undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. V únoru letošního roku jsme chtěli s přítelem zažádat o hypotéční úvěr z důvodu koupě nové nemovitosti. Jelikož jsem zrovna v době žádosti o HÚ měnila zaměstnání, nebyly mi uznány příjmy. Poprosili jsme tedy o pomoc kamaráda, který si s námi HÚ vzal s tím, že jej do roka vyvážeme (až moje příjmy budou uznatelné). Podotýkám, že jsme si hypotéční úvěr brali v době, kdy ještě banky dávali 95%. Nyní jsme chtěli kamaráda vyvázat a já bych přistoupila do HÚ místo něj, ale banka (jelikož se změnili podmínky a nyní dávají pouze do 90%) po nás chce doplatit rozdílných 5%. Přijde mi to nesmyslné, když neměníme smlouvu, pouze měníme dlužníka za dlužníka, abychom nyní museli doplácet 5%. Nadále chceme za stejných podmínek splácet. Mají na to právo? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

odpověď je jednoduchá - mají právo na všechno, na co jim klient přistoupí! Je to totiž složitější. Pokud se mění jen subjekt úvěru, tak by se neměl měnit obsah, tedy práva a povinnosti. Jde o to, že oni to mohou na Vás zkoušet. Pokud budete trvat na svém, tak je to legitimní, podle mého názoru. Můžete si případně, pokud banka bude neústupná, stěžovat na její postup u finančního arbitra ČR, který je kompetentní řešit mj. také hypotéční úvěry. Pokud jste uavřeli smlouvu letos, tak je to pro podání u něj OK. Celé řízení je zdarma a podání můžete realzovat přes internet  (viz stránky FA, www.finarbitr.cz)


Dotaz

Dobrý den pane Schlossberger,prosím Vás platím si PF od roku 2009 a mohu si požádat o výběr např. 10 000 Kč,děkuju Pazderová.

Odpověď

Dobrý den,

obávám se, že nikoliv. Je to vázáno na dožití. Ale to Vám nejlépe sdělí daný fond.

 


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz ohledně poplatku za návrh na vklad do katastru nemovitostí. Banka mi zaslala oznámení o splacení hypotéky na byt s tím, že musím podat návrh na výmaz zástavního práva v katastru nemovitostí. Tento návrh je zpoplatněn 1000,-Kč. Návrh jsem podala a zaplatila, na podatelně katastru nemovitostí mi bylo sděleno, že návrh je v pořádku. Nyní mi přišel dopis, že v návrhu je chyba, musím ho tedy zpracovat znovu a znovu podat. Katastr nemovitostí po mě chce znovu poplatek 1000,-Kč. Je to v pořádku? Nepřijde mi v pořádku za jeden výmaz z katastru platit dvakrát. Moc děkuji za pomoc a odpověď. Budilová

Odpověď

To Vám  neporadím.... jde o orgán státní správy, takže se podívejte na zákon o správních poplatcích.... zákon č. 634/2004 Sb.


Dotaz

Vazeny pane doktore, dekuji z odpoved. Protoze je si banka vedoma, ze neposlala vyuctovani a pripadny nedoplatek(splaceni drive), dochazi k tomu, ze se mnou nekomunikuje tak, aby mohla vymahat neexistujici dluh -vcetne pokut, penale nebo uroku. domnivam se, ze se jedna o podvodne praktiky, kdy vedome nedodava, vedome nezasila a vedome timto zpusobem okrada, protoze jestlize nemate potvrzeni od banky, ze nic nedluzite, pripadne mate potvrzeno, ze nic nedluzite - akcept mlcky, asi by nemelo byt nic vymahane, dekuji

Odpověď

Pokud to tak je, tak můžete podat stížnost na tuto banku na útvar ČNB, který se zabývá ochranou spotřebitele. Oni sice nebudou řešit Váš případ, ale mohou prověřit, zda banka svou činností neporušuje zákon. Samozřejmě Vám nic nebrání podat žalobu usoudu.


Dotaz

Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na banku Moneta. Vzali jsme si zbozi od firmy Multiservis na splatky, uhradili jsme dle dohody vsechny splatky na slozenky; pote jsem pozadala o zuctovani tak, abychom smlouvu ukoncili a zbozi uhradili(predcasne platby). Zadny nedoplatek jsme nedostali, domnivala jsem se proto, ze bylo zbozi radne doplaceno a vztah je ukonceny. pozn. fy Multiservis skoncila - prevzala ji banka Moneta. Po nekolika letech jsem se dovedela, ze na mne vymaha nedoplatek, vcetne pokut, penale, uroku i exekucniho rizeni. Rada bych se tedy zeptala, jak mam proti bance postupovat, kdyz jsem zadny nedoplatek od Multiservisu nemela, ucet byl zruseny stejne jako firma. Navic mam u banky Moneta ucet, takze pokud by doslo k jakemukoliv nedoplatku, mohla mne banka kontaktovat s tim, ze nebylo zbozi doplaceno, coz poprela firma Multiservis, ktera nam zadne douctovani neposlala, tedy v dobre vire, ze je vse splaceno, nebylo ani koho kontaktovat, jsem jiz dale nic neshaneli. Dekuji

Odpověď

Dobrý den,

důlelžité bude, zda jste podala stížnost v bance. Pokud máte doklady o plném zaplacení daného zboží, pak je bance doložete (raději kopie), že jste vša zaplatila řádně a včas. Otázka také je, jak dlouhá doba uplynula, neboť existují promčecí doby - závazek ze smlouvy by byl promlčen po třech letech, nejpozději však do deseti let od jeho vzniku.

Pokud kdokoliv vymáhá pohledávku (dluh), pak by o tom dlužník měl asi vědět. Tzn. je otázka, jakým způsobem a kdy Vás někdo vyzval, abyste dluh uhradili apod. Jde např. o formální jednání jako např. doručení výzvy k úhradě dluhu apod. Co se exekuce týká, tak opět - plátce je povinen obdržet exekuční příkaz, aby ho mohl splnit...... otázkou je, jaké návrhy na exekuci byly apod. Je to poměrně obsáhlejší problematika.

Hlavně - komunikujte s bankou...... a pak se uvidí...

 

 


Dotaz

Dobrý den, dne 4.5.2017 jsem 5x vybírala v německém bankomatu Euronet, v obchodním domě REAL, 4x po 600 Euro a 1x po 500 Euro. Po kontrole na internetovém bankovnictví jsem ale zjistila, že bankomat mi celkově strhnul 400 Euro poplatek. Po tomto zjištění jsem se domáhala telefonicky na infolince jak u své banky, tak i na infolince, která je uvedena na bankomatu, kde mi bylo sděleno, že mi nemůžou poskytnout informace o výběru. Poté jsem psala emailem a dožadovala se, aby mi byl dodatečně vyhotoven doklad o tom, že jsem opravdu vybírala zmíněných 600 a 500 Euro. Pán, který zastupuje Českou republiku a Slovensko mi poslal akorát odkaz s tím, ať se domáhám na centrále v cizině (přesně ani nevím, kde centrála je). Je to již týden a žádnou odpověď či potvrzení o výběru stále nemám, i když jsem informovaná o tom, že by dodatečné lístky se dají dohledat. Můj dotaz spočívá v tom, že teď nevím, jak dál postupovat. Moje banka, mi bohužel, nemůže zřejmě pomoc, pokud nemám k tomuto výběru a neoprávněném poplatku za výběry, doklad. Má cenu jít případně za právním zástupcem o radu. Přeci jen skoro 11 tisíc Kč jen tak na ulici již nenajdu.

Odpověď

Dobrý den,

podejte normálně reklamaci u Vaší banky, která je povinna se tímto zabývat a příp. zjistit i u zahraničního partnera, co a jak. Banka Vás nemůže odkázat "někam"..... ani neví kam. Pokud Vás banka neuspokojí, pokuste se podat pak stížnost k finančnímu arbitrovi a do návrhu uveďte, že jde o nooprávněnou transakci při výběru platební kartou ve výši 400 EUR. Banka je totiž povinna Vám v rámci EU sdělit, kolik ty poplatky budou činit. Je otázkou, zda bankovat např. uvedl i kurs, pokud jste vybírala EUR na vrub účtu v CZK. Při výběru z ATM Vám ale bankomat jistě nabídl stvrzenku o výběru. Tam ale cena za výběr uvedená není.


Dotaz

Dobrý den,třetinu mých příjmů tvoří příjem z pronájmu bytu. Banka mi bohužel tento příjem, který zdaňuji a mám uveden v daňovém přiznání neuznala jako část mých příjmů - prý bych toto musela mít vedené na IČO, aby mi toto uznali. Myslíte, že se již přístup bank k tomuto již změnil? Ale před 2 lety to tak bylo. Nebo uspěji s tímto spíše u finančních poradců či nebankovních institucí? Myslíte, že na konzolidace úvěrů je výhodnější nyní spotřební ůvěr-konzolidace - či slučované úvěry refinancovat americkou hypotékou? Mám byt v osobním vlastnictví /dříve se am. hypotéka prodražila odhadem nemovitosti, poplatky za zastavu atd.), nevím, jak situace vypadá nyní. Děkuji za vyrozumnění.

Odpověď

Dobrý den,

dovoluji si upozornit, že tato odpovědna není komerční poradenství, ale poradna, jak na banky v případě, že s k Vám nechovalal zrovna dobře. Proto Vám na otázky odpovídat nebudu, neboť se jedná o komerční rady. Je to otázkou mj. uvážení a také příp. propočtů podle toho, u které finančnní instituce byste konsolidaci prováděla. Co se týká toho, co banka uzvá jako příjem, je jen její věcí.


Dotaz

Dobrý den, obracím se na vás jednak s dotazem a jednak se svou nejnovější zkušeností se společnosti Cetelem. Rozhodla jsem se zrušit ke konci dubna platební kartu u spol. Cetelem, a tím i svůj účet. Zavolala jsem si předem pro informace, jak přesně postupovat. bylo mi řečeno, že musím poslat písemnou žádost o zrušení karty, doplatit dlužnou částku a to je vše. Pokud budu mít na svém účtu nedoplatek či přeplatek, banka mě bude informovat. Na dotaz, kolik přesně činí dlužná částka, a zda se k ní bude připočítávat vedení účtu a pojištění za měsíc duben jsem dostala odpověď, že tuto informaci neví, že přesnou částku se dozvím až z výpisu. Ten však přichází až kolem 5. dne následujícího měsíce, a protože jsem chtěla mít dluh zaplacený ke konci dubna, poslala jsem dlužnou částku navýšenou o měsíční poplatek za vedení účtu, pojištění a případný úrok z úvěru. Celkem jsem tedy poslala o 240 KČ než byla dlužná částka. Dnes jsem opět kontaktovala společnost, abych si ověřila, že je vše v pořádku a můj účet ukončen. Bylo mi řečeno, že vše je v pořádku a že mám přeplatek! Ten mi ale NEMŮŽOU poslat bankovním převodem, protože moje karta už je zrušena od okamžiku, kdy jsem požádala o zrušení účtu! Tudíž mi přeplatek mohou poslat pouze složenkou... Říkám si:"Nevadí, v pohodě." NENÍ TO V POHODĚ! Banka si v tu chvíli účtuje 100,- Kč za nutné náklady s tím spojené. Takže mi pošlou o 100,- Kč méně! Budiž, to mě asi nezabije, jen mi vadí, že vás na to předem nikdo neupozorní. Přijde vám e-mail s upozorněním, že na kartě je dluh, který máte do 30 dní zaplatit a opět ani zmínka o tom, že když vám vznikne přeplatek, jste automaticky o 100 Kč chudší, neb vám peníze pošlou poštou. Má na takový neetický postup banka právo? V době internetového bankovnictví posílat přeplatky poštou? Jak se mohu bránit. Nebudu jediná, a sto korun je opravdu dost... A ještě jedna perlička, pokud si zažádám o změnu příjmení, požaduje banka kopii OP z obou stran, což je normální postup, ale Cetelem chce navíc ještě kopii ODDACÍHO LISTU! A ten opravdu nemíním nikomu dávat. Co je komu do toho, kdo si mě vzal, kdo byl svědkem atd. Opět se ptám, má na to banka právo a jak se bránit? děkuji za váš čas a odpověď. Magda K.

Odpověď

Dobrý den,

k oddacímu listu - pokud byste měla přijímení změněno v OP, pak považuji oddací list za zbytečný. Kromě toho v něm jsou údaje, které lze vyhodnotit jako citlivé (už např. jen samotný fakt, že jste se vdala by mělo být bance celkem jedno). Identifikačním dokladem je pro občana ČR OP, příp. pas. Další dokumenty si banka sice může vymínit, ale před vznikem daného vztahu, tzn. před zřízením účtu či poskytnutím úvěru. Pokud by se Vám to totiž nelíbilo, tak byste do té banky nešla. Nicméně v době, kdy chcete účet rušit?..... No není to moc etické.

Ta hlavní věc - poštovní poukázka. Jsem také v šoku, jako Vy, že banka tohoto věhlasu používá poštovní služby a není schopna z vnitřního účtu banky zaslat převodem na Vámi určený účet Váš přeplatek, byť snížen o poplatky za převod podle svého sazebníku. Pokud tuto položku nemají v platném sazbníku s danou cenou, je to v rozporu se zákonem o platebním styku. Možná to dělají "schválně", neboť na poštovní poukázky se nevztahuje zákon o platebním styku, a tudíž Vám mohou přeplatek "zdržovat" a poslat bůhvíkdy...... Etické to není určitě. Pokud máte chuť, infromujte o této praktice odbor ochrany spotřebitele ČNB. Ta bude asi koukat....

 

 


Dotaz

Dobrý den. Předčasně jsem splatil konsolidační úvěr u Raiffeisen Bank a za zpracování předčasného splacení mi byl účtován poplatek 4448,- Kč. Na informační lince této banky mi bylo sděleno,že předčasné splacení konsolidačního úvěru je bez poplatku. Poradíte mi,prosím,kde je pravda a jak postupovat,v případě neoprávněného poplatku ? Předem děkuji za odpověď. František.

Odpověď

Dobrý den,

protože jste dostal jinou informaci, než byla skutečnost, tak se oberaťte se stížností na danou banku a trvejte na tom, aby si hovor s Vámi přehráli. Vše se totiž monitoruje z důvodu reklamace. Pokud však banka nebude mít důkaz o tom, co tvrdíte, pak můtete podat podnět ČNB, odboru ochrany spotřebitele. Zde však nečekejte řešení Vašeho problému, jen dáte podnět k přezkumu, zda banka neporušuje zákony. Předkpokládám, že jste stál v roli spotřebitele, že nešlo o konsolidaci podnikatelského úvěru. Asi šlo o hypotéku, že. Pokud ano, bohužel asi si nemůžete podat stížnost u finančního arbitra z důvodu, že se jeho kompetence na hypotéční úvěry, tedy na spotřebitslské úvěry na bydlení, rozšířily až od prosince 2016. Předpokládám, že úvěry byly poskytnuty bankou před účinnosti zákona.

V případě, že Vás banka odmítne, můžete své nároky uplatňovat u soudu. Jen si ale ověřte, jaké byl platný sazebník banky v době, kdy jste o konsolidaci požádal. Banka by správně měla na každou změnu sazebníku klienta upozornit, pokud tak neučinila, je to její chyba.


Dotaz

chci se zeptat zda Z vybrat z uctu v Ostrave Zabrehu v Avionu

Odpověď

Nevím vůbec, o co jde.


Dotaz

Dobrý den, dnes jsem po 8 letech zjistila, že mi nebyl v roce 2009 zrušen účet u Raiffeisenbank a díky tomu jsem od r.2010 v nepovoleném debetu. Od r.2010 mne nikdy nepřišel žádný email ani písemná korespondence. Telefon jsem od doby,kdy jsem si myslela, že je účet zrušený, změnila. Dluh jsem hned dnes uhradila. Má banka povinnost mne vyrozumět, že jim já jako klient něco dlužím, nebo to nechají běžet a pak jí po určité částce vymáhá inkasní společnost? U mne naštěstí to k té inkasní nedošlo, ale nikdy jsem nikde dosud neměla žádný úvěr,ale poprvé jsem si chtěla vzít úvěr a registry byly negativní, tak jsem přemýšlela, kde by mohl být háček a volala na mou současnou banku a pak na Raiffeisenbank, kterou jsem měla krátce v minulosti. Přijde mi to nefér, že jsem paradoxně díky nezaplaceným poplatkům za nezrušený účet v registrech. Lze se v tomto případě,pokud se nedomluvím s bankou, hájit u fin.arbitra? Předem Vám děkuji za odpovědi.

Odpověď

Doborý den,

určitě není korektní od banky to, že Vám neposílá výpis z účtu. Je to v rozporu se zákonem o platebním styku,kde je to přímo uvedeno jako povinnost. Mohou to posílat ale i elektronicky a pokud si to nejak "nevyzvedenete", tak pak je to probém Váš. FA je vázán ve svých kompeteních zákonem a obávám se, že tuto záležitost nemohl řešit. Ale můžete podat stížnost na ČNB, která by příp. řešila, zda banka neporušila zákon. ČNB nebude řešit však daný konkrétní případ a není oprávněna rozhodovat v daném problému. Pokud jste názoru, že Vám banka uškodila, můžete podat žalobu u soudu.


Dotaz

Dobrý den, Raiffeisenbank, a.s. zamítla mou reklamaci dle mého názoru neoprávněně zaúčtovaného poplatku za vedení účtu. Klíčovým důkazem, který může prokázat mou pravdu, je telefonát bankéře Raiffaisenbank, a.s. s mou osobou z roku 2013, ve kterém byly dojednány individuální podmínky pro vedení účtu. Banka má inkriminovaný rozhovor k dispozici, na mou písemnou žádost však písemně odmítla tento rozhovor poskytnout s odkazem na všeobecné podmínky. Mám za to, že rozhodnutí o neposkytnutí nahrávky je v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů. Je tomu tak? Doporučil byste mi, prosím, jak dále postupovat? Děkuji za konzultaci.

Odpověď

Dobrý den,

zde asi nebude možné podat návrh u finančího arbitra, ale můžete podat podnět České národní bance, odboru ochrany spotřebtele, pokud jste jednal jako spotřebitel. Můžete iniciovat stížnost, že banka nepostupvala v souladu se zákonem. ČNB sice nebude asi řešit Váš konkrétní případ, ale může se tím zabývat. Dále můžete v tomto případě podat i podnět Úřadu na ochranu osobních údajů.....


Dotaz

Dědic se dozvěděl, že jeho otec za svého života dělal převody peněz na můj účet. Šlo pouze o výslužbu. Peníze jsem mu následně vyplácel, bohužel nemám od předání peněz žádný doklad. Nyní po mně požaduje dědic zpětně dokladovat, že jsem otci peníze vyplácel. Tímto Vás žádám o radu, jak tuto situaci řešit a jestli vůbec má dědic právo si nárokovat něco, co už bylo vyřešeno za života jeho otce. Děkuji

Odpověď

Dobrý den,

nejsem na tuto oblast odborník. Pokud jste peníze vybíral z účtu, tak budete mít alespoň výpisy, ale to ještě neznamená nic. Pokud jste peníze převáděl z účtu, pak by měl výpis z účtu dostačovat. Je tam číslo protiúčtu, na který jste peníze posílal. Ale pokud to bylo v hotovosti, tak to budete prokatzovat velmi těžko, pokud jste neměl od otce dědice potvrzení.


Dotaz

Dobrý den, požádali jsme čmss o předčasné splacení meziúvěru. Banka souhlasila a naúčtovala si za předčasné splacení poplatek 5% z cílové částky. Smlouva o meziúvěru byla uzavřena v roce 2011, kdy žádný takový poplatek neexistoval (není ve smlouvě, v úvěrových podmínkách, ani v sazebníku. V tehdy platných Všeobecných úvěrových podmínkách je uvedeno, že klient bude platit poplatky (úhrady) ve výši podle aktuálního sazebníku. Může si banka dodatečně vymyslet nový poplatek, doplnit ho do sazebníku a požadovat jeho úhradu po klientovi? Děkuji, Blovský

Odpověď

Dobrý den,

bohužel zatím jim to prochází. V současné době, poté, co byl přijat nový zákon o spotřebitelském úvru to už nebude tak jednoduché. Osobně považuji ustanovení za velmi vágní. Aktuální sazebník by měla banka klientovi poskytnout v dostatečném předstihu. Jen stále přetrvává stejný problém, že pokud byste se změnou nesouhlasil, tak stejně z banky neutečete, neboť by Vás banka potrestala za předčasné splacení jiným poplatkem apod. Je to začarovaný kruh a nikomu se do jeho řešení nechce. Můžete tento "nemravný" krok banky oznámit alespň útvaru ČNB na ochranu spotřebitele s tím, že banka pořušuje ustanovení občanského zákoníku co se týká dobrých mravů a veřejného pořádku......


Dotaz

Dobrý den. Bankovní ústav, ze kterého je prováděn inkasní příkaz splátky hypotéky mění obchodní podmínky. Moje hypotéka je smluvně vázána k bankovnímu ústavu oproti slevě na hypotéční splátce. Já nesouhlasím s novými obchodními podmínkami bankovního ústavu a chci jej vypovědět. Poskytovatel hypotéky mě chce sankcionovat za změnu bankovního ústavu (poplatek za dodatek o změně bankovního ústavu) částkou 3000Kč a neposkytnutí slevy. Mám právo vypovědět dotčenou smlouvu hypotéky (převést, splatit) pokud se mění obchodní podmínky bankovního ústavu? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

na Váš dotaz není jednoduchá odpověď. Podle smlouvy s poskytovatelem hypotéčního úvěru jste se zavázal k tomu, že účet bude u daného bankovního ústavu. Pokud ve smlouvě nejsou nějaké podmínky, za kterých lze ústav změnit, pak je to smůla. Když ústav mění podmínky, tak je to pak riziko klienta, který smlouvu o HÚ podepsal s podmínkou neměnění bankovního ústavu. Osobně se mi takové podmínky nelíbí. Jsem dokonce názoru, že je toto v rozporu s Etickým kodexem, neboť by se poskytování jednoho produktu nemělo podmiňovat produktem jiným nebo vazbaou na jiný produkt. Přeci poskytovateli hypotéky je jedno, z jakého účtu budete úvěr splácet. Důležité je, podle mého názoru, že ho splácíte. A kdybyste včas poskytovateli oznámil, že si splátky může inkasovat z jiného účtu, tak by to mělo být jedno. Ale bohužel, řada finančních institucí není tak "akční".


Dotaz

Dobrý den, v prosinci roku 2015 jsme s manželkou vypověděli stavební spoření. Smlouva je na syna, takže v té době o vyplacení rozhodoval opatrovnický soud. Protože jsme měli indicie , že tato podmínka se brzy zruší, tak jsme k soudu nešli a čekali. Na začátku března 2017 jsem zavolal poradci ČMSS co smlouvu zakládal a zároveň 2015 rušil, jak dál pokračovat. Přijel sepsali jsme novou výpověď a odjel. Tři týdny se nic nedělo a pak zavolal, že v systému je pořád první výpověď a jediné co, tak ji mám písemně zrušit. Chci se zeptat 1) neměla nám ČMSS poslat peníze, po zrušení podmínky chodit k soudu, dávno na základě první výpovědi 2) jestli ano , nemáme nárok žádat o vyplacení prodlení z úroků když mohli tak dlouho nakládat s těmito penězi Děkuji za odpověď s pozdravem Zbyněk

Odpověď

Váš dotaz je, bohužel, nad rámec toho, zda se jedná o stížnost nebo komerční radu. Pro výpověď smlouvy o stavebním spoření je třeba prosdudovat tyto možnosti v Podmínkách banky. Ty by měly být v souladu se zákonam, pojednávajícím o stavebním spoření, poříp. s obecnou úpravou občanského zákoníku. Co se týká role soudu coby opatrovníka, tak na to se necítím dostatečně fundovaný.


Dotaz

Dobrý den, stala se mi taková věc, mám kreditní kartu od banky Cetelem a provedl jsem s ní výběr v bankomatu Raiffeisenbank častkou 3000kč ale na výpisu mi bylo započítáno 5000kč. Podal jsem tedy reklamaci u banky Cetelem 7.2 přes jejich online formulář. 9.2 mi odpověděli doporučeným dopisem, že přijali mojí reklamaci a co nejdříve mne budou informovat o průběhu. Na jejich stránkách v reklamačním řádu uváději 30 dnů pro vyřízení reklamace. Za 5 dnů tato lhůta vyprší a rád bych se zeptal, jak bych měl dál postupovat. Zda mám právo bezodkladně požadovat vrácení rozdílné částky a požadovat nějaké odškodné z prodlení. Vím, že banka má právo si lhůtu prodloužit a oddůvodnit proč ale zatím se tak nestalo. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den,

pokud nebude reklamace vyřízena do určité doby nebo bude z nějakých důvodů odmítnuta, podejte Návrh na zahájení sporu u finačnního arbitra. Rozídl mezi výběrem z ATM a zúčtovanou částkou je neúměrně veliký. To by musela mít Vaše banka v sazebníku, že výběr hotovosti v ATM jiné banky stojí 2 tis. Kč.


Dotaz

Jsem důchodce a dlouholetý klient Poštovní spořitelny. Pokud jsem platil SIPO u přepážky měl jsem to zdarma. Nyní, když platím elektronicky, tak se mi objevuji tyto poplatky: - úhrada poště za zaslání dokladu : 13,- Kč - poplatek za provedení platby : 8,- Kč Podle mě je to absurdní!!! S pozdravem,Sysala

Odpověď

Dobrý den,

absurdní to je, ale pokud to má ČSOB v sazebníku pro divizi Poštovní spořitelna, pak je to OK. Pak je to výzva změnit asi banku..... Děkuji za informaci.


Dotaz

DOBRÝ DEN, minulý rok jsem měl u Air bank pohledávku,43000kč, kterou jsem po obdržení elektr.platebního rozkazu v termínu zaplatil, včetně soudních výloh - 1607kč. Na zákaznické lince mi bylo řečeno,že mé pohledávky jsou již v pořádku.Toto proběhlo v době od 14.6.2016 do 24.6.2016. Po půl roce 11.2.2017 mi z účtu bez jakéhokoli písemného upozornění či výzvy, zmizela celá má výplata ,tedy 12000kč. Celých 14 dní mi trvalo, než jsem se dopídil k tomu, že Air bank dala na můj účet exekuci za to, že jsem nezaplatil částku nějakých 3000kč, kterou prý vypočítala jako zbylé úroky. Nechápu,jak jsem měl tušit, že mám ještě něco platit, když mi písemně nic nepřišlo,nikdo mne neinformoval o dluhu,snad prý proběhl pokus o telefonické spojení,o čemž tedy nevím.Myslím ale,že mi mělo poštou doporučeně nějaké vyčíslení dluhu či výzva zcela jistě od Air bank přijít. Jako spotřebitel jsem celkem poškozen, jelikož mi exekuce proběhla na celou výplatu tudíž jsem nemohl tento měsíc zaplatit žádnou svou povinnou platbu. Podávám tedy stížnost na jednání této banky. Jacik Otakar

Odpověď

Prosím, tento portál není od toho, abyste podával stížnost. Tu podejte buď u finačního arbitra ČR nebo kontaktujte pracoviště ochrany spotřebitle v České národní bance.

Hlavně celou záležitost projednejte v bance. Jen ta může sdělit, proč takto postupovala.


Dotaz

Dobry den, jaka je sance na vitezstvi sporu s bankou v pripade, ze bez meho svoleni predala informace ohledne meho uctu treti osobe. Pisemna omluva, kterou jsem obdrzel, mi ztracenou duveru nevrati. Hodlam zrusit uvedeny ucet a zalovat instituci za poruseni bankovniho tajemstvi. Dekuji za Vas nazor. S pozdravem P.

Odpověď

Dobrý den,

to Vám asi nikdo nebude garantovat. Je otázkou, co byste tou žalobou vyžadoval. Porušení můžete oznámit, pokud jste v roli spotřebitele, ČNB, oddělení ochrany spotřebitele.


Dotaz

Mám problém s ČS.Sestra měla dispoziční právo k účtu svého otce který měl obestavěný důchod exekutorem.Otec zemřel a asi za 4 dny mu na účet přišel důchod na který neměl už nárok což v tu dobu ČSSZ ještě nevěděla. Asi za 10 dní sestra informovala ČS podle úmrtního listu že je otec mrtví. Tímto dnem jí dispoziční právo zaniklo a jediný majitel účtu taky. Po roce a třičtvrtě jí příšlo že má vrátit část tohoto důchodu ČSSZ. Sepsali sme námitku že nemohla manipulovat s účtem protože měl exekuci atd., že ty peníze tam v tu dobu nikdo nevzal, ale bohužel rozhodnutí ČSSZ je jasné a přezkoumatelné pouze u správního soudu.V podstatě nám zdělili že důvody chápou ale řídí se pouze tím kdo v danou chvíli měl dispoziční právo musí vracet a nezáleží na tom že se nemohl dostat k účtu. A já se ptám, jak je možné že banka po oficiálním oznámení že její klient zemřel vydá peníze exekutorovi asi po měsíci které klientovi vlastně v tu dobu už nepatří? Protože kdyby je nevydala tak ČSSZ si peníze stáhne všechny a ne jenom částku zbylou jako v našem případě a život by šel dál.Podle mého rozumu když je banka informována o smrti klienta měla by účet zablokovat, zrušit trvalé platby a věřitele (např.exekutora) informovat ať se přihlásí do dědického řízení.My sme teď v pozici že banka se o věcech po smrti nechce bavit že nejsme dědici,na informace ohledně exekuce taky nemáme nárok a potvrzení která potřebujeme vydává velmi neochotně.Výsledkem je to že exekutor s ČSSZ nekomunikoval tak si to vzala na nás.My musíme zaplatit asi 9000kč které v podstatě ukradl exekutor a to za dohledu banky a oni nic. Co máme dělat? Děkujiu

Odpověď

Dobrý den, zde je každá rada drahá. Je to práce pro právníka, resp. advokáta. Jen na okraj - po smirti majitele účtu může banka účet dále vést. Pokud by se měl účet po smrti majitele zablokovat, musel by za svého života toto bance sdělit. Takže pokud byla na účet exekuce, ta se mohla normálně provést, pokud tam byly peníze. Vratku důchodu pak by měl udělat ten, kdo je dědicem určený notářem. Ale chtělo by to podrobný rozbor všech skutečností a pak začít jednat s dědcici. Pokud jste dědici Vy, pak ta úhrada důchodu je oprávněná, podle mého názrou. Pokud dědici nejste, pak nevím, proč po Vás chce ČSSZ úhradu důchodu.


Dotaz

Dobrý den, ještě jeden dotaz, je rozdíl mezi platebním účtem a platebním účtem se základními prvky co do funkcionality? Ptám se, z důvodu jestli banka spotřebiteli bude také měnit smluvní podmínky, když nyní mám smlouvu o běžném účtu a jako spotřebitel již asi smím mít jen smlouvu o platebním účtu?

Odpověď

Víte, on pojem "běžný účet" už právně neexistuje. Byl to pojem obchodního zákoníku, ale nový občan s ním nepočítá. Takže dnes je to název produktu, který musí plnit podmínky platebního účtu podle zákona o platebním styku. Podle mého názor není potřeba vůči občanovi - spotřebiteli nic měnit. Jen ten účet se základními prvky má zákonem definované produkty s tím, že banka či jiný poskytovatel - pokud tyto základní produkty neposkytuje, tak je nemusí nabízet ani u tohoto účtu se základními prvky. Zákon hovoří o základním platebím účtu, ale ono je to totéž.


Dotaz

Dobrý den, je možné pro spotřebitele vést jiný účet než-li platební se základními prvky? Ptám se z důvodu toho, že mám účet na kterém nepotřebuji měnit žádné podmínky ani textaci apod.tak jak ukládá zákon a mám jiný soukromý účet, který bych klidně jako platební označil a druhý účet bych chtěl ponechat za stávajících podmínek tj i když je pro mě jako spotřebitele FO občana, tak bych jej chtěl ponechat v odlišném standardu než říká zákon. děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

věřím tomu, že banky Vás do základního platebního účtu nebudou, neboť se za něj bude platit jen málo a banky v rámci jednoho poplatku budou muset klientovi nabídnout i přeshraniční platby. Proto bych byl v klidu. Spíše půjde o to, že pokud byste tento účet chtěl a banka by zjistila, že máte u jiné banky klasický účet, tak není povinna Vám tento se základními prvky není povinna zřizovat. Takže to asi zatím neřešte.


Dotaz

Dobrý den, máme hypotéční úvěr u Raiffeisenbank, fixace nám končí v 10/2019. Chtěli jsme úvěr předčasně splatit, ale v bance nám sdělili, že za předčasné splacení je sankce 10% z nesplacené částky HÚ. Existuje nějaký "strop" pro tyto poplatky, například maximálně 100 tis. Kč, nebo tento poplatek může být jakkoliv vysoký? Případně můžete mi poradit jak postupovat, zda požádat banku o zmírnění sankce... Děkuji Vám za odpověď. D. Melounová

Odpověď

Dobrý den, v současné době už strop existuje, ale Vy máte poskytnutý úvěr, kdy nebyl regulován strop tzv. sankčního postihu za předčasné splacení. Banka však byla povinna Vám do podmínek pro poskytnutí úvěru sdělit také rozvazovací podmínky vč. sankčních opatření např. při opožděném placení splátek nebo při předčasné splátce mimo tzv. fixaci. Od prosince je účinný nový zákon o spotřebitelském úvěru, kam jsou nově zařazeny i hypotéční úvěry. Podmínkou ale je, že smlouva musí být uzavřena v době účinnosti tohoto nového zákona.


Dotaz

Dobry den, podal jsem prikaz k platbe do zahranici ze sveho uctu v CR. Jelikoz se jednalo o vesti sumu penez, banka pres email overovala zda o teto platbe vim. Vse probehlo bez problemu. Po trech dnech byla transakce provedena. Za dalsi 2 dny jsem dostal email z banky viz. nize.. "Dobrý den, V pátek proběhla na Vašem účtu platba, kterou musím ověřit. Jako banka máme ze zákona povinnost větší částky ověřovat. Chci se Vás jen zeptat – komu a z jakého důvodu tyto prostředky posíláte. Předem Vám moc děkuji za odpověď." Opravdu maji banky tuto povinnost? Predpokladam, ze v pripade zavazneho podezreni tento dotaz bude pokladat Policie CR, ktera bude informovana o podezrelem prevodu penez bankou. S diky P.

Odpověď

Dobrý den,

ano, mají. Na základě znění zákona AML (zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu) se mohou, a u částek nad 10 tis. Eur musí, dotazovat na účel úhrady. Policie by se dotazovala až v případě, že by byla transakce nahlášena jako podezřelá. To by bylo v případě, kdy banka nebo jiný poskytovatel služby nebude mít informace, o jakou transkci šlo.


Dotaz

Vážení, rádi bychom se zeptali na Váš názor na ustanovení jednoho bodu v návrhu smlouvy o úvěru, kterou jsme dostali od FIO banky a.s. V tomto bodě je navrženo, že se jako klient vzdáváme práva rozhodování o sporech u soudu. Někde jsem slyšel, že již bylo vrchním nebo ústavním soudem rozhodnuto o neplatnosti takových bodů smlouvy... prosím ještě jednou o Váš názor. Přikládám znění předmětného bodu smlouvy: 3. Klient a Banka se dohodli, že všechny spory, které vzniknou ze Smlouvy, nebo ze smluv uzavřených na základě Smlouvy, budou rozhodovány s konečnou platností (tj. s vyloučením pravomoci obecných soudů) v rozhodčím řízení před jedním rozhodcem, kterým bude JUDr. Jaroslav Tvrdík, bytem U Pergamenky 1471/8, Praha 7, r.č. 600104/1365. Případné spory budou vždy rozhodovány na základě listinných podkladů předložených stranami a rozhodčí nález bude vydán bez nařízení jednání. Smluvní strany též výslovně rozhodce pověřují, aby spor rozhodl podle zásad spravedlnosti. Místem rozhodčího řízení bude Praha. Klient a Banka se dohodli, že rozhodci po provedení rozhodčího řízení náleží odměna ve výši 50 % z částky, jež by jinak, pokud by se konalo soudní řízení, byla uhrazena jako soudní poplatek za řízení před soudy České republiky podle zvláštního právního předpisu, zejména podle zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Náhrada nákladů rozhodčího řízení (včetně vlastních výloh smluvních stran a odměny rozhodce) bude rozhodcem přiznána podle zásady úspěchu ve sporu. Výše nákladů právního zastoupení bude určena obdobně podle vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Klient a Banka se dále dohodli, že nebude-li uvedený rozhodce v době zahájení řízení schopen rozhodčí řízení provést a ve věci rozhodnout, rozhodne spor mezi stranami rozhodce JUDr. Lubomír Procházka, bytem Puškinovo nám. 8/518, Praha 6, r.č. 540913/0705. Nebude-li ani tento rozhodce v době zahájení řízení schopen rozhodčí řízení provést a ve věci rozhodnout, rozhodne spor mezi stranami rozhodce Ing. Kamil Olšar, r.č.: 690103/5207, Na Vyhlídce 360, Český Krumlov. Děkuji předem za odpověď a přeji hezký den. S pozdravem Pavel Hanuš SUNNYTECH s.r.o.

Odpověď

Pokud by se jednalo o spotřebitele, tak by to mohl být problém. Pokud jste právnická osoba (s. r. o. ), tak je otázkou dohody, jaké řešení v případě sporu bude dojednáno. Pokud nesouhlasíte s rozhodčí doložkou, tak je to OK. Banka by měla hledat řešení. Nechce-li ho hledat, najděte si jinou banku. Já bych to určitě udělal. Smlouva není diktát, smlouva je o tom, že se dvě strany dohodnou na podmínkách.


Dotaz

Přeji Vám dobrý den, v minulosti jsem naletěl partě podvodníků při koupi nemovitosti a v současné době se zvedám ze dna - úvěrující banka mě postupně odsoudila k zaplacení všeho a poslala do exekuce. Po nějaké době mám konečně pravidelný příjem a snažím se věci alespoň trochu srovnat. Dovolím se tedy Vás dotázat na chování banky. Podvod byl následující: já sjednám úvěr a z něj vyplatím zatížený dům. Zástavci potvrdili, že po vyplacení jednoho vyjmenovaného závazku bude dům bez závad. Nicméně podpis úvěrové a zástavní smlouvy a převod financí se uskutečnil mezi nařízením exekuce, postihující nemovitost (o kterém zástavce tvrdí, že nevěděl) a zablokováním nemovitosti. Vznikl tedy stav, kdy bylo za dům zaplaceno, ale převést se nedal - v ten okamžik se podvodníci (zástavci a prostředník) odmlčeli a nekomunikují. Rok nato zemřela spoluzástavkyně a několik let se nic nedělo, dědic (jediný dědic, druhý spolumajitel nemovitosti) záměrně vše protahoval a bance nic neoznamoval - ani úmrtí spoluzástavce ani nic o nedodržení zástavní smlouvy. Banka se nicméně rozhodla vše vymáhat po mně a ignorovala třeba sdělení o možném připraveném podvodu, ve kterém mám náznaky, že figuroval i prodejce úvěru pro banku. Podal jsem trestní oznámení, které PČR odmítá vyšetřovat, neboť jsem prý byl velice neopatrný a proto nemůže jít o podvod. Nicméně, existuje judikát NS 21 Cdo 648/2011, který říká, že zástavní věřitel musí ověřit práva v katastru nemovitostí pečlivěji než jen nahlédnutím. Jinak řečeno - jestli mi policie vytýká neopatrnost, pak podle té judikatury se neopatrně chovala hlavně banka. Zejména, pokud v zástavní smlouvě není ani ověřená kopie výpisu z KN, pouze dobrozdání zástavců. Pak by ale logicky banka měla nést část škody a ne ji celou vymáhat po mně, notabene, když je již několik let informována mnou o chování zástavců. Dotaz zní, zda uvažuji správně a zda má smysl nějak banku popotahovat za to, že platím její chyby. S pozdravem Libor Nytra

Odpověď

Dobrý den,

tak v tomhle Vám asi neporadím.... je to složitý příběh hraničící asi s trestným činem. Co můžete asi udělat, podat podnět ČNB odboru ochrany spostřebitele, zda nebyl vůči Vám ze strany banky porušen zákon. Z toho, co píšete, je těžké zhodnotit takto bez dalšího, zda se banka chovala v souladu s právem či nikoliv. Asi bych musel znát i názor druhé strany. Omlouvám se tedy.....


Dotaz

Dobrý den. V březnu 2016 jsme se rozhodli refinancovat hypoteční úvěr u KB. Od našeho hypotečního poradce jsme dostali nabídku refinancování u Hypoteční banky, kde nám úvěr schválili s 10-ti letou fixací, ale s delší dobu splatnosti. V prosinci 2016 jsme dostali nabídku od KB k refinancování za podobných podmínek jako nám nabídla Hypoteční banka, jen s tím rozdílem, že fixace byla 7-mi letá, ale splatnost zůstala na původní době. Informovali jsme o tom našeho poradce, ale ten se nějak neměl k tomu to s námi řešit. Podepsali jsme proto nabídku KB, která pro nás byla výhodnější. Teď bychom chtěli odstoupit od již schváleno, ale nečerpaného hypotečního úvěru od Hypoteční banky. Dle sazebníku poplatků nám je jasné, že budeme muset uhradit nějaké sankční poplatky, ale dle sdělení našeho poradce má jít o částku 5% z výše úvěru, což je cca 110 000,-Kč. Je možné, aby banka po nás chtěla tak vysoké sankce, aniž bychom nějaký úvěr od nich čerpali. Podotýkám, že v sazebníku poplatku je sankce za nedočerpaný úvěr, nikoliv nečerpaný. Taková sankce je vyloženě likvidační. Děkuji

Odpověď

Dobrý den, pokud tato sankce není v sazebníku banky nebo jinak obsažena ve smlouvě, třeba i s Vašim poradcem, tak samozřejmě nic neplaťte. Můžete se na tom slovíčku "nedočerpaný" otáčet, protože to znamená, že jste ho již začali čerpat.

Na druhou stranu je logické, že banka si musela na ten Váš uvěr udělat rezervu a počítat s ním. No zkuste to a uvidíte. Od lenda t.r. již hypotéční úvěr podléhá regulaci spotřebitelského úvěru, ale ta se Vás, bohuel, netýká.


Dotaz

Dobry den potrebuji parasite byla jsem s manzelem v insolvencnim rizeni ,pobirala jsem davky statni socialni podpory,ktere mi urad posilal na detske konto me Neal.dcery.vzhledem K tomu ze jsme ani jeden z nas nemohli disponovat s penezi ktere na ucet prisli pridavky na deti a prispevek na bydleni.Museli jsme soud pozadat aby dcerce urcil opatrovnika cimz soud jmenoval babicku nezl .Soud chce ale aby babicka dolozila uctenky Co se za penize diteti koupilo ,koupili jsme vybaveni do skoly ale bohuzel jsme uctenky zalozili a nemuzeme je dohledat co ted mame delat mam strach aby babicka ktere je 70let nemela problemy ze soudem .moc dekuji za vasi odpoved

Odpověď

Dobrý den,

bohužel, toto se netýká vůbec bankovní problematiky, takže Vám  neporadím.


Dotaz

Dostal jsem platbu 4 Eur z SK (tj. cca 105 Kč). Poštovní spořitelna mi k tomu naúčtovala -150 Kč aniž bych tuto transakci dovolil či schválil. Tak v podstatě jsem nic nedostal ale přišel o cca 45 Kč. Účtování těchto poplatků se mi zdá jako nehoráznost když mi to banka účtuje za platbu do mého účtu bez mého vědomí. Zkuste si představit, že Vám někdo z ciziny pošle 1000x například 0,01 Kč (samozřejmě v Eurech) takže Vám na Vašem účtu přistane 10 Kč a banka Vás obratem připraví o 150 000 Kč. Lze se proti tomu vůbec nějak bránit? V této chvíli zcela vážně uvažuji o zrušení účtu s tím, že už žádný nezaložím.

Odpověď

Dobrý den,

tato praxe je nešťastná. Pokud by se jednalo o zahraniční platbu, tak se vžila zvyklost, že u nízkých částek banka příjemce považovala platbu za tzv. "netto" pro příjemce (tedy čistou, bez poplatku) a zatížila svým poplatkem příkazce, tzn. plátce. To tím způsobem, že požadovala před zpracováním platby vůči příjemci po bance plátkce poplatek za zpracování. Nebyl-li zaplacen, částku transakce vrátila zpět.

U přeshraniničních plateb, resp. u plateb SEPA se tato praxe dělat nesmí, neboť evropská regulace, která je přejata do národních zákonů, tuto praxi nepřipouští. Banka plátce a banka příjemce si mohou zúčtovat své poplatky, ale musí to být v sazebníku. U zemí s eurem pak nesmí být poplatky za SEPA transkace odlištné od poplatků za transakce vnitrostátní. Pro ČR toto neplatí, neboť nemáme euro.

V praxi jsem zažil něco podobného, a to, že někdo se chtěl jinému asi pomstít a opravdu do jedné banky zaslal 1000 x po jedné koruně a věděl, že banka příjemce zpoplatňuje došlou platbu z jiné banky 6,-- Kč. Tudíž ten subjekt zplatil na poplatích 6 tis. Kč. Reklamoval to a banka pak vykomunikovala vrácení jak těch tisíc plateb po jedné koruně, tak také vrátila 6 tis. Kč coby poplatky.

V ČR se platby vždy zpracovávaly automaticky a je jen věcí banky, proč zpoplatňuje došlé platby, se kterými v podstatě nemá žádnou práci. Platba "proteče" systémem bez dotyku lidkého činitele, neboť vše je řádně ošetřeno SW banky. Ano, i ten něco stojí, ale povětšinou náklady na tento SW jsou pokryty poplatky za vyšlou platbu, tzn. těmi příkazy, o kterých klikent ví a může je ovlivnit. Můžete podat stížnost u banky. Podle mého názoru však banka žádný přepis obecně platný nebo pravidla neporušila. Jde spíše o morální či etické chování.


Sekce obsahuje celkem 1018 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna