Poradna odborníka
Položené dotazy
Dotaz
Dobrý den. Jsem Vlastníkem velkého rodinného domu ve kterém je 9 bytů. Celým domem ručím bance kvůli hypotéce kde je dluh 4 mil.kč .Všechny byty pronajímám. Chci se Vás zeptat jestli je možné některý z bytů prodat a jak prodej probíhá. Děkuji Havlíček
Odpověď
Prodat to můžete vždy, je jen otázia, kdo si to koupí, když tam bude zajištění. A pak, věřitel s tím bude muset souhlasit........ To si budete muset projednat s příslušnou bankou.
Dotaz
Dobrý den chci se zeptat chtěl bych přejít z České spořitelny na jinou banku mohl by jste mě poradit jaká banka je výhodná nevím si rady děkuji za odpověd Petr Legelli
Odpověď
Dobrý den,
tato poradna se tímto problémem nezabývá. Je to velmi subjektivní názor, co je pro koho výhodné. To se, prosím, obraťte na finanční poradce a oni s Vámi rozeberou Vaše priority, požadavky apod.
Dotaz
Dobrý den, mám dotaz, zda může sloveská FIO banka účtovat nějaký poplatek za výběr EUR v ČR (např. z bankomatu Euronet, který v ČR umožňuje výběr EUR), když nabízí možnost "Využiť môžete 1. výber v mesiaci zdarma, z akéhokoľvek bankomatu na svete." Přepočet na/z CZK tedy při transakci neprobíhá. Odkazy jsou zde: https://www.fio.sk/bankove-sluzby/bankove-ucty/osobny-ucet https://www.fio.sk/bankove-sluzby/platobne-karty Děkuji
Odpověď
Dobrý den,
no to se musíte zeptat své banky, jak to myslí s tím reklamním sloganem, o kterém se zmiňujtete. Podle mého nuzáoru, jak si vykládám tento slogan, že to mám opravdu bez poplatku. Je-li to EUR na EUR (tedy z eurového účtu na Slovensku a výběr EUR v ČR), pak se jistě žádný kurs nepočítá. Proto - je-li tomu jinak - napište reklamaci bance se žádostí o vysvětlení. Pokud se budou "kroutit", tak je to min. klamavá reklama vůči spotřebiteli. SR je členem EU, takže ochrana spotřebitele by měla být stejná všude, zejména půjde-li o kreditní kartu. Bude-li to debetní, pak je nutné uplatnit obecná pravidla ochrany spotřebitele v zemi banky, tj. SR. Zde nelze uplatit zvýšenou ochranu u čerpání spotřebitelského úvěru.
Dotaz
dobrý den chtěla jsem se zeptat mám pujčku od proficreditu..byla tam možnost odložení splátek..zažádali jsme si o to a bylo nám vyhověno..každý měsíc pravidelně platíme..ale poplatek za odložení byl ve výši jedné splátky--platíme splátku 8000 a poplatek za odložení 2xsplátky chtějí 16000kc...je tohle v pořádku vypočtený poplatek..přijde nám to hodně přehnaný poplatek..děkuji Procházková Lenka
Odpověď
Určitě to není standardní poplatek, ale pokud Vám byl sdělen před jeho realizací, tak by to mělo být OK. Jedna věc je jeho výše (ta je jistě nestandardně vysoká), druhá je o tom, kdy jste obdrželi informaci o jeho uplatnění a výši. Tato informace Vám jako spotřebitelům měla a musela být řečena předem, abyste se mohli rozhodnout, zda o odložení požádáte či nikoliv. Bohužel zákon o spotřebitelském úvěru nehovoří nic o regulaci poplatku při žádosti o odložení splátky. Ten reguluje pouze předčasné splacení.
Dotaz
Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. V únoru letošního roku jsme chtěli s přítelem zažádat o hypotéční úvěr z důvodu koupě nové nemovitosti. Jelikož jsem zrovna v době žádosti o HÚ měnila zaměstnání, nebyly mi uznány příjmy. Poprosili jsme tedy o pomoc kamaráda, který si s námi HÚ vzal s tím, že jej do roka vyvážeme (až moje příjmy budou uznatelné). Podotýkám, že jsme si hypotéční úvěr brali v době, kdy ještě banky dávali 95%. Nyní jsme chtěli kamaráda vyvázat a já bych přistoupila do HÚ místo něj, ale banka (jelikož se změnili podmínky a nyní dávají pouze do 90%) po nás chce doplatit rozdílných 5%. Přijde mi to nesmyslné, když neměníme smlouvu, pouze měníme dlužníka za dlužníka, abychom nyní museli doplácet 5%. Nadále chceme za stejných podmínek splácet. Mají na to právo? Děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
odpověď je jednoduchá - mají právo na všechno, na co jim klient přistoupí! Je to totiž složitější. Pokud se mění jen subjekt úvěru, tak by se neměl měnit obsah, tedy práva a povinnosti. Jde o to, že oni to mohou na Vás zkoušet. Pokud budete trvat na svém, tak je to legitimní, podle mého názoru. Můžete si případně, pokud banka bude neústupná, stěžovat na její postup u finančního arbitra ČR, který je kompetentní řešit mj. také hypotéční úvěry. Pokud jste uavřeli smlouvu letos, tak je to pro podání u něj OK. Celé řízení je zdarma a podání můžete realzovat přes internet (viz stránky FA, www.finarbitr.cz)
Dotaz
Dobrý den pane Schlossberger,prosím Vás platím si PF od roku 2009 a mohu si požádat o výběr např. 10 000 Kč,děkuju Pazderová.
Odpověď
Dobrý den,
obávám se, že nikoliv. Je to vázáno na dožití. Ale to Vám nejlépe sdělí daný fond.
Dotaz
Dobrý den, mám dotaz ohledně poplatku za návrh na vklad do katastru nemovitostí. Banka mi zaslala oznámení o splacení hypotéky na byt s tím, že musím podat návrh na výmaz zástavního práva v katastru nemovitostí. Tento návrh je zpoplatněn 1000,-Kč. Návrh jsem podala a zaplatila, na podatelně katastru nemovitostí mi bylo sděleno, že návrh je v pořádku. Nyní mi přišel dopis, že v návrhu je chyba, musím ho tedy zpracovat znovu a znovu podat. Katastr nemovitostí po mě chce znovu poplatek 1000,-Kč. Je to v pořádku? Nepřijde mi v pořádku za jeden výmaz z katastru platit dvakrát. Moc děkuji za pomoc a odpověď. Budilová
Odpověď
To Vám neporadím.... jde o orgán státní správy, takže se podívejte na zákon o správních poplatcích.... zákon č. 634/2004 Sb.
Dotaz
Vazeny pane doktore, dekuji z odpoved. Protoze je si banka vedoma, ze neposlala vyuctovani a pripadny nedoplatek(splaceni drive), dochazi k tomu, ze se mnou nekomunikuje tak, aby mohla vymahat neexistujici dluh -vcetne pokut, penale nebo uroku. domnivam se, ze se jedna o podvodne praktiky, kdy vedome nedodava, vedome nezasila a vedome timto zpusobem okrada, protoze jestlize nemate potvrzeni od banky, ze nic nedluzite, pripadne mate potvrzeno, ze nic nedluzite - akcept mlcky, asi by nemelo byt nic vymahane, dekuji
Odpověď
Pokud to tak je, tak můžete podat stížnost na tuto banku na útvar ČNB, který se zabývá ochranou spotřebitele. Oni sice nebudou řešit Váš případ, ale mohou prověřit, zda banka svou činností neporušuje zákon. Samozřejmě Vám nic nebrání podat žalobu usoudu.
Dotaz
Vazeny pane doktore, rada bych se zeptala na banku Moneta. Vzali jsme si zbozi od firmy Multiservis na splatky, uhradili jsme dle dohody vsechny splatky na slozenky; pote jsem pozadala o zuctovani tak, abychom smlouvu ukoncili a zbozi uhradili(predcasne platby). Zadny nedoplatek jsme nedostali, domnivala jsem se proto, ze bylo zbozi radne doplaceno a vztah je ukonceny. pozn. fy Multiservis skoncila - prevzala ji banka Moneta. Po nekolika letech jsem se dovedela, ze na mne vymaha nedoplatek, vcetne pokut, penale, uroku i exekucniho rizeni. Rada bych se tedy zeptala, jak mam proti bance postupovat, kdyz jsem zadny nedoplatek od Multiservisu nemela, ucet byl zruseny stejne jako firma. Navic mam u banky Moneta ucet, takze pokud by doslo k jakemukoliv nedoplatku, mohla mne banka kontaktovat s tim, ze nebylo zbozi doplaceno, coz poprela firma Multiservis, ktera nam zadne douctovani neposlala, tedy v dobre vire, ze je vse splaceno, nebylo ani koho kontaktovat, jsem jiz dale nic neshaneli. Dekuji
Odpověď
Dobrý den,
důlelžité bude, zda jste podala stížnost v bance. Pokud máte doklady o plném zaplacení daného zboží, pak je bance doložete (raději kopie), že jste vša zaplatila řádně a včas. Otázka také je, jak dlouhá doba uplynula, neboť existují promčecí doby - závazek ze smlouvy by byl promlčen po třech letech, nejpozději však do deseti let od jeho vzniku.
Pokud kdokoliv vymáhá pohledávku (dluh), pak by o tom dlužník měl asi vědět. Tzn. je otázka, jakým způsobem a kdy Vás někdo vyzval, abyste dluh uhradili apod. Jde např. o formální jednání jako např. doručení výzvy k úhradě dluhu apod. Co se exekuce týká, tak opět - plátce je povinen obdržet exekuční příkaz, aby ho mohl splnit...... otázkou je, jaké návrhy na exekuci byly apod. Je to poměrně obsáhlejší problematika.
Hlavně - komunikujte s bankou...... a pak se uvidí...
Dotaz
Dobrý den, dne 4.5.2017 jsem 5x vybírala v německém bankomatu Euronet, v obchodním domě REAL, 4x po 600 Euro a 1x po 500 Euro. Po kontrole na internetovém bankovnictví jsem ale zjistila, že bankomat mi celkově strhnul 400 Euro poplatek. Po tomto zjištění jsem se domáhala telefonicky na infolince jak u své banky, tak i na infolince, která je uvedena na bankomatu, kde mi bylo sděleno, že mi nemůžou poskytnout informace o výběru. Poté jsem psala emailem a dožadovala se, aby mi byl dodatečně vyhotoven doklad o tom, že jsem opravdu vybírala zmíněných 600 a 500 Euro. Pán, který zastupuje Českou republiku a Slovensko mi poslal akorát odkaz s tím, ať se domáhám na centrále v cizině (přesně ani nevím, kde centrála je). Je to již týden a žádnou odpověď či potvrzení o výběru stále nemám, i když jsem informovaná o tom, že by dodatečné lístky se dají dohledat. Můj dotaz spočívá v tom, že teď nevím, jak dál postupovat. Moje banka, mi bohužel, nemůže zřejmě pomoc, pokud nemám k tomuto výběru a neoprávněném poplatku za výběry, doklad. Má cenu jít případně za právním zástupcem o radu. Přeci jen skoro 11 tisíc Kč jen tak na ulici již nenajdu.
Odpověď
Dobrý den,
podejte normálně reklamaci u Vaší banky, která je povinna se tímto zabývat a příp. zjistit i u zahraničního partnera, co a jak. Banka Vás nemůže odkázat "někam"..... ani neví kam. Pokud Vás banka neuspokojí, pokuste se podat pak stížnost k finančnímu arbitrovi a do návrhu uveďte, že jde o nooprávněnou transakci při výběru platební kartou ve výši 400 EUR. Banka je totiž povinna Vám v rámci EU sdělit, kolik ty poplatky budou činit. Je otázkou, zda bankovat např. uvedl i kurs, pokud jste vybírala EUR na vrub účtu v CZK. Při výběru z ATM Vám ale bankomat jistě nabídl stvrzenku o výběru. Tam ale cena za výběr uvedená není.
Dotaz
Dobrý den,třetinu mých příjmů tvoří příjem z pronájmu bytu. Banka mi bohužel tento příjem, který zdaňuji a mám uveden v daňovém přiznání neuznala jako část mých příjmů - prý bych toto musela mít vedené na IČO, aby mi toto uznali. Myslíte, že se již přístup bank k tomuto již změnil? Ale před 2 lety to tak bylo. Nebo uspěji s tímto spíše u finančních poradců či nebankovních institucí? Myslíte, že na konzolidace úvěrů je výhodnější nyní spotřební ůvěr-konzolidace - či slučované úvěry refinancovat americkou hypotékou? Mám byt v osobním vlastnictví /dříve se am. hypotéka prodražila odhadem nemovitosti, poplatky za zastavu atd.), nevím, jak situace vypadá nyní. Děkuji za vyrozumnění.
Odpověď
Dobrý den,
dovoluji si upozornit, že tato odpovědna není komerční poradenství, ale poradna, jak na banky v případě, že s k Vám nechovalal zrovna dobře. Proto Vám na otázky odpovídat nebudu, neboť se jedná o komerční rady. Je to otázkou mj. uvážení a také příp. propočtů podle toho, u které finančnní instituce byste konsolidaci prováděla. Co se týká toho, co banka uzvá jako příjem, je jen její věcí.
Dotaz
Dobrý den, obracím se na vás jednak s dotazem a jednak se svou nejnovější zkušeností se společnosti Cetelem. Rozhodla jsem se zrušit ke konci dubna platební kartu u spol. Cetelem, a tím i svůj účet. Zavolala jsem si předem pro informace, jak přesně postupovat. bylo mi řečeno, že musím poslat písemnou žádost o zrušení karty, doplatit dlužnou částku a to je vše. Pokud budu mít na svém účtu nedoplatek či přeplatek, banka mě bude informovat. Na dotaz, kolik přesně činí dlužná částka, a zda se k ní bude připočítávat vedení účtu a pojištění za měsíc duben jsem dostala odpověď, že tuto informaci neví, že přesnou částku se dozvím až z výpisu. Ten však přichází až kolem 5. dne následujícího měsíce, a protože jsem chtěla mít dluh zaplacený ke konci dubna, poslala jsem dlužnou částku navýšenou o měsíční poplatek za vedení účtu, pojištění a případný úrok z úvěru. Celkem jsem tedy poslala o 240 KČ než byla dlužná částka. Dnes jsem opět kontaktovala společnost, abych si ověřila, že je vše v pořádku a můj účet ukončen. Bylo mi řečeno, že vše je v pořádku a že mám přeplatek! Ten mi ale NEMŮŽOU poslat bankovním převodem, protože moje karta už je zrušena od okamžiku, kdy jsem požádala o zrušení účtu! Tudíž mi přeplatek mohou poslat pouze složenkou... Říkám si:"Nevadí, v pohodě." NENÍ TO V POHODĚ! Banka si v tu chvíli účtuje 100,- Kč za nutné náklady s tím spojené. Takže mi pošlou o 100,- Kč méně! Budiž, to mě asi nezabije, jen mi vadí, že vás na to předem nikdo neupozorní. Přijde vám e-mail s upozorněním, že na kartě je dluh, který máte do 30 dní zaplatit a opět ani zmínka o tom, že když vám vznikne přeplatek, jste automaticky o 100 Kč chudší, neb vám peníze pošlou poštou. Má na takový neetický postup banka právo? V době internetového bankovnictví posílat přeplatky poštou? Jak se mohu bránit. Nebudu jediná, a sto korun je opravdu dost... A ještě jedna perlička, pokud si zažádám o změnu příjmení, požaduje banka kopii OP z obou stran, což je normální postup, ale Cetelem chce navíc ještě kopii ODDACÍHO LISTU! A ten opravdu nemíním nikomu dávat. Co je komu do toho, kdo si mě vzal, kdo byl svědkem atd. Opět se ptám, má na to banka právo a jak se bránit? děkuji za váš čas a odpověď. Magda K.
Odpověď
Dobrý den,
k oddacímu listu - pokud byste měla přijímení změněno v OP, pak považuji oddací list za zbytečný. Kromě toho v něm jsou údaje, které lze vyhodnotit jako citlivé (už např. jen samotný fakt, že jste se vdala by mělo být bance celkem jedno). Identifikačním dokladem je pro občana ČR OP, příp. pas. Další dokumenty si banka sice může vymínit, ale před vznikem daného vztahu, tzn. před zřízením účtu či poskytnutím úvěru. Pokud by se Vám to totiž nelíbilo, tak byste do té banky nešla. Nicméně v době, kdy chcete účet rušit?..... No není to moc etické.
Ta hlavní věc - poštovní poukázka. Jsem také v šoku, jako Vy, že banka tohoto věhlasu používá poštovní služby a není schopna z vnitřního účtu banky zaslat převodem na Vámi určený účet Váš přeplatek, byť snížen o poplatky za převod podle svého sazebníku. Pokud tuto položku nemají v platném sazbníku s danou cenou, je to v rozporu se zákonem o platebním styku. Možná to dělají "schválně", neboť na poštovní poukázky se nevztahuje zákon o platebním styku, a tudíž Vám mohou přeplatek "zdržovat" a poslat bůhvíkdy...... Etické to není určitě. Pokud máte chuť, infromujte o této praktice odbor ochrany spotřebitele ČNB. Ta bude asi koukat....
Dotaz
Dobrý den. Předčasně jsem splatil konsolidační úvěr u Raiffeisen Bank a za zpracování předčasného splacení mi byl účtován poplatek 4448,- Kč. Na informační lince této banky mi bylo sděleno,že předčasné splacení konsolidačního úvěru je bez poplatku. Poradíte mi,prosím,kde je pravda a jak postupovat,v případě neoprávněného poplatku ? Předem děkuji za odpověď. František.
Odpověď
Dobrý den,
protože jste dostal jinou informaci, než byla skutečnost, tak se oberaťte se stížností na danou banku a trvejte na tom, aby si hovor s Vámi přehráli. Vše se totiž monitoruje z důvodu reklamace. Pokud však banka nebude mít důkaz o tom, co tvrdíte, pak můtete podat podnět ČNB, odboru ochrany spotřebitele. Zde však nečekejte řešení Vašeho problému, jen dáte podnět k přezkumu, zda banka neporušuje zákony. Předkpokládám, že jste stál v roli spotřebitele, že nešlo o konsolidaci podnikatelského úvěru. Asi šlo o hypotéku, že. Pokud ano, bohužel asi si nemůžete podat stížnost u finančního arbitra z důvodu, že se jeho kompetence na hypotéční úvěry, tedy na spotřebitslské úvěry na bydlení, rozšířily až od prosince 2016. Předpokládám, že úvěry byly poskytnuty bankou před účinnosti zákona.
V případě, že Vás banka odmítne, můžete své nároky uplatňovat u soudu. Jen si ale ověřte, jaké byl platný sazebník banky v době, kdy jste o konsolidaci požádal. Banka by správně měla na každou změnu sazebníku klienta upozornit, pokud tak neučinila, je to její chyba.
Dotaz
chci se zeptat zda Z vybrat z uctu v Ostrave Zabrehu v Avionu
Odpověď
Nevím vůbec, o co jde.
Dotaz
Dobrý den, dnes jsem po 8 letech zjistila, že mi nebyl v roce 2009 zrušen účet u Raiffeisenbank a díky tomu jsem od r.2010 v nepovoleném debetu. Od r.2010 mne nikdy nepřišel žádný email ani písemná korespondence. Telefon jsem od doby,kdy jsem si myslela, že je účet zrušený, změnila. Dluh jsem hned dnes uhradila. Má banka povinnost mne vyrozumět, že jim já jako klient něco dlužím, nebo to nechají běžet a pak jí po určité částce vymáhá inkasní společnost? U mne naštěstí to k té inkasní nedošlo, ale nikdy jsem nikde dosud neměla žádný úvěr,ale poprvé jsem si chtěla vzít úvěr a registry byly negativní, tak jsem přemýšlela, kde by mohl být háček a volala na mou současnou banku a pak na Raiffeisenbank, kterou jsem měla krátce v minulosti. Přijde mi to nefér, že jsem paradoxně díky nezaplaceným poplatkům za nezrušený účet v registrech. Lze se v tomto případě,pokud se nedomluvím s bankou, hájit u fin.arbitra? Předem Vám děkuji za odpovědi.
Odpověď
Doborý den,
určitě není korektní od banky to, že Vám neposílá výpis z účtu. Je to v rozporu se zákonem o platebním styku,kde je to přímo uvedeno jako povinnost. Mohou to posílat ale i elektronicky a pokud si to nejak "nevyzvedenete", tak pak je to probém Váš. FA je vázán ve svých kompeteních zákonem a obávám se, že tuto záležitost nemohl řešit. Ale můžete podat stížnost na ČNB, která by příp. řešila, zda banka neporušila zákon. ČNB nebude řešit však daný konkrétní případ a není oprávněna rozhodovat v daném problému. Pokud jste názoru, že Vám banka uškodila, můžete podat žalobu u soudu.
Dotaz
Dobrý den, Raiffeisenbank, a.s. zamítla mou reklamaci dle mého názoru neoprávněně zaúčtovaného poplatku za vedení účtu. Klíčovým důkazem, který může prokázat mou pravdu, je telefonát bankéře Raiffaisenbank, a.s. s mou osobou z roku 2013, ve kterém byly dojednány individuální podmínky pro vedení účtu. Banka má inkriminovaný rozhovor k dispozici, na mou písemnou žádost však písemně odmítla tento rozhovor poskytnout s odkazem na všeobecné podmínky. Mám za to, že rozhodnutí o neposkytnutí nahrávky je v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů. Je tomu tak? Doporučil byste mi, prosím, jak dále postupovat? Děkuji za konzultaci.
Odpověď
Dobrý den,
zde asi nebude možné podat návrh u finančího arbitra, ale můžete podat podnět České národní bance, odboru ochrany spotřebtele, pokud jste jednal jako spotřebitel. Můžete iniciovat stížnost, že banka nepostupvala v souladu se zákonem. ČNB sice nebude asi řešit Váš konkrétní případ, ale může se tím zabývat. Dále můžete v tomto případě podat i podnět Úřadu na ochranu osobních údajů.....
Dotaz
Dědic se dozvěděl, že jeho otec za svého života dělal převody peněz na můj účet. Šlo pouze o výslužbu. Peníze jsem mu následně vyplácel, bohužel nemám od předání peněz žádný doklad. Nyní po mně požaduje dědic zpětně dokladovat, že jsem otci peníze vyplácel. Tímto Vás žádám o radu, jak tuto situaci řešit a jestli vůbec má dědic právo si nárokovat něco, co už bylo vyřešeno za života jeho otce. Děkuji
Odpověď
Dobrý den,
nejsem na tuto oblast odborník. Pokud jste peníze vybíral z účtu, tak budete mít alespoň výpisy, ale to ještě neznamená nic. Pokud jste peníze převáděl z účtu, pak by měl výpis z účtu dostačovat. Je tam číslo protiúčtu, na který jste peníze posílal. Ale pokud to bylo v hotovosti, tak to budete prokatzovat velmi těžko, pokud jste neměl od otce dědice potvrzení.
Dotaz
Dobrý den, požádali jsme čmss o předčasné splacení meziúvěru. Banka souhlasila a naúčtovala si za předčasné splacení poplatek 5% z cílové částky. Smlouva o meziúvěru byla uzavřena v roce 2011, kdy žádný takový poplatek neexistoval (není ve smlouvě, v úvěrových podmínkách, ani v sazebníku. V tehdy platných Všeobecných úvěrových podmínkách je uvedeno, že klient bude platit poplatky (úhrady) ve výši podle aktuálního sazebníku. Může si banka dodatečně vymyslet nový poplatek, doplnit ho do sazebníku a požadovat jeho úhradu po klientovi? Děkuji, Blovský
Odpověď
Dobrý den,
bohužel zatím jim to prochází. V současné době, poté, co byl přijat nový zákon o spotřebitelském úvru to už nebude tak jednoduché. Osobně považuji ustanovení za velmi vágní. Aktuální sazebník by měla banka klientovi poskytnout v dostatečném předstihu. Jen stále přetrvává stejný problém, že pokud byste se změnou nesouhlasil, tak stejně z banky neutečete, neboť by Vás banka potrestala za předčasné splacení jiným poplatkem apod. Je to začarovaný kruh a nikomu se do jeho řešení nechce. Můžete tento "nemravný" krok banky oznámit alespň útvaru ČNB na ochranu spotřebitele s tím, že banka pořušuje ustanovení občanského zákoníku co se týká dobrých mravů a veřejného pořádku......
Dotaz
Dobrý den. Bankovní ústav, ze kterého je prováděn inkasní příkaz splátky hypotéky mění obchodní podmínky. Moje hypotéka je smluvně vázána k bankovnímu ústavu oproti slevě na hypotéční splátce. Já nesouhlasím s novými obchodními podmínkami bankovního ústavu a chci jej vypovědět. Poskytovatel hypotéky mě chce sankcionovat za změnu bankovního ústavu (poplatek za dodatek o změně bankovního ústavu) částkou 3000Kč a neposkytnutí slevy. Mám právo vypovědět dotčenou smlouvu hypotéky (převést, splatit) pokud se mění obchodní podmínky bankovního ústavu? Děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
na Váš dotaz není jednoduchá odpověď. Podle smlouvy s poskytovatelem hypotéčního úvěru jste se zavázal k tomu, že účet bude u daného bankovního ústavu. Pokud ve smlouvě nejsou nějaké podmínky, za kterých lze ústav změnit, pak je to smůla. Když ústav mění podmínky, tak je to pak riziko klienta, který smlouvu o HÚ podepsal s podmínkou neměnění bankovního ústavu. Osobně se mi takové podmínky nelíbí. Jsem dokonce názoru, že je toto v rozporu s Etickým kodexem, neboť by se poskytování jednoho produktu nemělo podmiňovat produktem jiným nebo vazbaou na jiný produkt. Přeci poskytovateli hypotéky je jedno, z jakého účtu budete úvěr splácet. Důležité je, podle mého názoru, že ho splácíte. A kdybyste včas poskytovateli oznámil, že si splátky může inkasovat z jiného účtu, tak by to mělo být jedno. Ale bohužel, řada finančních institucí není tak "akční".
Dotaz
Dobrý den, v prosinci roku 2015 jsme s manželkou vypověděli stavební spoření. Smlouva je na syna, takže v té době o vyplacení rozhodoval opatrovnický soud. Protože jsme měli indicie , že tato podmínka se brzy zruší, tak jsme k soudu nešli a čekali. Na začátku března 2017 jsem zavolal poradci ČMSS co smlouvu zakládal a zároveň 2015 rušil, jak dál pokračovat. Přijel sepsali jsme novou výpověď a odjel. Tři týdny se nic nedělo a pak zavolal, že v systému je pořád první výpověď a jediné co, tak ji mám písemně zrušit. Chci se zeptat 1) neměla nám ČMSS poslat peníze, po zrušení podmínky chodit k soudu, dávno na základě první výpovědi 2) jestli ano , nemáme nárok žádat o vyplacení prodlení z úroků když mohli tak dlouho nakládat s těmito penězi Děkuji za odpověď s pozdravem Zbyněk
Odpověď
Váš dotaz je, bohužel, nad rámec toho, zda se jedná o stížnost nebo komerční radu. Pro výpověď smlouvy o stavebním spoření je třeba prosdudovat tyto možnosti v Podmínkách banky. Ty by měly být v souladu se zákonam, pojednávajícím o stavebním spoření, poříp. s obecnou úpravou občanského zákoníku. Co se týká role soudu coby opatrovníka, tak na to se necítím dostatečně fundovaný.
Dotaz
Dobrý den, stala se mi taková věc, mám kreditní kartu od banky Cetelem a provedl jsem s ní výběr v bankomatu Raiffeisenbank častkou 3000kč ale na výpisu mi bylo započítáno 5000kč. Podal jsem tedy reklamaci u banky Cetelem 7.2 přes jejich online formulář. 9.2 mi odpověděli doporučeným dopisem, že přijali mojí reklamaci a co nejdříve mne budou informovat o průběhu. Na jejich stránkách v reklamačním řádu uváději 30 dnů pro vyřízení reklamace. Za 5 dnů tato lhůta vyprší a rád bych se zeptal, jak bych měl dál postupovat. Zda mám právo bezodkladně požadovat vrácení rozdílné částky a požadovat nějaké odškodné z prodlení. Vím, že banka má právo si lhůtu prodloužit a oddůvodnit proč ale zatím se tak nestalo. Předem děkuji za odpověď.
Odpověď
Dobrý den,
pokud nebude reklamace vyřízena do určité doby nebo bude z nějakých důvodů odmítnuta, podejte Návrh na zahájení sporu u finačnního arbitra. Rozídl mezi výběrem z ATM a zúčtovanou částkou je neúměrně veliký. To by musela mít Vaše banka v sazebníku, že výběr hotovosti v ATM jiné banky stojí 2 tis. Kč.
Dotaz
Jsem důchodce a dlouholetý klient Poštovní spořitelny. Pokud jsem platil SIPO u přepážky měl jsem to zdarma. Nyní, když platím elektronicky, tak se mi objevuji tyto poplatky: - úhrada poště za zaslání dokladu : 13,- Kč - poplatek za provedení platby : 8,- Kč Podle mě je to absurdní!!! S pozdravem,Sysala
Odpověď
Dobrý den,
absurdní to je, ale pokud to má ČSOB v sazebníku pro divizi Poštovní spořitelna, pak je to OK. Pak je to výzva změnit asi banku..... Děkuji za informaci.
Dotaz
DOBRÝ DEN, minulý rok jsem měl u Air bank pohledávku,43000kč, kterou jsem po obdržení elektr.platebního rozkazu v termínu zaplatil, včetně soudních výloh - 1607kč. Na zákaznické lince mi bylo řečeno,že mé pohledávky jsou již v pořádku.Toto proběhlo v době od 14.6.2016 do 24.6.2016. Po půl roce 11.2.2017 mi z účtu bez jakéhokoli písemného upozornění či výzvy, zmizela celá má výplata ,tedy 12000kč. Celých 14 dní mi trvalo, než jsem se dopídil k tomu, že Air bank dala na můj účet exekuci za to, že jsem nezaplatil částku nějakých 3000kč, kterou prý vypočítala jako zbylé úroky. Nechápu,jak jsem měl tušit, že mám ještě něco platit, když mi písemně nic nepřišlo,nikdo mne neinformoval o dluhu,snad prý proběhl pokus o telefonické spojení,o čemž tedy nevím.Myslím ale,že mi mělo poštou doporučeně nějaké vyčíslení dluhu či výzva zcela jistě od Air bank přijít. Jako spotřebitel jsem celkem poškozen, jelikož mi exekuce proběhla na celou výplatu tudíž jsem nemohl tento měsíc zaplatit žádnou svou povinnou platbu. Podávám tedy stížnost na jednání této banky. Jacik Otakar
Odpověď
Prosím, tento portál není od toho, abyste podával stížnost. Tu podejte buď u finačního arbitra ČR nebo kontaktujte pracoviště ochrany spotřebitle v České národní bance.
Hlavně celou záležitost projednejte v bance. Jen ta může sdělit, proč takto postupovala.
Dotaz
Dobry den, jaka je sance na vitezstvi sporu s bankou v pripade, ze bez meho svoleni predala informace ohledne meho uctu treti osobe. Pisemna omluva, kterou jsem obdrzel, mi ztracenou duveru nevrati. Hodlam zrusit uvedeny ucet a zalovat instituci za poruseni bankovniho tajemstvi. Dekuji za Vas nazor. S pozdravem P.
Odpověď
Dobrý den,
to Vám asi nikdo nebude garantovat. Je otázkou, co byste tou žalobou vyžadoval. Porušení můžete oznámit, pokud jste v roli spotřebitele, ČNB, oddělení ochrany spotřebitele.
Dotaz
Mám problém s ČS.Sestra měla dispoziční právo k účtu svého otce který měl obestavěný důchod exekutorem.Otec zemřel a asi za 4 dny mu na účet přišel důchod na který neměl už nárok což v tu dobu ČSSZ ještě nevěděla. Asi za 10 dní sestra informovala ČS podle úmrtního listu že je otec mrtví. Tímto dnem jí dispoziční právo zaniklo a jediný majitel účtu taky. Po roce a třičtvrtě jí příšlo že má vrátit část tohoto důchodu ČSSZ. Sepsali sme námitku že nemohla manipulovat s účtem protože měl exekuci atd., že ty peníze tam v tu dobu nikdo nevzal, ale bohužel rozhodnutí ČSSZ je jasné a přezkoumatelné pouze u správního soudu.V podstatě nám zdělili že důvody chápou ale řídí se pouze tím kdo v danou chvíli měl dispoziční právo musí vracet a nezáleží na tom že se nemohl dostat k účtu. A já se ptám, jak je možné že banka po oficiálním oznámení že její klient zemřel vydá peníze exekutorovi asi po měsíci které klientovi vlastně v tu dobu už nepatří? Protože kdyby je nevydala tak ČSSZ si peníze stáhne všechny a ne jenom částku zbylou jako v našem případě a život by šel dál.Podle mého rozumu když je banka informována o smrti klienta měla by účet zablokovat, zrušit trvalé platby a věřitele (např.exekutora) informovat ať se přihlásí do dědického řízení.My sme teď v pozici že banka se o věcech po smrti nechce bavit že nejsme dědici,na informace ohledně exekuce taky nemáme nárok a potvrzení která potřebujeme vydává velmi neochotně.Výsledkem je to že exekutor s ČSSZ nekomunikoval tak si to vzala na nás.My musíme zaplatit asi 9000kč které v podstatě ukradl exekutor a to za dohledu banky a oni nic. Co máme dělat? Děkujiu
Odpověď
Dobrý den, zde je každá rada drahá. Je to práce pro právníka, resp. advokáta. Jen na okraj - po smirti majitele účtu může banka účet dále vést. Pokud by se měl účet po smrti majitele zablokovat, musel by za svého života toto bance sdělit. Takže pokud byla na účet exekuce, ta se mohla normálně provést, pokud tam byly peníze. Vratku důchodu pak by měl udělat ten, kdo je dědicem určený notářem. Ale chtělo by to podrobný rozbor všech skutečností a pak začít jednat s dědcici. Pokud jste dědici Vy, pak ta úhrada důchodu je oprávněná, podle mého názrou. Pokud dědici nejste, pak nevím, proč po Vás chce ČSSZ úhradu důchodu.
Dotaz
Dobrý den, ještě jeden dotaz, je rozdíl mezi platebním účtem a platebním účtem se základními prvky co do funkcionality? Ptám se, z důvodu jestli banka spotřebiteli bude také měnit smluvní podmínky, když nyní mám smlouvu o běžném účtu a jako spotřebitel již asi smím mít jen smlouvu o platebním účtu?
Odpověď
Víte, on pojem "běžný účet" už právně neexistuje. Byl to pojem obchodního zákoníku, ale nový občan s ním nepočítá. Takže dnes je to název produktu, který musí plnit podmínky platebního účtu podle zákona o platebním styku. Podle mého názor není potřeba vůči občanovi - spotřebiteli nic měnit. Jen ten účet se základními prvky má zákonem definované produkty s tím, že banka či jiný poskytovatel - pokud tyto základní produkty neposkytuje, tak je nemusí nabízet ani u tohoto účtu se základními prvky. Zákon hovoří o základním platebím účtu, ale ono je to totéž.
Dotaz
Dobrý den, je možné pro spotřebitele vést jiný účet než-li platební se základními prvky? Ptám se z důvodu toho, že mám účet na kterém nepotřebuji měnit žádné podmínky ani textaci apod.tak jak ukládá zákon a mám jiný soukromý účet, který bych klidně jako platební označil a druhý účet bych chtěl ponechat za stávajících podmínek tj i když je pro mě jako spotřebitele FO občana, tak bych jej chtěl ponechat v odlišném standardu než říká zákon. děkuji za odpověď
Odpověď
Dobrý den,
věřím tomu, že banky Vás do základního platebního účtu nebudou, neboť se za něj bude platit jen málo a banky v rámci jednoho poplatku budou muset klientovi nabídnout i přeshraniční platby. Proto bych byl v klidu. Spíše půjde o to, že pokud byste tento účet chtěl a banka by zjistila, že máte u jiné banky klasický účet, tak není povinna Vám tento se základními prvky není povinna zřizovat. Takže to asi zatím neřešte.
Dotaz
Dobrý den, máme hypotéční úvěr u Raiffeisenbank, fixace nám končí v 10/2019. Chtěli jsme úvěr předčasně splatit, ale v bance nám sdělili, že za předčasné splacení je sankce 10% z nesplacené částky HÚ. Existuje nějaký "strop" pro tyto poplatky, například maximálně 100 tis. Kč, nebo tento poplatek může být jakkoliv vysoký? Případně můžete mi poradit jak postupovat, zda požádat banku o zmírnění sankce... Děkuji Vám za odpověď. D. Melounová
Odpověď
Dobrý den, v současné době už strop existuje, ale Vy máte poskytnutý úvěr, kdy nebyl regulován strop tzv. sankčního postihu za předčasné splacení. Banka však byla povinna Vám do podmínek pro poskytnutí úvěru sdělit také rozvazovací podmínky vč. sankčních opatření např. při opožděném placení splátek nebo při předčasné splátce mimo tzv. fixaci. Od prosince je účinný nový zákon o spotřebitelském úvěru, kam jsou nově zařazeny i hypotéční úvěry. Podmínkou ale je, že smlouva musí být uzavřena v době účinnosti tohoto nového zákona.
Dotaz
Dobry den, podal jsem prikaz k platbe do zahranici ze sveho uctu v CR. Jelikoz se jednalo o vesti sumu penez, banka pres email overovala zda o teto platbe vim. Vse probehlo bez problemu. Po trech dnech byla transakce provedena. Za dalsi 2 dny jsem dostal email z banky viz. nize.. "Dobrý den, V pátek proběhla na Vašem účtu platba, kterou musím ověřit. Jako banka máme ze zákona povinnost větší částky ověřovat. Chci se Vás jen zeptat – komu a z jakého důvodu tyto prostředky posíláte. Předem Vám moc děkuji za odpověď." Opravdu maji banky tuto povinnost? Predpokladam, ze v pripade zavazneho podezreni tento dotaz bude pokladat Policie CR, ktera bude informovana o podezrelem prevodu penez bankou. S diky P.
Odpověď
Dobrý den,
ano, mají. Na základě znění zákona AML (zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu) se mohou, a u částek nad 10 tis. Eur musí, dotazovat na účel úhrady. Policie by se dotazovala až v případě, že by byla transakce nahlášena jako podezřelá. To by bylo v případě, kdy banka nebo jiný poskytovatel služby nebude mít informace, o jakou transkci šlo.
Dotaz
Vážení, rádi bychom se zeptali na Váš názor na ustanovení jednoho bodu v návrhu smlouvy o úvěru, kterou jsme dostali od FIO banky a.s. V tomto bodě je navrženo, že se jako klient vzdáváme práva rozhodování o sporech u soudu. Někde jsem slyšel, že již bylo vrchním nebo ústavním soudem rozhodnuto o neplatnosti takových bodů smlouvy... prosím ještě jednou o Váš názor. Přikládám znění předmětného bodu smlouvy: 3. Klient a Banka se dohodli, že všechny spory, které vzniknou ze Smlouvy, nebo ze smluv uzavřených na základě Smlouvy, budou rozhodovány s konečnou platností (tj. s vyloučením pravomoci obecných soudů) v rozhodčím řízení před jedním rozhodcem, kterým bude JUDr. Jaroslav Tvrdík, bytem U Pergamenky 1471/8, Praha 7, r.č. 600104/1365. Případné spory budou vždy rozhodovány na základě listinných podkladů předložených stranami a rozhodčí nález bude vydán bez nařízení jednání. Smluvní strany též výslovně rozhodce pověřují, aby spor rozhodl podle zásad spravedlnosti. Místem rozhodčího řízení bude Praha. Klient a Banka se dohodli, že rozhodci po provedení rozhodčího řízení náleží odměna ve výši 50 % z částky, jež by jinak, pokud by se konalo soudní řízení, byla uhrazena jako soudní poplatek za řízení před soudy České republiky podle zvláštního právního předpisu, zejména podle zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Náhrada nákladů rozhodčího řízení (včetně vlastních výloh smluvních stran a odměny rozhodce) bude rozhodcem přiznána podle zásady úspěchu ve sporu. Výše nákladů právního zastoupení bude určena obdobně podle vyhlášky č. 177/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Klient a Banka se dále dohodli, že nebude-li uvedený rozhodce v době zahájení řízení schopen rozhodčí řízení provést a ve věci rozhodnout, rozhodne spor mezi stranami rozhodce JUDr. Lubomír Procházka, bytem Puškinovo nám. 8/518, Praha 6, r.č. 540913/0705. Nebude-li ani tento rozhodce v době zahájení řízení schopen rozhodčí řízení provést a ve věci rozhodnout, rozhodne spor mezi stranami rozhodce Ing. Kamil Olšar, r.č.: 690103/5207, Na Vyhlídce 360, Český Krumlov. Děkuji předem za odpověď a přeji hezký den. S pozdravem Pavel Hanuš SUNNYTECH s.r.o.
Odpověď
Pokud by se jednalo o spotřebitele, tak by to mohl být problém. Pokud jste právnická osoba (s. r. o. ), tak je otázkou dohody, jaké řešení v případě sporu bude dojednáno. Pokud nesouhlasíte s rozhodčí doložkou, tak je to OK. Banka by měla hledat řešení. Nechce-li ho hledat, najděte si jinou banku. Já bych to určitě udělal. Smlouva není diktát, smlouva je o tom, že se dvě strany dohodnou na podmínkách.
Sekce obsahuje celkem 1021 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30
doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.
Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).
V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.