undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den,prosím o radu,poštovní spořitelna mi ani 6 týdnu p mé žádosti nevyplatila mé dědictví,a já už mám vážné problémy,jelikož jsem již 14 tého teno měsíc měla z mého podílu vyplatit dalšího dědice-běhám na pobočku každý týden,vždy někam zavolají a řeknou,vše je v pořádku,peníze odešlou.Ale kdy?Já už čekat nemohu,hrozí mi trestní stíhání,vše banka má doloženo,vše mám v pořádku-jediné co mi včera řekli-podejte reklamaci.Ale to nemohu,mají další měsíc na vyřízení-přijde mi že to dělá banka schválně.Co mi poradíte už jsem vážně zoufalá.Jindrová

Odpověď

To Vám neporadím. Netýká se to předmětné oblasti. Je to téma pro právníka - advokáta, který se zbývá dědickým řízením. Omlouvám se...


Dotaz

Dobrý den, syn splatit předčasné HÚ bez souhlasu a dodatečně mu bude zasláno vyčíslení nákladů ve výši 47000,- Syn se domníval,že max poplatek je 1% dle všeobecných podmínek https://www.mbank.cz/informace-k-produktum/obchodni-podminky/podminky-hypotecnich-uveru.pdf Dlužná částka byla cca 900tisíc Je možná varianta,že by znovu načerpal HÚ,aby nemusel platit náklady ve výši 47000Kč / účelně vynaložených nákladů/. Velice Vám děkujeme za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

v tomto Vám neporadím. Na to, co se mne ptáte, se musíte zeptat banky, protože já za banku hovořit nemohu. Obávám se však, že splátkou ukončil ze své strany smluvní vztah. Ale opět to musí projednat s bankou.


Dotaz

Dobrý den, banka mě zaslala výpis do poštovní schránky. Reklamoval jsem před 2 měsíci na příslušné pobočce v místě bydliště, že obálka nebyla vůbec zalepena ??? V reklamačním řádu banky jsem se dozvěděl, že má být reklamace vyřešena nejpozději do 30 dní. Jaký postup mě doporučujete ? Děkuji za odpověď. Z. Pešek

Odpověď

No soudit se z tohoto důvodu asi nebudete, že. Banku zaurgujte a pokud nebude reagovat, tak zkuste podat návrh na zahájení řízení u finančního arbitra pro porušení zákona o plaltebním styku (č. 370/2017 Sb.) co se týká výpisu z účtu. Přímo účinná nařízení EU dnes dokonce stanoví jeho strukturu. Osobně ale nejsem vůbec nakloněn tomu, aby se výpisy v dnešní době posílaly poštou do schránek. Vždyť obsahují údaje podléhající bankovnímu tajemství, o GDPR ani nemluvě. A odesilatel přeci nemůže garantovat, kdo si ten dopis otevře, že. Osobně Vám doporučuji zrušit písemné zasílání výpisů a využívat služeb elektronických, pokud je to možné.


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s žádostí o radu. Odeslala jsem platbu na zahraniční účet a posléze jsem zjistila, že jsem se stala obětí podvodu. Druhý den jsem tedy kontaktovala svou banku a podala žádost o reklamaci této platby, nicméně už byla expedovaná. Kontaktovala jsem tedy i banku příjemce, prozatím bez odezvy. Podle informací, které jsem dosud získala, mi může banka nabídnout pouze zprostředkování kontaktu na majitele účtu, na který platba ode mě přišla, abych se s ním domluvila o vrácení platby. Z výše uvedeného je nicméně jasné, že podvodník mi peníze dobrovolně nevrátí. Mám ještě nějaké možnosti, jak situaci řešit prostřednictvím banky nebo jsou možnosti již vyčerpané a jedinou další možností je přistoupit k právním krokům? Děkuji. S pozdravem Adéla Zemanová

Odpověď

Dobrý den,

z Vašeho popisu vidím, že banka pro Vás udělala, co mohla. Ona sama nemůže dále nic dělat, neboť příkazcem jste byla Vy. To, co pro Vás banka udělala, je v rámci pravidel platebního styku asi vyčarpávající. Můžete však oznámit spáchání trestného činu podvodu, ale v tom nejsem kovaný, zda v zemi, kam peníze šly nebo u nás. Určitě příjemci napište a uvidíte. Můžete ještě požádat svou banku, aby zaslala bance příjemce novou výzvu k Vrácení platby a trvat na odpovědi. Je dobré mít alespoň vyjádření banky příjemce, že příjemce odmítá částku vrátit. Pro banku příjemce nejste klient, tak je možné, že s Vámi nebude komunikovat. Nezná Vás a může mít podezření, že nejste ta správná osoba. Takže když půjde žádost přes Vaší banku, tak by to mělo vyjít..... tedy alespoň získat vyjádření banky příjemce. Nakonec asi budete muset přikročit k právním krokům, jak píšete.


Dotaz

Dobrý den, chtěl jsem poprosit o radu. U české banky, mám účet bez poplatků za výběry z bankomatů po celém světě. Často cestuji a nikdy jsem se s žádným problém nesetkal, až minulý týden. Při výběru z bankomatu firmy Euronet v Polsku mi byl naúčtován poplatek přímo do výběru (na účtu se objevil výběr 213 zlotych, zatímco mi bankomat vydal 200 zlotych). Mimochodem před dvěma měsíci jsem vybíral ze stejného bankomatu a to bez poplatků. Česká banka reagovala tak, že se jedná o poplatek provozovatele bankomat a oni s tím nic udělat nemohou. Chtěl bych se dotázat, jestli mám nějakou možnost vzniklou situaci řešit. Nejde mi ani tak o 13 zlotych, ale o praktiky firmy Euronet, která je i u nás nechvalně známá (bankomaty na nádražích atd.). Na infolince mé banky mi bylo sděleno, že podobných reklamací je poslední dobou od českých turistů spousta. Navíc na stránkách euronet.pl je jasně psáno, že poplatky za transakce jdou přes banku, neplatí je zákazník. Nikde nemají ceník služeb, nikde nelze zjistit, jaké poplatky si za výběr účtují. Děkuji za radu

Odpověď

Tady je každá rada "drahá" jak se říká. Chápu, že banka s tím nic neudělá, ale pak nemá mít v podmínkách tuto "lákavou" službu. Na bance si asi nic nevezmete, můžete ještě zkusit stížnost u finančího arbitra s návrhem, jehož obsahem bude, že platební služba je poskytována v rozporu s podmínkami, které banka slibuje. Osobě bych byl sám zvědav, jak by to finanční arbitr řešil.

 


Dotaz

dobrý den je na trhu banka která nevybírá poplatek za platbu kartou? myslím za přijatou platbu od zákazníka na účet prodejce. s pozdravem MK

Odpověď

Tento dotaz nesouvisí s obsahem naší odpovědny. To je komerční dotaz, takže si projděte internetové stránky bank nebo některý se srovnávačů bankovních poplatků. 


Dotaz

Dobrý den, dne 21.11.2017 jsem si vzala spotřebitelský úvěr ve výši 15000 Kč. Spolu s úroky a poplatky mám poskytovateli při řádném splácení vrátit 28125 Kč, a to do 20.1.2019. K dnešnímu dni jsem v pravidelných měsíčních splátkách uhradila 10344 Kč, přičemž nevím, kolik z této částky je jistina a kolik jsou úroky a poplatky. Nyní mám možnost splatit úvěr celý předčasně a našla jsem si v zákoně o spotřebitelském úvěru z r. 2016 paragraf týkající se předčasného splacení č.117. Jenže mu nerozumím. Prosím o jeho výklad. Nevím, co se myslí odst. 4, kde se uvádí - cituji: Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru." Co se myslí onou "částí celkové výše s.úvěru? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

celková výše úvěru je 15 tis. Kč, a Vy budete splácet její část, tak by se to mělo počítat z rozdílu mezi tím, co jste již splatila a co splácet budte.... Poskytovatel je povinen Vám sdělit splátkový kalendář, kde musí být jasně uvedeno, co je v rámci tzv. anuity jistina a co je úvěr. V té celkové částce 28 tis. může být např. i poplatek za vyřízení úvěru apod..... To není úvěr, ale další náklady... O tom zákon nehovoří......

 

 


Dotaz

Dobrý večer. Nevím jestli můj dotaz patří sem. Nedávno se mi podařilo někde vytratit občanský průkaz. V den kdy jsem zjistil ztrátu op večer zazvonil starší pán že našel můj op. Ztrátu jsem tedy na úřad nehlásil. Nyní mám obavy že si na můj op klidně někdo mohl vzít půjčku. Jde někde zjistit jestli k tomu mohlo dojit? Pokud to jde zjistit, tak za jak dlouho se o to zajímat, hned nebo vydržet týden, měsíc... Zajít raději na úřad nahlásit ztrátu op? Vysvětlit situaci co se stalo. Průkaz mám tedy u sebe už ale hlavou běží myšlenka že si průkaz mohl ofotit a zažádat o půjčku může třeba až za nějakou dobu. Proto bych raďeji průkaz vyměnil z této obavy. Nedejbože že by tam ta půjčka byla a ztráta op není nahlašena, pak by asi nezbývalo nic než půjčku platit? Děkuju za odpověď, pokud sem moc nepatří můj dotaz tak se předem onlouvám

Odpověď

Každá finanční instituce je povinna provádět identifikaci klienta podle průkazu totožnosti. Tím je zejména OP. V něm je i fotografie a také trvalý pobyt. Banka či jiná instituce je povinna řádně ověřit všechny údaje předtím, než úvěr či zápůjčku poskytne. No ale mohlo by se stát to, co píšete. O existenci úvěru (jak píšete půjčky) se nedozvíte. Pouze ČNB vede registr účtů, ale tam jsou povinny hlásit účty jen banky a družstva. Ostatní subjekty nikoliv, tedy ani nebankovní poskytovatelé těchto zápůjček či úvěrů.

Proto by asi bylo lepší ztrátu a opětovné nalezení nahlásit a OP si nechat vyměnit.


Dotaz

Dobrý deň ja by som chcel vedieť váš osobný názor na základni platobný účet ci po jeho zavedeni priniesol niejake pozitívne zmeny alebo naopak negatívne a ako to je s tým že Češky trh tento základný účet ani nepotreboval lebo banky už aj tak tieto služby ponúkali

Odpověď

Dobrý den,

můj názor je vesměs pozitivní. Kdo nemá žádný účet, tak má možnost si ho zřídit, pokud vůbec o této informaci ví. Banky jeho zřízení zrovna moc nepropagují.


Dotaz

Dobrý večer, Matka si zřídila u PROFI CREDITU "Revolvingová podnikatelská zápujíčka" a moje otázka zní. Je možné odstoupení od smlouvy, když se Profi Credit řídí podle obchodního zákoníku? Když není ve smlouvě a v podmínkách nikde psáno, za jakých podmínek učinit odstoupení od smlouvy. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

Profi Credit se nemůže řídit neplatným právním předpisem, kterým byl ochodní zákoník. Ten byl zrušen v souvislosti s účinností nového občanského zákoníku. Pokud ve smlouvě není nic o odstoupení od smlouvy, pak by měla platit zákonná úprava občanského zákoníku. Pro zákonné odstoupení však musí být naplněny podmínky zákona, což je nutné prověřit v rámci občanského zákoníku


Dotaz

Dobrý den, prosím o odpověď na svůj dotaz. Mám banka právo požadovat o sdělení důvodu za jakým účelem si ze svého účtu vybírám vyšší částku svých peněz např. 200 tis. nebo pokud neinvestuji tuto vybranou částku a ukládám ji znovu na účet, proč je tam znovu ukládám? Děkuji za odpověď. S pozdravem Zdenka

Odpověď

Ano má, a to na základě aplikace zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Musí odhalovat obchody, které mohou vykazovat znaky obchodu podezřelého. Pokud Vás banka moc nezná a nemáte pravidelěně takovéto transakce, tak je oprávněna se Vás na to zeptat a případně požadovat další podklady pro Vaše vyjádření, o co jde. V opačném případě může, resp. přímo musí,  odmítnout daný obchod udělat.


Dotaz

Dobrý den, měla bych na vás otázku s přítelem jsme si chtěli vzít hypotéku. Bohužel, nastala situace, že jsme od ní odstoupili. Avšak hypotéka byla schválena, ale nepodepsaná žádná smlouva, ani vyčíslena měsíční splátka prostě jsme zatím do toho stadia ještě nedošli. Tedy nemáme podepsané žádné smlouvy, ale realitka od nás chce poplatky za přípravy smluv, práci a ostatní věci s tím související, což souviselo s tím odstoupením od hypo. Otázka tedy zní má na to nárok protože nedošlo k podpisu smlouvy? Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

na to nemá nárok,neboť to přímo zakazuje zákon o spotřebiteslkém úvěru. Pokud jste nic nepodepisovali, nic jste si nepůjčili a to, že realitka něco dělala, je považováno za sdělování informací. Zákon o spotřebitelském úvěru, který byl publikován pod číslem 257/2016 Sb., o všem hovoří, co musí příslušný zprostředkovatel vůči svému klientovi udělat. Je toho hodně a to vše je bez jakéhokoliv poplatku. Je to ze zákona. Zjistěte si na stránkách ČNB, zda je tento subjekt vůbec oprávněn zprostředkovávat spotřebitelské úvěry. Předpokládám, že jste se začali o hypotéku zajímat až po účinnosti nového zákona o spotřebitelském úvěru (viz číslo výše), tj. po 1. 12. 2016. Pokud bude realitka trvat na svém, oznamte případ ČNB, pracovišti, které se zabývá ochranou spotřebitele na finančním trhu.

Uvádím citaci ze zákona:

§ 83

Omezení plateb před poskytnutím spotřebitelského úvěru

(1) Před uzavřením smlouvy o spotřebitelském úvěru nevzniká poskytovateli nebo zprostředkovateli právo na odměnu nebo jinou platbu s výjimkou práva na náhradu daní, správních poplatků nebo jiných obdobných peněžitých plnění a účelně vynaložených nákladů na ocenění předmětu zajištění spotřebitelského úvěru. Povinnost splnit podmínky pro poskytnutí spotřebitelského úvěru ze stavebního spoření podle zákona upravujícího stavební spoření tím není dotčena.

Z tohoto vyplývá, že zde nejsou žádné náhrady za přípravu smluv... jde pouze o náhrady skutečně zaplacených poplatků či jiných plateb s tím souvisejících. Pokud nastaly, musí Vám tyto být prokázány a předloženy např. doklady o zpalacení vůči poskytovateli, tedy bance.


Dotaz

Dobrý den, 3.3.2018 jsem do Honkongu odeslal platbu s tím, že všechny poplatky hradím já. Fio Banka si za provedení transkace strhla poplatek 500 Kč. Za týden mi od obchodního partnera přišla výzva k doplacení 30 USD, protože jim částka, kterou jsem odeslal nedorzila celá. Obchodní partner mi objednané zboží dokud nedoplatím celou kupní cenu nepošle. Ve Fio Bance mi řekli, že oni za to nemohou, že si zřejmě těch 30 USD strhla nějaká jiná banka, ale oni za to nenesou zodpovědnost. Zároveň mi řekli, pokud chci doplatit těch 30 USD budu muset dát další příkaz za další poplatek 500 Kč. Pokud budu chtít zjistit kdo mi těch 30 USD "ukradl" tak budu muset zaplatit další poplatek. Obchodní partner má mých 2700 USD i zboží, které mi nevydá dokud mu těch 30 USD nedoplatím. Jo a nakonec mi ve Fio řekli, že když pošlu těch 30 USD a zaplatím jim další 500 Kč tak s největší pravděpodobnosti těch 30 USD zase k obchodnímu partnerovi nedorazí. Jinými slovy banka shrábne 500 Kč a neručí za to, že platba proběhne v pořádku a když neproběhne v pořádku tak si nad vším myjí ruce a za další poplatky bez jakékoli záruky mi nabídnou odeslat zbytek peněz a případné pátrání po ztracených penězích si mám zaplatit ze svého. To je přece nenormální. Chci se zeptat zda se s tím nedá něco dělat. Děkuji za informaci.

Odpověď

Podejte reklamaci, protože banka odesilatele musí jasně stanovit  do platebního příkazu poplatky. Pokud to její korespondenční banka nedodržela, tak to muší řešit ona. Pokud jste platil zboží jako spotřebitel, podejte informaci o této praktice ČNB, pracovišti ochrany spotřebitele. Bohužel, u finančního aribtra toto řešit nemůžete, protože platba nebyla provedena v rámci Evropského hospodářského prostoru. Jinak Vámi popsaná situace je opravdu nenormální. Takto se banka chovat zkrátka nesmí. Je povinna zjistit, kdo neoprávněně zaslanou částku jako tzv. netto pro příjemce porušil a z částky převodu strhl poplatek. Těch 30 USD totiž měla banka vyúčtovat Fio a ta je mněla následně chtít po Vás jako tzv. dodatečné výlohy spojené s platbou.


Dotaz

Dobrý den, Mám složitou situaci a prosím tedy o radu.Moje babička má dům, který se rozhodla darovat mě (jako vnučce) s tím, že jí za půlku hodnoty domu koupím byt,který bude její ( a který poté zdědí teta, aby správně podělila své dvě dcery). Tak dům je přepsán na mě, už jsme sehnali i hezký byt pro babičku, podepsali jsme blokační jistinu a řešíme hypotéku. Hypotéku jsme chtěli s manželem tak - hypotéka se bere na koupě bytu s tím, ale aby nebyl v zástavě (aby babička neměla žádný dluh na nemovitosti) tak se zastaví náš dům, který má dvakrát větší hodnotu. Hypotéka je skoro vyřízená až na problém který nám ted byl zdělen, že s bytem, který nebude mít žádné zástavní právo, nebudeme moci po celou dobu hypotéky nic dělat, jelikož je předmětem hypotéční smlouvy. Tedy že ani nebudeme moci přepsat byt na babičku. Je nějaké východisko? Myslím si že babička bude chtít dům zpět, když byt nebude moci být její a mě propadne blokační jistina. Ještě je jedna otázka, že hypotéku máme s manželem spolu, tak tedy byt co kupujeme musí být také napsán na oba. Aby byl byt napsán jen na mě tak musím mít u přepisu na katastru smlouvu od notáře o zúžení jmění manželů a nebo by mohla být jen dohoda s ověřenými podpisy, když záhy by jsem to chtěla darovat babičce? Děkuji za pomoc. Hezký den, Súlovcová

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz je ryze komerčního charatkeru pro buď právního poradce nebo finačnního zprostředkovatele. Tato poradna je od toho, aby řešila možnost kilietovy stížnosti na banku. Omlouvám se, ale v tomto Vám neporadím.


Dotaz

Dobry den, prosim o radu. Kamaradka nestihla sepsat zavet, a jeji majetek zdedil jediny dedic - jeji druh. Chtela aby dum byl muj, tak ho od druha koupili mi rodice. Ale zridili mu tam bremeno dozivotniho uzivani. V dome je sam, nepracuje, ma inv. duchod 1. stupne. Chlasta, huli v dome, coz jsme mu vyslovne zakazali. Neni s nim rec, dela si co chce. Absolutne nebere v potaz, ze dum uz neni jeho. Rodice chteji dum prepsat na me, ze si ho za pomoci hypoteky opravim. Je asi jasne, ze mu chci bremeno zrusit a vystehovat ho. Za rok prochlastal 300 tisic, casto neplati ani inkaso, o nejake oprave domu z jeho strany nemuze byt rec. Hypoteku nam banka kvuli bremenu neda, a ja jako mlada manzelka a matka opravdu odmitam sdilet dum opravovany za nase tezce vydrene penize a nekym, jako je tento clovek. Muze se vratit k matce, ktera by jej doma jen uvitala. Neustale hraje karty o penize, ktere nema. Vodi si do domu pochybne navstevy. Bojime se exekuce za neplacene inkaso, v dome udelal strasny bordel, o nic se nestara, jen o cigarety, karty a chlast. Jako bonus si obcas polezi v nemocnici, kdyz se opije a privodi si uraz. Dohoda samozrejme nepripada v uvahu. Je nejaka sance jej dostat pryc? Z nas si dela poskoky a neustale po nas chce pomoc, kdyz ji nedostane, pomlouva nas po cele vesnici. Jsem zoufala. Prosim o radu.

Odpověď

Dobrý den,

Vás dotaz je zcela mimo záběr této poradny. To se musíte asi obrátit na právníka, který se zabývá občansko-právní agendou. Tato poradna se týká problematiky, jak na banky v případě stížností na ni.


Dotaz

Dobrý den, měla jsem dluhopisy z SK. byly v CZK. Po době, kdy dluhopisy skončily mi byla navrácena částka za ně plus výnos. Částka mi byla zaslána na můj účet u KB. Banka si srazila za přijetí těchto peněz na můj účet téměř jedno procento z celé částky. Což je dle mého úsudku nehorázná zlodějina a chci se bránit. Můžete mi prosím poradit zda v této věci mohu něco podniknout? nebo se jen nechat vysmívat bankou? Mým bankéřem mi bylo sděleno, že v tomto ohledu nic podniknout nemůže, že částka šla přes ČNB, která si také vzala svůj poplatek. Předem děkuji za odpověď. Jana

Odpověď

Dobrý den,

tak předně sděluji, že si ČNB z částky přčevodu nic nestrhává a je velmi smutné, že to neví ano pracovník banlky. Banka je oprávněna strhnout si částku, kterou má v sazbníku za příšlušnou platbu. Nepíšete nic o tom, jak byla částka zpracována. Možná to bylo také ovlivněno tzv, kursovým vlivem.... (přepočet EUR na CZK). Pokud nejste spokojena s převodem a jeho poplatky, můžete si stěžovat u finančího arbitra. Nestěžujte si však na výši poplatku, ale na chybné informace týkající se převodu.


Dotaz

Dobry den Chtela jsem zrusit ucet na kterem mam exekuci. Napsala jsem doporuceny dopis kde jsem zadala o zruseni uctu. Sporitelna mi volala a rekli mi ze ho zrusit nemohu. Muzete mi napsat podle jakych paragrafu je to s rozporem se zakonem o platebnim styku a s obchodnim zakonikem? Predem Vam velice dekuji za odpoved. Ruzena Götz

Odpověď

Dobrý den,

ono to souvisí se exekučním zákonem, resp. občanským soudním řádem - výkon rozhodnutí na prostředky na účtu Účet je tvz. zablokován a do doby uplynutí exekuce s ním majitel nemůže nakládat. Je však otázka výkladu, zda jde o prostředky na něm evidované či přímo i o účet. Exekuce na prostředky na účtu však zaniká ze zákona marným uplynutím 6 měsíců. Pak by bylo možné účet zrušit.

 

§ 304 , odst. 3 OSŘ:

Povinný ztrácí okamžikem, kdy je peněžnímu ústavu doručeno usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, právo vybrat peněžní prostředky z účtu, použít tyto prostředky k platbám nebo s nimi jinak nakládat, a to do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství; to neplatí v případě platby, jejímž účelem je splnění vymáhané povinnosti, na účet oprávněného nebo soudního exekutora vedený u peněžního ústavu.

 

§ 306, odst. 1 OSŘ

Nařízení výkonu rozhodnutí se vztahuje až do výše vymáhané pohledávky a jejího příslušenství na pohledávku povinného z účtu ve výši, v jaké byly na účtu peněžní prostředky v okamžiku, v němž bylo peněžnímu ústavu doručeno usnesení o nařízení výkonu rozhodnutí, jakož i na pohledávku z účtu, která vznikla tím, že na účet došly peněžní prostředky dodatečně, nejpozději však do šesti měsíců ode dne, kdy bylo peněžnímu ústavu doručeno vyrozumě


Dotaz

Dobry den, Vlastníme pozemek c.1677/143 v lokalitě Kaplice okr.Cesky Krumlov,kde okolní pozemky vlastní firma KuWo,která zřídila zde komunikační silnici,kterou poté odkoupilo Město Kaplice a pouze 3m2,které hranici s našim pozemkem,si firma KuWo ponechala.je to jediné přístupové místo na nás pozemek.Mame zájemce o tento pozemek,ale 3m2 které vlastní firma KuWo ,jsou překážkou k prodeji. Firmu jsme oslovili,ale o odprodeji s nimi není řec.Prosim vás o informaci, zda se s tímto dá neco dělat. Dekuji a s pozdravem Lenka Buchtelova Kaplice

Odpověď

Tento Váš dotaz jde mimo tuto odpovědnu, která se primárně zabývá otázkami, jak jít na banku v případě nekvalitně poskytnuté služby. Tak se Vám omlouvám. Obraťte se na komerční poradnu.


Dotaz

dobrý den,potřebuji do účetnictví výpis z účtu za leden a únor,ale nejde mi už vytisknout.Kde je možné ho získat ?s pozdravem Z.Švestková

Odpověď

To snad sem naptří.......


Dotaz

Dobrý den, setkávám se, že obchodník, například na čerpacích stanicích si připočítává k platbě kartou pár procent s odkazem na zákon 284/2009Sb. Pročítala jsem si tento zákon a nic, co by to vysvětlovalo, jsem nenašla. Je takové jednání v pořádku? Děkuji R.E.

Odpověď

Dobrý den,

ono to se zákonem č. 284/2009 Sb., o platebním styku v podstatě souvisí nepřímo. V § 77, odst. 3 je uvedeno:

(3) Poskytovatel nesmí příjemci bránit v tom, aby požadoval od plátce úplatu za použití platebního prostředku nebo mu za jeho použití nabízel slevu

Obchodník je v tomto případě příjemcem a Vy jste plátce, který užívá platební prostředek. Takže to možné je. Kromě toho to podpořilo i rozhodnutí evropského soudního dvoru před časem, kdy se soudila společnost Mastercard.

Nový zákon 370/2017 Sb., o platebním styku, (nabývá účinnosti příščtí týden 13. 1. 2018) o tomto také přímo nehovoří. Píše podobně, jako zákon původní:

§ 130, odst. 3)

(3) Poskytovatel nesmí příjemci bránit v tom,
aby požadoval od plátce úplatu za použití platebního
prostředku, nabízel mu za jeho použití slevu nebo
jinak naváděl plátce k použití určitého platebního
prostředku.


Dotaz

Dobrý den, velice děkuji za rychlou reakci na dotaz číslo 877. Ještě bych tedy v tomto ohledu požádal o jednu radu. Jednáním mojí banky mě nevznikal defacto žádná finanční újma. Kromě asi 2 Kč za to, že jsem si finanční prostředky musel nechat poslat znovu do jiné banky. Samozřejmě v tomto případě mě ale škoda vznikla. Díky tomu, že jsem byl nucen vybrat další prostředky (neboť vrácená platba mi zatím není stále k dispozici), přišel jsem o zisk a nemohu disponovat danou sumou peněz. Dále čas strávený dohledáváním prostředků. Nicméně se obávám, že s tímto neuspěji, nevím jak se toto dá vyčíslit. Jednak peníze stále nemám, což ale asi není problém mé domácí banky, když je vrátila do banky plátce. Jde o to, že byly poslány zpět na sběrný účet a já tedy musím řešit jejich provázání s mým účtem. A dále ušlý zisk z obchodování na burze asi také je těžko vyčíslitelný. I když by byl nějak podložitelný. Omlouvám se za tyto dotazy, bohužel se v dané problematice nevyznám. Velice děkuji za reakci.

Odpověď

Ještě jednou dobrý den,

i dva tisíce je újma. Pokud máte čas si sepsat návrh na zahájení řízení, tak to udělejte. Jsem názoru, že banka převod vrátila neoprávněně. V rámci zákona o platebním styku nic takového tam nestojí a pokud se jí jevila transakce podezřelá, měla to nahlásit na Finannění analytický úřad. To neudělala. Nevím, zda Vám banka doložila jakýsi etická pravidla pro zasílání plateb. Ona je pouze zprostředkovatel a pouze zákon AMl ji opravňuje něco konat. ZPS nikoliv. Ten o žádné "vratce" nehovoří. Za podání dáte jen svůj čas, nic to nestojí. A díky této odpovědně už jste nad problémem něco času strávil. Dokážete případ dobře popsat. Do žalobního petitu požadujte

a) provedení platby (a je to věcí banky, jak to udělá)

b) náhradu škody,kterou jste vyčíslil na dva tisíce, protože jste musel něco konat jiného a jinak.... tedy skutečně vynaložené peníze.... 

Myslím, že je to problém Vaši domácí banky, protože Vaše peníze neoprávněně vrátila bance plátce či plátci....

 

 

 


Dotaz

Dobrý den Vážení, rád bych se informoval na problematiku, kterou nyní řeším se svojí bankou. Bohužel se mi nepodařilo zorientovat v zákonu o platebním styku, nebo je to jinde. Proto doufám, že mi alespoň trochu pomůžete. Měla mi dorazit z Německa platba (SEPA). Nicméně moje banka ji nepřijala a vrátila zpět. O čemž mě zpětně informovali. Jako důvod uvedli rozpor z vnitřní politikou banky. Abych byl konkrétní, jednalo se o výběr peněz z burzy (krytpoměn) , která k tomu využívá německou banku, jak pro příchozí tak odchozí platby. Ještě takový vtip , že na tu burzu jsem již 2x posílal platbu (vklad) přes stejnou banku a tam problém nebyl a když jsem to zmínil v telefonu s mojí bankou, tak prý to také nemělo projít. Podle mě toto není legitimní důvod pro nepřipsání platby. Nebo existuje v zákoně nějaké důvody , kdy toto banka může udělat? Podle mě pouze v rámci AML, a tam by měla nejprve zjistit původ prostředků atd. Navíc se ejdnalo o částku do 1000 Euro. Velice děkuji za radu. Rozhoduji se zda to řešit nějak dále.

Odpověď

Tady je rada jediná - obraťte se se svou stížností k finančnímu arbitrovi. Vidím, že jste v obraze. Finanční anaytický úřad zrušil svou metodickou pomůcku, kterou navádal banky, příp. jiné osoby povinné podle zákona AML, aby hlásily takové obchody. Nyní se nic nehlásí a také IV. směrnice tak trochu kryptoměny "vzala na milost". Zde se o anonymní obchod nejednalo, když Vaše banka peníze přijala jako SEPA. Tzn. že ji německá banka musela poslat, protože v SEPA jsou v podstatě jen banky......


Dotaz

Dobrý den, ráda bych se tímto zeptala, zda-li a jak je možné se bránit proti vysokému poplatku, kterou mi naúčtovala Mbank. Při nákupu letenky (thajské aerolinky) byl přepočet kurzu na stránkách aerolinek stanoven na 14 770 Kč, s čímž jsem také letenku zakoupila. Ve finále bylo na účtě mBank zaúčtováno 15 600 Kč. Kdybych věděla, že bude zaúčtována takhle vysoká suma, tak jsem letenku nekupovala. V sazebníku u Mbanky jsem v kolonce platba kartou našla , že v ČR a v zahraničí je platba zdarma. Platbu jsem reklamovala a došlo mi vyjádření, že se jedná o 5% poplatek, který si banka dle sazebníku účtuje z mimoevropských transakci (ve finále jsem jej skutečně našla pod tabulkou poplatků v Poznámce, kam mě ani nenapadlo se podívat.....vpodstatě jeden z nejvyšších poplatků skryli po tabulku) Měla jsem možnost použít i kartu jiných bank,ale vůbec mi nepřišlo na mysl, že by si někdo mohl v dnešní době za použití VISA karty účtovat tak vysoký poplatek (doted jsem používala karty Mastercard a VISA od KB, ČSOB, BArclays a platila jsem max. 100 Kč). Jak je prosím možné se proti takovému poplatku bránít? Bude třeba účinné napsat do společnosti Visa? Prozatím mám s nimi celoživotní výbornou zkušenost a i díky této důvěře ve spolehlivouz značku mě nenapadlo dopodrobna studovat celý platební sazebník Mbank. Předem děkuji za odpověď Jana Kolaříková

Odpověď

Dobrý den,

ve smyslu zákona o platebním styku je banka povinna před poskytnutím služby klienta řádně informovat vč. výše poplatku. Pokud byl uveden v sazbníku, tak by to mohlo být dostačující. Je však otázkou, kde a zda bylo pro klienta schůdné se s tímto poplatkem seznámit. Proto Vám doporučuji, že byste se mohla obrátit na finančního arbitra ČR s návrhem, aby  Vám byla částka poplatku vrácena pro porušení zákona o platebním styku, že Vás banka jasně a srozumitelně neinformovala o výši poplatku před provedením služby. Obhajoba této myšlenky však bude asi obtížná, neboť poplatek byl uveden v sazebníku, i když v části pro Vás zpočátku nevědomé. No, za ten návrh nic nedáte, neboť řízení u finančního arbitra je bezplatné.


Dotaz

Dobrý den, mám advcash peněženku s eurovým a dolarovým účtem ( resp. kartu k eurovému a dolarovému účtu ) a potřebovala bych si vybrat z bankomatu českou měnu. Můžete mi prosím sdělit, jakým kurzem - nákup ? prodej ? se mi bude směna počítat ? Děkuji Nová

Odpověď

Na to by Vám měla odpovědět banka vydavatele, resp. ten, kdo ji vydal. Kurs "prodej" nebo "nákup" je vždy podán z pohledu banky nebo směnárny. Budte-li vybírat českou měnu, budete z pohledu banky nakupovat USD či EUR a prodávat CZK.


Dotaz

Dobrý den, ERA- poštovní spořitelna mi sdělila, že mi prostředky z účtu mého otce, které jsem sdědil, vyplatí resp. převede na můj účet až po uplynutí jakési zákonné lhůty 30 dní. Na můj dotaz dle jakého zákona, jsem odpověď nedostal. Má banka na toto právo? Předložil jsem usnesení o dědictví pravomocné. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Neznám všechny zákony, takže v tomto Vám  neporadím. Ale pokud máte doklad o vypořádání dědictví a je pravomocné, pak nevidím důvod. Pokud banka operuje lhůtou, musí Vám ji doložit či alespoň vysvětlit.


Dotaz

Dobrý den, Jsem klientem Fio banky a před více jak měsícem jsem odeslal platbu do UK, ale naneštěstí se špatným BIC, čehož jsem si všiml až poté. Ihned jsem to začal řešit s bankou, , ale už je to měsíc a pořád mi neni schopná dát více informací k reklamaci platby, s tím že mi řekli že musím souhlasit s poplatky, ale už neupřesnili jaké budou...Už je to více jak měsíc, peníze samozřejmě příjemci nepřišly, ale mně se také stále nevrátili. Na koho se mohu obrátit dále, nebo jak postupovat? Díky

Odpověď

Dobrý den,

komunikujte jednoznačně pouze s Vaší bankou. Převod do UK je tzv. přeshraniční převod, který je přísně regulován zákonem o platebním styku (zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů). Zákon je k dosažení na stránkách ČNB, v sekci platební styk, právní předpisy (viz http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/pravni_predpisy/). Banka je povinna při reklamaci platby postupovat ve smyslu tohoto zákona. Bohužel chybu jste udělal Vy, takže banka má na vyřízení Vaší reklamace stanovou dobu v jejím reklamačním řádu. Platba se ztratit nesmí. Buď se připíše příjemci nebo se musí vrátit plátci zpět na účet. Obyčejně je reklamační lhůta 30 dní, ale ta může být bankou prodloužena. Pokud by se reklamace více ještě táhla, můžete si stěžovat na "nečinnost" u finančního arbitra.

Ještě bych doplnil to, že chyba BIC by ale nyní už neměla být problém, protože BIC už po Vás banka nemůže vyžadovat. Je to uvedeno v Nařízení 260/2012 (lze ho získat také na výše uvedených stránkách ČNB), po 1. únoru 2016 v případě přeshraničních platebních transakcí poskytovatelé platebních služeb nesmí požadovat, aby uživatelé platebních služeb uváděli kód BIC poskytovatele platebních služeb plátce nebo poskytovatele platebních služeb příjemce. Jenže pokud jste ho tam uvedl dobrovolně, pak platí to, co je výše uvedeno ode mne v I. odstavci. Pokud po Vás banka BIC vyžadovala, porušila tímoto přímo účinný předpis EU a vina je na její straně. Pak musí ve smyslu zákona o platebním styku chybu napravit neprodleně a ne čekat, až se peníze vrátí z evropského zahraničí (přeshraničí).


Dotaz

Dobrý den. Jsem Vlastníkem velkého rodinného domu ve kterém je 9 bytů. Celým domem ručím bance kvůli hypotéce kde je dluh 4 mil.kč .Všechny byty pronajímám. Chci se Vás zeptat jestli je možné některý z bytů prodat a jak prodej probíhá. Děkuji Havlíček

Odpověď

Prodat to můžete vždy, je jen otázia, kdo si to koupí, když tam bude zajištění. A pak, věřitel s tím bude muset souhlasit........ To si budete muset projednat s příslušnou bankou.


Dotaz

Dobrý den chci se zeptat chtěl bych přejít z České spořitelny na jinou banku mohl by jste mě poradit jaká banka je výhodná nevím si rady děkuji za odpověd Petr Legelli

Odpověď

Dobrý den,

tato poradna se tímto problémem nezabývá. Je to velmi subjektivní názor, co je pro koho výhodné. To se, prosím, obraťte na finanční poradce a oni s Vámi rozeberou Vaše priority, požadavky apod.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz, zda může sloveská FIO banka účtovat nějaký poplatek za výběr EUR v ČR (např. z bankomatu Euronet, který v ČR umožňuje výběr EUR), když nabízí možnost "Využiť môžete 1. výber v mesiaci zdarma, z akéhokoľvek bankomatu na svete." Přepočet na/z CZK tedy při transakci neprobíhá. Odkazy jsou zde: https://www.fio.sk/bankove-sluzby/bankove-ucty/osobny-ucet https://www.fio.sk/bankove-sluzby/platobne-karty Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

no to se musíte zeptat své banky, jak to myslí s tím reklamním sloganem, o kterém se zmiňujtete. Podle mého nuzáoru, jak si vykládám tento slogan, že to mám opravdu bez poplatku. Je-li to EUR na EUR (tedy z eurového účtu na Slovensku a výběr EUR v ČR), pak se jistě žádný kurs nepočítá. Proto - je-li tomu jinak - napište reklamaci bance se žádostí o vysvětlení. Pokud se budou "kroutit", tak je to min. klamavá reklama vůči spotřebiteli. SR je členem EU, takže ochrana spotřebitele by měla být stejná všude, zejména půjde-li o kreditní kartu. Bude-li to debetní, pak je nutné uplatnit obecná pravidla ochrany spotřebitele v zemi banky, tj. SR. Zde nelze uplatit zvýšenou ochranu u čerpání spotřebitelského úvěru.


Dotaz

dobrý den chtěla jsem se zeptat mám pujčku od proficreditu..byla tam možnost odložení splátek..zažádali jsme si o to a bylo nám vyhověno..každý měsíc pravidelně platíme..ale poplatek za odložení byl ve výši jedné splátky--platíme splátku 8000 a poplatek za odložení 2xsplátky chtějí 16000kc...je tohle v pořádku vypočtený poplatek..přijde nám to hodně přehnaný poplatek..děkuji Procházková Lenka

Odpověď

Určitě to není standardní poplatek, ale pokud Vám byl sdělen před jeho realizací, tak by to mělo být OK. Jedna věc je jeho výše (ta je jistě nestandardně vysoká), druhá je o tom, kdy jste obdrželi informaci o jeho uplatnění a výši. Tato informace Vám jako spotřebitelům měla a musela být řečena předem, abyste se mohli rozhodnout, zda o odložení požádáte či nikoliv. Bohužel zákon o spotřebitelském úvěru nehovoří nic o regulaci poplatku při žádosti o odložení splátky. Ten reguluje pouze předčasné splacení.


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna