Poradna odborníka
Položené dotazy
Dotaz
dobrý den, 3.7. jsem zrušil účet u Unicredit Bank a převedl zůstatek na ING spořicí konto. peníze tam dodnes (10.7.) nejsou. je to běžný postup? děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
zdá se mi, že to už je docela dlouho...... Pokud jste účet zrušil v průběhu den, toho třetího, jak píšete, tak tento den již do převodu nepočítejte. Průběh zpracování probíhá asi tak, že banka dne 3. účet zrušila, ale už nestačila dát příkaz k převodu do ING přes zúčtovací centrum ČNB. Tam berou klientské položky sice cca do čtyřech, ale protože to stojí peníze, banky dávají příkazy do mezibankovního zúčtování tak asi do jedné (zejména z důvodu cenové). Proto si myslím, že příkaz banka dala až v pátek dne 4. 7. Banka je totiž oprávněna zpracovat platební příkaz následující bankovní pracovní den poté, co klient dal příkaz. Kromě toho si může stanovit tzv.cut of time, tedy lhůtu pro zpracování položky "dnes na dnes". Pokud tedy jste dal příkaz po tomto časovém bodu (to Vám měla říci banka), pak jako kdyby jste ho dal další pracovní den. V tomto případě jste dal příkaz sice třetího (třeba odpoledne), v tomot případě jste ho dal ale na čtvrtého. Po tomto příkazu banka může převést prostředky do zúčtovacího centra opět až další pracovní den, tj. v pondělí. V podělí to zpracovalo zúčtovací centrum a převedlo bance příjemce. Ta pak má opět až další bankovní pracovní den, aby to připsala příjemci, tj. na Váš učet u ING. To by mělo být úterý. Desátého, jak píšete, je už čtvrtek, tzn. je tam už zdržení dvou dnů.
Pokud byl příkaz řádně vyplněn, tzn. obsahoval vše potřebné (někdy klietni opomínají vepsat variabilní symbol, co někdy označuje nějaké analytické členění v bance příjemce), tak měl být příkaz připsán nejpozději v úterý, tjl třetí bankovní pracovní den po účinnosti příkazu k převodu, což byl pátek (ten se počítá ale také do této lhůty).
Prosím, máte právo reklamaovat u banky plátce. Pokud Vás banka neuspokojí, máte právo žádat Finančního arbitra o prošetření.
Dotaz
Dobrý den, rád bych se dozvěděl kdo v Čr poskytuje alespoň drobet výhodnou půjčku pro začínajícího podnikatele. Právě začínáme takže nemáme žádné daňové přiznání a takové ty další formality co většina našich bank a instituci požadujou. Prosím o Vaši pomoc při řešení tohoto problemu. Vítám každou rozumnou alternativu. Předem děkuji za Váš čas který tomu budete věnovat. PITTNER KAREL
Odpověď
Dobrý den,
je to těžké Vám poradit, protože každá banka má své podmínky nastaveny trochu jinak. Možná byste mohl zkusit např. i jiné subjekty, které Vám za celkem rozumnou úrokovou sazbu půjčí. Vězte ale, že v tomto případě bude subjekt vyžadovat jištění, ručení nebo ještě lépe zástavu věci nemovité ve Vašem vlastnictví či vlastnictví třetí osoby. Záruku za Vás asi jako začínajícího podnikatele žádná banka nevystaví.
Jinak ale Váš dotaz je nad rámec poradny, která se zaměřuje na stížnosti lidí na neoochotu bank řešit jejich problémy, zejména při přovádění převodů
Dotaz
Dobrý den, zdravím Vás. Chtěl jsem se zeptat, rád bych si založil v Polsku běžný či spořící bankovní účet (nejlépe online). Co byste mi doporučil..Děkuji za odpověď. Nashledanou.
Odpověď
Dobrý den,
nemám zkušenosti s polskými bankami. Ale předpokládejte, že to bude platný průkaz totožnosti jako mininální......příp. další doklad, pokud se bude jednat o podnikatelskýá subjekt. Může se vyžadvoat doklady doložené superlegalizací nebo apostilní doložkou.....Ale vzhledem k tomu, že s Polskem coby bývalou zemí "východního bloku", lze předpokládat, že s ním má s ČR uzavřenu smlouvu o právní pomoci.....
Dotaz
Dobry den, potrebovali bychom poradit jak nejlepe a nejvyhodneji ,,dostat,, penize z naseho uctu v CR na nas ucet v Anglii.Jednalo by se o vyssi castku-az 100.000 Kc.Je dobre vybrat celou hotovost a jeste v Cechach smenit na libry nebo by bylo vyhodnejsi penize prevest mezi ucty?Nebo dokonce poslat pres Ceskou postu?Nevime si s tim moc rady.Nas ucet je u GE a Lloyds bank. Predem dekujeme za radu. s pozdravy S.B.
Odpověď
Dobrý den,
jednoznačně bezhotovstní převod z Vašeho účtu na účet do VB. Protoře se jedná o přeshrančiní převod, máte garantovanou lhůtu max. šesti dní (ale GE může mít kratší) máte jsitotu převodu a v případě probléomů máte nárok na vrácení celé částky od GE. Také cena převodu by mohla být nižší než klasická cena zahraničního plateního styku.
Prosím, navštivte svoji banku a tam se obraťte na pracovníka banky s tím,že chcete pošlat sto tis. Kč. do Británie. Konverze bude provedena aysi zde v Česku, aby do VB přišly příjemci už jen GBP. Předpokldám, že účet příjemce je v této měně.....
Dotaz
Dobry den preji. Potrebuju radu ktera banka ma nejmensi poplatky za prichozi platby v EUR na EURO konto. Dostavam plat v EUR a poplatek je 6?. A dale mi na EURO konto v CSOB chodi pridavek na dite ve forme platby BEN a ten platim 13?. Uz tu banku totalne nenavidim.!!!!!!!!!!!! Predem dekuji za odpoved. LADISLAV
Odpověď
Dobrý den pane Ladislave,
je mi líto, že Vám neodpovím, ale Váš dotaz není směřován do oblasti stížnosti na banku nebo tak nějak...... Prosím, různé servry nabízejí porovnání toho, co žádáte. Prosím, najdtěte si to. Já Vám radit nemohu, nabylo by to objektivní....kromě toho mám na věc poněkud odlišný názor. Děkuji za pochpení....
Dotaz
Vážený pane Schlossbergere, velmi mne zaskočila novinka v ČSOB, kdy třetí osoba n e m ů ž e složit hotovost v EUR na účet vedený v EUR. Na přepážkách pracovníci banky pouze odkazují na nové nařízení vedení banky. Rád bych se zeptal, zda má banka na taková rozhodnutí právo. Podle mého laického názoru se jedná o poškozování vlastních klientů, způsobené omezováním běžného platebního styku. S pozdravem, Josef
Odpověď
Dobrý večer,
banka na to právo má. Ona sice je ze zákona obchodního povinna příjat, § 710 vklady na účet v měně, na kterou zní, ale už se nic neříká o tom, od koho. Pokud si toto banka dala nově do podmínek, budiž. Je to pouze a jen věc její a klienta. Možná se tímto brání příjmu hotovostí,které pak není schopna prodat a musí je vozit do zahraničí..... to by Vám řekla jen ona banka. Obávám se však, že pracovníci poboček nedostávají tak podrobné informace, co vedlo vedení banky k tomuto rozhodnutí.
Dotaz
Dobry den,mam dotaz,chteli jsme si s manzelkou koupit pres realitni kancelar mali domecek pomoci hypoteky,podepsali jsme rezervacni smlouvu na ten objekt,kde se stvrzujeme zaplatit realitce provizi 70 000kc a to i v pripade,ze od koupi budeme chtit upustit,no a to je ta vec,nez se vyridila hypoteka tak jsme se rozhodli dany objekt nekupovat a me by zajimalo,zda musim zaplatit onu provizi,nebo jjestli tam je nejaka lhuta,do kdy se da od te rezervace bezplatne upustit.Smlouvu jsme podepsali minuli patek,moc dekuji za radu.Zykl
Odpověď
Dobrý den,
zde záleží, co máte ve smlouvě. Pokud je to záloha, která je "propadná" i pro případ, že nakonec nemovitost nekoupíte, tak ji zkrátka zaplatit musíte......... Pokud to tam ale máte tak, jak píšete, tek ji zaplatit musíte........
Dotaz
Dobry
Odpověď
Dotaz jaksi chybí.......
Dotaz
Dobrý den, doporučil byste spořící účet u této banky, přijde mi " přívětivý". Díky za odpovědˇ
Odpověď
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že to přesahuje rámec toto rubriky, nebudu zaujímat svůj subjektivní názor. Odpovědna je tu proto, když byste měl roblém s bankou při vyřizování reklamace.....
Dotaz
Dobry den. Neviem ci sa na Vas mozem obratit aj co sa slovenskych bank tyka. Podla etickeho kodexu som neni viazana mat otvoreny ucet v banke kde mam hypoteku. Avsak nemozem ho zrusit bez nehorazne vysokeho poplatku a to je az 4tis.,sk. Mne sa toto ako eticky kodex nezda, pretoze novi klienti nemusia ani otvarat ucet, ani platit zbytocne poplatky a ti stari su nuteni aj zivit ucet, ktori nechcu a pri zruseni zan este aj poriadne zaplatit. Je toto v sulade v danych kodexom?Dakujem za odpoved
Odpověď
Dobrý den,
trh je podobný, jako v Česku. Ano, i mně se to jeví velmi velmi neetické, ale s tím, pokud banka nemá etické cítění, nenaděláte. Ani Váš slovenský ombudsman (tedy snad je to žena) nemůže tyto otázky řešit. Nicméně existuje bankovní asociace, a ta snad vydala etický kodex podobný tomu, co je v Česku...... Obávám se, že byste se muzel domáhat jen soudní cestou. Hrozné na tom většinou je, že tyto "sankce" měla banka ve smlouě a tím, že člověk se na tu hypotéku "třásil", aby ji dostal a mohl bydlet, tak většinou podepsal vše.... Ale velmi těžce byste prokazoval "krajní nouzi" nebo tak něco.........
Více Vám k tomu asi nebudu schopen napsat.
Dotaz
Dobrý den, mám dotaz zda se základá na pravdě, že od příštího měsíce,(července) Komerční banka zpoplatňuje 50,- Kč pokladní složenky na přepážkách všeobecně i pro vlastní klienty. příklad: jsem klientem KB se mnou spolupracující firma je též klient KB, platby v hotovosti vybrané od zákazníku skládám přes pokladní složenku na přepažce banky a posílám je spolupracující firmě,doposud bezplatně, od července údajně za 50,- Kč za položku. Zda je to zakládá na pravdě, jaký bude způsob, jak tuto situacu řešit, jako doposud Předem děkuji za info. Votoček
Odpověď
Dobrý den,
vite, že já ani nevím, že banka tuto změnu udělala? V tom Vám neporadím. Váš dotaz přesahuje rámec této odpovědny.
Dotaz
Dobrý večer,která banka je opravdu seriozní.Kam ,na jaký účet dobře zhodnotit peníze.
Odpověď
Na to Vám záměrně neodpovím, protože je to hodně subjektivní. Nevím, jaká kritéria preferujte... Na to se spíše zeptejte na Poradně FINMAG. CZ. Já zde řeším a pomáhám klientům v případě problému s bankou při vyřizování stížností.......
Dotaz
Dobrý den, pomáhám kolegovi s prodejem jeho obchodní firmy. Kupující z USA nám sdělil, že je schopen částku za obchodní podíl ihned pro naši jistotu uhradit platební kartou. Jsme před dohodu s majitelem jedné firmy, která užívá pro své podnikání platební terminál, že by nám za zprostředkovatelskou provizi terminál na tuto transakci poskytl, tzn, že by on peníze obdržel na svůj účet a ihned mínus provize je převedl prodávajícímu. Velikost zamýšlené transakce je 20 mil . Kč . Vím, že existují i jiné způsoby, ale je to možné takto udělat a když ano na co bychom neměli zapomenout? Děkuji Marek Šliperski
Odpověď
Dobrý den,
dost dobře si nedovedu představit, že by se platební kartou platila taková obrovská částka..... Karta má přeci určitý limit, vím však, že ho lze i navýšit téměř neomezeně, ale byl bych velmi obezřetný. Není to opravdu standardní cesta.
Dotaz
Vážený pane Schlossbergere, ráda bych se zeptala, jak banka může požadovat spoluúčast vlastníka platební karty v případě ztráty karty za transakce provedené pomocí této ztracené karty do chvíle nahlášení ztráty karty (u mBank je to 4.500 Kč dle podmínek pro vydávání a používání platebních karet mBank). Přeci každé provedení transakce musí být potvrzeno buď pomocí fyzického předložení karty a připojení podpisu o provedení transakce, který je shodný s podpisem na kartě, případně PINem, atp. Obchodník má přeci možnost - právo - zkontrolovat mou totožnost pomocí občanského průkazu. Přeci obchodník je povinnen zkontrolovat oprávněnost transakce a já nemůžu být zodpovědná za to, že to obchodník neudělá. Přeci nemůže být jakkoli manipulováno s penězi na mém účtě. Pokud to nebude můj podpis potvrzující transakci, tak za tuto transakci nemůžu být zodpovědná já. Nebo snad ano? Je tu např. rozdíl, když kartu ztratím nebo když mi bude odcizena? Dělám si starosti, protože si zřizuji nový účet u mBank, která poskytuje jen neembosované karty hladké - magnetické. Zatím ani ne čipové. Proto mám strach o zabezpečení karty. Děkuji za odpověď. S pozdravem. Hana Sedláková
Odpověď
Dobrý den, paní Sedláková,
to, že mBank má tuto spoluúčast do okamžiku nahlášení ztráty karty je super. Jiné banky mají vesměs to, že do okamžiku hlášení zodpovídáte za všechno, co Vám kdo z karty vezme. Ve Vašem dotazu jste narazila přímo hřebíček na hlavičku, jak se říká. Ano, nemůžete být zodpovědná za to, že Vám kartu někdo odcizil nebo jste ji i ztratila a v podstattě to zjistíte např. za půl dne, protože jste v práci, na cestách apod. Banky vesměs jakoukoliv zodpovědnost odmítají, protože jim to zatím umožňuje náš právní řád. Odpovědnsot odmítají i tehdy, když se prokáže, že podpis na účtence není podpisem oprávněného držitele karty. Banky totiž mají psotaveny podmínky ke kartám povětšinou tak, že klienta v podstatě "vždy dostanou". Pokud mBank to má takto, že vlastně zaplatíte jen část, ostatní nese banka i přesto, že ztrátu nenahlásíte. Je to obrovský průlom do chápání odpovědnsoti vydavatele za užívání karty oprávněným (v tomto případě neoprávněným) držitelem.
Banky totiž staví na tom, že tím, že jste nenahlásila ztrátu či odcizení, tak jste porušila podmínky banky. Jenže je to absurdita - jak to máte nahlásit, když o tom nevíte. To byste musela kartu držet stále v ruce,např. i při návštěvě lékaře, bazénu apod. Tzn. abyste ji měla stále pod kontrolou. No, jako FA jsem mi byl předloen případ, kdy banka odmítala nést odpovědnost za transakce, kterými se neoprávněný držitel dostal dokonce do nepovoleného debetu na běžném účtu banky tak, že klient byl na horách a v tuto dobu mu někdo vykradl byt a odcizil kartu i PIN..... Jakým způsobem se dostal neoprávněný držitel do nepovoleného debetu, když na účtu bylo jen pár korun, to jsem se nedozvěděl. Banka dala klienta k soudu o úhradu až tuším přes sto tisíc Kč. Bohužel, případ se stal před účinnosti zákona o FA, tak jsem to nemohl zahájit.....
Banky v našich podmínkách pohlížejí na ztrátu či odcizení stejným metrem ...... No, ale už se chystá změna. To, co Vám nyní nabízí m Bank, bude s největší pravděpodobností účinné od závěru roku 2009. Tato ochrana držitele se spoluúčastí 150 EUR vyplývá z jedné směrnice,kterou musí ČR promítnout do svého právního řádu...Tutíž Vaše spouúčast do okamžiu hlášení v uvedené výši se mi v současné době jeví jako totální nadstandard běžných služeb.
Některé banky všek nabízejí za příplatek pojištění proti transakcím provedeným před nahlášením např. do 24 či 48 hodin zpět..... Je to lepší možná, protože pojištění je nižší než spoluúčast, pokud ji tam nemají. Je to banka od banky jiné...... Ale postup mBank lze považovat za velmi seriózní, pokud to tak opravdu v případě problému bude fungovat.
Jen na okraj - ano, obchodník má právo žádat OP, ale stalo se mi to jen jednou v životě, přitom můj podpis je povětšinou úplně jiný...... bohužel mám dlouhé jméno.
Dotaz
Dobrý den, klient nám prokazatelně poslal z polské Kredyt Bank peníze s dispozicí OUR. eBanka příchozí platbu přesto zpoplatnila dosti vzokou částkou. Na e-mailovou reklamaci odpověděla tvrzením, že k nim platba přišla s nastavením SHA. Za kopii SWIFTové zprávy, která by toto dokázala si ovšem eBanka účtuje 150 Kč. Je přijatelné, aby banka zpoplatňovala podání informací relevatních reklamaci? Jako obvykle (obdobné případy nás stály již stovky dolarů) se banka odvolává na nutnost reklamace v zahraniční bance a spoléhá, že zahraniční banka svalí vinu zase na ně, oni zpět na ni, a my už prostě nebudeme chtít obtěžovat svého klienta vleklými reklamacemi. Jak je možné v daném případě donutit banku k aktivnějšímu a vstřícnějšímu přístupu? Obvykle se nám tyto nepříjemnosti dějí při platbách z USA. Rádi bychom využili toho, že tentokrát jde o platbu v rámci EHP. Je toto případ pro Finančního Arbitra? Předem děkuji za Vaši odpověď, Jan Macúch
Odpověď
Dobrý den,
z kontextu jsem pochopil, že nejde o platbu ze země Evropského hspodářského prostoru, ale z USA. Pokud by to bylo z EHP, bylo by možno se dohodnout s plátcem, aby druh poplatku rozporoval u své banky.... Reklamaci totiž podává zpravidla plátce. Je možné, že chybu udělala banka plátce a opravdu naše banka je v tom nevinně.
Pokud však jde o paltbu ze země mimo EHP, tak to je problém..... tam neplatí směrnice EU. Je to jen a jen na dohodě mezi bankou a klientem. To, co vůči Vám udělala Vaše banka, je bohužel, v našich končinýách obvyklé. Pokud je tato cena uvedená v sazebníku, tak je to "legální" a asi těžko s tím něco uděláte. Proto je třeba vybírat si banku podle toho, jaké má sazby v sazebníku a je nanejvýše vhodné si sazebník projít dříve, než s bankou uzavřete smluvní vztahy..... Pak už je to těžké.....
Otakar Schlossberger
Dotaz
Dobry den,mam dotaz a sice:Zajima me,jak funguje registr dluzniku?V registru se objevi,kdyz neco parkrat treba nesplatite,ale jak je to,mam dva uvery a vse vcas a radne platim,je v takovem pripade mozne,aby se o techto uverech nekdo dozvedel,myslim jako nejaka jina banka?To je vse,moc dekuji Zykl
Odpověď
Dobrý den,
pravděpodobně se Vám jedná o Bankovní registr klientských informací. Princip je, tuším, takový, že se tam objevíte jen v případě, když své dluhy (úvěry) nesplácíte. Neobjevíte se tam, pokud vše probíhá řádně.
Dotaz
Kde, ve kterých obcích existují Vaše pobočky? Děkuji za odpověď. A.Roučková
Odpověď
Dobrý den,
za prvné nepracuji v bance, na kterou se ptáte, to už je pár let, co jsem v ní působil. Není nic jednoduššího, než si zajít na stránky banky a tam určitě naleznete jejich přehled....
O. S.
Dotaz
Hezký den, mám takový všetečný dotaz. Četl jsem na tomto webu příběh o tom, že prostřednictvím služby sběrného boxu lze poškodit majitele účtu tím, že vhozením příkazu k úhradě se špatným podpisem, mu banka naúčtuje poplatek za neuskutečněnou platbu. Také se mi to stalo, ale nebyl to nikdo zvenku, špatně jsem se podepsal. No a nyní ten dotaz. Lze si u banky zakázat příjem příkazů přes sběrné boxy? Tedy, že banka má od majitele účtu povolení přijimat příkazy jen na přepážce či přes přímé bankovnictví. Službu sběrného boxu přece banky emohou nutit majitelům účtu či tomu tak je? Děkuji
Odpověď
Dobrý den,
myslím, že by to banka umožnist klientům mohla..... Pokud je mi známo, systémy dokáží vližit do poznámky nebo jinak informaci, že Sběrný box nelze. Protože příkazy ze SB se pořizuijí do systému na centrálním pracovišti banky, zkrátka by se takové neprovedly, kdyby u klienta v rámci podpisových vzorů v systému byla příslušná poznámka. Prosím, klidně se na to ve své bance zeptejte........
Dotaz
Dobrý den, jsem klient České spořitelny a ve výpisu mám vydání platební karty přesto, že k fyzickému převzetí nedošlo. Prosím Vás o informaci zda je v souladu s předpisy o výdeji platební karty správně zanést do výpisu z účtu termín výdeje, poplatek za výdej 200,- Kč aniž by byla karta fyzicky vydána . Platím za virtuální výdej ? Jak se mohu bránit proti tomuto postupu ? Platební kartu zatím nemám, protože předchozí vypršela lhůta platnosti. Pokud ji však nevyzvednu osobně, nemohu mít ve výpisu datum vydání do používání. Předem Vám děkuji za radu .
Odpověď
Dobrý den,
neplatlíte za virtuální vydání karty, ale za to, že jste si v žádosti či smlouvě přál tzv. automatické vydání nové karty po uplynutí platnosti té staré. Některé banky upozorňují své klienty, že mají připravenu kartu novou v bance k vyzvednutí, některé ne. Prosím, pokud expirace Vaší karty skončila a banka si oprávněně strhla poplaltek za vydání nové, navštivte svou pobočku a tam ji máte připravenu k vyzvednutí.
Zasílání poštou, což realizují některé banky, lze považovat za poněkud rizikové.... už jsem řešil případy coby FA zneužití takové karty rodinným příslušníkem.... není to příjemné zejména pro oprávněného držitele........ takže kartu máte na pobočce....
Pěkné dny přeje O. S.
Dotaz
Dobrý den, blíží se konec doby fixace mé hypotéky, kterou mám po refinancování u GE Money bank. Povedlo se mi nastřádat nějáké prostředky, kterými chci umořit část dluhu. V sazebníku banky jsem ovšem narazil na zajímavý poplatek: "Provedení mmimořádné splátky na konci úrokového období a dílčí mimořádné splátky v průběhu úrokového období se zkrácením doby splatnosti." poplatek činí 5000 Kč. Jestlli tomu správně rozumím, když budu chtít zachovat výšku splátky, tzn. skrátí se mi doba splácení dluhu, budu muset oželet pět tisíc. To samé mě čeká i v případě předčasného splacení celého dluhu (buď z úsopor nebo refinancováním). Když jsem se v minulosti zajímal o hypotéky, všude se uvádělo, že v době konce fixace je možné "beztrestně" - rozuměj bez poplatků, splatit část nebo i celý dluh. Tento poplatek však tuto teorii popírá a přijde mi proto nelogický a nefér. Jaký je Váš názor. Děkuju
Odpověď
Dobrý den,
pokud byl tento poplaltek v sazebníku, kdy jste si hypotéku bral, tak s tím nic neuděláte. Pokud se tam objevil nově, tedy v době, kdy jste již úvěr měl, pak prosím trvejte na tom, že se Vás netýká. Banka nemůže svévolně měnit výši popltků za doby trvání smluvního vztahu. To byste musel mít uzavřen dodatek o tom, že souhlasíte.....
Obedcně se má zato, že banka sice poplatky může měnit, aniž uzavře dodatek ke smlouvě (ono by to totiž nebylo možné ani zadministrovat pro tisíce a statisíce smluv), avšak to se týká dle výkladu právníků jen produktů netermínovaných a k tomu depozitních. To proto, abyste mohl smluvní vztah ukončit, když se Vám změna nelíbí.
U úvěru to možné asi není.....
Takže trvejte na svém, v opačném případě se můžete pokusit poradit se SOS, co dělat dále...
Dotaz
Dobrý den, předem Vám děkuji za dříve zodpovězený dotaz, kde vyhledat výši příjmů bank z poplatků. Ve výsledovce Výročních zpráv se nachází položka Poplatky a provize. Zajímalo by mne co si pod pojmem provize mám představit. Děkuji, S pozdravem a přáním hezkého dne R. Marková
Odpověď
Dobrý den,
za provize se např. považují takové příjmy banky, které plynou např. z produktů investičního bankovnictví, povětšinou nejsoiu uvedeny v sazbeníku poplatků, ale klient se dozví o nich při poskytování daného produktu.
Dotaz
Prosím o sdělení kde si lze stěžovat na výši a oprávněnost bankovních poplatků. Zda existuje schvalovací orgán sazebníků. Jak je to v případě stavebního spoření, na které Stavební spořitelna zřejmě dostala od státu licenci. Jsou v licenčních podmínkách stanoveny limity cen za služby? Dík za odpověď
Odpověď
Dobrý den,
orgán, který by reálně řešil výši poplatků v ČR, v podstatě není. Jak možná víte, Úřžad na ochranu hospodářské soutěže kdysi zahájil řízení vůči stavebním spořitelnám o kartelové dohodě ve věci poplatků, uložižil jakési sankce, které pak následně zrušil či snížil....
Poradu k tomu Vám možná poskytne SOS.
Dotaz
duverovat mBank? ano-ne... diky...
Odpověď
Dobrý den,
proč ne? Je to banka jako každá jiná a vklady u ní jsou pojištěny. Takže důvěřovat......
Dotaz
Dobrý den, prosim o radu jak postupovat v tomto případě. Dne 10.4.08 jsem z internetového bankovnictví eBanky odeslal platbu 150eur na účet v bance ruské. S tím je pochopitelně spojeno pečlivé vyplnění identifikačních údajů dané protistrany. Sama eBanka vyzývá: "Vyplňte přesný název účtu a adresu příjemce. Údaje se musí shodovat s těmi, pod kterými je účet příjemce v zahraniční bance veden.". Proto jsem vše vyplňoval co nejpřesněji, a sice v azbuce (název organizace, adresa apod.). Takto byla platba odeslána a systém eBanky mi transkakci potvrdil. Bohužel, 16.04.2008 mi bylo odečten poplatek 300Kč s poznamkou: REKL.POPL.EBANKY K PLATBE EUR 150,- ZE DNE 10.4.2008 a následně 19.5. 2008 mi bylo odečten poplatek 1270Kč s poznamkou: 50,00 EUR,KURZ: 25,401,REKL.POPL.KORESPONDENCNI BANKY K PLATBE EUR 150,- ZE Ze strany eBanky mi bylo sděleno, že systém nezpracoval údaje v azbuce a odeslal do Ruska pouze to, co zvládnul - čárky mezi slovy a číslice. Takovýto balík (ne)údajů ruská banka zpracovat nedokázala a platbu vrátila. Bohužel ale i s jmenovaným reklamačním poplatkem. Po opětovném odeslání platby s údaji přepsanými do latinky vše proběhlo v pořádku. Za celou tuto chybu mi však bylo celkem odečteno cca 1500Kč, přičemž jsem podle mého názoru nic nezanedbal. Plně jsem uposlechl výzvy eBanky vše vyplnit PŘESNĚ a tak, jak je příjemce v zahraniční bance veden. Moje osobní bankéřka eBanky Michaela Šinová mi ústně potvrdila, že se stala chyba na straně eBanky, ale po čase mi přeposlala mail managera pro klientský systém: "Klientský systém eBanky nyní provozujeme ve dvou jazykových verzích - české a anglické. Veškeré instrukce klientů tedy zpracovává systém pouze v těchto znakových sadách. Bohužel naše aplikace nemůže kontrolovat nastavení klávesnice klienta a veškeré vstupy automaticky zpracovává, jako by byly zadány českou klávesnicí. Toto chování aplikace je však zcela standardní, nejedná se o závadu. Z tohoto titulu tedy není možné reklamaci uznat. Nebylo tedy chybou systému eBanky způsobeno, že platba nebyla identifikována. Proto není možné Vámi zmíněný poplatek stornovat. " Z mého pohledu očividně selhala komunikace mezi systémem a jeho uživatelem (mnou). Buď mě měl varovat, že zadání údajů je možná pouze takovým a takovým způsobem, nebo neměl transakci v azbuce zpracovat a v pozměněné a nevyhovující podobě do ruské banky odeslat. Můžete mi prosím napovědět jak mám nadále v boji proti těmto poplatkům postupovat? Děkuji za Váš čas, Turyna Petr
Odpověď
Dobrý den,
podejte písmenou reklamaci u banky. Pokud Vás systém e-Banky pustil "do azbuky", vyložil bych si to, že azbuku akceptuje. Vy jako klient nemůžete vědět, že mezinárodní bankovní jazyk je pouze angličtina.
Systém SWIFT, kterým předpokládám byla platba odeslána, opravdu azbuku asi nepodporuje (co si to pamatuji z mé praxe). Banka podle mne neměla umožnnost, abyste psal jiná písmena do příslušných obrazovek Vámi používaného IB.
Pokud v podmínkách není přímo uvedeno, že platební příkazy musejí být řádně vyplněny v ČJ či AJ, nemůže Vámbanka vyčítat a dodatečně Vás zatěžovat poplatky. Měli Vám minimálně při zpraocvání platebního příkazu zavolat či Vás vyzvat internetem o jeho opravu či doplnění. Podle mého názoru musela platba při automatizovaném zpacování v bance vykazovat nestandardní chování........
Pokud budete v bance neúspěšný, můžete se obrátit jen na soud. V rámci FA toto řešit nelze, neboť Rusko není členem EHP.
Zdraví Otakar Schlossberger
Dotaz
Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, kolik procent z příjmů bank tvoří právě příjmy z poplatků. Děkuji moc, s pozdravem Irena Marková
Odpověď
Pro tuto odpověď si prosím najďte některé výroční zprávy bank a tam si najděte výsledkovu a z ní si můžete tento poměr vyčíst.....
Dotaz
Dobrý den, Pátrám po tom, který bankovní produkt chybí v nabídce českých bank. Dokážete mi jako odborník poradit? Děkuji Adamová
Odpověď
Dobrý den,
tak to je otázka do pranice. Banky mají celou řadu produktů, ale těch, co chybí, může být taky celá řada. Jen moje fantasie je celkem omezená..... Produktoví pracovníci či marketingoví specialisté by možná něco vymysleli. Ale základní produkty, myslím si, nechybí. Pak můžete cokoliv všemožně kombinovat a možná byste na něco přišla.. Já o tomto nikdy moc nepřemýšlel, spíše jsem se vždy zabýval tím,a by to, co někdo do prodeje banky zavedl, aby fungovalo, odpovídalo právu a klient byl co možná spokojený....
O.S,.
Dotaz
Přeji dobrý den a rád bych se zeptal, jakou banku by jste mě poradil pro založení účtu pro neziskovou organizaci s velmi malým rozpočtem. Operace na účtu budou jen zřidka a internetové bankovnictví také nebudu využívat, ale musím mít otevřený účet kvůli sponzorskému daru a byl bych nerad, kdyby mě jej celý cpolkla banka svými poplatky. předem děkuji za odpověď. Luboš Gnojek Herald Dixie o.s.
Odpověď
Dobrý den,
je mi líto, ale Váš dotaz je nad rámec této odpovědny. Nepůsobím zde jako komerční poradce a nerad bych Vám doporučil něco na úkor něčeho jiného....
Omlouvám se. Otakar Schlossberger
Dotaz
Vážený pane Slossbergere, nedávno jsem někde zahlédla srovnání výše poplatků v různých peněžních ústavech. Protože jsem se v dané chvíli musela věnovat jiné naléhavé záležitosti, zapamatovala jsem si pouze, že nejvýhodnější ( = nejnižší ) poplatky má v současné době Reiffeisen Bank. Později jsem však zjistila, že tato banka v našem městě ( Uherské Hradiště ) není. Prosím o sdělení, které banky jsou na dalších místech, případně kde bych tuto informaci mohla získat. Děkuji. Marie Kolajová
Odpověď
Dobrý den, paní Kolajová,
z dotazu není zcela zřejmé, co chcete vědět, zda kde je nejbližší RBCZ nebo jaké jsou jiné banky u Vás ve městě.
Pokud chcete zjistit, kde jsou nejbližší RBCZ, tak to z jejich internetových stránek. Do vyhledávače si dejte název banky a pak se Vám objeví hlavní stránka. Tam jistě naleznete odkaz na pobočkovou síť. Tato banka se v současné době spojila s e-Bankou, takže počet prodejních míst banky se zvýšil Vaše město není zase tak malé, že by tam nebyla, ale je to možné...... Jinak universální návod asi neexistuje. Nevím, zda např. stránky Vašeho městského úřadu neobsahují takové informace, jaké banky jsou na území Vašeho města, abyste si pak provedla srovnání poplatkové politiky jen těch, které jsou Vám dostupné.....
Pěkné dny přeje Otakar Schlossberger
Dotaz
Dobrý den p. Schlossbergere, děkuji za Vaši odpověď. Moc jste mě potěšil, už tím že jste odpověděl a "zadarmo". To považuji bohužel za docela vyjímečné. V každém případě si už dávám pozor, než něco podepíši. Zrovna včera jsme vedli ostrou debatu s přáteli, zda by vláda měla "korigovat" kvalitu služeb a výrobků. Věřím, že by to bylo moudré. Povýšit "neviditelnou ruku trhu" nad člověka je "špatný obchod". Tak jak jsem Já musela složit maturitu a jiné zkoušky, než jsem mohla vykonávat práci v oboru, stejně tak by měly banky a firmy splnit standard, který je "obecně předpokládán". Přístup "chytřejší vyhrává" považuji za dětinský a z časového hledista jako kontraproduktivní.
Odpověď
Dobrý den,
také děkuji za tento příspěvek a za to, že snad i moje odpvoěď či možná drobná rada Vám pomohla v něčem. Víte, já nejsem přítelem přílišné regulace, ale na druhé straně přeci jen řada spotřebitelů je velmi " naivních" a některé banky či jiné finanční instituce pak trošku "zneužijí" svého profi postavení.
Právo Evropské unie začíná dosti výrazně chránit spotřebitele, zejména se nyní čeká nový zákon o platebním styku (už se na něm začalo pracovat), který zapracuje novou směrnici EU o platebních službách na vnitřním trhu. Tam se bude docela dost vztahů upravovat přísněji než současná úprava vč. zvýšení ochrany spotřebitele.
Přeji Vám, aby Vás Vaše banka "nezlobila" a abychom byli obecně se službami finančních institucí spokojenější a spokojenější....
Otakar Schlossberger
Dotaz
Dobrý den , děkuji za odpověď ve které píšete, že četnost zasílání bankovních výpisů je dána smlouvou s mým podpisem. Zpětně jsem zjistila, že ve smlouvě k běžnému účtu je tam sice uvedena roční periodicita výpisů, ale před lety byl k tomuto běžnému účtu otevřen vkladový účet s měsíční periodicitou výpisu. Po zrušení vkladového účtu z něho asi "přešla" měsíční periodicita na běžný účet, a tak přestal výpis docházet jen jednou ročně. V roce 2000 byla uzavřena Smlouva o běžném účtu (Konto Kompakt), ve které už o výpisech není ani zmínka, ale měsíční výpisy ze zrušeného ( ne běžného) účtu zůstaly. Návštěvou v bance jsem dosáhla zasílání čtvrtletně, jen ročně prý to není možné. Nahlédnutím na internetu do Podmínek vedení běžného účtu jsem zjistila, že v 9. bodu je uvedeno, že výpis z účtu je vyhotovován v souladu s periodocitou sjednanou ve smlouvě a pokud v tomto období nedošlo k žádnému převodu peněžních prostředků ve prospěch nebo na vrub účtu, není výpis vyhotoven. Chtěla bych vědět, jestli lze dělat něco zpětně s tím, že jsem několik desítek měsíců dostávala výpisy z účtu, na kterém nebyl žádný převod pěněžních prostředků (pouze ten poplatek 30 Kč "za vedení účtu, výpisy a transakce"), když mi dle výše zmíněného 9. bodu neměl být výpis zasílán vůbec. A co teď s tím čtvrtletním když opět nebude na účtu pohyb? Dík předem za odpověď. Zdena
Odpověď
Dobrý den, paní Zdeno,
ono zase asi nelze v bance sjednat vše. K tomu bych doporučoval, abyst si s bankou dojednala dodatek ke smlouvě, ve které si jasně stanovíte pravidla zasílání výpisů. Banka by Vám měla jasně sdělit, co umí. Většinou je to ta časová periodicita, ale to pak chodí vždy, tj. i když není pohyb..... Nebo banka umí dělat výpisy vždy po pohybu, což pro fyzické osoby, občany, není moc praktické. Ale zase jsou banky, které to právě pro fyzické osoby občany nenabízejí a výpis po pohybu dávají jen v nabídce pro podnikateslké subjekty. S tím, co bylo, už nic neuděláme. Jedině byste musela bankce prokázat, a to asi už u soudu, že jste při privní příležitosti, co jste dostala výpis v periodicitě, kterou jste nechtěla, reklamaovala, že jej nechcete a že za něj nebudete platit. Jenže se obávám, že to nedokážete. Zbývá tedy dojednat pro Vás nejoptimálnější řešení, ale jen z těch, které Vám banka nabízí. Pokud si nevyberete, pak to znamená asi změnit banku za tu, která by Vám vyhovovala.......
Díky za důvěru. Prima dny. Otakar Schlossberger
Sekce obsahuje celkem 1025 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30
doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.
Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).
V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.