a tam je dostačující podpis (standard ještě před několika lety). Pokud by jste kartu ztratil nebo by Vím ji někdo ukradl, byla čipová a třetí osoba by ji zneužila u obchodníka bez znalosti PIN, tj. na podpis, náhradu by měla zaplatit banka obchodníka nebo obchodík. Obchodník proto, že měl poznat, že ten podpis není Váš a banka obchodníka proto, že měla obchodníka vybavit čipovou technologií. Vaše banka dodržela dohodnutý standard a vydala Váím kartu s čipem. Magnetický proužek je tam proto, abyste mohl kartu užít i mimo země Evropy. Např. USA prozatím na čipovou techonolgii nepřešly a asi ani nepřejdou.

Závěrem Vás chci ujistit, že čipová karta je opravdu bezpečnější, neboť pro její užití jsou dohodnuta na bázi VISA a MC určitá pravidla, která musejí banky (členové) dodržovat.


Dotaz

Dobrý den, mám takovýto problém : založila jsem si účet u e-banky, časem jsem jej přestala využívat. Na účtu zbyl menší kladný zůstatek. V červnu 2008 jsem změnila bydliště,změnu jsem nenahlásila. Banka vyměnila majitele - RFbanka, která mne nyní telefonicky kontaktovala s tím, že bance dlužím na poplatcích a penále přes 1000Kč. O změně majitele ústavu, potažmo výše poplatků a o záporu na svém účtu jsem nebyla informována, až nyní, kdy vymahatele dluhů napadlo mi zatelefonovat. Co mi zbývá - zaplatit? Smlouvu mám ještě s e-bankou. Děkuji L.F.

Odpověď

Dobrý den,

v tomto případě Vám nezbude, než zaplatit, neboť jste porušila s největší pravděpodobností smluvní ujednání minomálně fv tom, že jste nenahlásila své bydliště a neudržovala dostatek prostředků na účtu na úhradu poplatků, které si banka z něj inkasovala s Vašim souhlasem (výbá to v obchodních podmínkách, v některých bankách přímo ve smlouvě).

Takže příště pozorněji čtěte podmínky. Pokud jste účet nevyužívala, měla jste ho zrušit. RB není banka, která by za vedení účtu neměla poplatky.......

 

 


Dotaz

Dobrý den(večer), nevím , jestli je tohle dotaz přímo na vás, ale budu stručná. Právě jsem zjistila , že na mém BÚ chybí peníze ...koukám na výpis a vidím , že si nějaká společnost neoprávněně strhla 5x za sebou tu stejnou platbu + ještě 2x jinou ... platila jsem hru přes internetové bank.  Hra stála 200,- a celkem si z mého účtu vzali 4500,-  dá se proti tomu bránit? Banka poslala peníze bez mého povolení.... Předem děkuji za odpověď   Veronika Vykoupilová    

Odpověď

Dobrý den paní Vykoupilová,

určitě všechny transakce, které jste učinila, reklamujte. Nevím, zda jste platila svou zakázku přes internetovou aplikaci, zde by si asi těžko poskytovatel služby strhnul, protože byste použila příkaz k úhradě. Spíše to vypadá, že jste použila k úhrad platební kartu a pak došlo ke stržení částky z Vašeho účtu.

Ve Vašem zájmu se dostavte na pobočku své banky a požádejte o to, že chcete sepsat reklamaci. Doma na PC si předem vyjeďte výpis z operací, které rozporujete a ty přiložte k reklamačnímu formuláři. Do formuláře reklamace napište určitě prohlášení, že jste tu a tu transakci neudělala. Je to důležité, neboˇ§ 18 zákona o platebním styku (zákon č. 124/2002 Sb.) o tom hovoří. Chrání právě uživatele internetu, že pokud jste nakupovala na nechárněných internetových stránkách.  Banka je povinna se  Vaší reklamací zabývat. Každá banka musí mít Rekamační řád. Pokud by Vás banka s touto reklamací vyhodila, obraťte se na Finančního arbitra ČR, resp. na jeho kancelář.


Dotaz

Děkuji za odpověď, škoda že jste nepochopil , že je absolutně stejný vklad jednou zdarma a podruhé zpoplatněn ( liší se pouze pohlavím vkladatele) , i já jsem chtěl bojovat proti nesmyslným nařízením bank - viz .ČS od 1.1.2009 - Bezhotovostní operace 2.1.3 Ale bojovat i z Poradnou , tak to raději vzdávám hned. Děkuji

Odpověď

Tak to mi uniklo, omlouvám se Vám. To bude asi nějaká chyba, ne..... Se mnou nemusíte bojovat, jen tato poradna slouží na to, až si budete stěžovat na tento diskriminační postup a banka Vás s tím pošle někam, tak pak se můžete proadit, jak dál....

Přeji Vám příjemné dny.


Dotaz

Po přečtení vaší odpovědi, že pokud si nedonesu svoje peníze na přepážku osobně , ale pošlu k přepážce s mými pěnězi manželku, tak jsem zvýšil bance náklady , by mne zajímalo , kdo vlastně odepisuje v této poradně? Předem děkuji za odověď. Petr Šimek

Odpověď

Vážený paen Šimku,

zda přinesete peníze Vy nebo manželka je úplně jedno, práce s hotovostí je zkrátka nákladná a řada bank tyto náklady nějakým způsobem přenáší na klienta.

Kdo odpovídá v této poradně - Vy ani nevíte, na co klikáte - mám tam jejen jména, ale dokonce i fotku..... Pokud se Vám mé odpovědi nezamlouvají, tak si nechte poradit od toho, kdo si za tuto radu vyúčtuje nemalé peníze. Já to dělám dobrovolně a zadarmo, protože mi není jedno, jakým způsobem někdy "banky" či jiné finanční instituce "oblbují" klienty......Zejména co se stížností týká.

S pozdravem Otakar Schlossberger


Dotaz

Dobrý den proč je zpoplatněn vklad částkou 45,- Kč , za to že vkládám své peníze na svůj účet, ale nepřišel jsem osobně? Předem děkuji Petr Šimek

Odpověď

Dobrý den,

na to se zeptejte své banky. To já nevím. Já jen vím, že práce s hotovostí bere bankám náklady i když se to Vám  nejeví. Tu hotovost musí někdo spočítat, předat z pokladny do trezoru a možná někdy odvést do zásob ŇB. To vše se pojišťuje ..... opět další peníze...

Takže více Vám asi neřeknu...

 

 


Dotaz

Dobry den, chtela bych se zeptat, jak je s bankovními poplatky při nákupu dolarů od banky... Chtela bych zjistit banku, kde jsou tyto poplatky nejnizsi... Predem dekuji za odpoved, S pozdravem Schmiederová

Odpověď

Dobrý den,

prosím, to je komerční informace a já se takovými věcmi nezabývám. Musíte si projít ina internetu kurzy banka a porovnat si je. Příp. můžete využít nebankovních směnáren. To je ale Vaše volba........Omlouvám se, ale tato odpovědna slouží k něčemu jinému.

 


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu ohledně mého problému. Na jaře roku 2008 jsem si zřídila Exclusive konto u České spořitelny za účelem shromáždění peněz na pořízení bydlení. Když jsme pořídili bydlení zbylo zas jen účet vypovědět a zbylou částku si nechat převést na jiný účet. To jsem učinila v prosinci 2008 a bylo mi sděleno, že účet bude zrušen k 31.12. Překvapení přišlo začátkem ledna. Peníze na požadovaný účet samozřejmě dorazily, ale do poštovní schránky dorazily také dva výpisy z účtu. Jeden za prosinec a druhý za první dva dny v lednu, který obsahoval převod peněz při zrušení účtu, s tím související poplatky a také poplatek za vedení účtu ve výši 330 Kč. Na písemné výpovědi není uvedeno datum, ke kterému měl být zrušen účet, ale domnívám se, že poplatek za vedení účtu na leden mi byl naúčtován neoprávněně. Chci se jít do banky zeptat k jakému dni byl tedy účet zrušen a na základě čeho mi byl poplatek naúčtován, obávám se však, že se mnou "vyběhnou". Mám nějakou možnost obrany, případně, mohu-li to tak napsat, přijde vám to v pořádku? Neznám "praktiky" bank, ale pokud to ani Vy nepovažujete za správné, chtěla bych využít všechny možné kroky, jak získat tyto peníze zpět. Předem Vám velice děkuji a přeji příjemný den.

Odpověď

Dobrý den,

banka je povinna akceptovat zrušení účtu okamžitě (dle obchodního zákoníku, § 715, odst. 1,. Účinnost nastává dnem doručení. Pokud Vám banka nabídla zrušení účtu ke konci roku a Vy jste to akceptovala, pak je to OK. Pak Vám nikdo nemůže účtovat poplatek za vedení účtu  za leden.

Osobně mám s touto bankou velmi špatné zkušenosti co se týká zrušení účtu..... málem jsem si stěžoval u jejjich ombudsmana, naštěsí to manager pobočky zažehnal.


Dotaz

Dobrý den, chci se zeptat mám 3 hotovostní úvěry,vše u jedné instituce ,ale ke každému platím zvlášt vedení účtu a úroky, slyšel jsem ,že jde sjednotit tyto poplatky do jedné platby v rámci banky? Nechápu proč mám platit 49kč za vedení útu při každém úveru ,to na tom ta banka docela služně vydělává , Jde s tím něco udělat ? Děkuji Pavel M.

Odpověď

Dobrý den,

 

opět i Váš dotaz je ryze komerčního charakteru. Já nevím, není to stížnost na baniku, takže si to musíte projednat se svou bankou nebo si najít vhodnou konkurenci.


Dotaz

Mám dotaz,mému obchodnímu partnerovi jsem zadala špatné číslo účtu,takže faktury proplatil na cizí účet.Kontaktovala jsem majitele účtu a bylo mi zděleno,že firma je v likvidaci,že ty peníze nemůže vrátit,že je banka vzala na pokrytí dluhu firmy.Jedná se o částku 100000 Kč.Jak mám postupovat.Děkuji za odpověd.Anna Vítová

Odpověď

Dobrý den,

bohužel Vám nezbývá, než klienta zažalovat pro bezdůvodné obohacení. Protože je však firma v likvidaci, tak je to asi komplikovanější. Je tu jiný režim. Budete muset vejít ve styk s likvidátorem a domluvit další postup s ním.

Stala se chyba na Vaší straně a v tomto případě Vám banka nemůže žádným způsobem pomoci.


Dotaz

Dobrý den, nevím, zda následně popsané chování banky Vám přijde jako normální, mně moc ne: Před třemi lety jsme nutně potřebovali s manželem půjčku, zašli jsme do GE Money Bank, zažádali jsme o Expres půjčku. Půjčka nám byla schválena, první ale co mě dostalo bylo, že je podmínkou zřídit si u nich účet. No nic za menší poplatek jssme zřídili účet. Peníze jsme chtěli postupně vybrat , ale za vybrání na pobočcce si účtovali nehorázný popletek 60,-Kč, tak jsem zažádali o kartu. Mezitím jsme se přestěhovali.Teď již jen splácím půjčku, takže kartu nepoužívám, ale přesto každý měsíc si banka strhne poplatek 30,- za její používání, když jsme šla v novém místě bydliště zažádat o její zrušení, tak mi bylo řečeno, že si musím zažádat na té pobočce, kde mi byla vydána!!! Co kdybych se přestěhovala na druhý konec republiky?! Hezký den a málo starostí s bankovními vydřiduši Vám přeje Martina Patkošová

Odpověď

Dobrý den,

no je to přístup, který je v těchto zeměpisných šířkách obvyklý. Bohužel se banka bude vymlouvat, že jste si přečetli podmínky a seznámili se s tím, že za sluzžby se u této banky platí. Nikdo Vás nenutil si brát půjčku u této banky.... ale když člověk peníze chce, tak k tomu přibere další věci, které pak nepotřebuje. Smlouvu jste ale podespali, tak pak musíte čerpat.......

No, nerad bych se vyjadřoval, ale banka v tomto případě využila Vaší touhy po půjčce. Je to ale v rozporu s Etickým kodexem ČBA. Tam je ustanovení, že se nebude poskytnutí produktu vázat na jiný produkt,. Dokonce tam není nic ani o poplatcích, takže z toho bych vyvodil, že pokud by to bylo zadarmo, tak budiž.........


Dotaz

Dobrý den,   chtěl bych se zeptat jaký je poplatek u KB za zrušení kreditní karty? Jsem student.   Děkuji   Adam Kleveta

Odpověď

Tak se podívejte na jejich int. stránky. Já to za Vás dělat nebudu....


Dotaz

Dobry den, Chtela bych se Vas timto zeptat, jestli je zakonem dana lhuta jak dlouho muze banka zadrzovat mzdu. Protože na vypisech mam datum napr. 9.ho kazdy mesic ale skutecne na ucte ma mzda (kdy si ji tedy mohu vybrat atd.) je až např. 13. Vyplatni den je 12.

Odpověď

Dobrý den,

v prvé řadě je třeba zdůraznit, že v žádném zákoně není uvedeno, zda banka může zadržovat mzdu. Banka je povinna jakoukoukoliv položku z mezibankovního platebního styku zúčtovat příjemci nejpozději následující bankovní pracovní den. Banka ani neví, že se může jednat o mzdu. Mzda je pro ni položka jako každá jiná, kterou může zpracvoat budď jako standardní operaci platebního styku nebo jako expresní, pokud ji plátce jako expresní označil.

Naopak - plátce mzdy je povinen zajistit, aby peníze ze mzdy Vám byly na účet připsány v den výplaty. Pokud tedy Váš zaměstnavatel má účet v jiné bance než máte Vy, pak si musí spočítat, že pokyn k převodu musí zadat alepsopň o dva dny před samotnou výplatnou. Soboty, neděle a svátky se do těchto dní nepočítají. Převod mzdy je příkaz z podnětu plátce platby, proto může trvat až tři bankovní pracovní dny. Příklad: zaměstnavatel dá pokyn své bance, aby v pondělí odepsala peněžní prostředky příjemce z jeho účtu. Banka příjemce může položku platebního styku (mzdu) předat do další banky, kterou je ČNB se svým  zúčtovacím systémem nejspozději následující bankovní pracovní den, což je úterý. V úterý však zúčtovací systém odepíše peníze bance plátce a připíše na účet bance příjemce, tedy Vaší bance. Ta pak může Vaší mzdu připsat ve prospěch Vašeho účtu až další bankovní pracvoní den, tj. ve středu. Časo však banky příjemce připisují peníze už druhý den, tj. v našem případě v úterý.

Talže banka Vám nemůže nic zadržovat, maximálně jeden bankovní pracovní den poté, co obdržela podklady o źúčtování Vaší mzdy. Jenže znovu zůdrazňuji - banka neví, že je to Vaše mzda. Ona jen ví, že má položku platebního styku......

 

 


Dotaz

zadam o vas nazor na lb-bw bank dekuji

Odpověď

Dobrý den,

je mi líto, ale v žádném případě Vám nebudu na tento dotaz odpovídat či sdělovat svůj názro, neboť v současné době působím v oblasti bankovních a peněžních služeb. Nebylo by to etické ať by můj názor byl jakýkoliv. Omlouvám se, Poradna zní "Trable s bankami", tzn. že již z názvu je zřejmé, co má za úkol. Takže až budete mít problém s bankou např. při reklamaci nekcalitně provedené služby, pak Vám mohu poradit, co udělat vůči bance, abyste se dočkal nápravy nebo alespoň korektního vysvětlení problému.

 

 


Dotaz

nevím kdy se platí,poradte prosím

Odpověď

Dobrý den, to já nevím taky. Nejsem daňový poradce a banky se toto vůbec netýká. Take se zeptejte na příšlušném finančním úřadě.


Dotaz

Dobry den,prijimam hodne plateb v ramci eshopu ze zahranici, chtel bych se zeptat, zda je mozne, zalozit ucet u nemecke banky v CR? Jedna se mi predevsim o to, jak snizit poplatky za mezinarodni prevody penez. Je tedy lepsi zalozit ucet primo v Nemecku nebo je mozne vyuzit uctu u nektere ze zehranicnich bank v CR a prijimat platby za stejnych podminek? Dekuji za odpoved

Odpověď

Dobrý den,

určitě by pro Vás bylo asi lepší založit si účet v Neměcku. Je to proto, že platební styk a jeho ceny budou tuzemské. I když byste si založil účet u německé banky v ČR, jdjich poplatková politika je jiná. To byste musel s konkrétní bankou projednat před založením účtu. Obávám se ale, jak znám tuto oblast, že ceny v ČR jsou jiné než ceny v mateřských bankách. Pozor však - ne vždy jsou ceny u nás vyšší než u mantky. Je to ale produkt od produktu různé. Obecně lze  ale konstatovat, že poplatek za tuzemský převod v N může být levnější než tzv. přeshraniční převod od nás do N.

 

 


Dotaz

Vážený pane arbitře. Omlouvám se že vás obtěžuji v této hektické době, ale jste poslední kdo by mi mohl pravděpodobně poradit. Dcera využila, bohužel, služeb společnosti Providen financial. U této splolečnosti dochází při úhradě částky, jakým si odepsáním v jakém si denníku. Jenže je momentálně dlouhodobě pacovně v cizině a proto jsem se zhostil této povinnosti já. Způsob uhrady u této společnosti mi zcela nevyhovuje. Rád bych prováděl úhradu buď převodem z účtu nebo poštovní složenkou. Po telefonním hovoru s pracovnicí společnosti mi bylo zděleno že takováto platba není možná. Což v mých očích působí velice neseriozně jelikož bycjh měl v ruce rád prokazatelný důkaz o provedenám převodu patřičné finanční částky. Rád bych věděl jestli si může společnost takto diktovat podmínky, nebo jestli mám nějakou možnost a šanci že bych mohl platit způsobem, který vyhovuje mě, a jak bych měl postupovat. Vždyť jsou to jejich peníze a pokud by to měla být seriozní společnost tak ji přeci nemůže vadit zveřejnění čísla účtu. Jinak vidím jako poslední možnost obrátit se na ministerstvo financí nebo sdělovací prostředky, čož asi bude podstatně zdlouhavější záležitost. Předen Vám mnohokrát děkuji za Vaši odpověď a do Nového roku Vám přeji mnoho zdraví a jak pracovních tak i soukromých úspěchů S pozdravem Michálek Jiří e-mail : michalekjiri@seznam.cz tel : 604794401 adresa : Albrechtická 410 bl. 638 Most 43400

Odpověď

Dobrý den, pane Michálku,

děkuji Vám za pozdrav a přání k novému roku. Jen na okraj - finančním arbitrem už nejsem, dnes se již zabývám zcela odlišnými aktivitami v rámci komerčí finanční sféry a pedagogickou činností na VŠ.

K Vašemu dotazu sděluji:

Dotykčná instituce není bankou, tudíž se na ni nevztahují předpisy bankovní. Tato instituce nemůže vést účty pro klienty, proto možná odmítá převody z účtů. Ona totiž nemůže pro své klienty vést účty, ale jen jakousi evidenci...... Také se na ni nevaztahují např. lhůty pro provádění převodů apod. Je to instituce, zabývající se mj.  poskytováním úvěrů. Samozřejmě vše je otázkou dohody. Služby, které Vám společnost nabízí, musí mít oporu ve smlouvě. Takže pokud nemáte Vámi požadované skutečnosti ve smlouvě, následně se jich budete těžko dovolávat. Vy i instituce jste rovnými smluvními stranami alespoň v teoretické rovině a podle práva ČR. Skutečnost však bývá často jiná, tzn. že si instituce diktují své podmínky a klient je, bohužel, často příjme, aniž domyslí následky...... Více Vám k této problematice již asi nesdělím.


Dotaz

Vážený pane, zjistila jsem, že pojistné vkladu do 50 tis. EUR se vztahuje nikoli na jeden účet, ale na klienta, předpokládám u jedné banky. Nebo dokonce i u více bank? Lze tedy rozložit riziko tím, že se peníze nad 50 tis. EUR vloží u jiné banky nebo to musí být dokonce banka, která je jištěna jiným rezervním např. pouze zahraničním bankovním fondem? Které banky dostupné v ČR jsou v tomto směru nejstabilnější a nejbezpečnější i z hlediska případné komunikace v případě problémů s bankou? Doporučoval byste např. kombinaci České spořitelny a ING Konta, České spořitelny a Reiffeisen Bank pro klienta, který příliš nevybírá z účtů? ING konto vypadá výhodně, ale pouze elektronická komunikace a velmi málo míst přímého styku mi připadá rizikové. S pozdravem děkuji LD Děkuji Dohnalová

Odpověď

Dobrý den,

 

ano, pojištění se vztahuje (tak jako i nyní při staré úpravě) na jednu banku. Ona totiž za Vás platí do Fondu pojištění vkladů. Co se kombinací týká, tak to ponechávám jen a jen na Vás. Nemohu se zde vyjadřovat, kdo je lepší či horší. Co se pojištění vkladů týká, tak je to přeci jedno. Pojištění je ze zákona o bankách.

Jen pozor na pobočky zahraničních bank - tam jsou vklady pojištěny dle práva země, kde má banka centrálu. Pokud je mi známo, tak ING banka je pobočka zahraniční banky, proto se na vklady klientů vztahuje pojištění z Nizozemí. Je totiž rozdíl, zda je to banka se sídlem v ČR a zřízena dle českých právních předpisů nebo je to pobočka zahraniční banky, která byla zřítzena dle jiného práva dané země EU.


Dotaz

Dobrý den Kde nejvýhodněji dostanu hypotéku na částku 1700000Kč? Doba splatnosti 16let, pevná úroková sazba po celou dobu splácení nebo po dobu 15let. Hypotéka bude na výstavbu domu, celková cena domu je asi 4000000Kč

Odpověď

Dobrý den,

to Vám neporadím, neboť toto není komerční poradna, nýbrž poradna pro případný problém s bankou, jak již napovídá sám název poarady. To se musíte obrátit příp. na finačnního poradce nebo to zkusit o upoutávku níže na tomto servru.

 


Dotaz

Dobrý den. Mám učet v Anglii u Lloyds bank.Jsem nyní doma v Česku , zadala jsem špatný PIN a zablokovala jsem si kreditní kartu.Moje angličtina není tak dobrá,abych vše vyřídila po telefonu.Na e-mailu  Lloyds bank nemohu najít kolonku kam o tomhle mém problemu napsat a nevím jestli bych to dokázala.Poradte mě,prosím,e-mailem nebo jestli mohu někam u nás ve městě zajít ,kde by mě pomohly. Bydlím v Brně.                                    Moc moc děkuji!!!                                                                        S pozdravem Dana  

Odpověď

Dobrý den,

to Vám opravdu nejsem schopen poradit. Je to jen vztah Váš a Vaší banky. Zde není žádná kancelář, která by Vám pomohla. Jedině byste si na to musela najmout asi advokáta nebo notářem zmocnit další osobu, která může jednat za Vás a Vašim jménem....... Je to ale oprabvdu komplikované.


Dotaz

Dobrý den, ráda bych věděla, jak postupovat při žádosti o výmaz z registru dlužníků - CBCB, co všechno je nutné do žádosti zadat a kam ji posílat? Popř., zda je nutné, aby byla žádost notářsky ověřena? Nejsem přímo dlužníkem, ale určité splátky úvěru byly zaslány později a z toho důvodu jsem v evidenci. Už opravdu nevím, kam se obrátit pro radu, doufám, že jste schopen mi pomoci. Předem děkuji za Vaši odpověď a přeji příjemný den. Eva Burdová

Odpověď

Dobrý den,

registr o výmaz nežádejte, ten to na Váš popid neudělá. Musíte maximálně požádat banku, ale obávám se, že pravidla to neumožňují, pokud jste v prodlení se splátkami byla. Jen banka, která Vás do registru nechala zapsat, Vás z něj může odvolat např. pro přílišnou tvrdost......


Dotaz

Dobrý den, mám sjednanou hypotéku a měl jsem předložit bance do 30.11. výpis z katastru nemovitostí, že postavený byt je již v mém vlastnictví. Za porušení této povinnosti je smluvní pokuta 20000 Kč. Klient má tuto pokutu platit pouze v případě, pokud je prodlení na jeho straně. Bohužel katastr návrh na vklad odmítl z důvodu chyb ve smlouvě, kterou předkládala stavební firma a banka teď po mně uplatňuje tuto pokutu. Domnívám se, že chyba byla na straně firmy a nikoliv mé. Je tedy v pořádku, že pokutu platím? Děkuji za váš názor. Jan Došla

Odpověď

Dobrý den,

toto je poněkud složitější, nejsem specialista na hypotéky, ale rozum mi praví, že chyba je opravdu mimo Vás. Sankce je většinou směrována k tomu, že klient "opomene" zápis do KN dát. Proto by bylo vhodné,a byste banku písmeně požádal o prodloužení termínu s vysvětlením. Můžete jej doložit i kopii vyjádření z katastrálního úřadu.

Pokud banka bude sankci požadovat, pak máte šanci se bránit pouze u soudu.


Dotaz

Dobrý den. Mám účet u České spořitelny, na kterém mám veden kontokorentní úvěr. Úrok z tohoto úvěru mi byl vždy strháván k 31.12. Letos v květnu jsem s bankou uzavřela smlouvu o změně a to, že úrok z kontokorentu si bude banka strhávat na konci každého kalendářního mesíce. Nyní, k 30.11., si banka strhla částku přes 2 tis. Kč, protože "zapomněla" úrok z kontokorentu měsíčně strhávat. Proto by mě zajímalo, zda si může banka sthávat částky za úrok jak se jí zachce a ne podle smlouvy ani upozornění předem. Samozřejmě je mi jasné, že musím zaplatit úrok z čerpaného kontokorentu, ale s tímto jsem tedy nepočítala. Každý měsíc platím téměř 200,- Kč za různé poplatky a myslela jsem, že úrok z kontokorentu je v tom zahrnut. Předem děkuji za odpověď. L.K.

Odpověď

Dobrý den,

banka musí, tak jako Vy, dodržovat obsah smlouvy. Pokud úrok zapoměla účtovat,  bylo by slušností oslovit klienta a požádat jej o to, že si úrok banka sice zajistí inkasem z účtu (to je ve smlouvě také), ale v žádosti by Vás měla informovat, kdy to bude tak, abyste si zajistila dostatek peněz na účtu. Oprávněně se cítíte býti dotčena tím, e Vás banka mohla přivést nebo přivedla tímto do nepovolenho debetu. Pokud by se tak stalo, neměla by Vám úrok účtovat (a to ani z povoleného debetu na účtu). Je to z důvodu jednorázového zpčtování částky, se kterou jste v podstatě nepočítala. To, že si banka úrok neúčtovala, je jejjí chyba a Vy neodpovídáte za to, abyste si na účtu pro její "opomenutí" držela příslušnou likviditu (peníze).


Dotaz

Má banka GE Money právo na to, aby bez mého souhlasu zadržovala na mém účtu 1tis. Kč? Podle banky to je prý min. zůstatek na účtu pro případ, že by neměla na srážení svých poplatků. Já to vnímám jako celoroční půjčku bance. Příklad : trv. příkaz mám na 1360,-Kč, na účtu mám 1360,- a banka příkaz neprovede, protože ten jeden tisíc tam má jako svoji jistinu. Je to oprávněné????

Odpověď

Dobrý den,

zákon nebo jiný obecně závazný předpis to nezakazuje. Je však nutné, aby to bylo v podmínkách banky,které musí být součásstní účtu. Pokud ustanovení o minimálním zůstatku na účtu, který tam klient musí neustále udržovat není, pak je to protiprávní. Banka pak musí provést platebn píkaz úplný. Nahlédněte tedy do svých OP a zjistětě, zda jste s takovým ustanovením souhlasil. Pokud to tam nenajdete, požádejte banku, aby Vám doložila, kdy Vám oznámila změnu podmínek, za kterých Vám vede účet. Pokud ani to nedoloží, pak máte nárok na podmínky, které jste měl v době uzavírání účtu.

Bohužel, jejich plnění ze strany banky byste se musel domoci jen soudní cestou. Ještě mne napadá, že by za pokus stálo dovolat se Etického kodexu, ke kterému se tké Vaše banka přihlásila. Určitě byste tam našel, jakým způsobem se má banka chovat vůči svému klientovi při změně podmínek nebo něco podobného. Nalezenete jej na stránkách mj. České bankovní asociace nebo i Vaší banky (tedy doufám).


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna