undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, ráda bych vás požádala o názor. Podepsali jsme s manželem rezervační protokol na pozemek a dům a zaplatili zálohu. Když nám posléze byl zaslán návrh smlouvy, byla změněna výměra pozemku o cca 60m2 a cena se zvýšila o cca 150tis Kč. S tím ale nesouhlasíme a chceme odstoupit.Společnost, se kterou jsme rezervační protokol podepsali ale chce pokutu za odstoupení. Myslím si, že na to nemají právo, jelikož byly změněny podmínky pro koupi. Mohu požádat o názor. Moc děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz se vůbec netýká bankovnictví, ale běžného ochodního vztahu - uzavírání smlouvy. No, nejsem v tom odborníkem s bůh ví jak dlouhou praxí, ale logika věci je asi taková. Pokud se Vám změnil předmět smlouvy (což je zvýšení pozemku o 60 m2) a tím cena, tak máte, podle mého názoru, právo odstoupit od uzavření kontraktu, protože druhá smluvní strana nedodržela podmínky. Tím pádem nemá právní nárok na náhradu žádné smluvní pokuty, i kdyby byla sjednána. Museli by totiž prokázat, že si v rezervační smlouvě vyhradili právo předmět smlouvy (tedy pozeme) zvětšit/zmenšit o určeté maximální procento, např. + - 10 %. Pokud jste nebyli v rezeervační smlouvě o této skutečnosti informováni, má Váš makléř smůlu a u soudu by musel spor prohrát....To je můj názor...Ale berte to s rezervou, neb jsem spíše na ty bankovní stížnosti či nedostatky v platebním styku....

 

 


Dotaz

Prý existuje direktiva EU Regulation (EC) No 2560/2001, která nařizuje, že veškeré převody peněz do 50 000 eur v rámci EU musí b ýt zpoplatněny stejně jako tuzemské převody. Pokud je to pravda, znamenalo by to, že za zahraniční převody bychom zaplatili jako za tuzemské, tedy nikoliv ty šílené sumy. Je tomu opravdu tak? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

ano, toto nařízení je platné a účinné už delší dobu. Jenže - jak jste sám označil, jedná se o převody peněz v eurech. My tuzemské převody v erutech nerealizujeme, proto se směrnici neuplatňujeme, i když se na nás vztahuje.

Pokud bychom prováděli v tuzemském platebním styku převody v eurech a ty nějak zpoplatňovali, pak tzv. přeshraničbní převody by nesměly býti zproplatňovány jinak než tyto převody tuzemské v eurech. Takže bohužel, vize řady klientů, kteří se dozvěděli o tomto Nařízení, že jejich přeshraničí platby budou třeba za 10,--Kč jako jejich tuzemské převody,je lichá..... Bohužel. ...

Pěkný den.....


Dotaz

Již delší dobu se potýkám s problémem kam s drobnými mincemi. V rámci mého podnikání se mi střádají v pokladně 1,- 2,- 5,- korunové mince a jak se snažím sebevíc, neumím se jich zbavit v běžném platebním styku. Měsíčně to dělá zhruba 1000 ks od každé hodnoty. Moje banka (E banka _ Raifaisenbank) má na výměnu zajímavý ceník a ostatní banky také. Za 100 ks vyměněných mincí si účtují poplatek ve výši 100,-Kč. Za pomoc při vyřešení tohoto problému předem děkuji a zároveň považuji tento poplatek za nejabsurdnější

Odpověď

Dobrý den,

chápu Váš názor, že se Vám jeví tento poplatek za absurdní, ale..... Práce s mincemi v bankách není jednoduchá. Poplatek je stanoven tak, aby se mincí do bank dostávalo co nejméně, protože je to pracné a nákladné.... Někdy i fyzicky náročné, protože toho jsou kila až metráky..... Vám se to tak asi nejeví, ale pro banky je to absolutně "prodělečná" činnost....

Já Vám s tím neporadím. Je to riziko Vašeho podnikání, že dostáváte tolik dorbných mincí.....


Dotaz

Važený pane Schlossbergu, naše firma se stala obětí podvodu a nikomu na to není nic divného. Před třemi měsíci přišla na náš účet platba. Následně jsme dodali službu a po měsíci byla z našeho účtu tato platba bankou odebrána. Byli jsme vyrozumnění, že platba byla reklamována jako omyl. Snažili jsme se dovolat nápravy, ale všichni s námi zacházejí jako kdyby to byl náš problem. Jak se proti takovému podvodu bránit? Je v systému opravdu taková díra, že je možné takto beztrestne uvádět lidi v omyl a tahat z nich zadarmo zboží? Jak se máme bránit?   Předem děkuji za rady

Odpověď

Dobrý den,

pokud při převodu udělala chybu banka, je oprávněna do třech měsíců od této chyby platbu vystornovat. Jenže to byste nemohli s největší pravděpodobností ani vědět, o co jde.

Jenže z Vašeho datazu vyplývá, že platba přišla od reálného obchodního partnera, kterému jste dodali službu... je jedno jakou. Pak teprve platba byla "vystornována" To zavání tzv. klientským stornem, které banky nesmějí dělat. Banky jsou povinny ochránit svého klienta před neoprávněnými inkasem. Jak si tu udělají, je jejich věc. Pokud by klietn - Váš odběratel služby a Váš plátce následeně banku požádal o zajištění vrácení platby, banka tu musí odmítnout. Oprávněnost bankovního storna, tj. jen tehdy, chybila-li při převodu banka, je upravena v zákoně o bankách (č. 21/1992 Sb.), § 20c tuším).

Váš problém je v kompetenci finančního aribtra ČR, můžete se na něj s problémem obrátit, neboť Vaše banka to odpmítla (vyvozuji z Vašeho dotazu). ,


Dotaz

Dobrý den,chtel bych se zeptat na Konsolidaci půjček.Skoušel jsem se zeptat  v bankách ale zatím nezávazne.Nakonec jsem objevil Cetelem a.s. a byl sem na bobočke v Brne .Tam mi dali mi Dve varianty: A:200000kč na 6let,splátka 3770kč r.úrok.sazba od 10% RPSN od 12 %   (preplatím71440kč)                        B:404000Kč na 10let,splátka 5258kč r. úrok.sazba 8,49% RPSN 10,33 (preplatím 230000kč) Myslýte že je normální tolik přeplatit? Dekuji za odpověd. Tolnai        

Odpověď

Dobrý den,

prosím, tuto otázku diskutujte s pracovníky Vámi vybrané společnosti nebo v poradně Osobní finance, poradenství (viz níže pod mou upoutávkou). Nejsem odborníkem na úvěry a nemám k dspozici příslušné tabulky pro kontrolu výpočtu. Samožejmě se to dá vypočítat ručně, ale je to zdlouhavé.......

Váš dotaz je totiž nad rámec této poradny, která se zabývá radami pro klienty v případě nevyhovění jejich stížnosti.


Dotaz

Dobrý den, děkuji za odpověď, ale vypadá to, že jsem se nevyjádřil jasně. Takže se omlouvám a doplňuji svou otázku. Jsem klientem ČS a ve výpise je uvedeno např. "pl. z/do jiné banky", "za účetní položky". Problém je ale v tom, že nevím která platba umožnila účtovat tuto položku. Rád bych měl např. informaci, že jsem zaplatil kreditní kartou 5. 6. 670 Kč, za to je poplatetk 5 Kč za platbu u obchodníka a 3 Kč za změnu zůstatku na účtu. Ty informace by měly být uvedeny u seba, aby bylo možno dohledat, ke které platbě patří poplatky. Děkuji. Martin Pobucký (doplňující otázka o dotazu Souhrnné poplatky - https://www.bankovnipoplatky.com/obecne-nekonkretni-poplatky/souhrnne-poplatky-172/)

Odpověď

Dobrý den ještě jednou,

banky toto nedělají z důvodu úspry. Představte si, že byste měl ke každé operaci ještě polžku poplatku. To některé banky provádějí jen u výpisů z oprací provedených platební kartou. ČNB stanovila, že banky musí rozklíčovat poplatky, ale umožnila jim toto předávat klientům v kumulovaných částkách za jednotlivé položky. Je to čistě úspra z důvodu, že klienti si nechávají posílat papírové výpisy, nikoliv elektronické.

U elektronických by se to dalo dělat, ale  protože banky mají jen jeden soubor s výpisy, tak to neprovádějí. Musely by vynaložit nemalé peníze na to, aby se výpisy pro písemnou formu tvořily jinak a pro elektonickou také. Je to ale dost podnětná myšlenka, pro banky..... měly by to zvážit....

 


Dotaz

Vazeny pane doktore, popsala jsem Vam konkretni situaci,ktera se v jedne z bank stala,mohu Vam napsat i ktera a kdy, a zaslat Vam vsechny podklady pro posouzeni, nejednalo se o situaci teoretickou ale z konkretni praxe,muj dotaz byl pouze v tom smyslu, zda-li s tim Vy, ci jiny kontrolni organ budete neco delat. s pozdravem  

Odpověď

Dobrý den ještě jednou.

Přeci já  s tím nemohu nic dělat, jsem soukromá osoba.......... Ani jako FA bych s tím dělat nic nemohl, k tomu nebyl nadán žýdnýnmi kompetencemi, jen řešit konkrétní vybrané spory mezi klientem a bankou... nic víc, nic míň.

Takže je mi líto....


Dotaz

Dobrý den, již dlouho mě trápí, že banky neuvádějí poplatky konkrétně, ale pouze souhrnem. Ve výpisu e uvedeno k zůčtovacímu dni na konci období (k poslednímu dni v měsíci) souhrn poplatků ve formě: 3*2=6, 4*8=32, 1*10=10... Zjistím tak sice kolik peněz jsem dal za poplatky, nezjistím ale, za co je který poplatek účtován. Přijde mi to, jako bych přišel do obchodu, nakoupil plný košík a z pokladny by vypadla pouze konečná částka. Jak si mohu ověřit, že jsou poplatky účtovány správně, když nevím, za co jsou účtovány? Nechci bojovat proti poplatkům, zatím by mi stačilo pouze vědět, zač je platím. Nemělo by být u každé transakce uvedeno, kolik mě na poplatcích stála? Může banka vydávat pouze takové souhrny? Děkuji. Martin Pobucký

Odpověď

Dobrý den, pane Pobucký,

co to máte za banku? Její počínání není v souladu s tím, že banky musejí uvádět, za co který poplatek účtují a kolik to činí. Tzn. jednak musí být rozepsány tak, jak říkáte, ale měl by byýt popis - za odchozí platby, za oprace s PK, za trvalý příkaz apod.

Pokud to tak není, můžete dát námět ČNB na provedení dohlídky u této banky...... Opravdu už několik let to moje banky, které mám, dělají takto. Já vím za co a kolik jsem zaplatil.....


Dotaz

Dobry den,chci si vzit mou zivotni lasku a nemam nato penize muzete mne poradit??

Odpověď

Ne, nemohu. To je, bohužel, Váš osobní probmém.


Dotaz

Hezký den pane doktore, mám takový dotaz na téma ochrany osobních údajů. V případě, že už nejsem klientem určité banky, co se děje se všemi údajemi, které o mně banka má. Předpokládám, že je asi neskartuje, protože se mi už několikrát stalo, že jsem dostal nabídku na produkty od banky, odkud jsem odešel. Jak jsou tedy chráněny moje osobní údaje? Co se o tom píše v zákoně o bankách? Děkuji a přeji vše dobré. Petr

Odpověď

Dobrý den Petře,

v zákoně o bankách se o tom moc nedočtete. Je potřeba aplikovat zákon na ochranu osobních údajů. Z jeho výkladu a možná ve vazbě na obecná ustanovení o bankovním tajemství lze dovodit, že pokud jste klientem banky, banka bez Vašeho svolení by neměla sdělovat údaje třetím osobám s výjimkou těch, které jsou samy bankami. Pokud už nejste klientm banky, smlouvu jste zrušil, tak banka, podle mého výkladu a názoru, by už s Vašimi )údaji pracovat dále neměla. Pokud píše jen Vám jako "býbalému" klientovi, tak budiž - je to podle mne na hraně zákona, ale neměla by již postkytovat Vaše zákonem chráněné informace ani dalším osobám, byť by byly vázány bankovním tajemstvím. Tím, že jste smlouvu vypověděl, tak jste "automaticky" vypověděl i souhlas s poskytováním údajů. Pokud jste ho nedal, pak banka mohla Vaše údaje sdělovat jen bankám či bankovním registrům. Nikam jinam. Pokud Vám však banka stále píše a Vy si to nepřejete, sdělte ji jasně písemně, že si nepřejete, aby dále užívala Vaše data. Pokud dobře chápu zákon na ochranu osobních údajů tak by osoba spravující osobní údaje subjektu údajů již neměla tyto dále používat. Už totiž nemá žádné smluvní vztahy s Vámi. Mazta ze sysstému či archívu však nemůže, neboť zase podle zákona o boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo i podle účetních předpisů musí zachovávat údjae po dobu až deseti let od posledního obchodu......


Dotaz

Dobrý den, podal jsem žádost na zrušení účtu u Poštovní spořitelny. Dle ceníku se za zrušení účtu platí poplatek 200 Kč. V podmínkách banky v sekci Zrušení účtu není informace o tom, že banka bude požadovat další poplatky za toto zrušení, kromě informace o vypořádání vzájemných závazků a pohledávek. Přesto mi byl naúčtován poplatek za zrušení svolení k SIPO, ačkoliv jsem nepodával speciální tiskopis na zrušení tohoto svolení. Pokud bych dopředu věděl, že mi banka naúčtuje takto vysoký poplatek, provedl bych zrušení tohoto svolení elektronicky, kde je podstatně nižší. Má na toto banka právo nebo si poplatek za zrušení připazu naúčtovala neoprávněně?

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je velmi častým dotazem i ostatatních lidí, které trápí stejný problém. Odpověď je ale velmi jednoduchá - pokud je poplatek v Sazebníku (ceníku) banky, tak na něj má banka právo. Ve smlouvě máte jistě v závěru ustanovení, že banka je oprávněna si účtovat poplakty z vlastního podnětu dle platného sazebníku.

Pokud by poplatek v sazebníku nebyl, pak máte právo si stěžovat u banky. Pokud by poplatek souvisel s prováděním převodů, pak byste si mohl stěžovat i u FA, pokud by Váš nárok na vjeho vrácení odmítla.

Neřešeno v tomto Vašem příapdě zůstává skutečnost, že sazebníky bank jsou vesměs velmi neprůhledné. Obsahují celou řadu služeb, které jsou rozloženy do různých skupin a podskupin a tím jsou pro klienta nečitelné. Banky se umějí velmi dobře vymluvit na to, že klient si nedostatečně prostudoval Podmínky nebo Smlouvy. Bohužel, mají v tomto pravdu a jen velmi složitě se dá bance dokázat, že konstrukce Podmínek či Sazebníků je dělána tak, že se v nich klient nevyzná.

Proto si prosím volte ten ústav, který má sazebník jednoduchý a průhledný.


Dotaz

Dobrý den pane Schlossberger, chci se Vás Laskavě zeptat kolik bank, pojišťoven, spořitelen a jiných bankovních subjektů působí v České republice, a která je vlastně vůbec ještě v českých rukách pokud taková vůbec ještě nějaká alespoň s malým podílem je. Je pravda že banky musí zhodnotit 44 procenty svůj kapitál protože by jinak přišly o bankovní licenci?Děkuji za Vaši laskavou odpověď. S pozdravem Marek Hradil, Bystrovany

Odpověď

Dobrý den,

přesné počty jednotlivých subjetků působících na finančním trhu nevím, ale pokud se podíváte na internetvoé stránky ČNB coby regulátora všech subjektů na finančním trhu, tak to tam naleznete. Co se táká banky, která je v českých rukou, tak to si dovoluji pochybovat, že takovou naleznete.....

Ke zhodnocení - banky musí hospodařit tak, aby dodržovaly regule ČNB. Ziskovost je jistě jedeno z kritérií, které banky zajímá, ale není to jediné. Regulátor sleduje celou řadu důležitějších hodnot, podle který lze vysledovat, zda banky jsou v pořádku či nikoliv. Podobně se sledují také další subjekty působící na finančím trhu. K tomu, co uvádíte, se mohu jen těžko vyjádřit. Nemohu všechno vědět, ale tento požadavek se mi zdá nepřiměřený.....

 

 


Dotaz

Dobry den, zila jsem nejakou dobu v anglii a jejich banky me nadchly - zadne poplatky za zrizeni, zruseni, ovladani uctu, zmeny v nastaveni, transakce... za 8 mesicu, po ktere jsem ucet vyuzivala jsem nezaplatila jediny poplatek. Cim to je, ze jeste zadna anglicka banka s timto pristupem neprisla na cesky trh? Bude fungovat podobne HSBC, ktera ted u nas je? Diky, Lenka

Odpověď

Hm, to se budete muset zeptat právě třeba této banky. Však už otevírají pobočky, určitě mají internetové stránky......

To víte, jiný kraj, jiný mrav jak se říká. Zde zatím si mohly banky celkem dělat, co by chtěly. V VB je ještě větší konkurence v této oblasti a také výborně propracovaný systém ochrany spotřebitele v oblasti finančních služeb. Měl jsem čest toto poznat a také jsem byl nadšen (tedy tou šíří ochrany spotřebitele). Takže možná bude i u nás lépe......Není totiž všechno v nařízeních či směrnicích EU, ale v zájmu banky či jiné finanční instituce o klienta. Je to těžké si to spočítat a ještě těžší zapracovat do pracovncíh postupů, ale jak vidíme na příkladu z VB, tak to jde. Nakonec u nás jedna banka už poplatky skoro nemá...... a určitě budou přibývat i další. Jsem optimista......


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na Vas nazor ve veci splaceni uveru na kreditni kartu, problem je totiz v tom,ze podle smlouvy si muze banka strhnout urcenou smluvenou castku z Vaseho uctu sama, jen s tim problemem, ze pokud ji date prikaz k prevodu splatky z Vaseho uctu sam,druhy prevod dle smlouvy si provede banka duplicitne sama, pokud ale pockate az si banka dle smlouvy strhne castku sama,dle jejich sdeleni to ucinit muze ale nemusi,takze se muzete dostat k soudu,kde zaplatite nejen smluvenou sumu, ale i jimi nasmlouvaneho advokata,nebot jste prevod castky neprovedli, k tomuto samozrejme vzdy castku za prevod z uctu,tedy 2x prevod z Vaseho uctu na kreditni kartu, a protoze jste prevedl smluvenou castku sam, a odeslo Vam 2x tolik, nasledne jeste za pouziti karty kreditni, tedy vyber techto penez na uver. Domnivate se, ze je tento postup spravny, ci se jedna opet o snahu jak si zvysit zisky bank?A bude i toto pro provedeni kontrol v bankach?  dekuji

Odpověď

Dobrý den,

 

s tímto problémem jsem se setkal osobně, ale jen do té míry, že jsem provedl splátku čerpané částky z kreditní karty dvakrát. Banka mne při uzavírání smlouvy požádala, zda si může strhávat částku čerpaného úvěru sama v určitý den. Já jsem souhlasil, přitom v podmínkách banky je uvedeno, že pokud provedeo dříve než ona splátku, že se ta její už neprovede. Bohužel se tak zatím nikdy nestalo, i když jsem zkoušel peníze poslat o hodně dříve..... Tak jsem toho nechal. U Vás bude obdobný případ. Jen pozor - na účtu, ze kterého se provádí splátka z podnětu banky, musíte držet peníze, jinak se splátka neprovede a pak jste v prodlení. Tím jste porušila podmínky banky.

Když Vám banka strhne částku a přitom jste ji zaplatila sama, tak banka tuto nevrací a Vy si můžete onu částku vybrat. Pokud je to z ATM, tak je to za poplatek... tedy velmi často. Bohužel. Zde má ona banka "díru"..... Z účtu kreditní karty nelze dělat bezhotovostní převody... Já tu tedy nereklamoval, ale už sám ze svého podnětu splátky nedělám. Banka si je zajišťuje sama.

Pokud se ale dostanete do problému se splátkou, tak si myslím, že nenastupuje hned vymahací řízení. Banky často klienty na toto upozorní dopisem a teprve pokud nereagujete, zahajují vymahací řízení, kdy pak samozřejmě hradíte i náklady na prpávní zastoupení banky. To je celkem logické......


Dotaz

Fakturuji do zahraničí. Podle uzavřené smlouvy přicházejí částky v CZK. Zjistil jsem, že Česká spořitelna zatěžuje tento příjem poplatkem 2 procent. Hledám jinou banku, kde by tento poplatek byl pokud možno nulový a současně by u ní byl co nejvyšší úrok. Můžete mi prosím poradit.  Děkuji s pozdravem Ing. Karel Pavlovský

Odpověď

Dobrý den, pane Pavlovský,

 

to se těžko radí. Je to práce se sazebníkem, kdy hledejte u bank poplatek u příchozí platby.Banky mají asi různé poplatky za různé platby - zahraniční mohou být zpoplatněny jinak a přeshraniční také.  Bank je na truhu opravdu hodně a jde o to, kterou si zvolíte. Některá má nízké poplatky, ale zase nemá tak rychlý platební styk, jak si představuje klient..... Nemohu Vám radit, abych nebyl "podjat"........ omlouvám se...


Dotaz

Dobrý den, mám takový problém. Zaplatila jsem pres internetbanking spanelské společnosti Vibasa za 3 jízdenky na autobus z Barcelony do Pamplony. Peníze mi byly strzeny z uctu. Kdyz jsem se dostavila v den odjezdu autobusu do stánku spolecnosti, tak jsem nebyla na seznamu cestujicich, kteri maji zaplacenou rezervaci. Abych mohla odjet, musela jsem si listky koupit znovu. Po 3 týdnech jsem se vratila nazpet do Barcelony, kde jsme stravila nekolik hodin vyrizovanim navraceni mych penez. Do 2 dnu mi mely prijit penize na ucet a neprisly. Jak mam sve penize dostat nazpet? Dekuji za odpoved. Starcova

Odpověď

Dobrý den,

placení služeb přes internet je, bohužel, vždy prozatím jisté "riziko", pokud se platí přes "otevřený" modul. Předpokládám, že tomu tak bylo i zde. Protože jste k placení asi použila kartu své banky, přesto se ona na celé realizaci v podstatě nepodílela.

V tomto případě reklamaci můžete upaltňovat pouze u internetového prodjce. Vaše banka předpokládám peníze uvolnila (jinak byste je nechtěla zpět), tudíž na její straně žádné pochybení nenastalo. Pochybení nastalo u převodu v zahraničí. Prozatím je machanismus velmi komplikovaný a obávám se, že v tomto by Vám FA pomohl jen velmi obtížně, ba dokonce by se dalo uvažovat, zda je vůbec Váš případ reklamací převodu. Ono totiž k němu došlo, jen poskytovatel služeb pak službu neposkytl.....

Pokud by byla Vašš banka "hodně vstřícná", mohla by Vám pomoci zjistit, kde prostředky skončily, resp. zda a kdy došlo k převodu.. Mohla by zjistit cestu a konec Vašich peněžních prostředků na úhradu jízdenky. Ale vyreklamovat platbu jako takovou by mohla jen v případě, že službu nákupu přes internet podporuje......

 


Dotaz

Je legitimní, abych požadoval po své bance jejich kalkulaci konkrétního bankovního poplatku? Mám na mysli jaké měla banka se zpoplatněnou službou své vlastní náklady? Mám jako klient (smluvní partner) právo požadovat takovou informaci, popřípadě požadovat (na základě kalkulace provedené nazávislým auditem) snížení tohoto poplatku? Děkuji, Vít Kliber.

Odpověď

Dobrý den, pane Klibere,

právo na to máte, ale obávám se, že prakticky nepochodíte. Pobočky vůbec neznaljí kalkulace a mám obavy, že řada bank dnes moc poplatky nekalkuluje, ale odhaduje "podle konkurence".  Je to otázka doatzu a odpvoědi, jen si opravdu myslím, že to nedostanete......

Přeji Vám pěkné dny.

 


Dotaz

Dobry den, chcela by som poprosit o radu. Objednavam si ubytovanie v Taliansku a ubytovatel pozaduje zaplatit 30% sumy vopred vkladom na ucet. Tato suma nepresiahne 1000 Kc. Je moznost tento vklad uskutocnit a vyhnut sa poplatkom, pripadne v ktorej banke by bol poplatok najnizsi? Za radu dakujem.

Odpověď

Dobrý den,

tak kde jso nejnižší popaltky za převod do zahraničí, tedy Itálei, tak to nevím. Nejsem marketingář, který by si dělal přeheldy poplatků. To si prosím najděte sama na internetu. Není to náročné, jen si vyjet několik sazebnků bank. Jistě je možné poplatek minimalizovat, ale jen pokud si uděláte analýu poplatků . Já ji nedělám, není to ani předmětem této poradny, která se mázabývat radami, jak na banky v případě problémů s vyřizováním stížností na klientské podněty vůči bankám.

Jen poznámku - banky velmi nerady provádějí převody do zahraničí pro tzv. neklienty. Tzn. prakticky pro Vás - pokud nemáte běžný účet u banky, která by se Vám zdála pro platbu zálohy za dovolenou vhodná a nemáte u ní "dlouhodobě" veden běžný účet, tak Vám platbu stejně neudělá. Celkem chápu - banky a příp. další finanční instituce provádějí služby pro "své" klienty, ne pro lidi z "ulice". To je trend všude na světě..... Takže pokud máte někde účet, tak je nejvhodnější pro Vás takto banka,, i když nebude třeba nejlevnější. Jenže Vy jste si tuto vbanku zvolila dobrovolně, takže je nyní Vaše a ta by Vám měla uskutečňovat všechny služby.


Dotaz

Dobry vecer, prosim ,je mozna nejaka obrana proti neopravnenemu zablokovani uctu? Byv.manzel si vzal po nasem rozvodu asi 4roky pujcku -nesplacelOvsem me zablokovali konto exekuce byla zrusena,ale ucet je stale neotevren .Byla by prosim pro mne nejaka rada? Jsem opravdu zoufala a radne nastvana.Nikdo se ani neomluvil.Zrejme uz neexistuji slusni lide! S pozdravem Renata Hrochova

Odpověď

Dobrý den, paní Hrochová,

obrana jistě je, ale je to v tomto případě komplikovanější. V prvé řadě by Vám banka na Váš dotaz měla říci, proč byl účet zablokován. Jde o to, že z Vašeho účtu byla nařízena exekuce na nesplacenou část. Banka ze své vůle nemůže účet zalokovat (ale jsou tam výjimky, pokud je tato možnost uvedena v podmínkách banky dopředu). Pokud Vy nesouhlasíte s exekucí z Vašeho účtu, musíte se bránit jedině soudní cestou. Banka musí účet zablokovat, pokud byla o to požádána soudem nebo exekutorem. Ona ze své vůle může zrušit exekuci jen po půl roce v případě, že z neěj po tudo dobu nebude možné exekuci provést.....Pokud je exekuce z Vašeho účtu neoprávěná, soud rozhodne jinak. Potřebuje k tomu ale důkazy, které pravděpodobvně neměl při svém nařízení exekuce tz Vašeho účtu.


Dotaz

Dobrý den, uzavřela jsem Smlouvu o zprostředkování prodeje družst. bytu s RK na dobu určitou. Realitní makléř nám neposlal Rezervační smlouvu ačkoliv má zájemce - je to v pořádku? Rodina, která si můj byt chce kupovat, prodává svůj byt přes stejnou RK a je tam neustále problém s penězi - nevím jaký, ale peníze mi měly přijít nejpozději do konce července, aby zájemce - kupující mohl od srpna bydlet. Vzhledem k tomu, že peníze do konce července nebudou a rodina, která chce byt koupit má již zajištěné zaměstnání v našem kraji, dal mi pan makléř návrh, že bychom podepsali Smlouvu o převodu členských práv a povinností k bytovému družstvu a já bych zájemci-kupujícímu předala byt k užívání k 2.8. a peníze na účet za prodej bytu by mi dorazily 15.8.2008 - jaký na to máte názor? Je přece hloupost přenechat byt, když nemáte ani korunu za prodej bytu na účtě, nemyslíte? Makléř mi poslal návrh Smlouvy o převodu členských práv a povinností k bytovému družstvu, kde jsou všechny tyto datumy napsány, ale já mám stejně strach,že když předám byt, peníze za byt už neuvidím. Mohli byste mi prosím poradit? A ještě bych se chtěla zeptat, zda je možné nechat v mém bytě rodinu bydlet např. 1 měsíc, kdy by si řádně zaplatilili nájem - a co pro to, abych tuto skutečnost mohla zařídit musím udělat. Prodej bytu by se poté uskutečnil, až když by rodina měla dostatek financí. Moc děkuji za odpověď. S.A

Odpověď

Dobrý den,

toto je dotaz, který se vůbec netýká problému s bankou. Nicméně jakýsi názor na to mám a to spíše jako člověk z praxe.

Určitě bych nepostupoval právo užívání bytu, aniž byste dostali odstupné (chcete - li cenu) nebo pokud nebude přísušná suma uložena v notářské úschově ve Váš prospěch. Pokud  však chcete umožnit bydlení ve Vašem bytě, udělejte po dobu, než dojde k úhrazení částky a převodu práv pouze smlovu o nájmu (pronájmu)  bytu. Bez písemné smlouvy bych to nedělal. V této smlouvě můžete mít ustanovení o postoupení práv užívání družstevního bytu za podmínky, že bude uhrazeno odstupné (cena)....

Postupům realitních makélřů nerozumím, ale vězte, že dělají vše k tomu, aby mohli zinkasovat co největší provizi ze zprostředkování.

Nicméně podotýkám, že je to můj privátnní názor  a tato odpovědna má sloužit k pomoci lidem, kteří se dostali "do křížku" se svou bankou......


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych si zřídit spořící účet. Při on-line založení u mBank mi napsali, že mám špatné datum narození, chyba bude zřejmě v tom, že mi není 18. Existuje nějaký vhodný spořicí účet pro mě? Klasický účet mám již dlouho u KB.

Odpověď

Dobrý den,

 

i když Váš dotaz je nad rámec této odpovědny, lze Vám sdělit, že pokud nejste zletilá, banky neakceptují uzavření smlouvy mezi nimi a osobou bez zletilsoti, tj. nejčastěji bez dosažení osmnácti let věku.

Pokud však chcete spořit, uzavřít smlouvu budou muset Vaši zákonní zástupci, nejčastěji to jsou rodiče. Možná, že existuje produkt u nněkteré banky v ČR, která akceptuje uzavření smlouvy mezi 16-tým až 18-tým rokem věku, ale to nevím.   Proto si pokuste něco vyhledat na internetu, ale obávám se, že asi nenajdete....... Kdysi byste si mohla zřídit vkladní knížku na doručitele, ale to už nelze.......

 


Dotaz

Dobrý den,mohl by jste poradit,ve kterém peněž.ústavu založit bankovní účet s.r.o.,aby nepolykal tolik peněz z poplatků jak je to u BÚ OSVČ.Nelze totiž mít osobní účet-třeba ING konto. a úžívat ho jako podnikatelský,prý porušení sml.podmínek peněž.ústavu.Děkuji za odpověď,hezký den Mehlerová

Odpověď

Dobrý den paní Mehlerová,

 

vyberte si banku či záložnu, kde nejsou poplatky žádné nebo velmí nízké...... Už jsou takové. Ale konkrétně Vám radit nemohu - nechci být zaujatý vůči nikomu. Tato poradna má pomoci klientům v tom, jak jednat s bankami tehdy, když mají klienti problém zejména při realzaci převodů.......

Děkuji za pochoperní.


Dotaz

mám přitelkyni,bydlíme v mém bytě,kde je vše mé.ona má exekuci na plat.chceme uzavřít manželství,bude se její exekuce po svatbě vztahovat i na můj majetek? je nutná předmanželská smlouva?

Odpověď

Dobrý den,

 

to Vám neporadím, nejsem finanční poradce, ale domnívám se, že nikoliv. Předmanželskou smlouvu bych v tomto případě asi doporučil......Jinak dopis je mimo záběr poradny. Není to stížnost na banku ani platební styk..


Dotaz

dobrý den, 3.7. jsem zrušil účet u Unicredit Bank a převedl zůstatek na ING spořicí konto. peníze tam dodnes (10.7.) nejsou. je to běžný postup? děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

zdá se mi, že to už je docela dlouho...... Pokud jste účet zrušil v průběhu den, toho třetího, jak píšete, tak tento den již do převodu nepočítejte. Průběh zpracování probíhá asi tak, že banka dne 3. účet zrušila, ale už nestačila dát příkaz k převodu do ING přes zúčtovací centrum ČNB. Tam berou klientské položky sice cca do čtyřech, ale protože to stojí peníze, banky dávají příkazy do mezibankovního zúčtování tak asi do jedné (zejména z důvodu cenové). Proto si myslím, že příkaz banka dala až v pátek dne 4. 7. Banka je totiž oprávněna zpracovat platební příkaz následující bankovní pracovní den poté, co klient dal příkaz. Kromě toho si může stanovit tzv.cut of time, tedy lhůtu pro zpracování položky "dnes na dnes". Pokud tedy jste dal příkaz po tomto časovém bodu (to Vám měla říci banka), pak jako kdyby jste ho dal další pracovní den. V tomto případě jste dal příkaz sice třetího  (třeba odpoledne), v tomot případě jste ho dal ale na čtvrtého. Po tomto příkazu banka může převést prostředky do zúčtovacího centra opět až další pracovní den, tj. v pondělí. V podělí to zpracovalo zúčtovací centrum a převedlo bance příjemce. Ta pak má opět až další bankovní pracovní den, aby to připsala příjemci, tj. na Váš učet u ING. To by mělo být úterý. Desátého, jak píšete, je už čtvrtek, tzn. je tam už zdržení dvou dnů.

Pokud byl příkaz řádně vyplněn, tzn. obsahoval vše potřebné (někdy klietni opomínají vepsat variabilní symbol, co někdy označuje nějaké analytické členění v bance příjemce), tak měl být příkaz připsán nejpozději v úterý, tjl třetí bankovní pracovní den po účinnosti příkazu k převodu, což byl pátek (ten se počítá ale také do této lhůty).

Prosím, máte právo reklamaovat u banky plátce. Pokud Vás banka neuspokojí, máte právo žádat Finančního arbitra o prošetření.

 

 


Dotaz

Dobrý den, rád bych se dozvěděl kdo v Čr poskytuje alespoň drobet výhodnou půjčku pro začínajícího podnikatele. Právě začínáme takže nemáme žádné daňové přiznání a takové ty další formality co většina našich bank a instituci požadujou. Prosím o Vaši pomoc při řešení tohoto problemu. Vítám každou rozumnou alternativu. Předem děkuji za Váš čas který tomu budete věnovat. PITTNER KAREL

Odpověď

Dobrý den,

 

je to těžké Vám poradit, protože každá banka má své podmínky nastaveny trochu jinak. Možná byste mohl zkusit např. i jiné subjekty, které Vám za celkem rozumnou úrokovou sazbu půjčí. Vězte ale, že v tomto případě bude subjekt vyžadovat jištění, ručení nebo ještě lépe zástavu věci nemovité ve Vašem vlastnictví či vlastnictví třetí osoby. Záruku za Vás asi jako začínajícího podnikatele žádná banka nevystaví.

Jinak ale Váš dotaz je nad rámec poradny, která se zaměřuje na stížnosti lidí na neoochotu bank řešit jejich problémy, zejména při přovádění převodů


Dotaz

Dobrý den,   zdravím Vás. Chtěl jsem se zeptat, rád bych si založil v Polsku běžný či spořící bankovní účet (nejlépe online). Co byste mi doporučil..Děkuji za odpověď. Nashledanou.

Odpověď

Dobrý den,

nemám zkušenosti s polskými bankami. Ale předpokládejte, že to bude platný průkaz totožnosti jako mininální......příp. další doklad, pokud se bude jednat o podnikatelskýá subjekt. Může se vyžadvoat doklady doložené superlegalizací nebo apostilní doložkou.....Ale vzhledem k tomu, že s Polskem coby bývalou zemí "východního bloku", lze předpokládat, že s ním má s ČR uzavřenu smlouvu o právní pomoci.....

 

 

 

 


Dotaz

Dobry den, potrebovali bychom poradit jak nejlepe a nejvyhodneji ,,dostat,, penize z naseho uctu v CR na nas ucet v Anglii.Jednalo by se o vyssi castku-az 100.000 Kc.Je dobre vybrat celou hotovost a jeste v Cechach smenit na libry nebo by bylo vyhodnejsi penize prevest mezi ucty?Nebo dokonce poslat pres Ceskou postu?Nevime si s tim moc rady.Nas ucet je u GE a Lloyds bank. Predem dekujeme za radu. s pozdravy S.B.

Odpověď

Dobrý den,

 

jednoznačně bezhotovstní převod z Vašeho účtu na účet do VB. Protoře se jedná o přeshrančiní převod, máte garantovanou lhůtu max. šesti dní (ale GE může mít kratší) máte jsitotu převodu a v případě probléomů máte nárok na vrácení celé částky od GE. Také cena převodu by mohla být nižší než klasická cena zahraničního plateního styku.

Prosím, navštivte svoji banku a tam se obraťte na pracovníka banky s tím,že  chcete pošlat sto tis. Kč. do Británie. Konverze bude provedena aysi zde v Česku, aby do VB přišly příjemci už jen GBP. Předpokldám, že účet příjemce je v této měně.....

 


Dotaz

Dobry den preji. Potrebuju radu ktera banka ma nejmensi poplatky za prichozi platby v EUR na EURO konto. Dostavam plat v EUR a poplatek je 6?. A dale mi na EURO konto v CSOB chodi pridavek na dite ve forme platby BEN a ten platim 13?. Uz tu banku totalne nenavidim.!!!!!!!!!!!! Predem dekuji za odpoved. LADISLAV

Odpověď

Dobrý den pane Ladislave,

 

je mi líto, že Vám neodpovím, ale Váš dotaz není směřován do oblasti stížnosti na banku nebo tak nějak...... Prosím, různé servry nabízejí porovnání toho, co žádáte. Prosím, najdtěte si to. Já Vám radit nemohu, nabylo by to objektivní....kromě toho mám na věc poněkud odlišný názor. Děkuji za pochpení....

 

 


Dotaz

Vážený pane Schlossbergere, velmi mne zaskočila novinka v ČSOB, kdy třetí osoba   n e m ů ž e   složit hotovost v EUR na účet vedený v EUR. Na přepážkách pracovníci banky pouze odkazují na nové nařízení vedení banky. Rád bych se zeptal, zda má banka na taková rozhodnutí právo. Podle mého laického názoru se jedná o poškozování vlastních klientů, způsobené omezováním běžného platebního styku.  S pozdravem, Josef

Odpověď

Dobrý večer,

banka na to právo má. Ona sice je ze zákona obchodního povinna příjat, § 710 vklady na účet v měně, na kterou zní, ale už se nic neříká o tom, od koho. Pokud si toto banka dala nově do podmínek, budiž. Je to pouze a jen věc její a klienta. Možná se tímto brání příjmu hotovostí,které pak není schopna prodat a musí je vozit do zahraničí..... to by Vám řekla jen ona banka. Obávám se však, že pracovníci poboček nedostávají tak podrobné informace, co vedlo vedení banky k tomuto rozhodnutí.


Dotaz

Dobry den,mam dotaz,chteli jsme si s manzelkou koupit pres realitni kancelar mali domecek pomoci hypoteky,podepsali jsme rezervacni smlouvu na ten objekt,kde se stvrzujeme zaplatit realitce provizi 70 000kc a to i v pripade,ze od koupi budeme chtit upustit,no a to je ta vec,nez se vyridila hypoteka tak jsme se rozhodli dany objekt nekupovat a me by zajimalo,zda musim zaplatit onu provizi,nebo jjestli tam je nejaka lhuta,do kdy se da od te rezervace bezplatne upustit.Smlouvu jsme podepsali minuli patek,moc dekuji za radu.Zykl

Odpověď

Dobrý den,

zde záleží, co máte ve smlouvě. Pokud je to záloha, která je "propadná" i pro případ, že nakonec nemovitost nekoupíte, tak ji zkrátka zaplatit musíte......... Pokud to tam ale máte tak, jak píšete, tek ji zaplatit musíte........

 


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna