undefined


Položené dotazy


Dotaz

Dobrý den pane,jsem majitelem bytu v os.vlastnictví v Karlových Varech. Je mně 73 let.Dostal jsem nabídku firmy FINEMO na reverzní hypotéku,včetně návrhu smlouvy. Můžete prosím sdělit referenci na tuto firmu? Nechtěl bych v mém věku přijít o byt. S dokonalou úctou Kužela J.

Odpověď

Dobrý den,

bohužel, to nemohu, neboť firmu neznám. Tato odpovědna neslouží k těmto dotazům, ale je to poradna, jak na banky v případě nespokojenosti s poskytovanými službami.


Dotaz

Dobrý den, Chci se zeptat jak jeto se snižováním poplatků za platbu kartou pro obchodníka.Ke konci roku jsem podepisoval s bankou dodatek že mi snižují poplatky za za platbu zboží běžným klientem na 1,4 , ale navyšují poplatek za platbu firemním klientem na 3%. Beru to trošku jako špatný vtip, protože se odvolávají na nové evropské nařízení,"kde je to tak stanoveno". Já jsem si však našel že EU nařídila snížit na 0,2%. Kde je tedy pravda??

Odpověď

Dobrý den,

Nařízení zavádí mj. regulaci výše mezibankovních poplatků (multilateral interchange fees, MIF), což jsou poplatky, které za každou karetní transakci hradí banka obchodníka bance majitele karty. V současné době je výše mezibankovních poplatků zpravidla sjednávána mnohostrannou dohodou bank, nebo je určována karetními schématy. Nařízení nově stanoví, že od 9. prosince 2015 budou moci být uplatňovány mezibankovní poplatky maximálně do výše 0,2 % hodnoty transakce při platbě debetní kartou a 0,3 % hodnoty transakce při platbě kreditní kartou. Tyto poplatky hradí banka obchodníka a jsou příjmem banky, jež vydala platební kartu použitou při provedení transakce. Stanovení maximální výše poplatku se týká takzvaných čtyřstranných karetních schémat. Čistě trojstranná karetní schémata jsou z regulace mezibankovního poplatku vyňata.

Transakční poplatky, které účtuje zúčtovací banka obchodníkovi, ani poplatky účtované vydavatelskou bankou držiteli karty nejsou nařízením regulovány a jejich výše je nadále odrazem cenové politiky jednotlivých bank.

Nařízení dále opravňuje vydavatelské banky k tomu, aby na jednu platební kartu umístily platební značky více karetních schémat.

Nově také nebudou obchodníci povinni přijímat veškeré platební karty vydané v rámci jednoho schématu, s výjimkou karet, na něž se uplatní stejný regulovaný mezibankovní poplatek. Rozhodne-li se tedy obchodník přijímat debetní platební karty určitého schématu, nebude automaticky povinen přijímat například komerční platební karty téhož schématu.

Podlé tohoto vyjádření, které uvedlo MF ČR na svých stránkách, se regulace poplatků mezi bankou a obchodníkem netýká. Týká se to jen vztahu banka - banka....... Tudíž Vy jako obchodník budete nadále hradit provizi ve výši, kterou máte ve smolouvě ve své bance.

 

Za nepřesnost původní odpovědi se omlouvám. Člověk se stále učí.....


Dotaz

Dobrý den, můžete mi, prosím, poradit, jak postupovat, když jsem v dědickém řízení zdědil šek vydaný v USA na jméno mé zemřelé matky? Jedná se o podíl dědictví po matčině tetě. V mé bance (GE) mi bylo řečeno, že nevyplatí šek znějící na jiné jméno, ani na základě potvrzení od notáře. Z několika jiných bank zatím čekám na vyjádření. Předem moc děkuji za jakékoliv info či pomoc. S pozdravem A. Tauer

Odpověď

Dobrý den,

bohužel, to Vám neporadím. Nevím, jak to bude s dědickým právem. Bylo by dobré kontaktovat osobu znalou šekového práva ve vazbě na dedictví, což bude asi dost těžké. Omlouvám se, také nevím všechno.


Dotaz

Dobrý den, mám smlouvu ke stavebnímu spoření, která byla uzavřena v 90. letech s nyní výhodnou úrokovou sazbou 4% a protože mám stanovenou vysokou cílovou částku, bude v platnosti po mnoho let. Každoroční vysoký úrokový výnos ze zůstatku připisovaný na můj účet k 31. 12. mi umožňuje, že nemusím na účet provádět již několik let žádný vklad a i přesto mám nárok na státní příspěvek 2 000 Kč/rok, který se mi, vzhledem ke každoročnímu připsání úroků, připisuje k zůstatku. A nyní k mému dotazu. Spořitelna mi zaslala k mému stavebnímu spoření výpověď vzhledem k pro ně již neudržitelnému vysokému úrokovému zhodnocování mého zůstatku. Po prostudování obchodních podmínek jsem zjistil, že spořitelna v dané situaci nemá zákonný výpovědní důvod ukončit mou smlouvu. V obchodních podmínkách je uvedeno, že „ … Účastník spoří formou pravidelných úložek nebo může kdykoliv složit mimořádnou úložku. Mimořádná úložka může být vázána na souhlas spořitelny…“ Mohla by stavební spořitelna považovat tento způsob spoření (bez mých aktivních vkladů) za porušení obchodních podmínek, na základě čehož by mohla odůvodnit výpověď smlouvy ? Doposud tento stav spořitelně nevadil a situaci nijak nerozporovala. Předpokládám, že úrokový výnos připsaný na konci roku byl účtován jako vklad na následující rok a proto jsem i splňoval požadavky na připsání státního příspěvku. Děkuji za odpověď ing.Brázdil František

Odpověď

Dobrý den,

je to otázka názoru a výkladu daného ustanovení. Jistě chápete, že 4 % z vkladu v dnešní době je zcela nevyhovující sazba pro banku, která asi generuje ztrátu. Každá smlouva může být vypověditelná, je to jen otázka dohody nebo příp. soudního řešení. Nemůže ani jedna strana nutit stranu druhou držet smlouvu, která je i na dobu neurčitou, jí mít do "nekonečna". Takže se poraďte příp. s právníkem. Vy samzřejmě nemusíte akceptovat návh banky a můžete situaci nechat vyhrotit. Uvidíte pak další vývoj.


Dotaz

Rada bych se zeptala, jak lze zrusit kreditni kartu u RB. Nechala jsem si vystavit kreditni kartu k uctu u RB, tuto jsem po case jako nevyuzivanou chtela zrusit, proto jsem dosla na pobocku, vse splatila-doplatila zustatek z vyberu, a s potvrzenim odesla. Po case se mi ozvala RB, ze mam na kreditni karte dluh(?), abych jej pres navrh na soud uhradila(navrh na platebni rozkaz). Zde jsem zdokladovala vyrovnany ucet na pobocce. Dale jsem si vyzadala vypisy,tyto jsem dodnes nedostala, avsak banka mi potvrdila vymahani dluzne castky a nasledne jeste zjistila pri kontrole kreditni karty, ze je zde preplatek nekolik tisic. vzhledem k tomu, ze jsem zjistila, ze nelze kreditni kartu zrusit, rada bych se zeptala, jak mam dale postupovat, nebot podle vyjadreni banky ji tento postup umoznuji interni predpisy. takze: -RB mi prevadi penize z uctu, aniz bych mela cerpany kredit -u zrusene kreditni karty doplacene na pobocce do nuly, kdy mam potvrzeni z banky, mi zustalo par korun jako dluh(?), ktery banka vymaha soudne -nedostala jsem vypis z uctu/kreditni karty ani na vyzadani ke kontrole prevodu/zustatku Podle RB jim interni predpisy umoznuji tento postup, tedy vynulovat a vratit kreditni kartu, a to primo na pobocce, presto na ni je minusovy zustatek(ktery jsem zrejme uhradit nemohla?), navic je v plusovych hodnotach pro prevody z meho uctu bez opravneni. Mam tedy kreditni kartu s plusovych i minusovym zustatkem zaroven... dekuji

Odpověď

Tomu nerozumím, jak může být něco na účtu zároveň v mínusu a zároveň v plusu. Účet musí mít konečný zústatek, který logiky může být buď úvěru 0 nebo čerpání úvěru. Pokud jste úvěr z KK splatila a zaplatila více, může se to stát, že bude mít přeplatek. Ten by Vám banka při vrácení karty měla vrátit.

Obecně řečeno, vše je vypověditelné. Nelze tvrdit, že KK nelze vypovědět. Lze a banka je povinna toto zajistit. Je to vlastně nástroj ke spotřebitelksému úvěru a jeho ukončení se řídí zákonem o spotřebitelském úvěru. Zárovň se na platební kartu vztahuje i zákon o plat. styku co se táká platebních prostředků. Zkrtátka kartu nechcete, tak ji vrátíte fyzicky na pobočku a banka je povinna Vám o tomto vydat potvrzení. Můžete příp. požádat finančního arbitra návrhem, aby zajistil nápravu. Jak spotřebitelský úvěr, tak platební nástroj - kreditní karta jsou skutečnosti, které je oprávněn řešit finanční arbitr. Jen si musíte naformulovat, co vlastně po arbitrovi chcete. Povinnost je mu doložit, že banka Vám nevyhověla, tzn. Váš požadavek zamítla nebo nereagovala. Je dobré doložit, že jste veškeré dlužné částky požadované bankou, které jste ale opravdu čerpala, splatila.


Dotaz

Dobrý den, mám hypotéku u ČSOB a ve smlouvě jsem si prosadil vedení účtu zdarma. Banka si účtuje 100 kč za potvrzení: potvrzení o výši úroků z úvěru. Má na to nárok? Není povinnost bank toto potvrzení vydávat? nemělo by se počítat do RPSN? děkuji za pomoc

Odpověď

Dobrý den,

vedení účtu zdarma není zaslání výpisu. Pokud to má banka v sazebníku, tak je poplatek oprávněný. Do RPSN by měly vcházet všechny náklady spojené s produktem. Co se hypotéky týká, tak tam se zatím RPSN nemusí zahrnovat.....Po nové účinnosti zákona o úvěrech pro spotřebitele to však asi bude povinné.


Dotaz

Můj předchozí dotaz se netýká dopadu snížení poplatků na cenu zboží. Jedná se o to, že poplatky za platbu kartou jsou tak vysoké, že se v malých obchodech nevyplatí a tak tam terminál na karty prostě nemají.V některých menších městech v žádném obchodě terminál nenaleznete a musíte si jít peníze vybrat do bankomatu.Myslím si, že toto byl účel nařízení evropského parlamentu.Martinec

Odpověď

Víte, studie, které k tomu byly zpracovány, tak spíše poukazovaly na to, že banky nebudou mít zájem za tak nízké poplatky vybavovat obchdníky terminály. Proto může i zde nastat, že dojde ke zhoršení vybavení terminály i tam, kde dnes jsou. Banky je buď stáhnou nebo nebudou ochotny provádět zúčtování operací za tak nízké částky. Uvidíme. To, že dnes obchoník nechtěl platit poplatky bance, to bylo jeho rozhodnutí. Je to složitější otázka, spíše chtěl hotovost proto, aby platil zase v hotovosti za nákupy zboží apod. 


Dotaz

Dobrý den.Evropský parlament schválil snížení poplatků za platbu kartou.Noviny se předháněly s články o tom, jak banky sníží poplatky a terminál na platbu kartou si může pořídit každý obchodník. Toto mělo být k datu 10.12.2015. Žádné poplatky se nesnížily. Nikdo mi nedokáže odpovědět proč.Dá se to nějak zjistit?

Odpověď

Dobrý den i Vám,

snížení poplatků se týká obchodníků, které platí svým bankám. Dopad na spotřebitele není žádný a ani se nepředpokládal. Pokud novináři o tom "fundovně" psali, tak jen pro populismus vůči široké veřejnosti. Nikde ve světě se při regulaci výše karetních poplatků neodrazilo snížení koncové ceny pro zákazníka. Vždyť ve své prapůvodní myšlence se tento náklad obchodníka neměl projevit v ceně. Vždyť ceny zboží a služeb byly a jsou z 98 % stejné, ať platíte či jste platil(a) kartou či v hotovosti nebo na fakturu.


Dotaz

Dobry den, stala se mi kuriozni prihoda s tzv. wire transfer ze zahranici. Jsme zahranicni firma a zaplatili jsme dodavateli v Ceske republice. Uhradili jsme poplatek za transfer zahranicni bance a castka byla odeslana. Praxe, kterou jsme delali x krat obema smery pres ruzne banky a vzdy to vlastne funguje stejne. Poplatek v Cesku za prijem nelze predplatit, protoze vyse je neznama, plati prijemce podle jeho dohodnutych podminek s bankou. Cesky subjekt platbu obdrzel,banka mu nauctovala poplatek, akorat ze zakladu platby nizsi o asi Euro 15.Jako kdybych poslal platbu o tuto castku nizsi nebo instruoval svoji banku aby zahrnula nejake nezname poplatky. Vysledek je, ze cesky subjekt me vini, ze jsem zamerne poslal nizsi castku, coz neni pravda. Od odesilaci banky mam potvrzeni, ze takova situace nenastala a banka ji vylucuje s ohledem na platne zakony a poukazana byla plna castka. Nikdy se mi nestalo, ze by si banka anonymne strhla castku a vykazala nizsi platbu nez ve skutecnosti. Na banku jsem volal a bylo receno, ze se to klidne muze stat nekde po ceste, coz je absolutni nesmysl. Na emaily neodpovidaji. Co mam delat? Na celem svete by takova cinnost byla povazovana jako kriminalni. V opacnem pripade kdybych si podobnym zpusobem v bance ukradl stejnou castku skoncim ve vezeni. Poslu jim doporuceny dopis, se vsemi kopiemi, ktere uz obdrzeli a co dal? Soudit se s nimi leta, zacit na policii? Okradena byla primo nase firma, prijemce dostal pouze nizsi platbu a rozdil na nas narokuje. A nebo je to v Cesku zcela bezny standard, na ktery je nutno si zvyknout jako riziko nerizeneho bankovniho podnikani?

Odpověď

Dobrý den,

Váš případ, podle mých zkušeností, nemánic společného s českou stranou nebo bankou na území ČR, která stojí v roli příjemce.

 

Pokud se jedná o klasicou zahraniční platbu, kdy Vy posíláte peněžní prostředky, tak záleží na tom, jaký typ poplatku vyznačíte na platebním příkaze. Když to bude SHA - dělený poplatek, tak Vaše firma zaplatí poplatek Vaší bance dle jejího sazebníku a další poplatky, např. opravdu zprostředkovatelské bance, se v tomto případě strhávají z částky převodu, takže opravdu do Česka pak může přijít částka nižší. Pokud se tomuto chcete vyhnout, musíte zaškrtnout poplatek "our" (tzn. vše platí Vyše firma, a to často dodatečně zpětně, neboť Vaše banka, která je bankou plátce nezná poplatky zprostředkujících bank a ani banky příjemce).

Pokud je to ale SEPA platba nebo přeshraniční (tj. mezi klienty zemí EHP), pak se toto uplatňovat nesmí a platba musí přijít příjemci v té výši, v jaké byla Vámi poslána.


Dotaz

Dobrý den, přišel mi z Kanady šek na 1000dolarů. Zašla jsem do banky GE Money a paní se mnou vyplnila papír o převodu peněz na účet. Jediné co mi oznámila je: bude to trvat zhruba měsíc. Nic víc. Peníze mi převedli,ale vzali si 280Kč poplatek. Je to normální? Můžu proti tomu něco dělat? Děkuji za odpověď Lucie Urbanová

Odpověď

Dobrý den,

ano, bohužel je to normální., Šek putuje fyzicky zpět do Kanady, k bance výstavce nebo k bance, která je partnerem Vaší banky pro zajištění zúčtování šeku. Poplatek za toto tzv. "inkaso" šeku však musí být v sazebníku Vaší banky. Lze akceptovat i např. procento z hodoty šeku apod.


Dotaz

Dobry den!Pred pul rokem jsem zalozila platne ucty v raiffeisen a v csob.Pred nekolika mesici jsem musela odjet domu kvuli neplatnosti viza a muj pobyt v Cr byl zrusrn i kdyz jsem chodila do univetzity.Takze jsem nemohla zrusit ucty v techto bancich.Ja jsem jim psala ze nepouzivam ty ucty aproto chtela bych zrusit ucty plnym mocem protoze oni vymahaji dluhy.Chtela bych se zeptat,jestli oni prijimou plnou moc bez overeni meho podpisu protoze jsem v zahranici i kde muzu najit vzory techto plnych moci i musim-li uvest tam sve rodne cislo? Dekuju.

Odpověď

Buď požádejte banku o takový formulář nebo si dopis s pokynem pro banku nechte ověřit u notáře, který může činit úkony do zahraničí, příp. vyhledat velvyslanectví ČR či konzulát a požádat úředníka z tohot úřadu o ověření Vašeho podpisu a Vaší identifikace, že jste to Vy. Nemusíte tedy ani nikomu udělovat plnou  moc, stačí, když Váš pokyn bude úředně ověřen. Teoreticky ale vzato, banka by měla mít Váš podpisový vzor, takže by to mohla udělat i bez ověření Vašeho podpisu, ale to je věcí banky, zda takový pokyn by bez ověření přijala. V každém případě lze účet platně vypovědět písemnou formou, anaiž byste musela chodit do banky osobně. Není to nic neobvyklého. Před zrušením účtu je ale nutné uhradit všechny závazky Vás vůči bance, tzn. všechny dluhy, které u banky máte spojeny s vedením těchto účtů. To lze udělat formou příkazu z Vaší země do daných bank jako zahraniční platbu. Bude Vás to něco stát, ale budiž....


Dotaz

Dobrý den ,chtěl bych se zeptat na přepočet kurzu při platbě kartou. Často platím kartou v zahraničí, jsem klientem České spořitelny. Na oficiálník kurz. lístku spořitelny je několik údajů, tzv. nákup, prodej a střed a dále kurz České národní banky, který je vždy nižší než kurz mé banky. Zajímalo by mě v jakém kurzu je mě přepočítána útrata pokud platím kartou v cizině. Kolega mě říkal, že na přepočet se používá ofic. kurz ČNB, ale má zkušenost je jiná, je mě počítán kurz - střed mé banky. Děkuji za odpověď. J.Velzel

Odpověď

Dobrý den,

na tento dotaz Vám těžko odpovím. To je povinností banky, která musí klientovi sdělit, jakým kurzem se použije. Je to ale pro banku těžké, protože operace se vždy zúčtovává přes banku dané karetní asociace buď v eurech nebo amarických dolarech (i když např. kupujete zboží za libry, dánské koruny, australské dolalry nebo chorvatské kuny apod.) a teprve pak putuje k Vaší bance a tam se užije další kurs. Kurs ČNB se používá, podle mých zkušeností, pro účetní výkazy.


Dotaz

Ceska Sporitelna - poplatek 1000Kc za prichozi zahranicni prevod. Dobry den, pred 2 lety jsem si prevedl osobni vklad z meho uctu v ceske Sporitelne na muj ucet v USA. Ceska Sporitelna si nauctovala poplatek 1000Kc za prevod. V USA tenkrat penize prisly na ucet a protoze poplatky za wire uz byly zaplaceny- zadne dalsi-duplikatni uz nebyly uplatneni. Pred mesicem sem posilal tyto penize zpet. Zaplatil americke bance $50 za wire a Sporitelna predem potvrdila ze nebudou uplatnovat dvoji poplatky. Pochopitelne mi nauctovali tech 1000 Kc a kdyz jsem se odvolal , bylo mi sdeleno ze jejich poplatek je na miste - at reklamuju na americke strane. Myslim ze tento dvoji poplatek nauctovany mi Sporitelnou je nezakonny. Muzete mi nabidnou svuj nazor? Dekuji Foldyna

Odpověď

Dobrý den,

pokud má banka za došlé zahraniční platby poplatek uveden v sazebníku, tak je to OK. Není mi známo, že by zde byla nějaká obecná konvence, která by tzv. zakazovala podle Vašeho názoru tzv. dvojí zpoplatnění.

Pokud jste nechtěl platit nic na straně coby příjemce, měl jste si v platebním příkaze na straně banky odesilatele označit poplatky "OUR", tzn. že všechny náklady platby nese plátce. Protože jste asi označil "SHA" (poplatky dělené), tak poplatky banky plátce nese plátce a poplatky zprostředkovatelských bank a banky příjemce nese vždy příjemce. To jsou pravdila systému SWIFT, které banky, jehož jsou členy (a to jistě i banka v USA i ČS jsou), musí dodržovat.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda má cenu,stěžovat si např- u soudu,nebo na policii? na tuto záležitost: Můj už v té době bývalý manžel si vzal ůvěr i na mě(samozřejmě podvodem, využil mojí v té době stále stejné adresy a ůčtu u této banky který tam mám od manželství doted)),i na na naší nezletilou dceru která byla v nalezeném dopise od banky vedená jako zletilá, a tato banka mu ůvěr ze stavebního spoření odklepla, banka se tedy zůčastnila s bývalým manželem podvodu na mě a mojí v té době nezletilé dceři.(jsem v plném invalidním důchodu pro špatnou psychiku od rozvodu manželství)- Až když jsem našla dopis,který jsem otevřela až po dlouhé době,pro svůj zdr.stav.,bylo tam toto,i já že jsem dlužníkem,a dcera zatažená do věci. Dál o věci nic nevím. Děkuji předem za odpověd, vše můžu doložit. Katka

Odpověď

Dobrý den,

pokud je to tak, jak píšete, pak se asi musíte obrátit na Policii ČR s oznámením spáchání trestného činu podvodu a informvoat o tom danou banku. Při úvěrech ze stavebního spoření si banky nechávají podepsat oba manželé na smlouvu. Pokud byl úvěr poskytnut po rozvodu, pak by banka neměla Vás jako osobu považovat za spoludlužníka. Dcera v každém případě stojí mimo úvěr, pokud je nezletilá. Za ni však mohl jednat její otec (tedy Vášč bývalý muž).


Dotaz

Dobrý den, na koupi domu jsme si vzali hypoteční úvěr od Hypoteční banky ve výši 2 500 000,- Kč. Jsme nicméně nuceni dům prodat s tím, že v současné době tvoří poplatky za předčasné splacení téměř 450 000,- Kč (fixace končí až v roce 2019). Jaké jsou možnosti se tomuto poplatku vyhnout nebo jej výrazně snížit? Podle prvotních informací z banky existují 2 možnosti: 1) Najít kupce, který bude ochotný si vzít úvěr od Hypoteční banky a ta následně poplatek sníží, popř.úplně odpustí (podle výše nového úvěru). 2) Pokud by se takového kupce nepodařilo nalézt, oplatek nyní zaplatit a při koupi další nemovitosti vzít úvěr opět od této banky na podobnou částku, která jeho část nebo celou výši vrátí zpět. Především druhá možnost se mi jeví pouze jako "dobré slovo", které nebude nijak smluvně podložené, na což kvůli výši částky nejsme ochotní přistoupit. Máte nějaké zkušenosti s tímto problémem a jak nakonec banka (nejlépe konkrétně tato) zareaguje? Existuje nějaká jiná cesta jak docílit snížení/odpuštění poplatku? Děkuji Vám za odpověď Jorge

Odpověď

Dobrý den,

s tím zkušenosti nemám. Tato poradna není komerční poradnou, ale poradnou k tomu, jak v případě stížnosti, kterou banka odmítla, dále postupovat. Smlouva o hypotéčním úvěru prozatím může obsahovat tzv. sankční pokutu za předčasně splacený úvěr, pokud to není splatnost v rámci uplynutí doby fixace. Jaké jsou možnosti, záleží na tom, co je ochotna banka akceptovat. V tom Vám neporadím. Co banka, to může být jiný postup.


Dotaz

Dobrý den mam 18 dosp. a 13 leté dítě .Chtěl bych jim ukládat penizky ale nevím se rozhodnout na který učet nebo knížku aby se dalo libovolně vybírat a ukladat s minimalnim jakykoliv poplatkem děkuji za každou radu

Odpověď

Dobrý den,

bohužel, toto není komerční poradna a já nejsem finanční zprostředkovatel ani poradce. Tato poradna složí pro rady klientům bank a dalších finančních institutí v tom, jak nakládat s bankami v případě stížností...... Děkuji za pochopení.


Dotaz

dobrý den, přnišla mi z německa výplata šekem z Deutsche bank. Všude chtějí konto a proplacení trvá moc dlouho. Je nějáká možnost proplacení šeku v hotovosti ihned na přepážce? Třeba i vněmecku, kdybych si tam dojel? Děkuji za odpověd

Odpověď

Doobrý den,

není to sice dotaz na reklamaci na banku, ale budiž - ano, je to možné. Musíte ale dojet na pracoviště banky šekovníka. Není mi jasné, zda jde o šek bankovní či soukromý. Nicméně pracoviště DB v Německu by zpracovat melo na počkání, příp. i v hotovosti, pokud to není šekovým křižováním zakázáno.


Dotaz

Dobrý den, reaguji na odpověď dotazu "FIO Banka a oskenování občanského průkazu" BOHUŽEL nemáte pravdu. Psal jsem na Úřad pro ochranu osobních údajů. Podle nich jedná banka zcela v mezích zákona, ze kterého nevyplývá jakýkoli zákazníkův nárok na produkty banky. Pokud mají v podmínkách oskenování či kopii OP, nedá se nic dělat. Já jsem kvůli tomu z banky odešel a zřídil si účet u Equabank - tam se spokojili s opisem OP. Hodně štěstí :)

Odpověď

Po mne banka také chtěla oskenovat průkaz totožnosti.... a neudělal jsem to, neboť UOOÚ mi těžko bude hradit škodu, kterou mi způsobí třetí strana tím, že mi hecker stáhne moji naskenovanou kopii. Nejem přítelm takových postupů. Kopie průkazu totožnosti lze udělat bez problémů, viz zákon proti praní špinavých peněz, identifikace klienta. Ten, kdo provádí identifikaci, může provedenou identifikaci doložit kopiemi dokladů, z kterých tuto identifikaci udělal (§ 8 odst. 8 zákona).

To se musel UOOÚ otočit o 180 stupňů, neboť jakýkoliv sken OP či jiného průkazu totožnosti rozporoval, jednu dobu dokonce i kopie. Pokud však klient souhlasí, je to jeho věc. Já s tím skenem nesouhlasím. Banka mne nutit nemůže a měla by udělat taková opatření, aby klient sken OP obyčejným mailem neposílal. Jiná věc je šifrovaná zpráva.... to však obyčejný občan nemá. Opis OP je OK, fotokopie také.

Jinak nevím, co jsem psal na původní dotaz.


Dotaz

Dobry den mam ucet u ery nakupuju pres anglicky eshop platim kartou castku kterou jsem odeslala cinila 3574kc neco nebylo na sklade tak mi napsali ze se omlouvaji atd a ze castka cini 2331kc. Tak cekam co se bude dit na ucte blokovana castka 3574 a zaroven strhnuto 2331. Znamena to ze 3574 mam blokovane a jeste navic strhnuto 2331. Jak dkouho trva odblokovani castky?

Odpověď

Dobrý den,

Váš dotaz není dotazem jak na banku v případě stížnosti. Nicméně, co si pamatuji z praxe, blokace trvala cca 7 dní, pak byla uvolněna. Pokud si prodávající strhnul dva tisíce a něco, tak by měl částku druhou již uvolnit. Pokud částka nebude uvloněna cca po sedmi dnech od blokace, pak požádejte svou banku o pomoc.


Dotaz

Dobrý den, dlouhá léta jsem měl KB a nedávno jsem si založil AIR Bank. U KB jsem měl také eurový účet, který jsem chtěl převést k AIR Bank. Příslušné papíry jsem vyřídil na pobočce AIR Bank (nutno říci, že na několikrát kvůli technickým problémům. V poslední den výpovědní lhůty mi volala paní z KB s otázkou, z jakého účtu (u KB - CZK nebo EUR) mi má strhnout poplatek 490 Kč za zahraniční platbu. Domluvili jsme se, že to bude lepší z CZK účtu. Další den mi bylo strženo 1350 Kč. Oněch 490 Kč by odpovídalo SEPA platbě (190 + 300 za papírové podání). 1350 Kč je rozděleno do 250 za normální zahraniční platbu, 300 za papírové podání a 800 "Poplatek za OUR". Mohu se nějak bránit a získat zpět rozdíl 860 Kč, když paní poradkyně nedodržela domluvu? Oněch 490 Kč mi proplatí Air Bank, ale mají to zastropované na 500 Kč. Předem děkuji za odpověd. Ondřej B.

Odpověď

Měl byste podat reklamaci na chybně provedenou platbu. Je otázkou, zda to může být SEPA či ne. V každém příapdě jde o platbu přeshraniční, takže musí banka uplantit poplatek za přeshraniční platbu a žádný poplatek OUR u přeshraniční platby neexistuje. Oni Vám tuto platbu zkrátka udělali jako zahraniční. Zde nejde o úmluvu, zde jde s největší pravděpodobností o chybné provedení platby s užitím jiného sazbeníku na jinou platbu. Paní na pobočce sdělila vše správně (asi), ale centrála to nevyhodnotila dobře a provedla jinak. Pokud Vám banka nevyhoví, můžete na toto podat stížnost u finančního arbitra ČR a stěžovat si na chybně provedený pařevod.


Dotaz

Splatil jsem předčasně hypotéku, kdy jsem musel bance uhradit poplatek za mimořádnou splátku úvěru v celkové výši 25% z jistiny (tj. poplatek 234tis Kč). Dle směrnice EU číslo 2014/17/EU má věřitel (banka) nárok na spravedlivé a objektivní odškodnění (transpozice MF je v §117 uvedena-věřitel má právo na účelně vynaložené náklady). Tedy můj dotaz zní, zda poplatek ve výši 234tis Kč z částky 994tis za předčasné splacení hypotéky je spravedlivý a objektivní resp. účelně vynaložený náklad?

Odpověď

Dobrý den,

já se obávám, že transpozice MF ČR prozatím není platná ani účinná, je to návrh, který nebyl ještě ani v PSP ČR. Jak se bude pak vykládat, je věcí soudu, příp. finančního aribra, kdy se předpokládá, že bude o to rozšířena jeho kompetence. Já osobně si myslím, že to určitě nejsou účelně vynaložené nálklady. To by banka musel doložit. Např. zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, má horní hranice těchto nákladů vyjádřené v % (jedno %, resp. půl procenta, podle toho, kdy klient předčasně splácí - viz § 15 tohoto zákona). Tzn. pro Vás by to bylo max. 9,9 tis. kč, kdyby ty podmínky byly stejné jako jsou dnes u spotřebitelského úvěru.


Dotaz

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, na poplatek za předčasné splacení autopůjčky od home credit. Vzali jsme si úvěr na auto od home creditu, auto jsme zahrnuli do obchodního majetku, ale splátky úvěru neodečítáme z firemních zdrojů. Jednalo se o klasický spotřebitelský úvěr na koupi auta. Nyní jsme se rozhodli úvěr doplatit a bylo nám řečeno, že nám bude doúčtováno 15% z pravidelné měsíční splátky vynásobené počtem zůstávajících nezaplacených splátek. Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli úvěr doplatit již po 5 měsících , je tato částka poměrně vysoká. Ve smlouvě je přesně napsáno : " pokud jste podnikatelem, můžeme vám vyúčtovat poplatek za předčasné splacení úvěru ve výši 15 % z pravidelné měsíční splátky vynásobené počtem zůstávajících nezaplacených splátek, jejichž splatnost byla sjednána na dobu po datu předčasného splacení" Chtěla bych se proto zeptat, zda má home credit opravdu nárok na tento nesmyslný poplatek, který se vypočítává ne jenom z jistiny,ale i z budoucích úroků a zda se nějak proti tomuto poplatku můžeme bránit. Předem moc děkuji za odpověd Janušková Jana

Odpověď

Dobrý den,

pokud to nebyl spotřebitelský úvěr, tak ano. Je to smluvní ujednání. Pokud by to byl spotřebiteslký úvěr, pak jsou náklady za předčasnou splátku regulovány zákonem č. 145/2010 Sb. o spotřebitelském úvěru, § 15 - citace:

§ 15 Předčasné splacení spotřebitelského úvěru

(1) Spotřebitel je oprávněn spotřebitelský úvěr zcela nebo zčásti splatit kdykoliv po dobu trvání spotřebitelského úvěru. V takovém případě má spotřebitel právo na snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru o výši úroku a dalších nákladů, které by byl spotřebitel povinen platit v případě, kdy by nedošlo k předčasnému splacení spotřebitelského úvěru poměrné snížení celkových nákladů spotřebitelského úvěru. (

2) Pro případ předčasného splacení spotřebitelského úvěru má věřitel právo na náhradu nutných a objektivně odůvodněných nákladů, které mu vznikly v přímé souvislosti s předčasným splacením.

(3) Výše náhrady nákladů nesmí přesáhnout 1 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru, přesahuje-li doba mezi předčasným splacením a sjednaným koncem spotřebitelského úvěru jeden rok. Není-li tato doba delší než jeden rok, nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,5 % z předčasně splacené části celkové výše spotřebitelského úvěru.

(4) Věřitel nesmí požadovat náhradu nákladů za předčasné splacení

a) pokud splacení bylo provedeno v rámci plnění z pojistné smlouvy určené k zajištění splacení spotřebitelského úvěru, b) v případě přečerpání, nebo c) pokud splacení bylo provedeno v období, pro které není stanovena pevná úroková sazba.

(5) Náhrada nákladů nesmí přesáhnout částku úroku, kterou by spotřebitel zaplatil za dobu od předčasného splacení do skončení spotřebitelského úvěru.


Dotaz

Dobrý den, česká pojišťovna mi zaslala dopis ve kterém mne informovala že od určitého data mění poplatky na flexibilním životním pojištění. Dle mého názoru se jedná o minimálně nemorální jednání, jelikož flexibilní životní pojištění je dlouhodobý produkt na který mám vázány daňové odpočty. Ze zákona sice mohu od smlouvy odstoupit, protože poplatky byly navýšeny, ale musel bych zpětně dodanit. Při kontrole jsem zjistil, že mi v průběhu trvání smlouvy některé poplatky již v tichosti upravili. Zaslal jsem tedy nesouhlas se změnou, ale bylo mi napsáno, že pojišťovna změnila ceník a tím došlo k navýšení poplatků. Opravdu lze takto kdykoli sazebníkem změnit výši poplatků u těchto dlouhodobých produktů na kterých je navázána státní podpora formou daňových odpočtů? Podobný problém jsem zaznamenal i u stavebního spoření RSS, kde navyšovali poplatek za správu účtu.

Odpověď

Dobrý den,

ve smyslu občanského zákoníku je nutné o změnách poplatků kleinta předem informovat. Pokud k tomu nedošlo, je to chyba. Vím, že tato praxe se, k mé lítosti, běžně děje a je to samozřejmě špatně. U životního pojištění si můžete stěžovat u finančího arbitra ČR,který je kompetentní řešit probémy kolem životního pojištění. Řešení je zdarma pro stěžovatele a rozhodnutí FA je závazné pro pojišťovnu (ale i pro Vás v případě zamítnutí) s možností i výkonu rozhodutí. Pak můžete podat žalobu na pojišťovnu u soudu. Bohuže u stavebního spoření to zatím možné není řešení u FA, jen soudní cestou. Protože však jste v pozici spotřebitele, můžete podaž podnět ČNB, samostanému odboru ochrany spotřebitele. Nebude sice konkrétně řešit Váš případ jako takový, ale může řešit obecně postup instituce, zda byl v souladu s zákonem.


Dotaz

Dobrý den, měl jsem účet u RB veden zdarma se zůstatkem 150 Kč s úmyslem nechat účet pro případnou žádost o hypoteční úvěr. Banka rozhodla o změně poplatku za vedení účtu na 250 Kč, tím jsem se dostal do záporného zůstatku - poplatek 500 Kč a dalších 500 Kč za upozornění. Jakým způsobem je banka povinna dát vědět o změně sazebníku - v mém případě je evidentní, že o cenu 250 Kč za měsíc bych neměl zájem, tuto informaci jsem i sdělil v případě, že mě telefonicky cca před rokem informovali o změně účtu na jiný program. Děkuji S pozdravem Miloslav Filip

Odpověď

Dobrý den,

jde o porušení zákona o platebním styku, § 94, dost 1 ve vazbě na § 80 odst. 1 téhož zákona (č. 284/2009 Sb.). Kromě toho jste v roli spotřebitele a žijete jistě v dobré víře (viz nový občanský zákoník), že banka je profesionální strana obchodu a že je schopna dodržovat předpisy. Je tedy ve smyslu výše uvedeného ustanovení povinna minimálně dva měsíce dopředu Vám poskytnout informaci zachycenou na nosiči schopného trvalého záznamu tuto změnu. Pokud tak neučinila, porušila zákon. Viz výpis z § 94 odst. 1:

"Navrhuje-li poskytovatel uživateli změnu rámcové smlouvy, musí tak

učinit na trvalém nosiči dat způsobem uvedeným v § 80 odst. 1 nejpozději 2 měsíce

přede dnem, kdy má podle návrhu změna rámcové smlouvy nabýt účinnosti...."

Ten § 80 hovoří o poskytnutí - tj. předání informace na trvalém nosiči dat co se mj. týká ceny či úplaty za služby.

Můžete také podat podnět na Odbor ochrany spotřebitele ČNB, která by mohla na základě Vámi podaného podnětu zahájit v bance šetření, zda skutečně nedošlo k porušení zákona. Váš případ však konkrétně jako takový řešit nemohou. Bohužel, ani finanční arbitr, podle mého názoru, tento případ řešit nemůže.

 


Dotaz

Dobrý den, prosím o radu ohledně neférového jednání ČSOB,od 07/015 mám povoleno oddlužení. Nemám žádný účet, výplatu mi zaměstnavatel platí přímo. Proto jsem založila studentské konto synovi 16 let a tam přichází platby od otce-alimenty a přídavky z Německa. V červnu 2015 mi zablokovali výběr kartou, důvod, že nemohu být zákonný zástupce mého syna, protože jsem v insolvenci.Posléze kartu uvolnili, když jsem se s paní ředitelkou místní banky sešla. Včera 16.10.mi zablokovali kartu opět a při řešení v bance ČSOB, mi bylo řečeno, že syn má výpověď z bank.účtu, protože nemá zákonného zástupce. Na účtě mám 3600Kč a tyto peníze mi nedají, dokud synovi soudně nepřidělí zák.zástupce.Nikdo mě neinformoval, nikdo mě nekontaktoval, nikdo se mnou nic neřešil ani neupozornil. Konto používáme již 5 let, (dříve dětské konto), na polatcích platím jsem této bance zaplatila dost a hlavně mé peníze, které se tam měsíčně točí také nejsou úplně malé. Takto si váží zákazníků? Zablokují moje jediné finance. Mohu se nějak bránit? Děkuji za odpověď

Odpověď

Dobrý den,

problematika zákonného zástupce a jeho postavení v tom, že jste v insolvenci, je poměrně složitá. Nejsem v této oblati odborník, a proto Vám doporučuji obrátit se na advokáty, příp. na právní poradny, které se zabývají ochranou spotřebitelů v případě insolvence. Jen mi není zřejmý postup banky, kdy Vy jako matka jste ze zákona zákonný zástupce. Spíše jde o to, že banka chce, aby byl ustanoven tzv. opatrovník, což bývá soud, aby s jeho penězi bylo naloženo tak aby byly spotřebovány pro prospěch nezletilce a nikoliv Vás. Takže zákonný zástupce jste, ale nemůžete (ani jako zákonný zásupce) volně nakládat s penězi nezletilce, neboť ty jsou určeny jen pro jeho potřeby. Proto chce banka, aby byl ustanoven opatrovník, který by dozíral na to, jakým způsobem se čerpají peníze nezletilce. Teoreticky vzato byste mohla Vy a otec Vašeho syna požádat soud, aby syna uzal svéprávným. Jsou tam ale podmínky jako např. že by musel prokázat, že je schopen se samostatně živit a o sebe starat.....


Dotaz

Co se stane pokud nedolozim faktury ve sjednanou dobu

Odpověď

Dobrý den,

to já nevím, co se stane. Komu, kdy a jak? Když nedáte fakturu, tak Vám asi nikdo nezaplatí......


Dotaz

Dobrý den, letos mi konci 3 letá fixace úroků u hypotéky. Budu u téže banky podepisovat novou smlouvu, u níž nejsou již poplatky za vedení účtu. Mohu po bance žádat, navrácení poplatků za minulé 3 roky? Děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

pokud při uzavírání původní smlouvy byl poplatek uveden v zasebníku a ve smlouvě byl odkaz na sazebník, tak to nebudete mít úspěch. Podpisem původní smlouvy jste se zavázal dodržovat stanovené podmínky banky, které mj. spočívaly i v tom, že budte hradit poplatky stanovené v platném sazebníku.


Dotaz

Dobrý den, mám dotaz týkající se refinancování úvěru. Je obecně výhodné refinancovat úvěry,jestliže 1. rok úvěru splácím vždy větší část úroku než poměrnou část jistiny? Děkuji za vyjádření. Michal

Odpověď

Dobrý den,

to si musíte spočítat s ohledem na výši úvěru a na délku splatnosti. Ale obecně vzato nikoliv, pokud nová banka Vám nenabídne výrazně nižší úrokovou sazbu a RPSN by bylo výrazně nižší. Můžete si simulovat čerpání původního úvěru za původních podmínek a pak čerpání refinancovaného úvěru za nových podmínek, ale do posouzení je nutné neopomenout zahrnout již uhrazený úrok a příp. další náklady (např. poplatek za vedení účtu, náklady na vyřízení úvěru apod.).


Dotaz

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu k tomuto problému: V roce 2011 jsem zřídil termínovaný vklad s revolvingem u čs. spořitelny. Po nějaké době jsem požádal o zrušení revolvingu z důvodu využití peněz pro nákup nemovitosti. Hledání vhodného objektu se však protahuje a tak jsem začal z tohoto účtu vybírat menší částky. Výběry byly realizovány po uplynutí poslední revolvingové periody. Dva výběry proběhly bez problémů. Když jsem však do banky přišel vybrat hotovost potřetí, byl mi výběr odepřen s tím, že se jedná o „prostředky čekající na výběr“, protože účet byl prý zrušen. O zrušení účtu mně banka nijak neinformovala. Také dva uskutečněné výběry menších částek svědčí o možnosti peníze takto používat. Vedoucí pobočky mi sdělila, že si peníze buď můžu vybrat vcelku, nebo převodem na jiný účet. Na otázku jak to, že mi umo6nili na stejné pobočce dva předchozí výběry, Reagovala slovy „Udělali jsme chybu no a co“ Všeobecné obchodní podmínky čs, Spořitelny, definují způsoby výpovědi účtu ze strany zákazníka a ze strany banky / bod 9.6 a 9.8 VOP!. O důsledcích ukončení revolvingu se VOP nezmiňují. /Podepsal jsem skutečně smlouvu o ukončení revolvingu. O ukončení účtu v tomto dokumentu není zmínka. Jednání vedoucí pobočky bylo nepřijatelně, podal jsem stížnost ředitelce retailových služeb. Ta sice během ústního jednání konstatovala chybné jednání vedoucí pobočky a zařídila, abych mohl z účtu peníze postupně i nadále. Nevím, co zařídila, ale zatím to jde. Nebyl jsem však spokojen s písemným sdělením ředitelky, především chybělo explicitní přiznání pochybení, tak jsem se obrátil na útvar ombudsmana čs. spořitelny. Ten konstatoval, že jsem účet vlastně vypověděl já, zrušením revolvingu, s čím nesouhlasím. Následovalo pár vaágních a nic neříkajících omluv prosím o odpověď na tyto otázky: 1.Znamená zrušení revolvingu automaticky výpověď účtu? Jestli ano z čeho to plyne. 2.Jaká je promlčecí doba vkladu, ve které je třeba vybrat peníze, Starší verze VOP r. 2009/2011 v kapitole 4 hovoří dost nejasně mezi 3 až 10 lety. Podle jakého předpisu? 3.Jak eskalovat stížnost na jednání spořitelny, když mně verdikt ombudsmana spořitelny neuspokojil? \\odepření výběru vkladu po částech spolu s dalšími okolnostmi a způsobem jednání považuji za závažný zásah do mých práv. Děkuji, s pozdravem, OH

Odpověď

Dobrý den,

aniž bych prostudoval podmínky banky z doby, kdy jste uzavíral smlouvu o účtu s revolvingem, tak nemohu odpovědně odpovědět na Vaše dotazy. To by bylo pro finančního poradce, který se zabývá prodejem daného produktu pro banku.

Nicméně z obecného hlediska:

ad 1) Podle mého názoru zrušení revolvingu neznamená zrušení účtu, pokud to nevyplývalo přímo z VOP banky. Muselo by to tam být jasně uvedeno.

ad 2) Promlčení se řídí u vkladu s účinností od 1. ledna 2014 novým občanským zákoníkem. Lhůta je tříletá, podle obchodního zákoníku byla 4 letá (u smluv uzavřených do jeho zrušení). Lze si ale dohodnout i lhůtu jinou. Majetková práva se promlčují až za 10 let. Z toho pro Vás ale vyplývá, že čím delší lhůta, tím pro Vás jako věřitele lépe. Nicméně Vy jste si svou pohledávku za bankou jasně definoval (chcete peníze vyplácet), takže lhůta o promlčení u Vás, podle mého názoru, nehrozí.

ad 3) Můžete podat podnět samostatnému odboru ochrany spotřebitele u ČNB, Na Příkopě 28, Praha 1 (adresa je na www.cnb.cz). Jen nelze předpokládat, že se budou zabývat přímo řešením stížnosti, jen bude podnět pro přezkum, zda banka postupovala podle platných právních předpisů a svých podmínek.

Pozn. Bohužel u finačnního arbitra ČR si stěžovat asi nemůžete. Pokud byste však u něj podal stížnost, že si nemůžete vybrat své peníze (tzn. nemůžete realizovat výběr z účtu), pak by to asi šlo. Poraďte se v kanceláři FA nebo a přes internet.


Dotaz

Dobrý den, v souvislosti s pravidelnou aktualizací sazebníků, jsem od ČSOB dostal zprávu, která mi oznamuje "rádi bychom Vás informovali, že k 8. 11. 2015 aktualizujeme Obchodní podmínky pro účty a platební styk. Hlavní změny jsou: ... možnost úročení zůstatků na účtech nulovou nebo zápornou úrokovou sazbou, ... " Předpokládám, že uvedení "možnosti úročení zápornou úrokovou sazbou" je legitimní a pokud se mi tento postup nelíbí, či mi přijde nemorální, tak jediným řešením je bance písemně napsat nesouhlas ke změně těchto nových Obchodních podmínek. Co pak následuje? Jak může banka řešit tuto neakceptaci? Děkuji JD

Odpověď

Dobrý den,

 

ano, je to tak. Písemně jim sdělete, že nesouhlasíte a většinou následuje to, že banka účet vypoví. Může, ale až po uplynutí dvou měsíců od prvního dne následujícího po doručení výpovědi z účtu. Je to ochranná lhůta garantovaná zákončem o platebním styku, aby si klient mohl najít novou banku.

Jinak o tom, že sazba bude nulová nebo záporná musí informvat banka také klienta, ale dostačuje operativní informace.


Sekce obsahuje celkem 979 dotazů. Výše vypsáno 0 - 30

schlossberger

doc. JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.

Lektor semináře působil v bankovnictví od roku 1981 v různých odborných a později managerských pozicích v rámci SBČS a po roce 1990 komerčních bank (Komerční banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank CZ).

V roce 2002 byl zvolen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR jako historický první finanční arbitr ČR na léta 2003 – 2007. Ve vysokém školství působí od roku 1996, v současné době je vedoucím Katedry financí Vysoké školy finanční a správní, a. s. V roce 2016 habilitoval v oboru Finance na Vysoké škole ekonomické, Fakultě financí a účetnictví a stal se docentem v oboru Finance. Dále působí jako expert a poradce v oblasti komerčního bankovnictví, zejména platebního styku, praní špinavých peněz, etiky v bankovnictví a ochrany spotřebitele. Publikoval více než 70 odborných statí, monografií a vědeckých studií.

Poradna